سرلشکر صفوی: شهید حجازی برای اسلام و ایران عزت، اقتدار و امنیت آفرید

دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا گفت: ما باید بتوانیم بین قلمروهای ژئواستراتژیک دریایی و زمینی پیوند برقرار کنیم، این یک استراتژی جدید است.

به گزارش مشرق، سرلشکر پاسدار سید یحیی صفوی دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا در پنجمین جلسه شورای سیاستگذاری همایش ملی فرصت‌ها و تهدیدهای نوپدید دریایی گفت: تحلیل جایگاه انقلاب کبیر اسلامی و جمهوری اسلامی و جبهه مقاومت در شکل دهی به نظم جدید جهانی یک ضرورت به شمار می‌رود.

وی افزود: بدون حضور در دریاها و اقیانوس‌ها نمی‌توانیم جایگاه ایران، انقلاب اسلامی و جبهه مقاومت را در هندسه نظم جدید جهانی تعریف کنیم.

سرلشکر صفوی با اشاره به اهمیت برگزاری همایش ملی فرصت‌ها و تهدیدهای نوپدید دریایی اظهار داشت:
این همایش علمی با مشارکت صاحب نظران و ایده پردازان باید بتواند چگونگی دسترسی به قدرت دریایی را حداقل در بُعد نظری تعیین کند.

وی با تأکید بر ضرورت تبدیل شدن ایران به قدرت دریایی افزود: یکی از مظاهر این قدرت حضور علمی و مطالعاتی در قطب جنوب است.

سرلشکر صفوی با برشماری قدرت‌های مهم زمینی و دریایی گفت: روسیه و چین قدرت‌های زمینی هستند، ما هم یک قدرت زمینی هستیم و استراتژی ما همواره برّی بوده است در مقابل آمریکایی‌ها و ناتو قدرت‌های بحری هستند.

این استاد جغرافیای سیاسی و ژئواستراتژی با اشاره به روند تغییرات هندسه نظم جدید جهانی تأکید کرد:
ما باید بتوانیم بین قلمروهای ژئواستراتژیک دریایی و زمینی پیوند برقرار کنیم. این یک استراتژی جدید است. موقعیت جغرافیایی ایران چنین ظرفیتی را به ما می‌دهد.

صفوی در تشریح این استراتژی افزود: ایران برای مقابله با تحریم‌های ظالمانه آمریکا و متحدانش باید راهبرد اقتصاد دریا محور و قدرت دریایی خودش را با حضور ناوگان تجاری و نظامی خود در اقیانوس‌ها و دریاها و استفاده از شبکه کریدورهای جنوب-شمال و شرق به غرب با همکاری فدراسیون روسیه و چین، افزایش دهد.

وی تأکید کرد: عبور از سرزمین ایران باید بتواند مسیرهای تجاری اقیانوس آرام به اقیانوس هند و دریای سیاه، دریای مدیترانه و خلیج فنلاند را در شمال روسیه سازماندهی کند.

وی افزود: این راهبرد می‌تواند در برنامه هفتم توسعه ایران در مجلس شورای اسلامی و دولت گنجانده شود.

رئیس همایش ملی فرصت‌ها و تهدیدهای نوپدید دریایی خاطرنشان کرد: چگونگی دسترسی به قدرت دریایی و اقتصاد دریا محور و حضور ناوگان‌های تجاری و نظامی ایران در پهنه اقیانوس‌ها وحضور مطالعاتی و علمی ایران در قطب جنوب، از مباحث نظری و ارائه مقالات علمی این همایش ملی است.

هوش مصنوعی در دریا، شناورها و فرماندهی و کنترل دریایی بسیار مهم است

در ادامه این نشست، سردار مهدی نژاد نوری معاون علوم، تحقیقات و فناوری ستاد کل نیروهای مسلح با تأکید بر ضرورت بهره برداری از هوش مصنوعی در دریا گفت: در بحث هوش مصنوعی می‌توان دهها موضوع را استخراج کرد که هر کدام می‌تواند موضوع یک همایش باشد.

وی افزود: به عنوان مثال پردازش اطلاعات مختلف و زبان طبیعی که یک جزئئ از هوش مصنوعی است می‌تواند در این همایش و همایش‌های بعدی مورد بررسی قرار بگیرد.

معاون عتف ستاد کل نیروهای مسلح تأکید کرد: هوش مصنوعی در دریا، در شناورها و فرماندهی و کنترل در عرصه دریا بسیار مهم است.

پرداختن به مباحث بیولوژیک دریا مهم است

حسن ابوالقاسمی رئیس دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج) و مشارکت کنندگان علمی این همایش گفت: همایش فرصت‌ها و تهدیدهای نوپدید دریایی فرصت بسیار خوبی است که بتوانیم اثری ماندگار و مرجع را در این زمینه آماده و ارائه کنیم.

وی افزود: مقالات و خروجی علمی این همایش، محصولاتی نخواهد شد که در کتابخانه‌ها کنار گذاشته شود بلکه مقدمه‌ای خواهد بود که این موضوع را به صورت عملی برجسته و تکمیل کنیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج) تأکید کرد: موضوعات دریا و بحث‌های بیولوژیک مباحث بسیار مهمی هستند که در این همایش بدان پرداخته خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۲۱:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
    0 0
    وظیفه تک تک شما روسگدایان وطنی به عنوان خادمین کاخ کرملین جانفشانی در راه ارباب پوتین است در نبود پریگوژین رهبر واگنر به جبهه های جنگ اوکراین بشتابید و به عنوان مدافعان کرملین بجنگید که اگر خدای نخواسته شکستی برای روسیه در این معرکه حاصل شود هیمنه ارباب برای مدت های طولانی و شاید همیشه به باد فنا خواهد رفت و بی سرپرست خواهید شد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس