کد خبر 1519811
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۲:۲۶

به گزارش مشرق، علیرضا زادبر در کانال خود در ایتا روایت فریدون جم (داماد رضاشاه) درباره آوارگی رضاشاه پس از استعفا از سلطنت و اخراج از ایران را که برگرفته از بخشی از مصاحبه فریدون جم؛ همسر شمس پهلوی (۱۲۹۳-۱۳۷۸)؛ رییس ستاد بزرگ ارتشتاران و سفیر ایران در اسپانیا با پروژه تاریخ شفاهی ایران در دانشگاه هاروارد، در تاریخ ۳ آذر ۱۳۶۰ را شرح داده است:

حوالی بیست‌ویک، بیست‌ودوم شهریور بود که از رادیو شنیدیم که اعلی‌حضرت [رضا شاه] از تهران حرکت کرده‌اند به طرف اصفهان و از سلطنت استعفا کرده‌اند به نفع ولیعهد. با وجودی که تب داشتم، سوار ماشین شدم و به استقبال رفتم. تقریباً یک پنجاه شصت کیلومتر من با آن حالت تب در حالی‌که سرم دَوَران داشت، ماشین راندم و بعد رسیدم به یک جایی، کنار جاده ماشین را نگه داشتم و به‌قدری حالم بد بود که پیاده شده و جلوی اتومبیل روی زمین دراز کشیده بودم.

نیم‌ساعت سه‌ربعی که گذشت دیدم یک اتومبیل خیلی قراضه و لکنته‌ای آمد و ایستاد و درش باز شد.

دیدم اعلی‌حضرت تک‌وتنها با یک کیف‌دستی از ماشین پیاده شدند. گویا در راه ماشین‌شان خراب شده و اعلی‌حضرت و عده‌ای مسافر که اعلی‌حضرت را شناخته بودند پیاده شده بودند و اتومبیلشان را داده بودند به اعلی‌حضرت.

اعلیحضرت هم گفته بود که «خیلی خوب این ماشین را که تعمیر کردید آن‌ها را سوار کنید و بیاورید»، با آن ماشین آمده بودند بدون اسکورت و کاملاً تنها با یک کیف‌دستی و عصا.

من که دراز کشیده بودم دیدم یک کسی با عصا به من می‌زند که «پسر بلند شو تو اینجا چرا خوابیده‌ای، روی زمین چرا خوابیده‌ای؟» من تب خیلی شدیدی داشتم بلند شدم و وقتی اعلی‌حضرت را دیدم البته خیلی به من تأثیر کرد.

دیگر به این وضع که اعلی‌حضرت را دیدم اصلاً نمی‌توانستم خودم را نگه دارم. شروع کردم به گریه کردم. هم مریض بودم و اعلی‌حضرت با آن دم‌ودستگاه و با آن شخصیت را با این وضع دیدم آمده‌اند. اعلی‌حضرت گفتند که یعنی چه؟ پاشو و بنشین اتومبیل مرا ببر خانه.

سؤال فرمودند کجا هستید و گفتم در اصفهان در خانه‌ای هستیم. عقب اتومبیل سوار شدند و من راندم و بردمشان خانه.

دو سه روزی آنجا بودند، صحبت‌هایی شد که کجا بروند، بنا بود از ایران خارج شوند، ایشان می‌گفتند برای من فرقی نمی‌کند. من مایل به خارج شدن از ایران نیستم.

مردن در ایران را به زندگی در خارج ترجیح می‌دهند. می‌گفتند زندگی ایشان دیگر تمام است... پیشنهاد شد که برویم شیلی یا آرژانتین و اقداماتی هم بعداً در تهران شد، حتی انگلیسی‌ها هم شنیدم موافقت کرده بودند که حاضرند ایشان بروند به آمریکای جنوبی و قرار بر این شده بود که حرکت کنند بروند به بمبئی، در بمبئی ده یا بیست روز بمانند و بعد یک کشتی جنگی بیاید و ایشان را بردارد و ببرد مثلاً به طرف سواحل شیلی...

کشتی راه افتاد و ما رفتیم... از دور پس از دو سه روز ساحل بمبئی پیدا شد و ما با دوربین نگاه می‌کردیم.

یک هتلی بود هتل تاج‌محل معروف است. از راه دوربین این را می‌دیدیم و نگاه می‌کردیم و لباس پوشیده بودیم و چمدان‎‌ها را بسته بودیم و حاضر شده بودیم که برویم آنجا پایین. بعد از مدتی که آنجا ایستاده بودیم در صحنه کشتی ما دیدیم که چندتا از این ام‌تی‌بی‌ها (موتور توربیدو بوت) می‌آید.

تویش هم سربازهایی که لباس سفید پوشیده بودند و تفنگ دستشان هست. به‌سرعت به طرف کشتی می‌آیند. کشتی ما هم وسط دریا ایستاد... پرسیدم موضوع چیست؟

گفتند که «بله دولت پادشاه انگلستان تصمیم گرفته است و از طرف وایس روی (نایب‌السلطنه) به ما دستور داده شده که من بیایم اینجا و به اعلی‌حضرت ابلاغ کنم که دریاها ناامن است و خطر دارد. کشتی‌های ژاپنی در دریا هستند و از این حرف‌ها و مدتی حالا لازم است بروند جزیره موریس...»

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 32
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 6
  • IR ۰۲:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۱
    33 27
    متاسفانه انسان های بزرگ همواره در این مملکت دیر شناخته شدن. امثال امیرکبیر و قائم مقام ها...
    • حمید IR ۰۸:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۱
      24 29
      با کنایه حرف زدن خوب نیست ، منظورت را واضح بگو ، ضمناً در طول تاریخ ایران ( از ابتدای خلقت کره زمین تا امروز ) ، ایران مردانی بزرگتر از امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب به خودش ندیده است . بی تردید عرض می کنم ، اگر امیرکبیر امروز زنده بود جانش را فدای این دو رهبر ایران می کرد .
    • IR ۰۸:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۱
      20 5
      یعنی تو امیرکبیر را با اون‌قلدر یکی می کنی!
    • IR ۰۸:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۱
      16 10
      البته این سخن ارتباطی به رضا پالانی قلدر عبد انگلیس ندارد!!!
    • سیروان مهابادی IR ۰۸:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۱
      46 6
      ولی امثال پالانی ها رو خیلی زود شناختیم ... ضمنا رضا پالانی در جایگاهی نیست که با سگ امیرکبیر هم مقایسه شود
    • IR ۰۸:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۱
      12 6
      الان ازنظر شمارضاپالان آدم بزرگی بوده یااینکه که خواستین طنزی تعریف کرده باشین...
    • IR ۰۸:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۱
      14 5
      گوربابای پالونی 1 و پالونی 2 و پالونی 3. به اعتراف روزنامه ایندیپندنت شاه خائن (پالونی 2) 50 میلیارد دلار از ایران دزدید و برد. پالونی 1 زمین خوار بود و زمین های مردم رو تصاحب می کرد. پالونی 3 45 ساله داره با پولایی که باباش دزدیده عشق و حال میکنه و حتی فرصت نداره یاسمین رو از زیر دست وپای مربی یوگا جمع کنه!
    • IR ۰۹:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۱
      16 5
      لعنت ابدی خداوند بر رضا پالانی و خاندان منحوسش و طرفداران احمقش
    • BE ۱۰:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۱
      15 7
      و انسانهای پست مثل رضا پالونی و محمد رضا آشغال دونی به درک واصل شدند.
    • IR ۱۲:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۱
      6 4
      امیرکبیر رو (ضمنی) مقایسه میکنی با نوکرمسلکی مثل شاه؟!
  • سید IR ۰۴:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۱
    47 21
    چه اعلی حضرت زپرتی بنجل بیسوادبی منطق بزدل مظلوم کش زمین خوارغاصب
    • مهرداد IR ۰۸:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۱
      13 12
      تمام این چیزهایی که الان دارید با تلاش ایشان و فرزندش ایجاد شده ، به این سوال به درستی پاسخ دهید اگر این انقلاب در زمان قاجار انجام شده بود الان ما وضعمان چگونه بود با دید به اینکه بیش از چهلو چهار سال از انقلاب می گذرد ، وجدانن جواب بدهید
    • IR ۰۹:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۱
      15 9
      وقتی نوکر انگلیس ها (پهلوی اول) سواد خواندن و نوشتن پیداکرد به مدت 2 هفته تهران را چراغانی کردن که شاه باسواد شده! تاریخ بخوانیم.
    • مهرداد IR ۱۰:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۱
      6 1
      جواب سوال منو بدید نه اینکه همینطوری منفی بزنید
    • IR ۱۰:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۱
      2 4
      همه چیزایی که داشتیم صرف خرید تمشک سیاه و... از فرانسه برا جشن شاهنشاهی، غارت طلا و پول با چمدان، عیاشی و... شد. مردم از گشنگی می مردن! کمی تاریخ بخوانی بدنیست، فیلم روزگار قریب گویای گوشه ای از بدبختی ایران در دوران پهلوی است. تفکر لازمه زندگی است.
    • IR ۱۱:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۱
      6 4
      ما که تو دهاتمون اول انقلاب غیر از الاغ قاطر طویله خانه خشتی مردم بیسواد چیزی نبود الان ولی 30 ساله مردم بتدرج اب برق گاز اسفالت تلفن بچه های دکتر مهندس شده ماشینهای مدل بالا خانه های لوکس دارند تازه پالونی 60 سال حکومت کرد رفیق شیش امریکا و انگلیس بود تحریم و جنگ هم نداشت جمعیت هم 30 میلیون بیشتر نبود اگر انقلاب اسلامی مثلا بلافاصله بعد از دارلفنون امیرکبیر اتفاق می افتاد فکر کنم الان ایران اولین کشور دنیا بود چون همزمان با دنیا پیش میرفت و مغزهای بزرگی هم که جمهوری اسلامی تربیت میکنه هوس مهاجرت نمیکردند مردم هم دچار خود تحقیری خود ذلیل پنداری خودبدبخت انگاری خود بیچاه و مفلوک تصوری نبودند
    • IR ۱۵:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۱
      1 0
      ده دقیقه وقت گرانبها گذاشتم یک صفحه برات جواب متین و منطقی نوشتم ولی منتشر نشد
  • علی IR ۰۶:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۱
    31 20
    از خباثت گری های انگلیس ؛ رضا این متعفن دزد روزگار اینکه ؛ چمدانهای پر از اطلا و جواهر دزدیه شده از مال ملت را در کشتی برای بمبئی برای خود جا داده تا در هند در خیال عشق و حال کند! انگلیس کشتی رضا را عوض کرده ' کشتی حامل جواهرات را مال خود کردند.ا رضا لخت و پتی عازم تبعیدگاه جدید شد. تاریخ بخوانیم.
  • IR ۰۶:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۱
    12 1
    الان همه چیز عوض شده به جای موریس میرن کانادا آب و هواش هم بهتره
  • IR ۰۷:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۱
    5 8
    سرنوشت دیکتاتورهای کثیف و موذی همین است و بلکه هم بدتر از این
  • IR ۰۷:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۱
    3 2
    ادامه داستان چی شد؟
  • IR ۰۸:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۱
    12 6
    خدا روح ایشان را شاد کند
  • IR ۰۸:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۱
    4 3
    اين قصه سردراز داردوبشين و ببين.تاريخ فراز و فرود زياد داره خوشا آنكه در نهايت عاقبت بخير بشه حتي پس از مردنش و جه بسا ادمهايي كه در اوج محبوبيت ميميرند ولي در نهايت لعن و نفرين نصيبشان مي شود.
  • zia IR ۰۹:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۱
    8 3
    مرگ بر انگلیسیها که همیشه ضد ایرانیای واقعی( میهن دوست ) اقدام کرده و می کنند
    • مهرداد IR ۱۰:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۱
      1 4
      تا کسی نخواد حتی شیطان هم نمی تونه کاری بکنه
  • احمد IR ۰۹:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۱
    10 8
    علیرغم اینکه دیکتاتور و مستبد بود ولی قدمهای مثبت زیادی برداشت اگه حکومت قاجار ادامه داشت قریب به اتفاق مردم ایران از قحطی و بیماری می مردن و جاش هندی ها و عربها و تاتارها در ایران ساکن می شدن
    • مهرداد IR ۱۰:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۱
      3 9
      الان که شده و داره بیشتر میشه
    • حسین IR ۲۲:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۱
      3 1
      اتفاقا هفت میلیون ایرانی زمان همین ادم از قحطی و بیماری کشته شدن
  • IR ۰۹:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۱
    26 12
    روحت بسوزه پهلوی
  • علی IR ۰۹:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۱
    12 8
    امام آن حکیم تاریخ میفرمود: انگلیسی ها برای ضد سال آینده هم نقشه می کشند.آیا میشود باور کرد ؛ خلق الساعه تبعیدگاه رضا را وکشتی او را عوض کرده باشند؟ رضا بی سواد و تریاکی بود 'آنکه او را اداره میکرد'فروغی جهود' فرماسونر ' نخست وزیر ایران: در سه دوره حساس ؛ اول پادشاهی رضا ۲- ۱۳۱۴'کشف حجاب ۳- ۱۳۲۰ 'نقل انتقال رضا و محمد رضا دقیق شویم بتاریخ: آیا ۲۸ مرداد با ارکان اصلی ؛ از قبل پخت و پز نشده بود!؟ آقایان! ۲۸ مرداد فریب نبود؛ نقشه بود!
  • مصطفی IR ۱۳:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۱
    1 3
    هر سلطنتی از بین می رود جز سلطنت و پادشاهی خداوند پاک ومنزه است خداوند بلند مرتبه
  • علیرضا IR ۰۸:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۱
    3 0
    اگه آدم بدی بود چرا مردم بهش ماشین دادن و باهاش بدرفتاری نکردن ؟؟؟؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس