تحلیلگر مصری: اسرائیل نگران بازگشت روابط ایران و مصر است

یک عضو شورای امور خارجه مصر می‌گوید بازگشت روابط تهران و ریاض به حالت عادی فضا را برای بازگشت روابط ایران و مصر مثبت‌تر کرده و اسرائیل نگران عادی‌شدن روابط دیپلماتیک تهران و قاهره است.

به گزارش مشرق، «ایمن سلامه» عضو شورای امور خارجه مصر، شامگاه جمعه، در گفت‌وگو با روزنامه «العربی الجدید» رژیم صهیونیستی را یکی از موانع موجود در مسیر عادی‌شدن روابط تهران و قاهره دانست.

ایمن سلامه در این باره گفت: «عادی‌سازی و بازگردانی روابط دیپلماتیک مصر و ایران به علت وجود موانع و چالش‌هایی آسان نیست که مهم‌ترین آن‌ها عبارت است از: اختلافات سیاسی و امنیتی».

عضو شورای امور خارجه مصر اضافه کرد: «قاهره و تهران به مسائل سیاسی و امنیتی منطقه مانند مسئله فلسطین و اوضاع سوریه، یمن و عراق» نگاه متفاوتی دارند».

او در ادامه بیان می‌کند: «هم مصر و هم ایران به دنبال تقویت نفوذ منطقه‌ای خود هستند. بر سر نفوذ منطقه‌ای درگیری وجود دارد چراکه هم مصر و هم ایران به دنبال گسترش نفوذ منطقه‌ای خود هستند و این مسئله ممکن است به درگیری این دو کشور در برخی مناطق مانند منطقه خلیج [فارس] بیانجامد».

سلامه در عین حال اشاره کرد: «یکی از موانعی که در مسیر عادی‌سازی روابط وجود دارد، ترس و نگرانی اسرائیل از بازگشت روابط دیپلماتیک مصر و ایران است. اسرائیل بر این باور است که این گام باعث گسترش نفوذ ایران در منطقه می‌شود».

با این حال وی گفت: «با این وجود، تحولات منطقه‌ای اخیر مانند بازگشت روابط دیپلماتیک ایران و عربستان سعودی به ایجاد فضایی مثبت‌تر برای بازگشت روابط دیپلماتیک ایران و مصر منجر شده است».

«حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران اخیرا در حاشیه نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد با «سامح شکری» همتای مصری خود دیدار و گفت‌وگو کرد.

«ناصر کنعانی» سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران در پاسخ به سؤال خبرنگاران درباره این دیدار، این رویداد را مثبت و تحولی جدید توصیف کرده بود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس