کد خبر 1520584
تاریخ انتشار: ۲ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۵
تصمیم دولت ترکیه برای افزایش ۴۵ درصدی حقوق کارمندان

وزیر کار و تامین اجتماعی ترکیه اعلام کرد که برای جبران عوارض تورم و افزایش قیمت ها، میزان حقوق و دستمزد کارمندان در این کشور، از اول سال میلادی آینده ۴۵ درصد افزایش می یابد.

به گزارش مشرق، «ودات ایشیخان» اعلام کرد مذاکرات در این باره در حال انجام است و دولت ترکیه در نظر دارد تا قدرت خرید کارمندان، تجار، کشاورزان و مستمری بگیران را در برابر تورم تقویت کند.

بنا به اعلام این رسانه، در صورت تصویب نهایی پیشنهاد افزایش حقوق کارکنان دولت از سوی دولت ترکیه، حقوق حدود چهار میلیون کارمند دولتی و ۲.۵ میلیون کارمند بازنشسته مطابق با نرخ‌های اعلامی افزایش می یابد.

وزیر کار و تامین اجتماعی ترکیه حدود سه هفته پیش میزان افزایش حقوق کارکنان دولت در این کشور طی نیمه اول سال آینده میلادی را ۱۴ درصد و برای نیمه دوم سال ۲۰۲۴ حدود ۹ درصد پیشنهاد داده بود که این پیشنهاد او با اعتراض گسترده مواجه شد.

دولت ترکیه سه هفته پیش در حالی میزان افزایش حقوق کارمندان دولت برای ۲ سال آینده را اعلام کرد که بحران اقتصادی شروع شده در این کشور از سال گذشته میلادی، همچنان ادامه دارد و پس از انتخابات سه ماه پیش نیز تشدید شده است.

حقوق و دستمزد در کشور ترکیه سالانه دو بار افزایش می یابد که این افزایش بار نخست برای شش ماهه اول سال و بار دوم نیز برای شش ماهه دوم سال اعمال می‌شود و طبق روال معمول، میزان افزایش حقوق مطابق با نرخ تورم روز از سوی وزیر کار و تامین اجتماعی پیشنهاد و تصویب می شود.

حداقل حقوق کارمندان دولت در ترکیه طی سال جاری میلادی ۱۴۱.۸ افزایش یافته ولی با توجه به نرخ فزاینده تورم، این میزان افزایش حقوق جوابگوی نیازهای اولیه حقوق بگیران نیست.

دولت ترکیه سال گذشته میلادی در پی افزایش نرخ تورم در این کشور و بروز بحران اقتصادی، سه بار دست به افزایش حقوق زد و در آخرین بار، حداقل حقوق و دستمزد را به هشت هزار و ۵۰۰ لیره ترک معادل ۴۵۵ دلار آمریکا افزایش داد و برای نیمه دوم سال جاری میلادی نیز میزان حقوق را به ۲۲ هزار و ۱۷ لیر(حدود ۸۲۰ دلار) افزایش داد.

به رغم اقدام دولت ترکیه در ترمیم و افزایش حقوق و دستمزد، به علت صعود روزافزون نرخ تورم در این کشور که میانگین آن در سال گذشته میلادی به ۶۴.۲۷ درصد و در نیمه نخست امسال به بیش از ۴۷ درصد رسید، مردم این کشور اقدام دولت اردوغان در مدیریت بحران اقتصادی را ناکارآمد می دانند.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • مسعود IR ۱۴:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۲
    8 3
    آقای رییس‌جمهور یاد بگیرید بازنشستگان کشوری را بیچاره کردی داریم وسایل منزل میفروشیم
  • IR ۱۴:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۲
    6 1
    کاش دولت ما هم یاد بگیره...واقعا کارگران و حقوق بگیران نابود شدن و عوارض خطرناکی داره...هزینه پیشگیری خیلی کمتر میشه
  • IR ۱۷:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۲
    1 0
    حداقل حقوق ما هم ۱۷۰ دلاره بعد به اونا با حقوق ۸۲۰ دلاری می خندیم که وضعیتشون خیلی افتضاحه اقتصاد بدون نفت و گاز و در کل انرژی و منابع معدنی اونا در برابر حداقل ۷ درصد ثروت معدنی و انرژی ما از منابع جهانی قابل مقایسه نیست بعد بیان بگن کشور ما تحریمه ما نمونه هستیم ما منجی جهانیم البته همه اینا افعال معکوسه
  • IR ۰۰:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۳
    1 4
    شما ای که میگی یادبگیر یکم فکر کن افزایش حقوق باعث افزایش نرخ تورم میشود همیشه برای شما مرغ همسایه غازه
    • IR ۱۵:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۴
      1 0
      لعنتی نه برا کشور قراضه ما که هییییچ‌تولیدی نداره در قبال با ترکیه
  • IR ۰۱:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۳
    1 1
    افزایش نقدینگی یکی از عوامل تورمه . باید تولید افزایش پیدا کنه و خلق نقدینگی بی حساب کتاب جلوش گرفته بشه تا تورم کنترل بشه .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس