اعلام آمادگی مشروط جمهوری آذربایجان برای مذاکره با ارمنستان

ریاست جمهوری آذربایجان با مطرح کردن یک شرط از آمادگی این کشور برای مذاکره با ارمنستان خبر داد.

به گزارش مشرق، شبکه العربیه به نقل از ریاست جمهوری آذربایجان در این باره اعلام کرد: اگر گروه‌های ارمنی در قره‌باغ سلاح‌های خود را زمین بگذارند و تحویل دهند ما آماده توقف اقدامات‌مان برای مقابله با تروریسم و مذاکره خواهیم بود.

این شبکه همچنین به نقل از طرفداران ارمنستان در قره‌باغ گزارش داد: جمهوری آذربایجان از حملات هوایی، توپخانه‌ای و پهپادی در حمله خود استفاده می‌کند.

مقامات طرفدار ارمنستان در قره‌باغ همچنین گفتند: حملات جمهوری آذربایجان در منطقه قره‌باغ تاکنون ۵ کشته و ۸۰ زخمی برجای گذاشته است.

خبرگزاری آذرتاج به نقل از وزارت دفاع جمهوری آذربایجان ظهر سه‌شنبه گزارش داد که در واکنش به عملیات مین‌گذاری امروز که به جان باختن تعدادی از اتباع این کشور انجامید، باکو مواضع نیروهای ارمنی این منطقه را هدف قرار داده است.

آذرتاج به نقل از وزارت دفاع جمهوری آذربایجان نوشت: حمله به مواضع نظامی نیروهای ارمنی قره‌باغ در واکنش به نقض توافق سه جانبه و به خصوص مین‌گذاری در جاده فوضولی بوده که به جان باختن ۲ غیرنظامی این کشور منجر شده است.

باکو با متهم کردن نیروهای ارمنی به "وحشت‌آفرینی" و کاشت مین اعلام کرد: عملیات ضدتروریستی محلی برای سرکوب اقدام های تحریک‌آمیز و خلع سلاح و خروج نیروهای مسلح ارمنستان از خاک این کشور آغاز شده است.

به نوشته آدرتاج، فرماندهی نیروهای صلح‌بان روسیه و مرکز نظارتی روسیه – ترکیه در جریان اقدام های جاری قرار گرفته اند.

وزارت دفاع جمهوری آذربایجان همچنین اعلام کرد که هدف این عملیات نظامی نابودی تاسیسات نظامی ارمنستان است.

تارنمای ارمنستانی "نیوز" نیز به نقل از یکی از نمایندگان مجلس جمهوری خودخوانده آرتساخ (قره‌باغ) گزارش داد که نیروهای جمهوری آذربایجان ۳۰ دقیقه است با خمپاره استپاناکرت (خانکندی) مرکز این منطقه را هدف قرار داده‌اند.

همچنین وزارت دفاع ارمنستان طی بیانیه‌ای اعلام کرد: هیچ واحد نظامی در منطقه قره‌باغ نداریم و اظهارات جمهوری آذربایجان در این زمینه گمراه‌کننده است.

وزارت امور خارجه ارمنستان نیز از شورای امنیت سازمان ملل و صلح‌بانان روس خواست مانع از اقدام‌های نظامی جمهوری آذربایجان در قره‌باغ شوند.

گزارش شده است که شورای امنیت ارمنستان به ریاست نیکول پاشینیان نخست وزیر این کشور برای بررسی عملیات امروز جمهوری آذربایجان تشکیل جلسه داده است.

در همین حال وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که مسکو در حال برقراری تماس با ارمنستان و جمهوری آذربایجان در مورد وضعیت قره‌باغ است. وزارت امور خارجه روسیه در ادامه عنوان کرد که توافقات مربوط به قره باغ باید برای حل‌وفصل مناقشات میان ارمنستان و آذربایجان به جای تشدید اوضاع اجرا شود.

مسکو از ارمنستان و آذربایجان خواست که اقدامات نظامی علیه یکدیگر را متوقف کرده و به حل‌وفصل دیپلماتیک بازگردند.

خبرگزاری آذرتاج همچنین گزارش داد: وزارت دفاع جمهوری آذربایجان با پیامک، اطلاعیه و بلندگو از مردم غیرنظامی در قره‌باغ خواسته که از اماکن نظامی فاصله گرفته و از "یگان‌های نیروهای مسلح ارمنستان" حمایت نکنند.

خبرگزاری فرانسه نیز گزارش داد که جمهوری آذربایجان اعلام کرده برای تخلیه شهروندان منطقه قره‌باغ مسیرهایی را اختصاص داده است.

در این میان وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان در بیانیه ای اعلام کرد: تنها راه صلح، خروج کامل نیروهای ارمنی از قره‌باغ است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 14
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • هوشنگ IR ۲۰:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۸
    0 1
    آیا می دانید من سیاست را از چه کسی آموختم ؟ از عمرو عاص
  • CA ۲۰:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۸
    2 0
    آذربایجان قهرمان نباید وارد مذاکره بشود . باید ریشه تروریسم ارمنی آسالا و داشناک را یک بار برای همیشه از بین ببرد
  • IR ۲۱:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۸
    2 0
    مجلس نمایندگان آرتساخ دبگه چه صیغه ای است، آذربایجان باید فی الفور به حضور عرامنه در قره باغ پایان دهد و دولت خودخوانده قره باغ را منحل کند
  • IR ۲۲:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۸
    0 2
    موضع گیری سخنگوی وزیر خارجه درخصوص قره باغ بازی در زمین علیف اردوغان و اسراییل هست و دوری ازارمنستان
  • مرتضی IR ۲۲:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۸
    0 2
    هدف نابودی ملت ارمنی است.مرگ بر پانترکسیم
  • Farhad US ۲۳:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۸
    0 2
    پان ترکهای ایران مثل خر و یابو دارند ذوق میکنند چون علیف جونشان حسابی گرد خاک کرده و طبق معمول جمهوری اسلامی ایران ما هم چون گذشته خواب تشریف دارند و انگاری یادشان رفته است که همه این دعواها بر سر لحاف جمهوری اسلامی ایران است.
  • هادی IR ۲۳:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۸
    1 0
    شرطش بازگشایی زنگزوره. پیشینیان قبول کنه جمهوری اسلامی چه میکنه؟ جمهوری اسلامی استاد زایل کردن فرصتهاست. ۳۰ سال مماشات و نابودی همه فرصت های طلایی نتیجه سیاست جمهوری اسلامی تو قفقازه
  • IR ۲۳:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۸
    1 1
    موافق هیچ جنگی نیستیم اما این کار باید سه سال پیش انجام می شد که روسیه مانع شد. ده هزار نیروی مسلح و دولت خود خوانده آرتساخ!!!! باید بداند چاره ای جز تسلیم ندارند. و باید در دادگاه محاکمه شوند . و همه ساکنان خانکندی که از سی سال پیش رانده شده اند باید به خانه هایشان بازگردند
  • IR ۰۰:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۹
    2 1
    یعنی گفته اگر بدون جنگ قره باغ رو دودستی تقدیم می کنین حاضریم مذاکره کنیم . قره باغ و کانالی که به نخجوان وصلش میکنه رفت تو حلقوم آذربایجان . تمومه
  • IR ۰۰:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۹
    2 0
    شهروند مسلح به توپ و تانک کجا ی دنیا هست که آزربایجان هم قبول کنه .باید تسلیم بشن
  • IR ۰۲:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۹
    0 2
    جمهوری جعلی باکومتعلق به ایرانه.
  • IR ۰۷:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۹
    2 0
    منطقه قره باغ بهانه نفوذ ناتو وپنتاگون در قفقاز هست وباید سریعا آزاد بشه که اولا به نفع ایران وروسیه و بعد آزربایجان هست
  • IR ۰۹:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۹
    0 2
    اگه مقداری کاه ویونجه درمسیرنیروهای آذربایجان ریخته بشه حتما متوقف میشن چون این بدبخت ها گرسنه شدن وبه همین دلیل جفتک میندازن!
  • حسین IR ۲۳:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۹
    1 0
    بهترین کار اینه اون منطقه که ارمنی نشینه به ارمنی ها بدین یه قسمت از زنگه زور را بگیرین برای اتصال نخجوان به خاک اصلی ازربایجان

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس