دیمیتری پسکوف

سخنگوی ریاست‌جمهوری روسیه از تنش‌های دو جمهوری همسایه آذربایجان و ارمنستان بر سر منطقه قره‌باغ کوهستانی که به گفته او نه تنها فروکش نکرده بلکه در برخی نقاط در حال افزایش است، ابراز نگرانی کرد.

به گزارش مشرق، «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ ریاست‌جمهوری روسیه امروز پنجشنبه (۱۴ سپتامبر، ۲۳ شهریور) از تنش‌های دو جمهوری همسایه آذربایجان و ارمنستان بر سر منطقه قره‌باغ کوهستانی ابراز نگرانی کرد. 

پسکوف در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت: البته، نگران هستیم که تنش فروکش نکرده و در برخی مناطق حتی در حال افزایش است. 

به گزارش رویترز، این مقام ارشد روس در ادامه سخنانش گفت مسکو با ایروان و باکو در تماس می‌ماند و ضامن معتبر و قابل اتکای امنیت در قفقاز جنوبی باقی خواهد ماند.

ابراز نگرانی روسیه در حالی مطرح شده که ارمنستان در هفته‌های اخیر جمهوری آذربایجان را به تجمع نیرو اطراف قره‌باغ که باکو از دسامبر ۲۰۲۲ محاصره کرده و ایروان می‌گوید باعث بحران انسانی در منطقه شده، متهم کرده است.

به نوشته رویترز، توافقی برای رفع انسداد راه‌ها از جمله کریدور لاچین تنها مسیری که قره‌باغ را به ارمنستان متصل می‌کند، هفته گذشته حاصل شد اما هنوز به طور کامل اجرایی نشده است. 

خبرگزاری دولتی «آرمن پرس» امروز به نقل از «نیکول پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان وضعیت انسانی داخل قره‌باغ را ناامیدکننده خواند. وی گفت کامیون کمک روسیه که مقامات قره‌باغ سه‌شنبه اجازه دادند از جمهوری آذربایجان وارد این منطقه شود بحران را کاهش نداده است. 

این خبرگزاری همچنین به نقل از نخست‌وزیر ارمنستان افزود جمهوری آذربایجان به تجمع نیرو در امتداد خطوط مقدم با قره‌باغ و ارمنستان ادامه می‌دهد؛ اتهاماتی که باکو همواره رد کرده است. 

امروز همچنین وزارت دفاع جمهوری آذربایجان دو بار اعلام کرد نیروهای این کشور از طرف واحدهای ارمنستانی در امتداد مرز مشترک دو کشور هدف آتش قرار گرفته‌اند. وزارت دفاع ارمنستان شلیک به سمت مواضع جمهوری آذربایجان را تکذیب کرده است. 

 «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه در سخنرانی سه‌شنبه خود در مجمع اقتصادی شرق در «ولادی‌وستوک» در واکنش به تحولات اخیر در منطقه قره‌باغ کوهستانی و تنش‌های بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان، گفت مقامات ارمنستان تقریباً از هر لحاظ (در عمل) تعلق منطقه قره‌باغ کوهستانی به جمهوری آذربایجان را به رسمیت شناخته‌اند. 

او در ادامه درباره پابرجا بودن مسائل بشردوستانه و همچنین ادامه ماموریت نیروهای حافظ صلح روسیه تصریح کرد: این ماموریت همچنان معتبر است و مسائل بشردوستانۀ جلوگیری از نوعی پاکسازی قومی در آنجا قطعاً از بین نرفته است.

قره‌باغ در سطح جهانی به عنوان بخشی از جمهوری آذربایجان شناخته می‌شود اما از زمان جنگی که مصادف با فروپاشی اتحاد شوروی در دهه ۸۰ و ۹۰ میلادی شد، به دست جمعیت ۱۲۰ هزار نفری قوم ارمنی کنترل می‌شود. جمهوری آذربایجان بخش‌های بزرگی از منطقه قره‌باغ کوهستانی را در جنگ ۲۰۲۰ پس گرفت و قره‌باغ را تقریباً به طور کامل محاصره کرد. از دسامبر ۲۰۲۲--در نُه ماه گذشته-- غیرنظامیان جمهوری آذربایجان شروع به مسدود کردن آخرین راه ارتباطی قره‌باغ به ارمنستان کردند که باعث کمبود شدید مواد غذایی، سوخت و دارو شده است.  

با موافقت مشروط مسؤولان ارمنی قره‌باغ کوهستانی، کمک‌های روسیه سه‌شنبه از طریق جاده آغدام در جمهوری آذربایجان به قره‌باغ کوهستانی رسید. روسیه این اقدام را «اولین گام» برای بازگرداندن کمک‌های امدادی به منطقه مسدود شده توسط جمهوری آذربایجان توصیف کرد.

«ماریا زاخاروا» سخنگوی  وزارت خارجه روسیه نیز گفت مسکو انتظار دارد کمک‌های بشردوستانه بدون هیچ مانعی از هر دو جهت (ارمنستان و جمهوری آذربایجان) به طور منظم به منطقه سرازیر شود.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۰:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۴
    0 1
    زیر چتر امنیت امپراطوری ایران درآیید ای ضعیف ها
    • IR ۱۸:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۴
      0 0
      درودبرایران قدرتنمد🇮🇷
  • IR ۱۸:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۴
    0 1
    ایران وروسیه با بازگشت به مرزهای رسمی وتاریخی خود به همه این بچه بازی هاخاتمه خواهندداد.
  • IR ۱۸:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۴
    0 2
    سرزمین های بالادست رودارس متعلق به ایران اند.
    • IR ۱۱:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۵
      0 0
      زنده بادایران🇮🇷

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس