کد خبر 1527780
تاریخ انتشار: ۲۷ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۷
کنسرت روایت وداع

در این مدت زمان ۴ ماهه، ۱۰۷۰ اجرا، به روی صحنه رفته است که نسبت به یکی - دو سال اخیر و حتی شاید قبل‌تر، از افزایش خوبی برخوردار بوده است.

به گزارش مشرق، با پایان ایام عزاداری محرم و صفر، بار دیگر سالن‌های کنسرت تهران، میزبان علاقه‌مندان موسیقی می شود.درواقع تعطیلی دو ماه ایام محرم و صفر، فرصت مناسبی بود تا هنرمندان موسیقی در ژانرهای مختلف، پس از ۴ ماه فعالیت اجرای کنسرت از فروردین ماه تا تقریباً هفته آخرتیرماه، باردیگر با آمادگی کامل به روی صحنه بیایند و هنرنمایی کنند، البته درصفحات مجازی برخی از هنرمندان موسیقی پاپ تک آهنگ‌های جدید به اشتراک گذاشته شده است که بی‌تردید در فصل تازه اجراهای صحنه‌ای، این کارها شنیده و اجرا خواهند شد.

یک هزار و هفتاد کنسرت در ۴ ماه نخست سال


طبق اعلام دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در سه ماهه اول سال ۱۴۰۲، ۷۷۶ نوبت اجرا و در تیرماه ۱۴۰۲، ۲۹۴ اجرا در کشور برگزار شده است که بطور کلی در این مدت زمان ۴ ماهه، ۱۰۷۰ اجرا، به روی صحنه رفته است که نسبت به یکی - دو سال اخیر و حتی شاید قبل‌تر، از افزایش خوبی برخوردار بوده است.

ارکستر سمفونیک آغازگر کنسرت‌های پاییزی


اما نکته قابل توجه و تأمل‌برانگیز، این است تا به امروز خبری از حضور و اجرای خوانندگان پاپ نبوده و حتی درصفحات مجازی آنها نیز، خبری از کنسرت‌های پاییزی‌شان اعلام نشده است. براین اساس آغازگر دور تازه کنسرت‌های موسیقی با اجرای ارکسترسمفونیک تهران خواهد بود که نخستن اجرای پاییزی خود را در تاریخ‌های پنجم و ششم مهرماه درساعت ۲۱:۳۰ در تالار وحدت برگزار می‌کند.
در این اجرا منوچهر صهبایی ارکستر سمفونیک تهران را رهبری می‌کند. سمفونی شماره ٧ بتهوون، رقص در سمنگان اثر حسین ناصحی، رقص‌های مجار شماره ١، ۴، ۵ و ١٠ و قسمت اول سمفونی شماره ۴ برامس، قطعاتی هستند که قرار است در این کنسرت، نواخته شوند. طبق اعلام سامانه فروش بلیت، قیمت بلیت‌های این کنسرت از ۱۰۰ هزار تومان تا ۳۲۰ هزار تومان است.

شب شوپن با فریدون ناصحی


رسیتال پیانو فریدون ناصحی دیگر اجرای موسیقی است که در تاریخ هفتم مهرماه در تالار وحدت برگزار می‌شود.
این برنامه که «شب شوپن ولیست» عنوان دارد ساعت ۲۱:۳۰ با اجرای آثار بزرگان موسیقی کلاسیک جهان آغاز می‌گردد. قیمت بلیت‌های این کنسرت هم از ۱۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان برآورد شده است.
فریدون ناصحی موسیقیدان، مدرس و از نوازندگان باسابقه ساز پیانو است و طی سال‌ها فعالیت هنری با هنرمندان بزرگی همچون فریدون ناصری، ایرج صهبایی و نادر مشایخی همکاری داشته و کنسرت‌های متعددی با ارکسترهای ایرانی و خارجی به اجرا گذاشته‌ است.

«شهپر» و روایت شاهنامه با موسیقی


دیگر اجرای پاییزی به نخستین اجرای موسیقی فیوژن گروه موسیقی«شهپر» اختصاص دارد که دوشنبه ۱۰ مهر ماه به میزبانی تالار خلیج فارس فرهنگسرای نیاوران برگزار خواهد شد. این کنسرت به بهانه آیین مهرگان و با بهره‌گیری از شاهنامه فردوسی روی صحنه می‌رود.این گروه موسیقی قطعه‌هایی را با شعرهای داستان‌های رستم و سهراب، رستم و اسفندیار، فریدون و ضحاک، منوچهر شاه، کی‌خسرو، افراسیاب و داستان‌های سیاوش در این کنسرت به اجرا درخواهد آورد.
گروه موسیقی فیوژن «شهپر» به سرپرستی و خوانندگی محسن مرعشی، چندین سال است با بهره‌گیری از کلام بزرگان و مفاخر شعر و ادب پارسی همچون فردوسی، مولوی، حافظ و خیام فعالیت دارد.
آنچه این گروه موسیقی را مشهور ساخته است؛ ارائه تاریخ حماسی اسطوره‌های پارسی با بهره‌گیری از شعرهای شاهنامه فردوسی در قالب موسیقی فیوژن بوده که تا کنون مانندی نداشته است.
گروه موسیقی«شهپر» تلاش کرده داستان‌های شاهنامه را با ملودی و سازبندی‌هایی نزدیک به علاقه‌های نسل جوان و با تلفیقی از سازهای اصیل ایرانی در کنار سازهای جهانی، تنظیم و اجرا کند و در واقع نگاهی متفاوت‌تر از آنچه تا به امروز در زمینه موسیقی شاهنامه به انجام رسیده است، ارائه نماید.
عرفان پرقوه، تنظیم‌کننده، رهبر گروه و نوازنده سازهای بادی و گیتار بیس، مهران منفرد، نوازنده گیتار الکتریک، هومان حیدری، نوازنده سنتور و جواد و تورنگ سلیمانی، نوازندگان سازهای کوبه‌ای از دیگر اعضای گروه موسیقی شهپر هستند.قیمت بلیت‌های این کنسرت از ۲۵۰ تا ۳۵۰ هزار تومان اعلام شده است.

«منظومه ابریشم» با ۱۲ مقام


دیگر اجرای موسیقی که به میزبانی خانه هنرمندان برگزار می‌شود کنسرت «منظومه ابریشم» نام دارد.کنسرت پژوهشی به تنبورنوازی نیکناز میرقلمی که در تاریخ ۷ مهرماه ساعت ۱۹ در سالن استاد شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود. نیکناز میرقلمی قرار است در این برنامه اجرای خود را در دوازده مقام این ساز به روی صحنه ببرد.قیمت بلیت این اجرا ۱۵۰ هزار تومان است.

اجراهای خارج از ایران


در همین مدت زمان کنسرت‌هایی هم با حضور خوانندگان نام آشنای ایران در خارج از کشور برگزار خواهد شد.همایون شجریان در تاریخ‌های ۱۰، ۱۱، ۱۴، ۱۵ و ۱۶ مهرماه درهامبورگ، مونیخ، وین و هلند اجرای برنامه دارد.علیرضا قربانی نیز از تاریخ‌های ۱۲، ۱۴، ۲۰ و ۲۱ آبان ماه در شهرهای کلگْری، ونکوور، تورنتو و مونتورال کانادا به روی صحنه می‌رود.
مجید رضوی از خوانندگان موسیقی پاپ نیز ۲۱ مهر ماه در دوبی اجرای برنامه دارد.

منبع: روزنامه ایران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • وطن پرست DE ۲۰:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۷
    0 3
    بهار فساد در پاییز ایران. این قشنگ تر بود.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس