نخستین نشست «کتاب‌خون»در رشت برگزار شد

نشست مردمی کتاب‌ عاشورایی «کتاب‌خون» با محوریت معرفی آثار مکتوب عاشورایی و اربعینی با حضور فعالان فرهنگی و اصحاب رسانه و ادبیات در رشت برگزار شد.

به گزار مشرق، در این جلسه که به همت جمعی از مروجان کتاب استان گیلان ترتیب داده شده بود، صمد رهبریار کتابدار و متخصص کتاب کودک و نوجوان با معرفی کتاب‌هایی در گروه سنی کودک و نوجوان، برخی مولفه‌های آثار کودک و نوجوان را برشمرده و به معرفی آثاری همچون «تشنه لبان»، «قصه‌های کربلا»، «موهای تو خانه‌ی ماهی‌هاست» و «بانوی باران‌ها»، پرداخت.

فهیمه ایمانی، مربی و مروج کتاب نیز با معرفی آثاری در رده‌ سنی نوجوانان، به شاخصه‌های آثار نوجوان و ناشران برجسته‌ای که در سال‌های اخیر به تولید آثار برای این گروه سنی می‌پردازند، اشاره کرد. «وسوسه‌های ناتمام»، «فرمانده گندم‌خوار»، «مسیر خارج ازنقشه»، «اربعین طوبی»، «بچه‌های فرات»، «بگذار اسبت بتازد» از عناوینی بود که توسط فهیمه ایمانی معرفی شد.

در ادامه، «فاطمه سادات رضویان»، نوجوان کتابخوان و مروج کتاب، به خوانش بخشی از رمان فرمانده‌ گندم‌خوار پرداخت.

سعیده شبرنگ، نویسنده و منتقد، میهمان بعدی این جلسه بود که با آثار داستانی، روایت و سفرنامه، به نشست آمده بود. وی با معرفی رمان‌های «بی‌اسمی»، «رومی روم» و «شماس شامی»، سخنش را آغاز کرد و سپس مطالعه‌ ناداستان‌های «کاشوب» و «قندان‌های همیشه پر» را به حاضران توصیه کرد.

وی با معرفی «باغ‌های معلق» به آثاری که در زیرلایه‌ روایت جنگ، به مصائب کاروان اسرا اشاره دارند نگاهی انداخت و سپس در میان سفرنامه‌ها «خس بی سر و پا» و «خانم فردا کوچ است» را آثاری فاخر و ارزشمند خواند و به اهمیت سفرنامه و ناداستان در ثبت تجربه‌ زیسته‌ نویسندگان از مجالس روضه و زیارات و ماندگاری این آثار اشاره کرد.

حسین حسنی طلبه، مبلغ دینی و فعال کتاب، آخرین ارائه کننده‌ جلسه بود که پس از اشاره به تاریخچه‌ مقاتل، «مقتل جامع سیدالشهداء»، «مقرم»، «ناسخ التواریخ»، «لهوف»، «امام حسین پیشوای روشنایی‌ها» و «آیینه‌ی تمام‌نما» را معرفی کرد.

ذکر مصیبت اهل‌بیت(ع) با نوای «سید حسین رضویان»، حسن ختام این نشست بود.

نشست کتاب‌خون، به همت تنی از فعالان کتاب در استان گیلان، با هدف ترویج آثار ارزشمند آیینی شکل گرفته و بنا دارد در مناسبت‌های دینی گوناگون، به معرفی کتاب بپردازد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس