کد خبر 1429502
تاریخ انتشار: ۳ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۸

به گزارش مشرق، محمد ایمانی طی یادداشتی در کانال تلگرامی خود نوشت:

دبیر کل سازمان ملل می گوید "تعداد افرادی که با گرسنگی روبرو هستند، در جهان رو به افزایش است". چو دونگ یو، دبیرکل FAO (سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد) دیروز اعلام کرد: "۸۲۸ میلیون نفر در جهان گرسنه اند و ۳.۱ میلیارد نفر، از عهده تامین یک رژیم غذایی سالم بر نمی‌آیند".

بحران های آب و هوایی، شیوع کرونا، جنگ اوکراین در منطقه ای که یکی از قطب های تامین غلات در دنیاست، به علاوه افزایش قیمت گاز و نفت، دست به دست هم دادند تا به گزارش فائو، تعداد گرسنگان دنیا ظرف یک سال، ۴۶ میلیون نفر،  و در مقایسه با سال ۲۰۱۹ میلادی، ۱۵۰ میلیون نفر بیشتر شود.

این بحرانی جهانی به اروپا و آمریکا هم سرایت کرده است. در فرانسه، دولت ماکرون که با اعتراضات و آشوب گسترده رو به روست، فقط توانست به ۸ میلیون نفر، کوپن های ۵، ۲۰ و ۳۰ یورویی بدهد، اما آمار نیازمندان، چندین برابر بیشتر و قیمت ها بسیار بالاتر است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه؛ "افزایش قیمت‌ها، نانوایی های آلمان را خفه می کند. افزایش چند برابری قیمت گاز و کمبود و افزایش قیمت غله، باعث افزایش قیمت ها در اروپا شده و بر همه بخش های زندگی مردم از جمله نان و نانوایی ها تاثیر گذاشته است".

گزارش روزنامه گاردین هم حاکی است: "مدارس انگلیس بابت افزایش دلخراش تعداد کودکان گرسنه هشدار می دهند. خانواده ها، بین گرم کردن خانه و تهیه غذا باید یکی را انتخاب کنند".

آمریکا همبه عنوان یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان، از بحران در امان نمانده و تعداد گرسنگان از مرز ۵۰ میلیون نفر گذشته؛ یعنی یک نفر از هر ۶ آمریکایی.

به گزارش آسوشیتدپرس و بر اساس اطلاعات درز کرده از مرکز غذایی آمریکا؛ "ناتوانی نظامیان آمریکایی در سیر کردن خانواده خود، به بحران پنهان تبدیل شده و این در حالی است که بخش نظامی، بیشترین بودجه را دریافت می کند. یک نظامی که نخواست نامش فاش شود، گفت ما بزرگترین ارتش جهان هستیم، ولی واقعیت تلخ این است که نظامیان رده‌های پایین ما و خانواده و کودکانشان گرسنه هستند".

بیش از نیمی از گرسنگان جهان (۴۱۸ میلیون نفر)، آسیایی هستند. بر اساس گزارش سال ۲۰۲۱ فائو، اکثریت این افراد (شامل ۳۰۵.۷ میلیون نفر) در جنوب آسیا زندگی می کنند . جنوب شرقی آسیا با ۴۸.۸ میلیون نفر در جایگاه بعدی است و ۴۲.۳ میلیون گرسنه نیز در غرب آسیا هستند.

در این میان، کشور ما با وجود مشکلات جدی اقتصادی، توانسته بخش مهمی از بحران جهانی غذا را مهار کند و پشت سر بگذارد. بر اساس گزارش "گلوبال هانگر ایندکس"، ایران رتبه سی‌ و پنجمین کشور دارای کمترین گرسنه را در بین دویست کشور دارد و شاخص گرسنگی در محدود Low قرار گرفته است.

امسال با همت و تدبیر دولت، ۷.۵ میلیون تن گندم به صورت تضمینی از کشاورزان خریداری، و ضمنا تمام مطالبات آنها پرداخت شد. بدین ترتیب، نیاز به واردات، آن هم در شرایط کمبود منابع ارزی و تورم جهانی، بسیار کاهش پیدا کرد.

متاسفانه سال گذشته (نیمسال پایانی دولت دوازدهم)، میزان خرید تضمینی گندم، به ۴.۵ میلیون تن کاهش یافته و به ناچار، حدود هفت میلیون تن گندم از طریق واردات تامین شده بود

دولت در چند سال گذشته، هم قیمت بسیار پایینی را برای خرید گندم می پرداخت که برای کشاورزان به صرفه نبود، و هم پرداخت مطالبات آنها را با تاخیر  انجام می داد که موجب دلسردی می شد.

نتیجه این روند، افزایش از سر ناچاری واردات بود. جالب این که دولت سابق در پنج ماه پایانی خود، همه بودجه ارزی سال ۱۴۰۰ را هزینه کرده بود. بنابراین، اگر همان روند نادرست، امسال هم ادامه پیدا می کرد، می توانست بحران بزرگی را در حوزه تامین امنیت غذایی بیافریند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 19
  • در انتظار بررسی: 6
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۳:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
    8 2
    خداراشکر
    • علی IR ۰۷:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۴
      2 1
      آره خدا را شکر که دیگه حسن نیست
    • IR ۰۸:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۴
      2 1
      آیا خیانت دولت قبل قابل پیگیری نیست؟
    • IR ۰۸:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۴
      3 1
      مرگ بر کفتار بنفش
    • IR ۰۹:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۴
      2 1
      آمریکا در ایران سفارتخانه ندارد امــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــا ؛ اســـــــــــــــــــــــــــــــــــــــب تروآ دارد ــ اینترنت اسب تروآ ی آمریکا است . آمریکا ؛ به جز اینترنت ؛ همه چیز را برای ملت ایران تحریم می کند ؛ چرا ؟؟؟؟؟ زیرا : ادوارد اسنودن: آمریکا از اینترنت جهانی برای جاسوسی استفاده می کند. . پس اینترنت آمریکایی را ببندید و اینترنت ملی راه اندازی کنید. و گر نه ؛ از این به بعد ؛ باز هم ؛ آش همین است و کاسه همین .
    • شهرام IR ۱۰:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۴
      0 0
      بچه نون +گوشت +مرغ سازمانی قیمت مناسب براهه دیگه نی ؟
  • IR ۱۳:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
    11 5
    برخی شکمشون که سیر بشه یاد آزادی های اجتماعی میفتن. یه ضرب المثله که میگه فقیر پی عدالته و پولدار پی آزادی
  • IR ۱۳:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
    11 1
    ما بحران غذا در ایران نداریم ولی بحران گرانی غذا نسبت به درامد ماهیانه چرا. در یک دهه گذشته متاسفانه قدرت خرید مردم برای کالاهای اساسی کم شده و سفره شون کوچکتر. توزیع منابع غذایی در بین مردم به شکلی ناعادلانه هست و مدیریت بازرا بسیار ضعیف
    • IR ۱۴:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
      16 2
      نسبت به میانگین سرانه ی جهانی خیلی ایران وضع بهتروچشم اندازروبه رشدبیشتری دارد
  • IR ۱۴:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
    11 3
    راه حل شریف : 1- فارغ التحصیلان باید به مدت دو برابر مدت تحصیل در خدمت دولت باشند و اگر تصمیم به رفتن دارند باید هزینه ای که از جیب ملت ایران برای پرورش آنان پرداخت شده (30 میلیارد تومان ) بدهند و بروند. 2- دانشگاه شریف فقط مخصوص تحصیلات تکمیلی شود و پذیرش با گزینش انجام دهد . و دانشجوی لیسانس نگیرد.
    • IR ۱۶:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
      1 0
      مرده ...
    • IR ۱۶:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
      4 1
      تو یه مصاحبه ای تو رادیو شنیدم که یکی از فارغ التحصیل های شریف بود و میگفت دانشگاه شریف برای اکثر ما فقط یه پل هست واسه رفتن به اونور خیلی هامون تو فکر رفتن هستیم بعد از اتمام دوره.باید دید چرا ؟ شاید به خاطر بها دادن بیش از حد به اون ها هست و اینکه الان خودشونو تافته ای جدا بافته از بقیه دانشجو ها میدونن و این خودشیفتگی و تکبر باعث کور و کر شدن اون ها شده.
    • IR ۱۷:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
      2 3
      این کامنت دقیقاً جاش اینجاس.چون خود طرفدارای مشرق هم میدونن که هرکسی که بتونه میخواد از مملکت فر و فراوانمون فرار کنه بره به ممالکت قحطی زدۀ اروپا و امریکا. این کامنت عالی، به موقع، بجا و دقیق بود هموطنم. سپاس
    • اکبر IR ۲۰:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
      2 1
      دانشجو بیداره از اغتشاش بیزاره
    • IR ۲۱:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
      0 0
      ۱۸۲۹ یعنی میخوای بگی از گاردین معتبرتری؟!!!!
  • FR ۱۶:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
    2 0
    مشکل مسکن مشکل قسطهاست مشکل بی کاری
  • علی افصحی IR ۱۷:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
    3 0
    و مهم ترین عمل انقلابی دولت مردمی جناب رئیسی همین کشت قراردادی و تعیین الگوی کشت و هدایت کشاورزان به کشت محصولات اساسی و خرید تضمینی محصولات الگوی کشت و بیمه محصولات اساسی و...که در نهایت به امنیت پایدار غذایی منتهی می شود ،است . خواست الله تبارک وتعالی به حرمت خون شهیدان و امام الشهدا بود که دولت انقلابی در این مقطع زمانی سکان اداره ملک سلیمانی را بر عهده بگیرد و الا اصلاح طلبان فاسد با غارت منابع و نابودی کشاورزی و معطل ساختن کشور، ایران عزیز را زیر چکمه های آلوده آمریکا و غرب وحشی ذلیل می ساختند. البته اگر می توانستند ! یعنی با تبعیت از امام خامنه‌ای نمی گذاشتیم چنین غلطی بکنند اما نتیجه طبیعی اصلاح طلبی غربی شدن از نوک انگشت پا تا فرق است.
  • IR ۱۷:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
    1 1
    ما در(مخازن نفت گاز معادن،فروشگاهها ،کارخانه هاوانبارها و....)هیچگونه کمبودنداریم-
  • IR ۱۷:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
    2 1
    ما در(مخازن نفت گاز معادن،فروشگاهها ،کارخانه هاوانبارها و....)هیچگونه کمبودنداریم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس