کد خبر 1529385
تاریخ انتشار: ۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۹
نان

نانوایان معتقدند نان در اسنپ‌فود براساس خواست مشتری عرضه می‌شود و گران فروشی نیست اما با توجه به اینکه نرخ نان ثابت و افزایش خودسرانه آن تخلف است.

به گزارش مشرق، نرخ نان در سامانه اسنپ‌فود چند برابر قیمت واقعی نان است اما تاکنون برای برخورد با این گران‌فروشی محرز از سوی دستگاه‌های نظارتی اقدامی صورت نگرفته است.

نان سنگک که نرخ آن با احتساب آرد یارانه‌ای 3 هزار تومان تعیین شده در اسنپ‌فود با قیمت حداقلی 10 هزار تومان عرضه می‌شود که بر اساس گزارش‌های مردمی نانوایان فروش نان در اسنپ را در اولویت قرار داده و حتی هنگامی که مشتریان در صف و منتظر پخت نان هستند نیز ابتدا نان سفارشی اسنپ را آماده و ارسال می‌کنند و سپس به مشتریان حضوری خدمات می‌دهند.

برخی از مشتریان نانوایی از فروش اجباری نان کنجدی گلایه دارند و عامل اصلی آن را قیمت‌گذاری‌های نجومی نان در اسنپ‌فود می‌دانند که راه را برای فروش اجباری نان و عرضه نان با قیمت‌هایی بسیار بالاتر از نرخ مصوب عادی‌سازی کرده است.

در نظر داشتیم در این گزارش فروش نان در اسنپ را از زوایای مختلف نانوا، مشتری و نهادهای نظارتی مورد بررسی قرار دهیم اما پیگیری‌ها از مدیرکل تعزیرات حکومتی شهرستان‌های استان تهران به نتیجه نرسید و با وجود پیگیری‌های متعدد و ارائه محورهای گفت‌وگو این مسئول از اظهارنظر در خصوص گران‌فروشی نان در اسنپ خودداری کرد.

فروش نان در اسنپ بر اساس درخواست و سلیقه مشتری

قیمت نان در اسنپ‌فود چند برابر نرخ مصوب +عکس

محمد برکاتی نایب رئیس اتحادیه نانوایان شهرستان ری با اشاره به عرضه نان در اسنپ و مشکلاتی که برای نانوایان به همراه دارد اظهار داشت: مشکل اصلی اعتراض‌ها به دلیل فروش نان از نانوایی‌هایی است که از سهمیه آرد یارانه‌ای برخوردارند لذا بهتر است سازوکار مناسبی برای عضویت نانوایی‌هایی که با آرد غیر یارانه‌ای فعالیت دارند در اسنپ اندیشیده شود.

وی افزود: وقتی مشتری در نانوایی درخواست نان دو رو کنجد، سبوس‌دار یا سبزیجات را دارد، با توجه به اینکه خواست و سلیقه مشتری در پخت نان در نظر گرفته شده، هزینه بیشتری نیز دریافت می‌شود!

نایب رئیس اتحادیه نانوایان شهرستان ری در ادامه گفت: در حال حاضر مشتری درخواست انواع نان اعم از سبوس‌دار، کنجدی سفید یا غیره را دارد اما این موارد در کارت‌خوان هوشمند تعبیه نشده لذا درخواست داریم در این مقوله تجدیدنظر شده و سلیقه و خواست مشتری نیز در پرداخت هزینه نان منظور شود.

برکاتی تصریح کرد: فروش نان در اسنپ بر اساس خواست مشتری است و قیمت آن بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود و در واقع عرضه نان در اسنپ هزینه‌های مختلفی اعم از کارمزد، ارسال و ... دارد که متأسفانه در پایان به اسم نانوا تمام می‌شود.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه مجوز برای نانوایی‌های آزادپز در حال صدور است می‌توان برای جلوگیری از برخی تخلفات احتمالی امکان ارائه نان در اسنپ را فقط برای واحدهای آزادپز اجرایی کرد و نانوایی‌های دارای سهمیه آرد یارانه‌ای امکان عقد قرارداد با اسنپ را نداشته باشند.

نایب رئیس اتحادیه نانوایان شهرستان ری گفت: با توجه به هزینه‌های مازادی که فروش نان در اسنپ برای نانوا به همراه دارد، در واقع نان با قیمت مصوب عرضه می‌شود و مازاد این هزینه مربوط به نوع بسته‌بندی و نوع پخت (کنجدی، سبزیجات یا وزن بیشتر نان و غیره ) است و اغلب نانوایان در ساعات غیرپیک تمایل به همکاری با اسنپ دارند زیرا در ساعات پیک مشتری حضوری و ایستایی در اولویت خدمات‌رسانی است.

این اظهارات برکاتی درحالی است که نگاهی به قیمت‌ها و بسته‌بندی انواع نان در اسنپ نشان می‌دهد، نه‌تنها به عنوان مثال نان ساده بدون کنجد و سبوس، با چند برابر قیمت فروخته می‌شود، بلکه احتمالا منظور نایب رئیس اتحادیه نانوایان ری از بسته‌بندی، زحمت گره زدن یک نایلون است که نانوا می‌کشد تا نان، بهتر روی فرمان موتور پیک اسنپ قرار بگیرد!

البته آقای برکاتی توضیح و دلیلی هم برای اینکه چرا یک نان ساده که قیمت مصوب آن 500 تومان است، باید در اسنپ 1500 تومان به فروش برسد.

یک نانوا: عرضه نان در اسنپ نیاز به اپراتور مستقل دارد!

یکی از نانوایانی که در اسنپ، نان عرضه می‌کند، برای توجیه عرضه نان در اسنپ با قیمت‌های عجیب گفت: قبول سفارش از اسنپ در نانوایی مستلزم اختصاص یک نیروی کار مستقل است و در واقع باید علاوه بر افرادی که پخت نان و فروش آن را در واحد صنفی و به مشتریان حضوری انجام می‌دهند، نیروی دیگری برای دریافت سفارش از اسنپ، پاسخگویی تلفن‌ها، درخواست پیک، آماده‌سازی و بسته‌بندی نان و همچنین پاسخگویی به سؤالات و نظرات مردم در این سامانه اختصاص دهیم.

وی افزود: علاوه بر هزینه سفارش گیری و آماده‌سازی نان برای مشتریان اسنپی، سامانه اسنپ نیز بابت هر سفارش در حدود 25 تا 27 درصد کارمزد در نظر می‌گیرد که همین موارد باعث می‌شود نرخ نان در اسنپ دو برابر نرخ همان نان با همان کیفیت به مشتری حضوری باشد.

این نانوا در حالی مدعی است نان در سامانه اسنپ به سلیقه و خواست مشتری فروخته می‌شود، که بسیاری از مردم در حالی مجبور به خرید نان از اسنپ هستند که راهی جز خرید نان با قیمت‌های چند برابری نسبت به نرخ مصوب و با آپشن‌های محدود و اجباری مانند نان کنجدی و سبوس‌دار نیستند.

یکی دیگر از توجیهات عجیب این نانوا درباره قیمت بالای نان در اسنپ، کیفیت نان در سامانه اسنپ است. او در حالی مدعی است که نان عرضه شده در اسنپ نسبت به نانی که مشتری به صورت حضوری خریداری می‌کند باید کیفیت بهتری داشته باشد که این تفاوت کیفیت، قطعاً نیاز به خمیر و تنور جداگانه و مراحل فرآوری جداگانه در پخت نان دارد در حالی که نگاهی به روند فروش نان در نانوایی‌هایی که با اسنپ همکاری می‌کنند نشان می‌دهد انجام چنین ادعایی غیرواقعی است.

نان باید در اسنپ با نرخ مصوب عرضه شود

قیمت نان در اسنپ‌فود چند برابر نرخ مصوب +عکس

محمد محمدی مدیرعامل تشکل مردمی پیشگیری و مبارزه با فساد با اشاره به گران‌فروشی نان در اسنپ گفت: نان نرخ مشخصی دارد و گران‌فروشی چه از سوی اسنپ و چه از سوی نانوا تخلف است و دستگاه‌های نظارتی باید در این زمینه اقدام کنند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر دو نوع روش برای عرضه نان داریم که شامل آزاد و یارانه‌ای است افزود: نانوایی‌هایی که با آرد یارانه‌ای نان تولید می‌کنند موظف هستند نان را با نرخ دولتی و مصوب به فروش برسانند و در نانوایی با آرد آزاد که نرخ مشخصی اعلام نشده، سقف و کفی برای آن تعیین می‌شود که نانوا باید در همان بازه قیمت، نان را عرضه کند و فروش نان با قیمت‌های بالا مجاز نیست.

ارائه نان در اسنپ با قیمت بیش از نرخ مصوب تخلف است

مدیرعامل تشکل مردمی پیشگیری و مبارزه با فساد در ادامه با تأکید بر اینکه ارائه نان در اسنپ با قیمت بیش از نرخ مصوب تخلف است گفت: اتحادیه‌ها و دستگاه‌های نظارتی در زمینه عرضه نان نقش خود را به درستی ایفا نمی‌کنند. اغلب نانوایان به بهانه درخواست مشتری و یا با افزودن موادی نان را با قیمت‌های چند برابر نرخ مصوب عرضه می‌کنند که این موضوع در اسنپ و عرضه نان با عناوین مختلف نمود بیشتری دارد.

وی ادامه داد: درخواست مشتری باید مشخص باشد و مشتری بداند هزینه اضافه بابت چه میزان کنجد یا سایر افزودنی‌ها کسب شده و در واقع مشخص باشد که نانوا در ازای چند گرم کنجد بیشتر، نان 5 هزار تومانی را تا 4 برابر گران‌تر فروخته است.

مدیرکل سابق تعزیرات حکومتی استان تهران با تأکید بر تعیین سازوکار متناسب با نیاز جامعه از سوی دستگاه‌های نظارتی ابراز داشت: اگر استقبال از نان کنجدی زیاد است باید میزان کنجد نان نیز اندازه‌گیری و قیمت‌گذاری شود اما ازآنجاکه سازوکاری برای این خدمات تعریف‌نشده، نانوا به صلاح‌دید خود قیمت را افزایش می‌دهد و باعث هرج و مرج می‌شود.

هرگونه افزودنی در نان غیرمجاز است

قیمت نان در اسنپ‌فود چند برابر نرخ مصوب +عکس

وی تأکید کرد: هرگونه افزودنی در نان از جمله سبوس، سبزی، سیاه‌دانه و ... غیرمجاز است و باید برای آن ضابطه تعیین و اطلاع‌رسانی شود و قیمت نان و افزودنی‌ها در آن مشخص باشد. در کارت‌خوان‌های هوشمند نانوایی‌ها دو نوع نان قابل فروش است اما نانوا برای دریافت سهمیه بیشتر با معادل‌سازی قیمت نان فروش بیشتری را ثبت می‌کند و در ماه بعد سهمیه بیشتری از آرد دولتی دریافت می‌کند.

مدیرعامل تشکل مردمی پیشگیری و مبارزه با فساد با بیان اینکه وقتی نان با آرد یارانه‌ای تولید شده باید بر اساس نرخ مصوب ارائه و هرگونه دریافت هزینه بیشتر تخلف است و باید با آن برخورد شود تصریح کرد: نان تهیه شده از آرد یارانه‌ای چه به صورت حضوری و چه از طریق اسنپ باید بر اساس نرخ مصوب ارائه شود و نانوا می‌تواند سایر هزینه‌ها را به صورت شفاف در اسنپ مشخص کرده و به فروش نان اقدام کند.

وی تأکید کرد: بر اساس پیگیری‌هایی که صورت گرفته اسنپ گران‌فروشی را متوجه این شرکت ندانسته و اذعان می‌دارد که تنها هزینه خدمات را دریافت می‌کند و مبلغ نان از سوی نانوا در اپلیکیشن تعریف شده است اما در نهایت عرضه نان 15 هزار تومانی در اسنپ چه قیمت‌گذاری از سوی نانوا باشد و چه از سوی اسنپ تخلف است.

اقدامات پنهان در نانوایی‌ها زیاد مشاهده می‌شود

محمدی در واکنش به اظهارات نانواها مبنی بر تعیین قیمت نان بر اساس خدمات ارائه شده در اسنپ گفت: نرخ نان ثابت است و در اسنپ هم باید نان با نرخ مصوب عرضه شود اما دریافت هزینه ارسال یا بسته‌بندی قانونی است و ایرادی به آن وارد نمی‌شود.

مدیرعامل تشکل مردمی پیشگیری و مبارزه با فساد در پایان با اشاره به اینکه اسنپ حق تعیین قیمت کالا را ندارد و تنها می‌تواند در ازای ارسال پیک یا سایر خدمات هزینه دریافت کند خاطرنشان کرد: در نانوایی اقدامات پنهان اعم از کم‌فروشی و گران‌فروشی زیاد مشاهده می‌شود و نارضایتی و گلایه مردم را در پی داشته است لذا باید از سوی دستگاه‌های نظارتی سازوکاری برای کنترل آن اندیشیده شود.

تنها واکنش تعزیرات به تخلف عیان: غیرقانونی است!

تمام این اتفاقات درباره فروش نان با آرد یارانه‌ای در اسنپ در حالی مدت‌هاست در حال وقوع است که رئیس گشت‌های مشترک سازمان تعزیرات حکومتی، آن را غیرقانونی می‌داند اما بازهم خبری از برخورد با این رویه غیرقانونی نیست و متخلفان جلوی چشم همه نهادهای ناظر از اتحادیه تا اداره کل صمت و تعزیرات به تخلفات خود ادامه می‌دهند.

بهمن حسن‌بیگی ، درباره گران‌فروشی نان در اسنپ گفت: شکایات مردمی گران‌فروشی در ابتدا به واحد بازرسی و نظارت اتاق اصناف که وظیفه تشکیل پرونده گران‌فروشی را دارد، اعلام و پس از آن پرونده برای رسیدگی به تعزیرات ارسال می‌شود.

وی افزود: عرضه نان از طریق اسنپ غیرقانونی است و فروش نان فقط باید به صورت حضوری و بر اساس نرخ مصوب انجام شود و همچنین فروش نان سفارشی و ارسال با نرخ‌های ویژه غیرقانونی است.

رئیس گشت‌های مشترک‌ سازمان تعزیرات حکومتی با تأکید بر اینکه به هیچ عنوان نباید دخل و تصرفی در قیمت نان انجام شود گفت: عرضه نان باید فقط با نرخ مصوب انجام شود و ادعاهای برخی نانوایان سودجو درباره پخت براساس سفارش مشتری ‌و یا بهانه خواست مشتری برای توجیه گران‌فروشی غیر قانونی است. همچنین فروش نان با افزودنی‌هایی مانند سبوس و سبزی، طبق گزارش اداره بهداشت غیربهداشتی و غیرقانونی است.

قیمت نان در اسنپ‌فود چند برابر نرخ مصوب +عکس

قیمت نان در اسنپ‌فود چند برابر نرخ مصوب +عکس

قیمت نان در اسنپ‌فود چند برابر نرخ مصوب +عکس

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۶:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۱
    1 3
    این وسط فقط بنزین مفتیه. لیتری سه قرون.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس