رهبر انقلاب از کدام مصوبه مغفول مانده درباره سیستان و بلوچستان سخن گفتند؟

رهبر انقلاب اسلامی در دیدار با مردم سیستان و بلوچستان به مصوبات سفر اسفند ۱۳۸۱ خود به این استان اشاره کردند که قابل تامل است.

به گزارش مشرق، رهبر انقلاب در دیدار با هزاران نفر از مردم استان‌های «سیستان و بلوچستان» و «خراسان جنوبی» نکات مختلف و راهبردی را مورد اشاره قرار دادند اما در این میان به گله‌گذاری از عدم انجام دستورالعمل‌های سفرهای استانی در دهه ۸۰ پرداختند که موضوع بسیار قابل توجهی است و به از دست رفتن فرصت‌ها و مغفول ماندن مصوبات و طرح‌های دولتی بازمی‌گردد.

رهبر معظم انقلاب با بیان اینکه مسئولان باید قدر مردم سیستان و بلوچستان را بدانند و به آن‌ها خدمت کنند، فرمودند: «کارهای زیادی هم پیش‌روی ما هست که باید انجام بگیرد. اگر آن مصوباتی که در اوائل دهه‌ی ۸۰، که بنده آمدم بلوچستان، تصمیم‌گیری شد اگر دولت‌ها آن مصوبات را عمل می‌کردند امروز چهره‌ی استان فرق میکرد. تنبلی شد، بی‌توجهی شد از طرف بعضی از دولت‌ها. امروز بحمدالله مشغولند، کار می‌کنند، تلاش می‌کنند. بنده امیدوارم و ان‌شاءالله که این امید به نتیجه برسد.»

اما اشاره و یادآوری رهبر معظم انقلاب به کدام سفر استانی و مصوبات در کدام دولت بوده است؟ اگر نگاهی به تاریخ سفرهای استانی ایشان بیندازیم به سفر رهبر انقلاب به سیستان و بلوچستان در اسفندماه سال ۱۳۸۱ در دولت اصلاحات می‌رسیم. در اثنای همین سفر بود که جلسه جمعی از مسئولان وقت نظام در حضور رهبر انقلاب برای بررسی راه‌های تسریع محرومیت‌زدایی سیستان و بلوچستان برگزار شد.

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ در این‌ جلسه‌ با تأکید بر لزوم‌ پیگیری‌ جدی‌ و تسریع‌ در اجرای‌ طرح‌های‌ پیش‌بینی‌ شده‌ در این‌ سفر، بر تحقق‌ کامل‌ مصوبه‌ بسیار مفید دولت‌ و نیز اجرای‌ طرح‌ مقابله‌ با خشکسالی‌ در استان‌ سیستان‌ و بلوچستان‌ پرداختند و بیان کردند: «سیستان‌ و بلوچستان‌ را باید با نگاهی‌ جدید و از زاویه‌ اهمیت‌ فراوان‌ این‌ منطقه‌ در ارتباط ایران‌ با اقتصاد و تجارت‌ جهان‌ مورد توجه‌ ویژه‌ قرار داد.»

مصوبات سال ۸۱ مورد اشاره رهبری درباره سیستان و بلوچستان چه بود؟


ایشان‌ سیستان‌ و بلوچستان‌ را دروازه‌ تجارت‌ کشور با مناطق‌ شرقی‌ جهان‌ و قاره‌ آسیا خواندند و افزودند: «بندر بسیار مهم‌ چابهار در دریای‌ عمان‌، مرز دریایی‌ طولانی‌، همجواری‌ با دو کشور پاکستان‌ و افغانستان‌ و ظرفیت‌ بسیار خوب‌ ترانزیتی‌ از جمله‌ ویژگی‌هایی‌ است‌ که‌ سیستان‌ و بلوچستان‌ را از اهمیتی‌ مضاعف‌ برخوردار می‌سازد.»

همچنین رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ با اشاره‌ به‌ استعدادهای‌ طبیعی‌ و انسانی‌ این‌ منطقه‌، سیستان‌ و بلوچستان‌ را به عنوان‌ کلید عمران‌ شرق‌ کشور یاد کردند.

بهبود رونق استان‌های همجوار سیستان و بلوچستان با رونق این استان، رسیدگی به امر مقابله با خشکسالی در این استان و لزوم‌ اجرای‌ کامل‌ مصوبات‌ دولت‌ در مورد مقابله‌ با خشکسالی‌، تاکید بر امنیت‌ عمومی‌ و مرزها در استان‌ سیستان‌ و بلوچستان، فعال‌ شدن‌ سازمان‌ عمران‌ سیستان‌، توجه‌ جدی‌ به‌ معادن‌ استان‌، حمایت‌ از صنایع‌ دستی‌ سیستان‌ و بلوچستان‌ و ایجاد صنایع‌ کوچک‌ در منطقه‌، رسیدگی‌ به‌ مسئله‌ آبزیان‌، بهبود راه‌های‌ استان‌ از جمله‌ راه‌ زابل‌ به‌ نهبندان‌ و بیرجند، احداث‌ بنادر صیادی‌، رسیدگی‌ به‌ دامداری‌ منطقه‌، آغاز طرح‌ گازرسانی‌ به‌ استان‌، بهبود وضع‌ بهداشت‌ عمومی‌ و احداث‌ بازارچه‌های‌ مرزی‌ از جمله موضوعاتی بود که در این جلسه توسط رهبر انقلاب مطرح و مورد تاکید قرار گرفت.

رهبر انقلاب در این جلسه تاکید کردند: «ستاد توسعه‌ محور شرق‌ که‌ تشکیل‌ آن‌ در مصوبه‌ دولت‌، پیش‌بینی‌ شده‌ است‌ باید به طور جدی‌ فعال‌ شود و با پیگیری‌ کارها نظارت‌ بر روند اجرای‌ طرح‌ها، رفع‌ نواقص‌ احتمالی‌ و گزارش‌ مستمر فعالیت‌های‌ انجام‌ شده‌، روند حل‌ مشکلات‌ سیستان‌ و بلوچستان‌ و پیشرفت‌ این‌ منطقه‌ را دنبال‌ کند.»

محمد ستاری‌فر رئیس وقت‌ سازمان‌ مدیریت‌ و برنامه‌ریزی‌ نیز در این‌ جلسه‌ با تشریح‌ طرح‌های‌ دولت‌ برای‌ توسعه‌ سیستان‌ و بلوچستان‌ اعلام‌ کرد: «علاوه‌ بر افزایش‌ بودجه‌ عمرانی‌ این‌ استان‌ نسبت‌ به‌ بودجه‌ جاری‌ آن‌، برای‌ رفع‌ محرومیت‌ سیستان‌ و بلوچستان‌ از بودجه‌ توسعه‌ استان‌، بودجه‌ توازن‌ منطقه‌ای‌ و بودجه‌ مقابله‌ با خشکسالی‌ نیز استفاده‌ می‌شود.»

وی در این جلسه به تشریح‌ مصوبات این سفر برای‌ توسعه‌ سیستان‌ و بلوچستان‌ می‌پردازد و می‌گوید: «بر اساس‌ تصمیماتی‌ که‌ در پی‌ سفر رهبر معظم‌ انقلاب‌ به‌ سیستان‌ و بلوچستان‌ اتخاذ شده‌ است‌ در سه‌ سال‌ آینده‌ در مجموع‌ ۱۰۴۰ میلیارد ریال‌ صرف‌ رفع‌ محرومیت‌ها و اجرای‌ طرح‌های‌ عمرانی‌، اقتصادی‌، بهداشتی‌، فرهنگی‌ این‌ استان‌ خواهد شد. ۵۵۰ میلیارد ریال‌ از این‌ مبلغ‌ از بودجه‌ عمومی‌ دولت‌، ۳۸ میلیارد ریال‌ از بودجه‌ دفتر مناطق‌ محروم‌، ۲۸۰ میلیارد ریال‌ از محل‌ تسهیلات‌ بانکی‌ و ۸۰ میلیارد ریال‌ آن‌ از بودجه‌ دستگاه‌های‌ اجرایی‌ تأمین‌ خواهد شد ضمن‌ آنکه‌ دفتر مقام‌ معظم‌ رهبری‌ نیز مبلغ‌ ۹۰ میلیارد ریال‌ به‌ اجرای‌ طرح‌های‌ محرومیت‌ زدایی‌ در استان‌ اختصاص‌ داده‌ است.‌ احداث‌ کارخانه‌ سیمان‌، اجرای‌ طرح‌ چاه‌نیمه‌ چهارم‌، احداث‌ کتابخانه‌ مرکزی‌ دانشگاه‌، راه‌اندازی‌ شبکه‌ استانی‌ سیما، اجرای‌ طرح‌ آبیاری‌ تحت‌ فشار، ایجاد و اصلاح‌ شبکه‌های‌ آبرسانی‌، احداث‌ زمین‌های‌ ورزشی‌، خانه‌سازی‌ برای‌ محرومان‌، ایجاد استخرهای‌ پرورش‌ میگو و برق‌ رسانی‌ به‌ روستاها، از جمله‌ طرح‌های‌ پیش‌بینی‌ شده‌ برای‌ کاهش‌ محرومیت‌ها در سیستان‌ و بلوچستان‌ است‌.»

بر همین اساس طی سه سال باید این اقدامات انجام می‌شد؛ یعنی دستکم دولت سید محمد خاتمی باید در دو سال آخر خود بخش اعظمی از این مصوبات را انجام می‌داد و دولت بعد نیز اجرای این مصوبات را به پایان می‌برد که متاسفانه آنطور که رهبر معظم انقلاب اشاره فرمودند اجرای آن مغفول ماند تا مشکلات این استان به خوبی حل و فصل و استعدادهای مختلف آن آنطور که باید شکوفا نشود.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۱۷:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۰
    0 0
    به راحتی به اساتید دانشگاهی ارتقا رتبه ندهید . به راحتی به اساتید رتبه استاد تمامی ندهید . در رتبه اساتید دانشگاهی بازنگری شود . اساتیدی که بدون ثبت اختراع و کار صنعتی شاخص ارتقا رتبه میگیرند درست نیست . دانشگاه ها را از مقاله محوری خارج کنید . چرا ارز های هنگفت صرف انتقال تکنولوژی های قدیمی صنعتی در نفت و گاز و پتروشیمی می شود . چرا به جای محققان چینی ، دانشگاه های کشور مجری طرح ها نمی شوند . چرا اساتید دانشگاه ها مقاله به زبان خارجی محور شده اند
  • رزمنده گمنام IR ۱۸:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۰
    3 0
    دولتها کوتاهی و کم کاری کردن پس عوامل نظارتی چکار میکردن؟؟؟!!!!
  • محسن IR ۲۰:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۰
    3 1
    خاتمی سرش شلوغ بود باخبرنگاران جاسوس غرب ...
  • IR ۲۱:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۰
    0 0
    تمام انبار های کالاهای فساد پذیر را مجهز به دوربین های هوشمند کنید مگر ۶ هزار تن کم است اخه چرا

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس