اعلام مرگ «ائتلاف معارضان سوری» با تشدید اختلافات در اردوگاه مخالفان

در پی تشدید اختلافات در اردوگاه معارضان دولت سوریه و نامزد شدن «هادی البحره» برای تصدی پست ریاست ائتلاف معارضان سوری، رئیس پیشین این ائتلاف، مرگ این تشکیلات را اعلام کرد.

به گزارش مشرق، نامزد شدن «هادی البحره» از چهره‌های اصلی مخالفان دولت بشار اسد و رئیس مشترک «کمیته قانون اساسی سوریه» برای تصدی پست ریاست ائتلاف معارضان سوری انتقادهای شدیدی را در پی داشته و اختلاف و چند دستگی در اردوگاه معارضان سوری را بیش از پیش آشکار کرد.

البحره (۶۴ ساله)، پیشتر نیز در سال ۲۰۱۴، ریاست گروه موسوم به «الائتلاف الوطنی لقوی الثورة والمعارضة السوریة» (ائتلاف ملی نیروهای انقلاب و معارضان سوری) را پس از «احمد الجربا» بر عهده گرفته بود اما روز گذشته اعلام شد که وی بار دیگر برای تصدی این پست نامزد شده است.

«احمد معاذ الخطیب» رئیس پیشین ائتلاف معارضان سوری موسوم به «ائتلاف ملی مخالفان»، شب گذشته مرگ این ائتلاف را اعلام کرد و از وجود «یک تهدید شرم آور برای وادار کردن اعضای این ائتلاف به رای دادن به نفع یک رهبری تحمیلی» خبر داد.

وی طی پستی در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی «ایکس» (توییتر سابق)، نوشت: «سوری‌ها ثبت کنند که در روز یکشنبه ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۳، آنچه ائتلاف مخالفان سوری نامیده می شد، مُرد، زیرا سوری‌ها آن را به صورت مردمی و ملی دفن کردند و بر بزدلی سیاسی، فرصت طلبی و معامله کردن آن با آزادی مردم ما، لعنت فرستادند».

الخظیب در ادامه بیانیه‌ای از «نصر الحریری» رئیس سابق هیأت‌ مذاکراتی مخالفان دولت سوریه منتشر کرد که بیانگر اختلافات زیاد در میان اعضای ائتلاف در پی نامزد شدن «هادی البحره» برای ریاست جدید این تشکیلات است.

الحریری با اشاره به دخالت ترکیه در روند تصمیم‌گیری‌های ائتلاف مخالفان اذعان داشت: «ما ترکیه را دوست داریم، اما اولین طرفی که باید سرزنش شود، نهادهای تشکیلاتی انقلاب هستند که این فضای بزرگ را برای دخالت در امور داخلی ما باز کرده‌اند».

وی افزود که نحوه برخورد متحدان با نهادهای مخالفان سوری «ناشایست» است و یک گروه مسلط در داخل ائتلاف مخالفان وجود دارد که کانال‌های ارتباطی با خارج را کنترل می‌کند. این گروه با این سیاست «نبردهایی را برای تسویه حساب، افزایش نفوذ و مقابله با مخالفان در داخل ائتلاف ایجاد می‌کند».

پیشتر، «فاتح جاموس» موسس جریان موسوم به «طریق التغییر السلمی» (مسیر تغییر مسالمت‌آمیز) و از نیروهای معارض سوری نیز در گفت‌وگو با المیادین، از فروپاشی ائتلاف معارضان سوری سخن گفته بود و بر ضرورت گفت‌وگو و مذاکره مخالفان با بشار اسد، رئیس جمهور سوریه برای رسیدن به یک افق روشن تاکید کرده بود.

وی اعتراف کرده بود: ائتلاف مخالفان سوری به ویژه آن‌که از قوانین بین‌المللی پیروی می‌کند، امروز در درجه بالایی از تجزیه و ازهم‌پاشیدگی قرار دارد. فعالیت مخالفان سوری از سال ۲۰۱۱ تا امروز همزمان با تضعیف قوانین بین‌المللی و گسترش فعالیت قدرت سیاسی (دمشق) با ائتلاف‌های خارجی به ویژه روسیه و ایران کاهش یافته است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس