زلزله مغرب؛ تداوم تلاش‌های امدادی در سایه کمک‌های جهانی

با گذشت بیش از ۷۲ ساعت از زلزله ویرانگر مغرب، تلاش‌های امدادی برای جست‌وجوی مفقودین تداوم یافته و کمک‌های بیشتری از کشورهای جهان به سوی رباط ارسال می‌شود.

به گزارش مشرق، مقامات مغربی و تیم‌های خارجی امروز سه‌شنبه، ۱۲سپتامبر اعلام کردند که به تلاش‌های امدادی در مناطق زلزله‌زده ادامه می‌دهند؛ در حالی که شانس یافتن بازماندگان پس از گذشت بیش از ۷۲ساعت از زلزله ویرانگر رو به کاهش است.

طبق گزارش پایگاه اینترنتی شبکه «المیادین» و بر اساس اعلام وزارت کشور مغرب، تعداد قربانیان این زمین‌لرزه به ۲۸۶۲کشته و ۲۵۰۱مجروح افزایش یافته است؛ صلیب سرخ پس از زلزله ویرانگر خواستار جمع‌آوری بیش از صد میلیون دلار برای کمک به این کشور شد.

کمک‌های الجزایر، در انتظار چراغ سبز رباط

کشور الجزایر به عنوان بخشی از تلاش‌های بشردوستانه بین‌المللی، ارسال کمک‌های فوری لجستیکی و مادی به مغرب را اعلام کرد؛ این اقدام در چارچوب اعلام قبلی این کشور مبنی بر آمادگی برای کمک به «ملت برادر مغرب برای مقابله با آثار زلزله» است.

خبرنگار المیادین درباره کمک الجزایر گزارش داد: مقامات عالی کشور دستور تهیه سه هواپیما از جمله دو فروند برای دارو، تشک، چادر و مواد غذایی را صادر کردند. هواپیمای سوم، کارکنان بخش حفاظت مدنی الجزایر را همراه با تجهیزات و وسایل ویژه برای مقابله با این نوع فاجعه جابه‌جا خواهد کرد.

وی ادامه داد: الجزایر منتظر چراغ سبز وزارت امور خارجه مغرب برای آغاز پرواز هواپیماها به سمت مناطق آسیب دیده در پادشاهی مغرب پس از تکمیل مراحل مربوطه است. روز یکشنبه، الجزایر یک طرح اضطراری برای کمک به مردم مغرب در برابر تبعات زلزله ارائه کرد.

این کمک‌های الجزایر توسط یک تیم مداخله حفاظت مدنی متشکل از ۸۰نفر متخصص، به اضافه یک تیم فنی متخصص در جست‌وجوی زیر آوار و یک تیم پزشکی ارائه خواهد شد. الجزایر همچنین قرار است که کمک‌های بشردوستانه از جمله کمک‌های اولیه و چادر ارائه کند.

پیش از این و با وجود تنش‌هایی از گذشته در روابط االجزیره و رباط، الجزایر «کمپین فوری برادری» را برای کمک به زلزله‌زدگان راه‌اندازی و حریم هوایی خود را به روی پروازهای انتقال کمک و مجروحان باز کرد.

دستور السیسی به نیروهای مسلح برای حمایت از افراد آسیب‌دیده در مغرب

«احمد فهمی»، سخنگوی رسمی ریاست جمهوری مصر نیز به نوبه خود گفت که «عبدالفتاح السیسی»، رئیس‌جمهور این کشور به نیروهای مسلح دستور داده تا همه انواع حمایت‌های بشردوستانه از جمله کیت‌های امداد، تجهیزات نجات و اردوگاه‌های سرپناه برای آسیب‌دیدگان، را با همکاری و هماهنگی مراکز و سازمان های لیبی و مغربی ارائه دهند.

مصر این تصمیم را در همبستگی با قربانیان زلزله مغرب و قربانیان سیل در لیبی ناشی از طوفان دنیل اعلام کرده است؛ سیلی که لیبی را درنوردیده، ده‌ها هزار قربانی برجای گذاشت و کل محله‌های مسکونی را ویران کرد. بعد از این حوادث، در مغرب و لیبی سه روز عزای عمومی اعلام شده است.

طی روزهای اخیر طوفان حاره‌ای که بر روی دریای مدیترانه تشکیل شده بود، در شرق لیبی مرگبار شده و خسارات زیادی به زیرساخت‌های این کشور وارد کرد. به دنبال این طوفان سهمگین، سیل شدیدی در این کشور به راه افتاد و چند منطقه را به زیر آب رفت؛ تاکنون شمار قربانیان طوفان دنیل در این کشور به حدود ۱۰هزار نفر برسد.

کمک‌های بشردوستانه بین‌المللی

در ادامه این کمک‌ها، تونس اعلام کرده است که یک تیم حفاظت مدنی از این کشور برای حمایت از تلاش‌های جست‌وجو و نجات عازم مغرب خواهد شد. به گزارش خبرنگار المیادین در تونس، این تیم اعزامی «یک تیم آموزش دیده حفاظت مدنی مجهز به تجهیزات و یک بیمارستان صحرایی» خواهد بود.

امیر قطر هم به نوبه خود تصمیم دوحه را برای اعزام تیم‌های نجات و کمک‌های فوری پزشکی جهت حمایت از تلاش‌های امدادی در مغرب اعلام کرد. امارات نیز از روزهای گرذشته اعلام کرده بود که برای انتقال کمک‌ها به مغرب، مسیری هوایی باز خواهد کرد.

«حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه ایران هم در پیامی ضمن تسلیت به مردم و دولت لیبی در پی وقوع توفان و سیل در این کشور از آمادگی هلال احمر جمهوری اسلامی ایران برای امدادرسانی خبر داد. سازمان هلال احمر ایران هم پیش از آن، برای اعزام تیم‌های امدادی و پزشکی به مناطق زلزله زده مغرب اعلام آمادگی کرده بود.

این در حالی است که پیش‌تر، رسانه‌های مغربی اعلام کرده بودند «محمد ششم» شاه این کشور تماس تلفنی «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه را که قصد تسلیت قربانیان زلزله داشته، رد کرده و پیشنهاد کمک‌های پاریس برای جست‌وجوی مفقودان و نجات بازماندگان را نپذیرفته است.

وزارت کشور مغرب، روز گذشته (دوشنبه، ۱۱ سپتامبر)، از افزایش شمار قربانیان زلزله مرگبار اخیر در این کشور خبر داده و اعلام کرد که شمار کشته‌های این زلزله به ۲۴۹۷نفر و شمار زخمی‌ها به ۲۴۷۶تن افزایش یافته است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس