کد خبر 1524254
تاریخ انتشار: ۱۵ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۱
حاشیه‌نگاری از حضور کودکان در پیاده‌روی زیارت‌نرفته‌ها

مسیر راهپیمایی جاماندگان اربعین برای کودکانی که همراه با بزرگ‌ترهایشان آمده بودند، جذابیت‌های زیادی داشت.

به گزارش مشرق، شرح دلتنگی جاماندگان اربعین در چند خط و چند صفحه و چند کتاب نمی‌گنجد. علی رضایی، شاعر آیینی شعری با ردیف «زیارت نرفته‌ها» سروده که اشاره به یک بیت آن در مقدمه این گزارش خالی از لطف نیست: اشک و نگاه حسرت و تصویر کربلا/ این است روزگار زیارت نرفته‌ها

امروز زیارت نرفته‌ها روانه خیابان‌های سراسر ایران شدند تا پیوند عمیق خود با خاندان عصمت و طهارت را به نمایش بگذارند. کودکان نیز همراه با پدر و مادرهایشان یک سفر درون شهری را تجربه کردند؛ سفری که برای کوچولوها هم جنبه آموزشی داشت و هم تفریحی سرگرم‌کننده بود.

حضور کودکان در پیاده‌روی زیارت‌نرفته‌ها +عکس

در موکب نقاشی نونهالان حسینی به کودکان کاغذ سفید و مداد رنگی می‌دادند تا تخیلات‌ خود را در قالب نقاشی بر روی کاغذ ترسیم کنند.

اداره ورزش و جوانان تهران برای کودکان بادکنک‌های سیاه‌رنگی در نظر گرفته بود که بر روی آن جمله «لبیک یا حسین» نقش بسته بود. بادکنک‌ها را با دستگاه باد می‌کردند و خانمی آنها را به دست بچه‌ها می‌رساند. استقبال از این بادکنک‌ها به حدی زیاد بود که بچه‌ها در صف چند دقیقه‌ای معطل می‌شدند.

حضور کودکان در پیاده‌روی زیارت‌نرفته‌ها +عکس

بچه‌ها دوست نداشتند راهپیمایی را دست خالی انجام دهند. بعضی‌ها به جای بادکنک پرچم‌های ایران و سردار سلیمانی را می‌خریدند و هنگام راهپیمایی پرچم‌ها را در هوا تکان می‌دادند.

در اطراف غرفه اداره ورزش و جوانان تهران ورزشکاران تیم کیوکوشین کاراته با لباس‌های سفید رنگ‌شان ایستاده بودند که در میان آنها چند ورزشکار کودک و نوجوان هم دیده می‌ش

در یکی از غرفه‌ها چند خوشنویس جملات درخواستی را بر روی کاغذ با قلم و مرکب می‌نوشتند و تقدیم کودکان می‌کردند. «یا ابا عبدالله الحسین» بیشترین جمله درخواستی بود که وقتی با خطی خوش بر روی کاغذ نقش می‌بست، جلوه‌ای دوچندان می‌یافت.

حضور کودکان در پیاده‌روی زیارت‌نرفته‌ها +عکس

کودکان علاوه بر آن‌که ناظر این صحنه‌های باشکوه بودند به عنوان خادم نیز در کنار بزرگترها عزاداران را یاری می‌رساندند. بعضی از کودکان فرچه و قوطی واکس در دست داشتند و مشتاق بودند که کفش جاماندگان را واکس بزنند. بزرگترها وقتی می‌دیدند کودکی مشغول واکس زدن است، بغض می‌کردند و از ته دل به او خدا قوت می‌گفتند.

حضور کودکان در پیاده‌روی زیارت‌نرفته‌ها +عکس

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با یک تماشاخانه سیار میزبان بچه‌ها شده بود. داخل تماشاخانه، ابتدا بچه‌ها مراسم تعزیه را برگزار کردند. سپس فردی که لباس عموهای مهربان برنامه‌های کودک را پوشیده بود، از کودکان خواست روی سن بروند و در یک مسابقه شرکت کنند. چند روز پیش در خبرها آمده بود که ستاد اربعین کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با استقرار ۶ دستگاه تماشاخانه سیار کانون در آذربایجان غربی در نقطه صفر مرزی تمرچین، در باشماق کردستان، نقطه صفر مرزی خسروی، مهران، چذابه و میرجاوه سیستان و بلوچستان در مراسم اربعین، کودکان را سرگرم می‌کند.

حضور کودکان در پیاده‌روی زیارت‌نرفته‌ها +عکس

«ستاد گمشدگان منطقه ۱۳» عنوان غرفه‌ای بود که مسئولیت نگهداری از کودکان گمشده را بر عهده داشت. مسئول غرفه در گفت‌وگویی بیان داشت: خوشبختانه از صبح تا ظهر تعداد کودکان گمشده زیاد نبود. فقط دو کودک پدر و مادرشان را گم کرده‌بودند که چند دقیقه‌ای اینجا ماندند. بلافاصله خانواده به این غرفه مراجعه کردند و فرزندشان را تحویل گرفتند.

این گزارش را که با تک بیتی از شعر علی رضایی آغاز کردیم، با بیت دیگری از سید محمدحسین حسینی به پایان می‌رسانیم: تو با هفتاد و دو یارت به روی نیزه ها رفتی/ و آوردی کنار خویش هفتاد و دو ملت را

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس