باکو: پیشنهادی برای دیدار «پاشینیان» و «علی‌اف» دریافت نکرده‌ایم

مشاور سیاست خارجی «الهام علی اف» امروز گفت که باکو پیشنهادی مبنی بر دیدار رئیس‌ جمهور کشورش با نخست‌ وزیر ارمنستان دریافت نکرده است.

به گزارش مشرق، در پی اعلام آمادگی «نیکول پاشینیان» نخست‌ وزیر ارمنستان برای کاهش تنش و آغاز گفتگوها با رئیس‌ جمهور جمهوری آذربایجان، «حکمت حاجی اف» مشاور سیاست خارجی «الهام علی اف» امروز شنبه به خبرگزاری رویترز گفت که باکو پیشنهادی مبنی بر دیدار این دو مقام دریافت نکرده است.

دفتر نخست‌ وزیر ارمنستان ساعاتی پیش با انتشار بیانیه‌ ای اعلام کرد که «نیکول پاشینیان» نخست‌ وزیر این کشور در گفتگوی تلفنی با «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه بر آمادگی خود برای انجام فوری گفتگوها با «الهام علی‌اف» رئیس‌ جمهور جمهوری آذربایجان تأکید کرده است.

در این بیانیه آمده بود که «رئیس جمهور ماکرون تاکید کرد که کاهش تنش در امتداد مرزها یک ضرورت است. نخست وزیر پاشینیان (هم) آمادگی خود را برای گفتگوهای فوری با رئیس جمهور آذربایجان با هدف کاهش تنش ابراز کرد.»

نخست وزیر ارمنستان در این گفتگو همچنین بر تعهد خود به اجرای توافقنامه‌های پراگ در ۶ اکتبر ۲۰۲۲ و توافقنامه های بروکسل در ۱۴ مه ۲۰۲۳ و رویکرد حل همه مسائل منحصراً از طریق ابزارهای دیپلماتیک و در فضای سازنده تاکید کرد.

پاشینیان پنج‌ شنبه گذشته با اشاره به تحرکات چند روز اخیر جمهوری آذربایجان اعلام کرده بود: جمهوری آذربایجان طی چند روز گذشته، نظامیان خود را در طول خط تماس مستقر کرده است. جمهوری آذربایجان با این تحرکات عزم خود برای اقدامات تحریک‌آمیز نظامی جدید علیه منطقه قره‌باغ و ارمنستان را نشان می‌دهد.

پاشینیان در ادامه با اشاره به آمادگی ارمنستان برای امضای توافق صلح ادامه داد: ما برای امضای توافق صلح و عادی‌سازی روابط با باکو اعلام آمادگی می‌کنیم، به شرط آن که باکو به توافق‌نامه‌ها پایبند باشد.

گفتنی است پیش‌تر مقامات ارمنستان در ایروان تائید کردند که این کشور هفته آینده میزبان رزمایش مشترک با نیروهای آمریکایی خواهد بود.

این اعلامیه یک روز پس از آن منتشر شد که ارمنستان از نیروهای حافظ صلح روسی در برقراری امنیت در تنها مسیری که ارمنستان را به منطقه قره باغ کوهستانی در آذربایجان متصل می‌کند، انتقاد کرد. روسیه اما این انتقاد ارمنستان را رد کرد.

اکنون وزارت دفاع ارمنستان مدعی شده هدف رزمایش‌های موسوم به «شریک عقاب ۲۰۲۳» افزایش سطح همکاری بین نیروهای ارمنستان و آمریکا در مأموریت‌های بین‌المللی حفظ صلح است.این مانور قرار است از ۱۱ تا ۲۰ سپتامبر در مرکز آموزشی زار ارمنستان برگزار شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۱:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
    1 2
    ارمنی ثابت کرده به جزء زبان زور و مشت آهنین چیز دیگری نمی‌فهمد.
  • BR ۲۱:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
    0 1
    استان های شمالی ایران دوباره به کشورملحق خواهندشد.
  • US ۲۱:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
    2 0
    ارمنستان بد وا داده
  • IR ۲۱:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
    2 1
    مدیریت جهان باید به ترکها واگذارشود
  • ش. AE ۲۱:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
    0 3
    غلط کردید چطور دیدار با نتانیابو رو دریافت کردید حرف ایران مقام معظم رهبری فرمودند ایران هیچ تغییری در ژئوپلیتیک رو بر نمی تابه پس زیاد خودتون خسته نکنید حرف مرد یک کلام
  • IR ۲۲:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
    7 0
    پاشینیان خیلی ترسو ست دریغ از یه ذره جرات
  • IR ۲۳:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
    1 1
    پاشینیان و قوم اش در خاک آزربایجان جایگاهی ندارند دیر یا زود باید تخلیه کنند فارسها هم بیخود خوشان را مضحکه مسلمانهاکردند
  • IR ۰۰:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۹
    0 4
    ترک های ایران از زبان فارسی برای حاکم شدن بر خاورمیانه استفاده می کنند درست همان کاری که امپراطور ایران امپراطور الپ ارسلان کرد. زبان ایرانی یا همان زبان "به اصطلاح فارسی" کنونی, یک‌اسلحه در دست ترکان ایران است برای سلطه بر خاورمیانه و سلطه بر دیگر ترکان, زنده باد ایران فرانژادی
  • IR ۰۱:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۹
    0 2
    این یارو علیف هم باورش شده ببخشیدا ولی به قول قدیمیها "هنوز جای سفت ن...."
  • حسن IR ۰۸:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۹
    5 0
    مشرق عزیز خبر رزمایش مشترک ارمنستان وامریکا صحت داره؟لطفا اطلاع رسانی کنید
  • IR ۰۹:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۹
    4 2
    چنان مرز ایران رو ببنده ایران مقتدر هم فقط تماشا

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس