کد خبر 1520899
تاریخ انتشار: ۴ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۸

به گزارش مشرق، محمد ایمانی یادداشتی را در کانال تلگرامی خود منتشر کرد:

تشدید واردات گندم و قاچاق آن در دولت قبل، قابل کتمان نیست. دولت روحانی، هم قیمت پایین تری را برای خرید می پرداخت که برای کشاورزان به صرفه نبود، و هم پرداخت مطالبات آنها را با تاخیر انجام می داد که موجب دلسردی می شد.

نتیجه این روند، افزایش از سر ناچاری واردات بود. دولت روحانی در چهار ماه پایانی خود، همه بودجه ارزی سال ۱۴۰۰ را هزینه کرده بود. بنابراین، اگر همان روند ادامه پیدا می کرد، می توانست بحران بزرگی را بیافریند.

کشور در اثر سیاست های نادرست، از خودکفایی در تولید گندم در ابتدای دهه ۹۰، به واردات ۷ میلیون تُن گندم در سال ۱۴۰۰ رسید. در اثر عدم شفافیت در توزیع و مصرف، بخش قابل توجهی از گندم وارداتی و آرد یارانه‌ای، قاچاق می‌شد.

متاسفانه در سال ۱۴۰۰ (نیمسال پایانی دولت دوازدهم)، میزان خرید تضمینی گندم از کشاورزان، به ۴.۵ میلیون تن کاهش یافت و به ناچار، بیش از ۷ میلیون تن گندم از طریق واردات تامین شد.

این در حالی بود که بحران های آب و هوایی و جنگ اوکراین، موجب کاهش تولید جهانی گندم و افزایش قیمت این کالای راهبردی شده بود و بنابراین، امنیت غذایی ما هم مانند برخی کشورهای دیگر تهدید می شد.

اما کشور ما در دو سال اخیر توانست بخش مهمی از بحران جهانی قحطی را پشت سر بگذارد. بر اساس گزارش "گلوبال هانگر ایندکس"، ایران رتبه ۳۵ "کشورهای دارای کمترین گرسنه" را در بین ۲۰۰ کشور دارد و شاخص گرسنگی در محدوده Low قرار گرفته است.

به گزارش فائو (سازمان خواربار و کشاورزی ملل )، تعداد گرسنگان جهان ظرف یک سال، ۴۶ میلیون نفر، و در مقایسه با سال ۲۰۱۹ میلادی، ۱۵۰ میلیون نفر بیشتر شده است. ۸۲۸ میلیون نفر در جهان گرسنه اند و ۳.۱ میلیارد نفر، از عهده تامین یک رژیم غذایی سالم بر نمی‌آیند".

در چنین وضعیتی از بحران جهانی، سال گذشته در ایران با همت و تدبیر دولت، ۷.۵ میلیون تن گندم به صورت تضمینی از کشاورزان خریداری شد. امسال هم تا کنون، میزان خرید تضمینی گندم از مرز ۱۰ میلیون تن فراتر رفته و در تامین گندم نان تقریبا خودکفا شده ایم.

نزدیک شدن به مرز خودکفایی در تولید گندم به موازات کاهش قاچاق، با سیاست های حمایتی و نظارتی (شفاف سازی مصرف) اتفاق افتاده است، ولو امثال آقای رشیدپور نفهمند یا نخواهند که بفهمند.

"غوغای روحانی نگر"؛ این داستان: بحران گندم!


*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود..

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 16
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۰:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۴
    30 24
    سنگ پا جلوی روحانی و حامیانش کم میاره
    • پری مجرد 44ساله IR ۱۱:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۴
      7 13
      لعنت بی کران و ازلی و ابدی خداوند بر شیخ بنفش انگلیسی و باند تبهکارش
    • سید IR ۱۶:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۴
      1 0
      دولت حسنک وزیر شایسته عصر قجر با آن ظریف الممالک چلمنگش که گمان داشت با خندیدن و بغل کردن وزیران فرنگی و زانو زدن در کنار شیخ کویت و انداختن چهارتا عکس با مقامات فرنگی و قدم زدن با فلان وزیر خارجه در کنار خیابان می توان با امضاء کردن و بدون نیاز به خواندن متن یک قرارداد مهم دل غربی های شیطان صفت را نرم و مشکلات روابط با آن ها را حل و فصل کند!!!
  • IR ۱۰:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۴
    19 16
    سلبریتی پررررر از فیوووووز
  • IR ۱۰:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۴
    17 15
    رشید پور اینقدر لجن پراکنی می‌کنه رییس صدا سیما جبلی با چی بی فکری رشیدپور را به صدا سیما دعوت کرد اون هم با ماندن صدا سیما جبلی را کنف کرد آیا بس نیست
  • IR ۱۰:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۴
    8 15
    تر تر روحانی نگر
  • IR ۱۱:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۴
    31 4
    خب همه درست، چرا با روحانی و داردسته اش هیچ برخوردی نشده و نمی شود؟! فکر کنم این سوال همه هم وطنان ایرانی است، چرا؟!!!
  • IR ۱۱:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۴
    1 0
    نظری در مورد ارز ۲۸۵۰۰ تومانی واردات نهاده که مقایر با اصل حمایت از تولید داخل و خودکفایی است که باعث بی صرفه شدن تولید نهاده در داخل شده و قدرت رقابت را از کشاورز داخلی گرفته ندارید؟! که البته ما اثری ازش در قیمت مرغ و گوشت و لبنیات هم نمی بینیم!
  • IR ۱۲:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۴
    8 18
    رانتخواران زشت پررویی چون رشید پور لایق نفرین اولیای الهی وصلحا هستند.
  • IR ۱۳:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۴
    1 0
    هم رشیدپور هم فردوسی پور خودشون خوب میدونن روحانی چیزی بارش نبود اونا طرز تفکر وسیاست این جماعت افساد طلب، باب میلشونه! !!
  • فرشاد IR ۱۴:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۴
    27 9
    با این وضع پرداخت مطالبات گندمکاران سال دیگع همین دولت هم مجبور میشه گندم وارد کنه.چون کشاورز ناامید شده.هرچند برای دولت مهم نیست
  • حسین IR ۱۴:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۴
    12 14
    اف بر روحانی اون احمق های حامیش
  • IR ۲۱:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۴
    2 0
    این یدونه درسته کسی در این کشور از گرسنگی نمرده به دلایل مختلف یکیشم اخلاق مردم ایرانه هوا فقیر دارند ولی زندگی بسیار سخت شده بخصوص برا قشر متوسط و پائین
  • IR ۲۲:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۴
    2 0
    میدونی این حرفها فساد جبهه مخالف روحانی رو هم فریاد میزنه وقتی به قدرت رسیدن و اکن افراد محاکمه نمیشن و هز بیت المال حقوق و دریافتی و جایگاه دارن
  • کشاورز گلستانی IR ۰۱:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۶
    0 0
    سال آینده این دولت را هم ببینید با این همه گرفتاری درست کردن واسه کشاورز و با قیمت ۱۵ هزار تومان گندم. کشاورز توان کاشت گندم درسال آینده نداره
  • سروش IR ۱۰:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۶
    0 0
    باید سیم آخر آقای رشید پور رو قطع کرد تا خاموش شود یا رنگی شود یا پایین بیفتد. بهتره که رنگ بنفش رو انتخاب کنی و یکبار هم سیم چین رو به دست خودش بدی تا سیه و قطع کنه.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس