کد خبر 1519723
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۳:۳۰
موز و خواص شگفت‌انگیز آن

موز شامل مواد مغذی زیادی است که نقش اساسی در بدن ایفا می‌کنند و باعث سلامت قلب، کاهش وزن و بهبود فرآیند هضم می‌شود.

به گزارش مشرق، موز یکی از میوه‌های خوش طعم و مقوی می‌باشد که می‌تواند تاثیرات مثبت قابل توجهی در سلامتی شما داشته باشد.

موز از میوه‌های بومی منطقه جنوب غربی آسیا به شمار می‌رود که امروزه در بسیاری از مناطق گرمسیری جهان پرورش آن رواج دارد. و از میوه‌های محبوب در سرتاسر جهان به شمار می‌رود.

فراهم کردن مواد مغذی و ویتامین‌های مورد نیاز بدن

این میوه انواع مختلفی دارد که از نظر رنگ و اندازه و شکل با یکدیگر تفاوت دارند. شناخته شده ترین گونه آن موز کاوندیش نام دارد. هنگامی که هنوز نرسیده به رنگ سبز کم رنگ می‌باشد و زمانی که کاملا می‌رسد زرد رنگ می‌شود. این میوه حاوی مقادیر قابل توجه فیبر و آنتی اکسیدان می‌باشد. پتاسیم، منیزیم و ویتامین‌های (سی) و (ب۶) از دیگر مواد تشکیل آن می‌باشند. هر عدد موز به طور متوسط حدود ۱۰۵ کالری دارد. از پروتئین اندکی برخوردار است و تقریبا چربی ندارد. کربوهیدرات موجود در موزهای سبز و نرسیده بیشتر به صورت نشاسته می‌باشد ولی در زمان رسیدن این نشاسته به قند تبدیل می‌شود.

در یک کلام، این میوه سرشار از فیبر، آنتی اکسیدان، چندین ماده مغذی و ویتامین است که می‌تواند مواد مورد نیاز بدن را به خوبی فراهم کند.

متعادل کردن سطح قند خون بدن و کاهش اشتها

موز سرشار از نوعی فیبر به نام پکتین می‌باشد. پکتین و همچنین نشاسته موجود در موز کال می‌توانند در متعادل کردن قند خون بدن موثر باشند. و همچنین به دلیل هضم دیرتر و کند شدن فرآیند تخلیه معده باعث کاهش اشتها شوند. البته این موضوع می‌تواند در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ بی اثر باشد.

می‌بینید که موز می‌تواند به حفظ تعادل قند خون بعد از غذا و کاهش اشتها کمک کند.

بهبود سلامت گوارش و پیشگیری از سرطان روده بزرگ

فیبر موجود در موز برای بسیاری از موارد از جمله کمک به هضم بهتر غذا مفید است. همچنین پکتین و نشاسته که بیشتر در موزهای کال یافت می‌شوند، در حفظ سلامت دستگاه گوارش و همچنین پیشگیری از ابتلا به سرطان روده بزرگ بسیار موثر می‌باشند.

حفظ سلامت قلب

پتتاسیم یک ماده معدنی است که برای حفظ سلامت قلب بسیار حیاتی می‌باشد و به کنترل فشارخون کمک می‌کند. موز یک منبع سرشار از پتاسیم است و حدود ۹ درصد آن از پتاسیم تشکیل شده‌است. نتایج برخی مطالعات نشان می‌دهد که یک رژیم غذایی سرشار از پتاسیم می‌تواند برای سلامت قلب بسیار مفید باشد و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را تا ۲۷ درصد کاهش دهد.

همچنین موز حاوی مقادیری منیزیم است که به سلامت قلب کمک می‌کند. پس مصرف موز برای حفظ سلامت قلب و کنترل فشارخون را فراموش نکنید!

کمک به حفظ سلامت کلیه‌ها

پتاسیم یکی از مواد ضروری و موثر برای حفظ سلامت کلیه‌ها و کنترل فشار خون می‌باشد. و موز به عنوان یکی از منابع سرشار از پتاسیم می‌تواند به سلامت کلیه‌ها کمک کند. نتایج حاصل از برخی مطالعات نشان می‌دهد افرادی که ۲ یا ۳ بار در هفته موز مصرف می‌کنند، ۳۰ درصد کمتر در معرض ابتلا به بیماری‌های کلیوی قرار می‌گیرند و اگر این تعداد به ۴ تا ۶ بار در هفته افزایش پیدا کند، خطر ابتلا به بیماری‌های کلیوی تا ۵۰ درصد کاهش پیدا می‌کند.

مصرف چندین موز در هفته می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های کلیوی را تا ۵۰ درصد کاهش دهد.

منبع:ایسکانیوز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۴:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۱
    2 0
    موز اگر قوت داشت کمر خودشو راست میکرد ...
  • IR ۰۷:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۱
    2 0
    مخصوصا موز اکوادوری 87 هزار تومنی!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس