کد خبر 1527502
تاریخ انتشار: ۲۶ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۹:۱۵
گاردین: آمریکا به رهبران جدیدی نیاز دارد

یک روزنامه انگلیسی در گزارشی با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نوشت که هر سیستم حکومتی که یک کلاهبردار انتقام جو(ترامپ) را در برابر یک زمان سنج قدیمی محو شده(بایدن)وارد رقابت کند، به خوبی کار نمی‌کند!

به گزارش مشرق، روزنامه انگلیسی گاردین در گزارشی با اشاره به ناکارآمد بودن جو بایدن و دونالد ترامپ جهت حضور مجدد در کرسی ریاست جمهوری آمریکا، به طور خاص انتقاداتی را از نظام انتخاباتی آمریکا مطرح و به طرح این گزاره می پردازد که با تداوم یافتن شرایط کنونی آینده روشنی در انتظار آمریکا نیست.

گاردین در گزارش خود اینطور می نویسد که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا دلایل زیادی دارد تا سپاسگزار باشد که عضو حزب حاکم بریتانیا نیست. وقتی یک نخست وزیرِ توری(محافظه کار) با آرا و نظرسنجی‌های ناامیدکننده روبرو شود و خسته و فرسوده به نظر برسد و یا در حال تبدیل شدن به مایه مضحکه باشد، سبب می‌شود تا اعضای حزب دور هم جمع شوند، بلکه بتوانند وضعیت را سامان دهند.

فرقی نمی‌کند که این فرد "بوریس جانسون" باشد یا "لیز تراس" و یا حتی "مارگارت تاچر". روسای حزب با یکدیگر هم فکری کرده و در مورد آن شخص به طور جدی صحبت می‌کنند و در نهایت آن رهبرِ سابق که مورد تحسین همگان قرار داشت، حذف می‌شود و به زباله های تاریخ داونینگ استریت می پیوندد!

به اعتقاد این رسانه انگلیسی، سیاست آمریکایی و ریاست‌جمهوری در آمریکا به این شکل کار نمی‌کند. در واقع سیستم این کشور به شکلی متفاوت عمل می‌کند. به همین دلیل است که جابجایی رئیس کاخ سفید بسیار سخت انجام می‌شود. سه مورد استیضاح ناموفق و شکست خورده در دهه های اخیر(با چهارمین موردی که مربوط به استیضاح بایدن در آینده است) این واقعیت را تایید می‌کند. اگرچه در این سیستم اگر رئیس جمهوری ناتوان و نالایق شناخته شود و یا به دلایلی شرم‌آور مجبور به استعفا باشد، می‌تواند برکنار شود.

اکنون این سوال مطرح می‌شود که بایدن تا چه اندازه از سیستم مربوط به محافظه کاران در امان است؟ آیا فشارها بر او برای کناره‌گیری به نقطه شکست خواهد رسید؟ او خود را متعهد کرده است تا سال آینده نیز در دوره دوم ریاست جمهوری آمریکا مجددا شرکت کند. اما نظر سنجی‌ها نشان می‌دهند که از هر سه دموکرات، دو نفرشان تمایل دارند شخص دیگری را به عنوان نامزد انتخابات آمریکا انتخاب کنند. محبوبیت ملی بایدن در حال حاضر ۴۰ درصد است. اکثر رای دهندگان بر این باورند که او برای کاندیداتوری مجدد خیلی پیر است.

گاردین در بخشی از این گزارش اینطور عنوان می کند که سن رئیس جمهور آمریکا در سال ۲۰۲۴، ۸۱ سال خواهد شد. این موضوع به شدت اهمیت دارد. این مساله در جریان کنفرانس مطبوعاتی آخر هفته گذشته، در هانویِ ویتنام به طرز بی‌رحمانه ای افشا شد و خود را نشان داد. در جریان این کنفرانس بایدن بارها و بارها فراموش کرد که چه می گوید و در نهایت از سوی مشاورانش برای یادآوری صحبت هایش هدایت شد.

اکنون همه می‌پرسند که این چهره متزلزل چگونه می‌خواهد از مبارزات انتخاباتی جان سالم به در برد؛ چه برسد به اینکه بخواهد چهار سال دیگر را در مقام رئیس جمهوری آمریکا سپری کند. حامیان بایدن به انتقادات از وی اعتراض می‌کنند. به اعتقاد آنها او فردی مناسب برای ریاست جمهوری است. این طیف ادعا می‌کنند که سوابق قانونی وی قابل توجه بوده و توانسته در دوران ریاست جمهوری خود: پاندمی کرونا و تورم در آمریکا را از بین ببرد و در مقابل کشورهای چین و روسیه از خود مقاومت نشان داده است. شاید اینطور باشد. اما برخی دیگر از مردم آمریکا همه چیز را کاملا متفاوت می بینند.

گاردین اضافه میکند: پرونده ای که اکنون برای بایدن مطرح است، شبیه به آن چیزی است که پیشتر در مورد هیلاری کلینتون در جریان انتخابات سال ۲۰۱۶ آمریکا مشاهده کردیم. در آن سال بسیاری از استراتژیست‌های حزب دموکرات با تحقیر می‌گفتند که هیلاری کلینتون در مقایسه با ترامپ آنقدر نزد افکار عمومی آمریکا معقول و منطقی به نظر می‌رسد که آنها مرد دیوانه را رد کنند و کلینتون را به کرسی ریاست جمهوری آمریکا برسانند. با این حال آنها اشتباه کردند و اکنون سوال اصلی این است که آیا این طیف بار دیگر اشتباه خود را تکرار می کنند؟

"برت استفنز"، یک ستون‌نویس محافظه‌کار دلایل اصلی برای عدم حمایت از بایدن را فهرست وار عنوان می کند. اینکه در دوران وی قیمت کالاهای اساسی مانند نان، تخم مرغ و مرغ بسیار افزایش پیدا کرده است. از زمان روی کار آمدنش قیمت بنزین ۶۳ درصد بیشتر شده است. قیمت غذا و انرژی هم در نرخ «تورم اصلی» دولت وی لحاظ نمی‌شود.

استفنز خاطرنشان می‌کند که احساس ناامنی فیزیکی نیز برای ساکنان کشور آمریکا به یک مسئله بزرگ تبدیل شده است. وضعیت در جرایم خُرد، بی خانمانی و اعتیاد به مواد مخدر نیز به همین ترتیب است و بیشترِ مردم نگران «تهاجم» مهاجران به مرزهای آمریکا هستند تا اینکه بخواهند نگران ماجرای مربوط به حمله روسیه به اوکراین باشند.

تنش های «جنگ فرهنگی»، شکاف اجتماعی فزاینده، از دست دادن اعتماد به دولت، همگی با روایت های ارائه شده از سوی ترامپ که از ضعف و زوال آمریکا که ظاهرا توسط رئیس جمهور سالخورده آمریکا به عنوان نماد این کشور رقم خورده، همخوانی دارد.

به باور این رسانه انگلیسی در چنین شرایطی، بحث و استدلال برای روی کار آمدن چهره ای شاداب و جوان تر در صدر جدول حزب دموکرات امری قانع کننده است. هنوز از سال ۱۹۶۸ که لیندون جانسون، رئیس جمهور وقت آمریکا تصمیم گرفت صرفا برای یک دوره رئیس جمهور آمریکا باشد، فرد دیگری یک چنین اقدامی را انجام نداده است. جدای از نظریه‌پردازان توطئه، در حال حاضر هیچ رقیب معتبری(در درون حزب دموکرات) برای بایدن وجود ندارد. هنوز مشخص نیست که چه کسی می خواهد وارد میدان شود؟ بایدن به شدت خسته است.

این احتمال وجود دارد که بیماری اش او را مجبور به ترک زودهنگامِ قدرت کند. یا اینکه می تواند نظرش را در مورد شریک انتخاباتی خود تغییر دهد. با این حال، کامالا هریس، معاون بایدن نیز از محبوبیت کمی برخوردار است. جمهوری خواهان با تلاش برای بدتر جلوه دادن وضعیت عنوان می کنند که رای به بایدن به معنای رای به رئیس جمهور پوششی آینده، یعنی کامالا هریس است.

گاردین نوشته معمای بایدن برای حزب دموکرات یک روی سکه است که البته خود نویدبخش یکی از عجیب ترین انتخابات در تاریخ آمریکا است. در این رابطه شاهدیم که برخی رسانه‌ها تیتر می‌زنند که یک مرد سالخورده(بایدن) نشانه های غیرقابل انکار و متعددی را از وضعیت وخیم ذهنی و فیزیکی خود به نمایش می‌گذارد. برخی رسانه‌های دیگر نیز با اشاره به ترامپ تیتر می‌زنند: یک دروغگو، کلاهبردار و یک متجاوز به عنف. کسی که حتی امکان دارد در روز انتخابات در آمریکا در زندان باشد.

همانطور که دموکرات‌ها با بایدن گرفتار شده‌اند، جمهوری‌خواهان میانه رو و مستقل ها نیز با ترامپ جهت تبدیل شدن به نامزد اصلی حزب جمهوری‌خواه برای انتخابات سال ۲۰۲۴ آمریکا درگیر هستند. ترامپ با ۹۱ اتهام کیفری رو به‌رو است. اگر قرار بر عدالت باشد، او باید محکوم شود. با این حال، اگر وی رئیس جمهور آمریکا شود، روند اجرای عدالت نیز به این زودی عملی نمی‌شود و ترامپ می‌تواند در صورت کسب کرسی ریاست جمهوری آمریکا خودش را عفو کند.

امیدواری‌ها دال بر این مساله که شاید ترامپ با استناد با اصلاحیه ۱۴ قانون اساسی آمریکا از حضور در انتخابات سال ۲۰۲۴ این کشور محروم شود، تا حد زیادی معطوف به این مساله هستند که نقش محوری وی در تحریک شورش ششم ژانویه، او را از حضور در مناصب قدرت و به طور خاص ریاست جمهوری آمریکا محروم می‌کنند. با این حال این موضوع در چهارچوب قانون آزمایش نشده است. به بیان ساده‌تر، این اتفاق در حوزه قانون اساسی آمریکا یک اتفاق ناشناخته است و با اما و اگرهای زیادی همراه است.

به گفته گاردین، تمامی این مسائل به یک پرسش و مساله بزرگتر که بر انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ آمریکا سایه انداخته اشاره دارد: آیا قانون اساسی آمریکا هنوز مفید است؟ ما حقیقتا با نوعی عجیب از دموکراسی رو به رو هستیم که در قالب آن، برنده اکثریت آرا در انتخابات از پیروزی نهایی محروم است. نظیر آنچه که در مورد هیلاری کیلنتون و ال گور نیز شاهد بودیم. این یک نکته هشداردهنده است که می بینیم دادگاه عالی در آمریکا، عملا به واسطه فساد و حضور ایدئولوگ‌های راستگرا بی‌اعتبار شده است.

گاردین در پایان اینطور نتیجه گیری می کند که به نظر می‌رسد که سازوکارهای کنونی حکمرانی در آمریکا در برابر قواعد جدید تا حد زیادی آسیب‌پذیر شده‌اند و عملا فضای مساعدی را برای سواستفاده از قدرت فراهم می‌کنند. با در نظر گرفتن تمامی این مسائل، به نظر می‌رسد که بهتر است بایدن و ترامپ هر دو از قدرت کناره‌گیری کنند. این مساله می‌تواند سبب جان گرفتن بدنه رو به زوال سیاسی آمریکا شود و زمینه را برای حضور رهبران و سیاستمداران جدید فراهم خواهد کرد. همانطور که "میت رامنی" نامزد سابق حزب جمهوری‌خواه در جریان انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۲ آمریکا نیز هفته گذشته به این مساله اشاره کرده است. "میشل گلدبرگ" تحلیلگر آمریکایی به تازگی گفته است که این موضوع در صورت تحقق می تواند برای آمریکا حیات بخش باشد.

با این حال، شواهد و قرائن حاکی از این هستند که یک چنین سناریویی رخ نخواهد داد. اگرچه که باید رخ دهد. روند دموکراسی در آمریکا نظیر وضعیت بایدن و ترامپ، رو به سقوط است و این مساله برای آمریکایی ها و جهان خطرناک است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • US ۲۰:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۶
    0 0
    آمریکا نیاز داره تا با دموکراسی اجازه استقلال به ایالتاشو بده اینجوری می تونن بهتر عمل کنند. توانایی اداره آمریکا رو ندارن چون دولت های فراگیری ندارند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس