کد خبر 1523279
تاریخ انتشار: ۱۲ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۷
پایان کار تیم ملی بسکتبال ایران با بدترین عملکرد

پرونده نوزدهمین دوره جام جهانی بسکتبال ایران در حالی برای ایران بسته شد که تیم ملی کشورمان نسبت به سه دوره دیگر حضور در این رقابت‌ها بدترین نتیجه ممکن را در کارنامه خود ثبت کرد.

به گزارش مشرق، هنوز یک هفته به پایان نوزدهمین دوره جام جهانی بسکتبال می گذرد اما پرونده تیم ملی ایران در این رقابت ها بسته شده است آنهم با بدترین نتیجه ممکن نسبت به دیگر ادوای که تیم ملی ایران در این رویداد شرکت داشته است.

حضور در جام جهانی ۲۰۲۳ چهارمین حضور تیم ملی بسکبال ایران در این مسابقات بود. بسکتبال ایران پیش از این در جام های جهانی ۲۰۱۰ ترکیه، ۲۰۱۴ اسپانیا و ۲۰۱۹ چین شرکت داشت و در هر دوره حداقل یک برد به دست آورد. در این دوره مسابقات اما نه تنها بردی برای بسکتبال ایران ثبت نشد بلکه سنگین ترین شکست در ادوار مختلف حضور در جام جهانی هم برای ایران ثبت شد ضمن اینکه با توجه به نتایج به دست آمده فرصت حضور در المپیک هم به طور کامل از دست رفت.

جام جهای ۲۰۱۰ ترکیه اولین جامی بود که تیم ملی بسکتبال در آن شرکت داشت آمریکا؛ اسلوونی، برزیل، کرواسی و تونس حریفان ایران در گروه B آن رقابت ها بودند. تیم ملی ایران در آن مسابقات مقابل تونس پیروز شد اما نتیجه سایر دیدارها را واگذار کرد و صاحب رده نوزدهم شد.

بیشتر بخوانید:

حدادی: تا آخرین لحظه تردید داشتم؛ امروز، روز رفتن بود

اسپانیا، مصر، صربستان، برزیل و فرانسه هم حریفان ایران در گروه A جام جهانی ۲۰۱۴ اسپانیا بودند. تیم ملی بسکتبال ایران آن جام را با شکست در دیدار افتتاحیه برابر اسپانیا که میزبان و تیم دوم رنکینگ جهانی بود آغاز کرد و با واگذاری نتیجه به فرانسه به پایان رساند اما در این میان مقابل مصر پیروز شد و دیدار برابر صربستان و حتی فرانسه هم را با نتایجی نزدیک از دست داد. بیست و یکمی رده ای بود که بسکتبال ایران در پایان دومین حضور در جام جهانی به دست آورد.

چهار سال پیش هم تیم ملی بسکتبال ایران در جام جهانی ۲۰۱۹ حاضر شد. آن مسابقات برای نخستین به میزبانی یک تیم آسیایی و در چین برگزار شد، برای نخستین بار ۳۲ تیم در مسابقات شرکت داشتند و تیم ایران هم برای نخستین بار با مربی ایرانی (مهران شاهین طبع) در مسابقات شرکت کرد و در گروه C به مصاف اسپانیا، پورتوریکو و تونس رفت.

شکست نتیجه هر سه دیدار مقدماتی ملی پوشان ایران در جام جهانی پیشین بود اما در ادامه آنها در گروه بازنده ها و برای تعیین رده های هفدهم تا سی و دوم، پیروز رقابت با آنگولا و فیلیپین شدند و اینگونه هم در رده بیست و سوم ایستادند و به عنوان بهترین تیم آسیایی صاحب سهمیه المپیک توکیو هم شدند هرچند که شکست چین برابر نیجریه و تفاضل گل بهتر ایران نسبت به این رقیب آسیایی بی تاثیر در این مهم نبود.

تیم ملی بسکتبال ایران با این پیشینه وارد جام جهانی ۲۰۲۳ شد آنهم با جذب یک مربی ترکیه ای و تدارکات بهتر نسبت به همیشه با این حال نه تنها موفقیت های قابل استناد دیگر ادوار جام جهانی برای ایران تکرار نشد بلکه ضعیف ترین عملکرد هم به ثبت رسید.

این حضور با شکست برابر برزیل، ساحل عاج و اسپانیا در مرحله مقدماتی همراه بود. تیم ملی ایران در حالی نتیجه رقابت با برزیل را ۱۰۰ به ۵۹ واگذار کرد که در سه دوره دیگر جام جهانی که در آن حضور داشت شکستی به این سنگینی متحمل نشده بود حتی در رقابت با همین تیم برزیل یا اسپانیایی که در نهایت قهرمان جام ۲۰۱۹ شد. ساحل عاج هم حریفی بود که روی برتری مقابل آن در گروه G حساب زیادی شده بود اما ایران از پس این تیم که در رنکینگ جهانی ۲۰ پله پائین تر قرار دارد هم بر نیامد. همین شکست بود که شانس کسب سهمیه المپیک به عنوان بهترین تیم آسیایی از جام جهانی را به طور کامل سوزاند چون ژاپنی ها به این عنوان نزدیک شده بودند.

تیم ملی بسکتبال پس از مرحله مقدماتی، در مرحله رده بندی تیم های هفدهم تا سی و دوم، مقابل فرانسه هم باخت. دیدار با لبنان در پنچمین و آخرین دیدار اما فرصتی بود تا بسکتبال ایران هم صاحب برد در جام نوزدهم شود و هم امید حضور در رقابت های بین قاره ای برای کسب سهمیه المپیک را برای خود زنده نگه دارد اما واگذار نتیجه این دیدار، هر دو امید را ناامید کرد.

بدین ترتیب تیم ملی بسکتبال ایران بدون برد و با پنج شکست و کسب جایگاه سی و یکم در میان ۳۲ تیم شرکت کننده در نوزدهمین دوره جام جهانی، به کار خود در این جام پایان داد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۰:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۲
    0 0
    یعنی حتی از آخر هم اول نشدیم؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس