اعزام جنگنده‌های انگلیسی به بهانه حفاظت ازمحموله‌های غلات اوکراین

در بحبوحه ابهام درباره سرنوشت توافق غلات پس از تعلیق این توافق به دست روسیه، انگلیس از اعزام جنگنده به منظور محافظت از محموله‌های غلات ورودی از مبدا اوکراین خبر داد.

به گزارش مشرق، پس از آنکه مسکو در ماه جولای مشارکت در توافق غلات که با میانجی‌گری سازمان ملل متحد و ترکیه به امضا رسیده بود را به حالت تعلیق درآورد، تامین امنیت کشتی‌های حامل غلات اوکراین در هاله‌ای از ابهام قرار گرفت و حالا انگلیس با ادعای محافظت از این محموله‌ها، از اعزام جنگنده به منطقه تردد کشتی‌ها خبر داده است.

دولت انگلیس در بیانیه‌ای اعلام کرد: ما از قوای اطلاعاتی، تجسسی و شناسایی‌مان برای نظارت بر فعالیت روسیه در دریای سیاه استفاده خواهیم کرد و در صورتی که نشانه‌های هشدارآمیز مبنی بر آماده‌سازی این کشور برای حمله به کشتی‌ها یا زیرساخت‌های غیرنظامی مشاهده کنیم، از روسیه توضیح خواهیم خواست.

در ادامه این بیانیه آمده است: به عنوان بخشی از این عملیات نظارتی، جنگنده‌های نیروی هوایی سلطنتی در حال پرواز بر فراز منطقه هستند تا روسیه را از انجام حملات غیرمشروع به کشتی‌های غیرنظامی حامل غلات بازدارند.

وزارت دفاع روسیه پیش‌تر هشدار داده بود که تمامی کشتی‌های ورودی به بنادر اوکراین، «کشتی‌های در نظر گرفته خواهند شد که احتمالا حامل محموله‌های نظامی هستند.»

مسکو در ماه جولای با اشاره به اینکه کشورهای غربی به تعهدات‌شان ذیل توافق غلات پایبند نبوده و موانع ارسال محموله‌های کشاورزی و کود روسیه را مرتفع نکرده‌اند، توافق مذکور را به حالت تعلیق درآورد. هرچند تحریم‌های غرب به طور مستقیم چنین صادراتی را هدف نمی‌گیرد اما مقامات روسیه می‌گویند که تحریم‌های اعمالی در حوزه بانکداری و لجستیک علیه این کشور، ارسال محموله‌ها و کالاهای روسیه را به طور جدی با مشکل و مانع روبه‌رو کرده است.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه پس از نشست با رجب طیب ار دوغان، همتای ترکیه‌ای وی گفت که به محض اینکه خواسته‌های روسیه برآورده شود، مسکو بلافاصله به توافق غلات بازخواهد گشت. اردوغان به خبرنگاران گفت که مذاکرات با سازمان ملل با امید به احیای توافق، در حال انجام است.

رویترز دیروز(جمعه) گزارش داد که بانک کشاورزی روسیه(Rosselkhozbank)، احتمالا در آینده نزدیک اجازه دسترسی به سامانه پرداخت‌های بین‌المللی موسوم به «سوئیفت» را کسب خواهد کرد. بانک‌های مسکو پارسال همزمان با آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین، از سامانه سوئیفت حذف شدند.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۱:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
    0 1
    اگه روسیه رو سر جاش بزارن خیلی از مشکلات بشر حل میشه
  • عمیر IR ۱۳:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
    0 0
    سرتون سلامت
  • IR ۱۵:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
    4 0
    چه غلطا
  • DE ۱۶:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
    0 1
    به به خیلی عالی
  • IR ۱۸:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
    1 0
    نفت کش بریچیستون را چندین ناو و دهها جنگنده امریکایی اسکورت میکردند ولی هدف قرار گرفت . حالا استعمارگر و جنایتکار معروف به دنبال باج گیری از اکراین است . میخواهد در اینده بگوید هزینه پروازهای ما را بدهید و اینجوری اکراین را بچاپد؟
  • IR ۱۸:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
    1 0
    بگوش بگوش. مزدوران صهیونیست روباه پیر انگلیس برای چپاول دست به هر جنایتی می زند.
  • IR ۱۸:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
    0 1
    دمش گرم
  • IR ۲۲:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
    1 0
    به سرنوشت تانک های چلنجر دچار نشن
    • IR ۲۳:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
      0 1
      تلفات زرهی روسیه خیلی سنگین تر بود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس