دادگاه رسیدگی به اتهامات متهمان پرونده رستمی صفا

برآیند گزارش‌های مختلف درباره پرونده فاسد رستمی صفا نشان می‌دهد که ده درصد از معوقات اعلامی بانک مرکزی در دست این فرد است!

سرویس سیاست مشرق- زمستان سال ۱۳۸۴ رئیس‌جمهور وقت در صحن علنی مجلس خبر داد که به‌زودی لیست مفسدان اقتصادی را منتشر خواهد کرد، این خبر مثل یک بمب در فضای رسانه‌ای ترکیده و همه منتظر بودند تا بدانند که نام چه کسانی در آن لیست جنجالی قرار دارد.

اندکی بعد دستگاه قضایی در یک اطلاعیه به مفسدان اقتصادی دو هفته وقت داد تا با مراجعه به بانک‌های مختلف بدهی خود را نظام بانکی کشور پرداخت کرده و تسویه‌حساب بگیرند، در آن زمان برخی افراد با مراجعه به شعب مربوطه به این فراخوان پاسخ مثبت داده اما تعدادی از آنان که خود را فراتر از قانون تصور کرده و خیال می‌کردند که با قلدرمآبی و صحنه‌سازی می‌توانند از زیر پرداخت بدهی شانه خالی کنند از این اقدام سرباز زدند!

دو روز پس از پایان آن مهلت قانونی خبرگزاری ایرنا در یک خبر کوتاه نام دو تن از همین ابر بدهکاران را منتشر کرده تا زمینه برخورد قضایی با آن‌ها فراهم شود، محمد رستمی صفا یکی از دونفری بود که به‌عنوان بدهکار بانکی از سوی آن رسانه منتشرشده بود. در آن زمان گروه صنعتی رستمی صفا با تبلیغات فراوان خود را به‌عنوان یک کارآفرین نمونه معرفی کرده و احداث چند کارخانه نیمه فعال را به‌عنوان سند تولید اقتصادی جا زده بود.

اما انتشار نام برخی بدهکاران بانکی مشخص کرد که در پشت پرده احداث سریالی چند کارخانه فردی قرار دارد که با شگردهای خاص از بانک‌های مختلف وام گرفته و هیچ‌گاه حتی یک ریال آن را نیز پس نداده است. به عبارتی خیلی ساده در پشت پرده هلدینگی که خودش را کارآفرین اقتصادی معرفی کرده و در طی دو سال وام‌های کلان گرفته بود فردی قرار داشت که حالا لقب بزرگ‌ترین ابر بدهکار بخش غیردولتی سیستم بانکی کشور را یدک می‌کشید، برآیند گزارش‌ها مختلف درباره پرونده فاسد رستمی صفا نشان می‌دهد که ده درصد از معوقات اعلامی بانک مرکزی مرتبط به این فرد بوده است.

پشت پرده ضربه سازمان اطلاعات سپاه به یک شبکه مفسدان اقتصادی/ بزرگ‌ترین بدهکار بخش غیردولتی نظام بانکی کشور چه کسی است؟

سرنوشت فردی که ابر بدهکار بانکی شد

محمد رستمی صفا از پیمانکاران قدیمی شرکت ملی گاز است که در دوران کاری خود نیز مرتکب تخلفات مالی ازجمله پرداخت رشوه و گردش غیرقانونی وجوه در سیستم بانکی برای دریافت وام شده بود. رستمی صفا در میان دوستان خود به فردی معروف است که پول را گرفته و هیچ‌گاه پشت سرخود را هم نگاه نمی‌کند! این فرد با همین ویژگی‌های عجیب شخصیتی از بانک‌های مختلف وام گرفته و هیچ‌گاه آن‌ها را پس نداده و همواره در پاسخ به بانک درخواست وقت و امهال تسهیلات بانکی در پرونده را داده است.

رستمی صفا مدیرعامل و رئیس هیئت‌مدیره چند شرکت معظم مرتبط با صنایع گاز نیز بوده که از آن جمله می‌توان به گروه صنعتی صفا شامل شرکت‌های نورد و پروفیل ساوه، پیلوت گاز (کارخانه تولیدکننده اجاق‌گاز خانگی)، فولاد کاشان، نورد صفا نام برد. نکته جالب درباره رستمی صفا آن است که این فرد عضو اتاق بازرگانی صنایع و معادن ایران و ایتالیا نیز بوده که از تاریخ ۲۷ تیر ۸۶ به مدت سه سال انتخاب‌شده بود، گفته‌شده است که انگیزه اصلی او از حضور در اتاق ایران ایجاد یک برند ویژه برای ایجاد پیوست‌های خاص اقتصادی با هدف دور زدن نظام بانکی کشور بوده است.

با یک سرچ ساده اینترنتی مشخص می‌شود که رسانه‌هایی که با گروه رستمی صفا در ارتباط بوده و برای او تبلیغ می‌کنند همواره یک لقب ویژه به محمد رستمی صفا داده‌اند که گویی این فرد به آن علاقه خاصی داشته است، ژنرال اقتصادی، کارآفرین نمونه و یا مدیر تراز بخش خصوصی ازجمله تعابیری است که رستمی صفا به نام آن شناخته می‌شود.

به‌عنوان‌مثال خبرگزاری ایلنا که نزدیک به اصلاح‌طلبان بوده و با یک حزب سیاسی خاص در ارتباط است در پاییز ۱۳۹۱ با انتشار یادداشتی محمد رستمی صفا را «قهرمان اقتصادی» معرفی کرد که «واردکردن اتهامات واهی» موجب آزردن روح و روان «شخصیت‌های قابل‌احترام و کارفرمایانی نمونه» چون او می‌شود.

در بخشی از این یادداشت که سویه‌های سیاسی رستمی صفا و ارتباطاتی که منجر به تولید فساد شده را تشریح کرده و حتی فضای فراری دادن او در کشور را طراحی کرده آمده است:

به‌هیچ‌عنوان برازنده ایران و ایرانی نیست که دارای جامعه‌ای باشند که در آن جامعه، همه را متهم ببینند مگر اینکه عکس آن ثابت شود و یا برای اقتصاد و فعالان اقتصادی آن، جوی پلیسی و امنیتی به وجود آورده و ایران را نیز برای آنان به زندان مبدل نمایند زیرابه چشم خود می‌بینیم که تمامی بدهکاران معوق بانکی بالای ۵۰ میلیون تومان را ممنوع‌الخروج کرده و خروج از ایران را برای آن‌ها منع کرده و مثلاً آنان را به‌نوعی زندانی نموده‌اند؛ که اگر قرار بر این باشد تاکسی را هم ممنوع‌الخروج کنند فقط باید خود دولت را به‌عنوان بزرگ‌ترین بدهکار به شبکه بانکی کشور ممنوع‌الخروج نمایند.

پشت پرده ضربه سازمان اطلاعات سپاه به یک شبکه مفسدان اقتصادی/ بزرگ‌ترین بدهکار بخش غیردولتی نظام بانکی کشور چه کسی است؟

در حالی برخی رسانه‌ها آن روزها رستمی صفا را به‌عنوان یک قهرمان اقتصادی معرفی می‌کردند که برخی کارخانه او ازجمله لوله و نورد صفا با به دلیل پرداخت نکردن حقوق و مزایای پرسنلی با اعتراض‌ها و اعتصاب‌های کارگری متعددی بروبرو شده بود، بر اساس گزارش رسانه‌ها، از میانهٔ دههٔ ۱۳۸۰ کارگران این کارخانه بارها به اخراج، تعطیلی‌های موقت، پرداخت نشدن حق بیمه و دستمزدهای معوقه اعتراض کرده بودند.

یکی از مدیران بانکی درباره پرونده رستمی صفا می‌گوید: هر بار به او رجوع می‌کردیم تا حساب‌های تسهیلاتی را تسویه کنیم او خود را مدیری کارآفرین معرفی می‌کرد که اگر کارش تعطیل شود بسیاری از نان خوردن خواهند افتاد! البته در پشت پرده رستمی صفا در حالی خود را کارآفرین و مبتکر اشتغال معرفی می‌کرد که حتی حاضر نبود بیمه و مالیات مجموعه خود را پرداخت کند، برای او کارخانه‌های متعدد نیمه فعال تنها پوششی برای گرفتن وام‌های کلان بانکی بوده است.

به‌عنوان نمونه سال ۹۵ وقتی قوه قضائیه تصمیم گرفت یکی از کارخانه‌های او را به‌عنوان سند بدهکاری به نام بانک پارسیان بزند متوجه گردید که این کارخانه در هیچ سامانه‌ای ثبت‌نشده است، این به آن معنا بود که نه‌تنها رستمی صفا فرار مالیاتی داشته حتی لیست بیمه نیز برای پرسنل کارگاهی خود نیز در سامانه تأمین اجتماعی رد نمی‌کرده است.

واقعیت آن است که رستمی صفا برای دریافت تسهیلات ارزی از بانک‌های مختلف مجبور بوده است که تعدادی کارخانه نیز تأسیس کند؛ رستمی صفا در حالی در میان برخی رسانه‌های خاص به‌عنوان کارخانه‌دار و تولیدگر معروف شده است که تولیدی که همراه با جرم بوده و خروج منابع ارزی از کشور را به همراه آورد و از سویی مقررات بانکی را نقض کرده و استردادی دری نداشته باشد نه‌تنها تولید محسوب نمی‌شود بلکه «ضد تولید» محسوب می‌گردد.

ماجرای یک معامله که دست رستمی صفا را رو کرد!

باوجودآنکه سال ۱۳۸۴ از نام رستمی صفا در لیست مفسدان اقتصادی رونمایی شد، این شخص با ابتکار عملی عجیب وارد یک معامله قابل‌توجه در بورس شد، ۲۸ شهریور ۸۵ محمد رستمی صفا موفق شد ۲۸.۸ درصد سهام بانک پارسیان را که در مالکیت ایران خودرو بود، به ارزش حدود ۲۹۳ میلیارد تومان بخرد. این معامله نام دومین معامله بزرگ آن زمان بورس ایران پس از معامله صدرا را به خود گرفت اما ۱۳ روز بعد یعنی ۱۰ مهر، بورس معامله یادشده را به دلیل دیررسیدن ضمانتنامه لغو کرد.

اما او چگونه می‌خواست سهام بانک پارسیان را خریداری کند؟ در آن زمان رستمی صفا دست به اقدامی غیرقانونی زده و باوجودآنکه از بدهکاران سنگین بانک پارسیان محسوب می‌شد با اخذ وام از این بانک مبلغ ۲۹۳ میلیارد تومان از وجوه خود بانک برای خرید بانک هزینه کرد!

بررسی‌های اسناد در آن دوران نشان داده که در این معامله سیاه ردپای مدیرعامل سابق بانک پارسیان در میان بوده است، سرانجام بانک مرکزی صلاحیت مدیرعامل وقت بانک پارسیان را با استناد به مصوبه شورای پول و اعتبار سلب و وی همراه یک عضو دیگر هیئت‌مدیره از کار برکنار شد.

استناد اصلی بانک مرکزی برای برکناری مدیرعامل بانک پارسیان، یکی از بندهای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ بود که بانکداری و در اختیار گرفتن سهام بیش از ۱۰ درصد یک بانک را برای اشخاص حقیقی محدود می‌کرد و روشن بود که با رقم ۲۸.۸ درصد معامله پارسیان در تضاد بود.

در آن زمان مسائل دیگری ازجمله حفظ حقوق سهامداران جزء و غیره نیز از دلایل برکناری مدیرعامل بانک پارسیان مطرح شد، رستمی صفا در حالی به دنبال خرید بلوک سهمی بانک پارسیان در آن زمان بود که بیش از ۴۰ درصد از معوقات این بانک مربوط به پرونده همین فرد بود. به عبارتی رستمی صفا با خرید بلوک سهامی بانک پارسیان به دنبال پاک کردن صورت‌مسئله ابر بدهی بانکی خود بوده و قرار بود با منبع مالی بانکی، همان بانک را به نام خود بزند، این معامله سیاه باعث شد دست او نزد نهادهای نظارتی؛ و بانکی رو شود!

پشت پرده ضربه سازمان اطلاعات سپاه به یک شبکه مفسدان اقتصادی/ بزرگ‌ترین بدهکار بخش غیردولتی نظام بانکی کشور چه کسی است؟

تیرماه ۸۸ محمد رستمی صفا به اتهام پرداخت رشوه به مبلغ ۹ میلیارد به همراه دو نفر دیگر به تحمل ۳ سال حبس تعزیری محکوم شد اما به دلیل فقدان پیشینه کیفری، دادگاه تجدیدنظر مجازات حبس آنان را با لحاظ بند ۵ ماده ۲۲ قانون مجازات اسلامی هریک به پرداخت مبلغ ده میلیارد ریال جزای نقدی و ضبط وجوه پرداختی رشوه محکوم کرد.

گروه رستمی صفا با مدیریت محمد رستمی صفا در سال‌های ۱۳۸۲ تا ۱۳۹۲ با استفاده از فرصت‌های غیرقانونی و دریافت وام‌های کلان و تشکیل شرکت‌های متعدد، تسهیلات ارزی و ریالی کلانی را برای تولید و واردات از بانک‌های پارسیان، ملی، سپه، توسعه صادرات و تجارت دریافت و بخش عمدهٔ این تسهیلات را به خارج از کشور منتقل کرده بود.

گفته‌شده است که یک کارخانه در ابوظبی امارات، کارخانه‌ای در منچستر انگلستان و یک کارخانه در تگزاس آمریکا ازجمله دارایی‌هایی است که با همین شیوه به دست گروه رستمی صفا آن‌ها را به دست آورده‌اند، دریکی از جلسات دادگاه نماینده دادستانی گروه رستمی صفا را «غارتگر بیت‌المال» خوانده بود! البته تأسیس شرکت در خارج از کشور یکی از شگردهای این فرد (باز کردن ال سی) برای گرفتن تسهیلات ارزی در داخل کشور بوده است، این ارز بدون استفاده برای واردات پیش‌ران‌های تولیدی و ماشین‌آلات دوباره از کشور خارج‌شده است.

اسفند سال ۱۳۹۳ سازمان اطلاعات سپاه با رصد دقیق کارشناسی و بررسی جزئیات کامل این پرونده را برای دادگاه فرستاد، در اولین جلسه رسیدگی به پرونده نماینده دادستان ضمن قرائت کیفرخواست گفته بود که این پرونده از بزرگ‌ترین پرونده‌های بانکی کشور است که متهم ردیف اول و سایر متهمان از ابر بدهکاران کلان هستند؛ گردش کار این پرونده از سال ۸۳ تنظیم‌شده است و طرف طلبکار و شکات این پرونده بانک‌های ملی، پارسیان، تجارت، توسعه صادرات و سپه هستند.

پشت پرده ضربه سازمان اطلاعات سپاه به یک شبکه مفسدان اقتصادی/ بزرگ‌ترین بدهکار بخش غیردولتی نظام بانکی کشور چه کسی است؟

نماینده دادستان در روایتی جالب‌توجه درباره پرونده رستمی صفا می‌گوید:

در این پرونده برای ۷ نفر کیفرخواست صادرشده، بر این اساس متهمان برای تولید و واردات تسهیلاتی اخذ کردند اما با رفتارهای مجرمانه، صورت‌های مالی غیرواقعی، فاکتورهای جعلی و با تبانی با برخی از مدیران ارشد و میانی بانک‌ها کالایی وارد نکردند و بخش بزرگی از منابع ارزی و ریالی کشور به یغما رفته است.

گروه رستمی صفا با رانت؛ میلیون‌ها یورو، درهم، دلار و ین گرفته‌اند. فقط در یک قالب اعتبار اسنادی ۲ میلیارد ین ژاپن اخذشده و ۶۵ هزار میلیارد ریال تسهیلات در دهه ۸۰ گرفته‌شده که ایفای تعهد نشده است. بر اساس اظهارنظر دادگاه متهمان این پرونده، تسهیلات دریافتی از بانک‌ها را صرف امور شخصی (ارسال منابع به خارج از کشور) و تأسیس شرکت‌های کاغذی می‌کرده‌اند و فقط در این‌یک فقره ۱۶ شرکت برای گرفتن تسهیلات تأسیس‌شده بوده است.

نکته قابل‌توجه در این پرونده آن است که گروه رستمی صفا منابع ارزی و ریالی از بانک‌ها در سه قالب گوناگون دریافت کرده است که بررسی آن شگردهای این گروه را به‌خوبی نشان می‌دهد.

به‌عنوان‌مثال درمورد بانک پارسیان بالغ‌بر ۷۶ میلیون یورو، ۷۵ میلیون دلار، ۲ میلیارد ین ژاپن و ۷ میلیون و ۶۰۰ هزار درهم اخذشده است و حدود ۶۵ هزار میلیارد ریال از بانک پارسیان تسهیلات گرفته‌شده است، در خصوص بانک ملی در قالب اعتبار اسنادی ۹۴ میلیون یورو، ۴۹ میلیون دلار و ۳۹۵ میلیارد ریال اخذشده است. در خصوص بانک تجارت ۵۵ میلیون یورو و ۲۳۵ میلیارد ریال را سوی گروه رستمی صفا اخذ شده است. محمد رستمی صفا از بانک سپه نیز حدود ۹ میلیون و ۱۰۰ هزار دلار، ۵۳ میلیون یورو و بالغ‌بر ۶۰۰ میلیارد ریال اخذ کرده که به نام کارآفرینی هیچ‌گاه آن را پس نداده است.

در حال حاضر میزان مطالبه‌های بانک پارسیان از گروه رستمی صفا بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان است. گروه رستمی صفا تسهیلاتی که از بانک پارسیان دریافت کرده است به‌صورت ارزی برای ثبت سفارش کالا بوده است که متأسفانه کالایی وارد نشده و رفع تعهد ارزی صورت نگرفته و در بسیاری از موارد نیز تسهیلات دریافتی به‌صورت ریالی بوده است.

رستمی صفا از بانک توسعه صادرات بالغ‌بر ۶۷ میلیون یورو، بیش از ۸ میلیون دلار و ۳۲ میلیون دلار در قالب تسهیلات ارزی دریافت شده است که با جعل و صورت‌های مالی غلط بوده است، در حالی این اعداد در پرونده رستمی صفا جا خوش کرده است که بسیاری عموم مردم درگرفتن وام‌هایی چندمیلیونی ناکام هستند!

در جمع‌بندی دقیق از وضعیت گردش بانکی و بدهی‌های برجای‌مانده از گروه رستمی صفا می‌توان گفت که شصت درصد از معوقات بانکی مرتبط به بانک پارسیان، ۱۲ درصد از معوقات بانک توسعه صادرات و ۵ درصد از معوقات مربوط به بدهی‌های تراز نشده بانک ملی در دست این فرد بوده و هیچ‌گاه تسویه نشده است. درواقع بیش از ده درصد از معوقات بانکی کل کشور مربوط به رستمی صفا بوده که باعث اخلال در نظام اقتصادی کشور شده است.

پشت پرده ضربه سازمان اطلاعات سپاه به یک شبکه مفسدان اقتصادی/ بزرگ‌ترین بدهکار بخش غیردولتی نظام بانکی کشور چه کسی است؟

به بنگاه غارتگری رستمی صفا و پسران خوش‌آمدید

در اولین جلسه دادگاه رسیدگی به این پرونده که سال ۱۴۰۰ به ریاست قاضی زرگر برگزار شد متهم ردیف اول محمد رستمی صفا مدیرعامل شرکت نورد متهم به مشارکت در اخلال در نظام پولی و ارزی کشور به نحو عمده از طریق قاچاق عمده ارزی با خروج غیرقانونی منابع ارزی دریافتی از بانک‌های شاکی به خارج از کشور از طریق ارائه اسناد غیرواقعی متهم گردید،

جالب آنکه متهمان ردیف دوم مهدی رستمی صفا و متهم ردیف سوم امیرحسین رستمی صفا (پسران رستمی صفا) نیز متهم به مشارکت در اخلال در نظام پولی و ارزی کشور به نحو عمده از طریق قاچاق عمده ارز با خروج غیرقانونی منابع ارزی دریافتی از بانک‌های شاکی به خارج از کشور در قالب قراردادهای غیرواقعی گردند، در این پرونده اکثر سررسیدهای بانک‌ها مربوط به سال‌های ۹۰ و ۹۱ بوده است که بعدازآن بدهی‌ها پرداخت‌نشده، یکی از مهم‌ترین ترفندهای این باند وقت‌کشی بوده است.

۷۷ سال حبس، مجازات رستمی صفا

بر اساس مستندات پرونده دادگاه محمد رستمی صفا را به ۱۵ سال حبس تعزیری، محرومیت از هرگونه خدمات دولتی و رد مال در حق شبکه بانکی کشور به میزان ۱۸۱ میلیون و ۷۵۴ هزار و ۴۱۷ یورو، ۹۶ میلیون و ۲۷۶ هزار و ۴۳ دلار، یک میلیارد و ۵۱۴ میلیون و ۶۹۶ هزار و ۴۵ ین ژاپن و ۱۹ هزار و ۴۹۷ میلیارد و ۱۹۲ میلیون و ۶۵۶ هزار و ۱۲۴ ریال محکوم کرد.

مهدی رستمی صفا به ۲۰ سال حبس تعزیری و محرومیت از هرگونه خدمات دولتی و مشارکت در رد مال با محمد رستمی صفا در حق شبکه بانکی محکوم شد.

امیرحسین رستمی صفا به ۱۲ سال حبس تعزیری و محرومیت از هرگونه خدمات دولتی و مشارکت در رد مال با محمد رستمی صفا در حق شبکه بانکی محکوم شد.

قوه قضاییه در کنار رسیدگی به این پرونده به دنبال بازگشت وجوه به شبکه بانکی نیز بوده است و متهمان پرونده از سال ۹۵ اقدام به پرداخت بخشی از رد مال کرده‌اند. با پیگیری‌های قضایی صورت گرفته تاکنون حدود ۳ هزار میلیارد تومان به شبکه بانکی بازگشته است.

همچنین ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان از رد مال مربوط به واحدهای تولیدی است که به نام شبکه بانکی منتقل‌شده؛ اما به دلیل جلوگیری از آسیب به روند تولید در تملک متهمان باقی‌مانده بود که این اموال نیز در ۲۵ خرداد سال جاری بر اساس رأی صادره از دادگاهی در استان مرکزی، حکم خلع ید متهمان از واحدهای تولید صادر و اموال به تملک شبکه بانکی کشور درآمد و از مجموع حکم رد مال متهمان کسر شد.

پشت پرده ضربه سازمان اطلاعات سپاه به یک شبکه مفسدان اقتصادی/ بزرگ‌ترین بدهکار بخش غیردولتی نظام بانکی کشور چه کسی است؟

پشت پرده ضربه سازمان اطلاعات سپاه به یک شبکه مفسدان اقتصادی/ بزرگ‌ترین بدهکار بخش غیردولتی نظام بانکی کشور چه کسی است؟

با این حساب باید گفت با توجه به رد مال صورت گرفته به مبلغ ۳ هزار میلیارد و خلعید قطعی در سال ۱۴۰۲ میزان بازگشت پول به بیت‌المال بیش از مبلغی است که در سال ۹۵ به نام بانک، اما در تملک گروه رستمی صفا بوده است. همچنین این گروه با شگردهایی خاص باهدف تأسیس کارخانه مقادیر قابل‌توجهی نیز زمین دولتی گرفته است، زمین‌هایی که این فرد برای تأسیس کارخانه از طریق رانت دریافت کرده است حالا ارزش صدها میلیاردی دارد که لازم است ابعاد این پرونده نیز در دادگاه مورد تعیین و تکلیف قرار بگیرد.

صدور حکم قاطعانه و قطعی برای یکی از مهم‌ترین پرونده‌های فساد در کشور که با پیگیری‌های جدی سازمان اطلاعات سپاه و دستگاه قضایی، حاکی از آن است که در کشور سیاست‌ها و اولویت‌های مبارزه ریشه‌ای با لکه‌های فساد است، رسیدگی کامل و بدون نقص پرونده باند رستمی نشانه‌ای روشن به این ماجراست، شبکه رستمی صفا دارای ابعادی پیچیده از ارتباطات درونی و بیرونی باانگیزه‌های ضربه به ساختار کلان اقتصادی و نیز اثرات سیاسی بوده که مشرق به‌زودی ابعادی دیگر از آن را منتشر خواهد کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 123
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 23
  • سید IR ۱۰:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۰
    60 0
    اعدام این گونه افراد می تواند برای سایر اخلال گران در نظام اقتصادی و بازرگانی کشور عبرت آموز باشد!
    • IR ۱۸:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۰
      29 3
      اگر من قاضی بودم تک تک بچه های مفسدان اقتصادی را جلوی پدرانشان اعدام میکردم تا بدانند پول های دزدی انها به وارثانشان نخواهد رسید
    • IR ۲۱:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۰
      14 0
      این یارو که پاش لب گوره و بزودی رحمت سر میکشه اما احتمالا با همکاری دستهای پشت پرده برای کفنش جیبهایی تهبه کرده که با خودش ببره
    • IR ۲۱:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۰
      12 0
      جالب همه دارایی خودشون رو از بیت المال کسب کردند ، بعد دادگاه میکه از بدهی شون کسر شده !؟
    • IR ۲۲:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۰
      8 1
      چیزی بنام خودکفایی نداریم مخصوصا اگه توش دولتیها و خصولتی ها باشن
    • IR ۰۰:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۱
      0 7
      غیر از اعدام کار دیگه ای هم بلدید؟
    • IR ۰۰:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۱
      3 0
      این کوچیکشه تازه
    • IR ۰۰:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۱
      6 0
      ما هر ارگانی میبینیم رانت پخش شده و فساد ریشه انداخته اموزش پرورش ، وزارت صمت کشاورزی.... جالبه میان مگن عده محدودی فساد کردن اکثرا پاکدست هستند پاکدست رده پایین چه بدرد میخوره ؟
  • سید فروزان CH ۱۰:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۰
    39 0
    رستمی نمونه ای از خروار است ، مرعشی به صراحت میگوید من قدرت هستم ،مجلس و اطاق بازرگانی در زیر قدرت من است
  • وطن پرست DE ۱۱:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۰
    51 3
    احمدی نزاد راست می گفته پس
    • alir IR ۱۱:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۰
      15 0
      با 10% این چند هزار میلیارد می شود چند نفر را خرید!؟ پرونده براداران ... هلدینگ که در اسلام شهر و مامونیه کلی زمین تصاحب کرده و کارخانه صوری زده ... نیز دست کمی از صفا رستمی ندارد- نیز بررسی شود. !!!
    • IR ۱۲:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۰
      29 2
      احمدی نژاد لیست مفسدان اقتصادی را رو کرد به همین خاطر اصلاح طلبان با او دشمن شدند.
    • IR ۱۲:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۰
      27 22
      محمود خودش متهمه
    • IR ۱۳:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۰
      26 23
      احمدی نژاد اصلا چیزی دراین باره نگفته بود که بخواد راست باشه
    • US ۱۴:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۰
      15 1
      20 سال بعد از افشاشدن فسادش تازه محاکمه شده!
    • IR ۱۴:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۰
      6 0
      احمدی نژاد گفته‌بود که تو این خبر هست ولی مواضع اون موقع با الانش فرق داره
    • IR ۱۵:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۰
      8 0
      ۲ تا اعدام.
    • IR ۱۷:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۰
      10 25
      احمدی نژاد کاردرست ترین فرد این نظامه
    • IR ۱۷:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۰
      20 2
      آره احمدی نژاد با بامشاد مشنگش(مشایی) خیلی کار درست هست البته اولش خوب بود ولی بعدها یابو برداشت که کی هست و شد مثل سایر ارازل، البته خیلی هامون جنبه نداریم و ممکنه من هم جای اون باشم بدتر از اون بشم خدا عاقبت همه را ختم به خیر بکنه
    • IR ۱۸:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۰
      7 3
      احمدی نژاد سرور تمام اصلاحطلبا است درد بلای احمدی نژاد بخور توسر دشمنانش بخصوص اصلاح طلبا
    • IR ۱۸:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۰
      2 2
      ای پرچم آمریکایی بدان که بدهکار نباید سریع محاکمه شود بعدش باید پرونده کامل شود
    • IR ۲۲:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۰
      20 2
      احمدی نژاد در مورد بدهکاران بانکی راست نگفت،همش گفت بگم بگم...به جای اجرای شو و هیاهوی پوچ،مدارک رو تکمیل می کرد و زودتر مفسد را به دادگاه معرفی می کرد هرچند اونموقع هم طبری جان در رأس تصمیمات قوه قضاییه بود و رییسش هم مثل کوه پشتش
    • IR ۰۰:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۱
      1 2
      محمود به خاطر ضربه تاریخی که به نظام و کشور زد باید اعدام شه.بعد از محمود دیگه اون کشور سابق نشدیم
    • وطن پرست DE ۲۲:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۱
      0 1
      تنها در دولت احمدی نژاد بود که مفسد بانکی رو اعدام کردند.
  • منتقد گمنام IR ۱۱:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۰
    38 0
    1- کشور مجری محکم قانون داشت نیازی به ورود سازمان اطلاعات سپاه نبود. خیلی جلوتر از طریق مجاری رسمی موضوع پیگیری میشد. 2 - لباس زندان بر تنش نیست . حفظ کدام شان برای ابر مفسد اقتصادی ؟ 3- خودکار صفا جزو بی کیفیت ترین خودکارهاست. برعکس صاحب رنگارنگش ، کمی که مینویسد کم رنگ و بعد بی رنگ میشود.
    • IR ۲۱:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۰
      19 0
      کشور رو با بی کفایتی و دزدی با خاک یکسان کردید حالا دم از مبارزه با فساد میزنید؟
  • رضا IR ۱۱:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۰
    57 1
    به نظرم بهتر بود این شخص را به عنوان مفسد فی الارض اعدام می کردند.!
    • بزا IR ۱۲:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۰
      0 16
      بنظرم مثل خیلی های دیگر باید می رفت کانادا و ترو هم با خودش می برد شاید این مملکت از این راه حل های آبدوغ خیاری رها می شد.
    • IR ۱۳:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۰
      0 6
      نوچ!
    • IR ۱۳:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۰
      2 17
      الکی عنوان افساد فی الارض نباید به کسی زد
    • IR ۱۹:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۰
      5 0
      پرویز مظلومین، سلطان سکه به خاطر خیلی کمتر از این اعدام شد. تازه انقدر پول مردم رو نگرفته بود، سلطان سکه یه بازاری ساده بود که راه رو بلد نبود ، اما امثال طبری و صفا با پرونده سنگین تر به ۲۰ ، ۳۰ سال زندان محکوم شدن و استاد طبری هم بعد ۲ سال بیرون از زندان دوران ندامت رو میگذرونن!
    • IR ۲۱:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۰
      0 1
      شما ها سنی ندارید اولین دادگاه اختلاس در ایران اشتباه نکنم خداداد را اعدام کرد
    • IR ۲۱:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۰
      2 0
      شما ها سنی ندارید اولین دادگاه اختلاس در ایران اشتباه نکنم خداداد را اعدام کرد و شریکش رفیق دوست آزاد شد زمان ریاست جمهوری هاشمی
    • IR ۲۱:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۰
      2 0
      شما ها سنی ندارید اولین دادگاه اختلاس در ایران اشتباه نکنم خداداد را اعدام کرد و شریکش رفیق دوست آزاد شد زمان ریاست جمهوری هاشمی
    • IR ۲۱:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۰
      1 1
      اولین دادگاه اختلاس در ایران اشتباه نکنم خداداد را اعدام کرد
  • IR ۱۱:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۰
    35 5
    چرا در هر کجا که فتنه، فساد، جاسوسی و وطن فروشی هست، اصلاح طلبان هم حضور فعال دارند و به شدت از آن پشتیبانی میکنند؟!!
    • IR ۱۲:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۰
      32 1
      مطمئنم این خانواده فاسد، بدون پشتیبانی شدن توسط رسانه های اصلاح طلب حتی نمیتوانستند نصف این رقم را وام بگیرند و اختلاس کنند، چیزی که به این فاسدان پروبال و جرأت داده حمایت اصلاح طلبان و دادن القاب عجیب و غریب به آنها بوده، قطعآ دادن این القاب دروغین به این شیادان در واگذاری وام به ایشان موثر بوده و باید با رسانه های مزبور بشدت برخورد کرد
    • IR ۱۴:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۰
      2 7
      چون اصول گراها تازه نشستن سر سفره کی میخواهد اینا را بگیره خدا میدونه؟
    • IR ۱۷:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۰
      3 0
      چون پیاده نظام دشمن هستند و ماموریت دارند
  • IR ۱۱:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۰
    36 0
    ده بیست سال زندان برای هزاران میلیارد اختلاس؟! همین ریسک کم و مجازات های سبک عامل و باعث تکرر جرم است، خدا می‌داند این شیاطین تا چه حد در تورم دلار نقش داشته اند و کمر چه تعداد از مردم را زیر بار هزینه ها و تورم ها شکانده اند
    • IR ۱۳:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۰
      0 15
      حکم عادلانه ای بود
  • IR ۱۱:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۰
    30 0
    خدا این دزدان و مفسدان به ظاهر باکلاس و شیک پوش اقتصادی رو لعنت کنه ... ان شاءالله در دنیا و آخرت ذلیل و در عذاب باشند
  • IR ۱۱:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۰
    8 2
    الان از کجا معلوم که این اَبَرسارقان، یهودی یا بهائی بدون هویت نبوده باشند و هدفشان نه اختلاس، بلکه ایجاد تورم اقتصادی و نارضایتی شدید مردم و در نتیجه ایجاد اغتشاش و کودتا نبوده باشد؟! به همین راحتی وامی که میشد صرف کمک به میلیون ها نفر مردم و تولیدات اقتصادی و جلوگیری از تورم کرد را به این شیاطین دادید
    • IR ۱۹:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۰
      5 3
      بهایی چیه؟چرا تا یه فسادی رو میشه فرافکنی میکنید؟تمامی این افراد یا خودشون مقامی داشتند یا با مقاماتی در ارتباط...ادم عادی که نمیتونه اختلاس کنه...مقامات هم مثلا از فیلترهایی رد میشن!پس توجیه نکن...
  • IR ۱۱:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۰
    12 0
    حیرت آوره، نا خودآگاه به یاد دوستی افتادم که همان سالها تو باز پرداخت وام ۲۵ میلیون تومانی یک بانک خصوصی به مشکل خورده بود و در نهایت بانک توانسته بود از طریق وکیلش چندبرابر اصل مبلغ رو بعنوان جریمه و هزینه وکیل ازش بگیره و وام گیرنده رو کامل به خاک سیاه بشونه
  • IR ۱۱:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۰
    12 0
    فقط 1۵ سال .همون‌طور که سری اول نرفته اومد بیرون و با دادن مختصری جریمه حبسش خرید این بار همون قصه است بخدا این خودش ی نوع تشویقه واسه این انگل های زالو زاده
  • IR ۱۱:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۰
    16 0
    اینها تروریست اقتصادی هستند.
  • کارمند ساده IR ۱۱:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۰
    7 0
    حتما باید بانک هایی که به ایشان وام داده اند نیز بررسی شود که چرا اسناد بانک ها برای دادن وام هایی مثل این ناقص است و براحتی می شود سر بانک ها را کلاه گذاشت و یا چه کسانی در این بانک ها این وام ها را داده اند و بقول رئیس قوه قضاییه ( نقل به مضمون ) بانک هایی که این وام ها را داده اند خطایشان کمتر از این شخص نیست....
  • IR ۱۱:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۰
    0 8
    عکسها رو اشتباهی گذاشتی فقط یکیشون عکس رستمی صفاست
  • IR ۱۲:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۰
    13 0
    اینکه یکی بتونه 20 سال فرار کنه تایید وجود فساد سیستماتیک هست وگرنه این همه مسوول، این همه دستگاه نظارتی و یک نفر می تونه 20 سال هر کاری خواست بکنه.
  • IR ۱۲:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۰
    17 2
    حتما بهایی یا یهودی هست که . این پولهارو خارج میکرده از کشور. والا ادمی زاد یه جای اونم تو این سن‌اشباع میشه از پول پس فقط باید یه هدفی فرا مادی داشته باشی که تا این سن هنوز هم کلاه برداری کشور را بکنی و ارزها رو خارج کنی
  • IR ۱۲:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۰
    10 0
    یه خانواده ی دزد ومال مردم خور ،خدا ازتون نگذره ،اخه مگه چند سال می خواین تو این دنیا زندگی کنین
  • علیرضا IR ۱۲:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۰
    2 0
    ایشون چقدر وام گرفتن کلا و بهره چند درصد؟ ۲۵۰۰ میلیارد دادن ۵ کارخونه دادن ۲۰ هزار میلیارد بدهکارن؟
  • IR ۱۲:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۰
    14 0
    کدخدا اگه یه تو گوشی(سیلی آبدار) بخوره، رعیت به خودش میاد پ.ن.: ریشی که در جوانی در نیامد در پیری هم در نمیاد، شما اگه فسادگیر بودین، ملت الان همه فسادگر نبودن
  • حسن IR ۱۲:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۰
    27 0
    كجاي اين اين حكم قاطعانه است تازه زمين هاي دولتي را هم پس نگرفتين جمه يوروهايي كه كرفته خيلي بيشتر از مبالغي هست كه در حكم امده
  • مجید AT ۱۲:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۰
    14 0
    اگر در چین بود اعدامش میکردند و تمامی پول ها به حساب بانک ملی ریخته می‌شد و تمامی ملک و کارخانه او ملی میشود بعد فروخته و پول آن به حساب بانک ملی ریخته می‌شد در ایران خیلی شل با این افراد مدارا می کنیم و اجازه کار به اینگونه افراد را میدهیم
    • IR ۰۰:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۱
      1 0
      اینجا همشون اتو دارند زیاد هم بزنن گند خیلی های دیگه درمیاد
  • IR ۱۳:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۰
    9 0
    اینکه پول های به ارز کره جنوبی ایران را از کره خارج کرده و به دلار و بعد به یورو در اروپا ذخیره کنید ممکن است از افت پول کره ای ایران جلوگیری کند ولی باز دوباره شد دلار و یورو ! شما عشق اروپایید ! یا اصلا از همون کره جنس می خریدید که معلومه کره تحت فشار است که به شما جنس ندهد یا به پول چین و روسیه تبدیل می کردید که بازم اجازش نبوده ! اخرش باج میدید به اروپا و آمریکا 😂
  • IR ۱۳:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۰
    7 0
    مدیران وقت اون بانکهایی که به امثال این جانور وامهای کلان میدهند را هم باید مجازات کرد.
  • IR ۱۳:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۰
    6 0
    عبدی ابر بدهکار بانکی به جای پرداخت بدهی بانکی مدعی تاسیس پتروشیمس در میانکاله است با نماینده اسبق یاری ارتباط دارد
  • بوقچی FI ۱۳:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۰
    18 1
    هرجا نامی از اختلاس است ، پای یک اصلاح طلب در میان است
  • adrian DE ۱۳:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۰
    10 0
    چه قدر برای این خودکار صفا تبلیغ کالای ایرانی کردن، ارزون هم میدادن، نگو پول بیت المال ملیون دلاری پشتش بوده
  • IR ۱۳:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۰
    6 0
    این پیر مرد پایش لبه گور هست تو می توانستی یک هزارم این پول حرام را بخوری باید همه این افراد به اردوگاه کار اجباری و آخرین ریال را هم بگیرند
  • IR ۱۳:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۰
    11 0
    الله اکبرخدایادراین مملکت چه هامیگذرداگه میخواهنددیناری به حقوق بازنشتگان قاقونی اضافه شوداسمان وریسمان به هم میبندن!!!!!؟؟؟؟؟
  • IR ۱۳:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۰
    35 0
    چرا خودمونو گول میزنیم؟ صفا بانک پارسیان را بازی داد؟ بنده خدا اگر تبانی عوامل بانک نباشه چطور میشه پول کلان گرفت و پس نداد ؟ یا سهام بانک رو با وام از خود همون بانک خرید ؟ اونم معادل 20 هزار میلیارد تومن .
  • IR ۱۳:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۰
    9 0
    خدایی رد مال و حبس تعزیری یجورایی نوازش برای این دزدها هست، حداقل شلاق در یکی از میادین تهران، یا روبه روی بانک مرکزی به احکامشون اضافه میشد، بهتر بود!
  • IR ۱۳:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۰
    16 0
    پس چرا اعدام نشده
    • IR ۱۴:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۰
      0 7
      جرمشان در حد اعدام نبود
  • IR ۱۴:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۰
    2 0
    خودکار صفا؟؟
  • امیر IR ۱۴:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۰
    6 1
    دست اطلاعات سپاه درد نکنه ولی باید یه نکته مهم را هم در نظر بگیرند که اولا ایشان به چه کسانی وصل بوده مثلا نمایندگی های شرکتش رو بررسی کنید به سر نخ های مهمی می رسید!!!
  • IR ۱۴:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۰
    9 0
    این پدر و پسران مفسد شاید به ظاهر قاتل نباشند اما مسبب خودکشی و طلاق هزاران نفرند و مستحق اعدام
  • شاهرخ IR ۱۴:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۰
    4 0
    شعار زیبایی هم داشتن اندیشه صفا ایران خودکفا !!!! این افراد تروریست اقتصادی هستند و حکم شون باید شدیدتر باشه.
  • IR ۱۴:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۰
    14 0
    در کشور ما رونق اگر نیست صفا هست بی پول و دلاریم ولی پول و دلار هسن مهشید و طبر و خاوری همه اهل لطیفه اند تا نصف شب اینجا الکی خنده بپا هست
  • IR ۱۴:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۰
    11 0
    یک مقام چین به جرم دریافت رشوه به اعدام محکوم شد دریافت رشوه….نه اختلاس، نه دستکاری بازار بورس، نه اخلال در نظام بانکی، نه اخلال در بازار ارز! یعنی اگر اکبر طبری‌ها و مهدی هاشمی‌ها و بقیه اراذل اگر چین بودن تا حالا ۱۰۰ تا کفن پوسونده بودن این قوانین که بازدارندگی نداره. باید با قاطعیت برخورد بشه که کمتر کسی جرات اختلاس داشته باشه و بی حجابی هم برچیده بشه!
  • IR ۱۴:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۰
    2 2
    با اینهمه فساد باید گفت خاندان یادت بخیر
  • سید IR ۱۵:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۰
    6 0
    مقصر اول بانک مرکزی هست که بیت المال را وصول نکرده الان شخص حی و حاضره فرار هم نکرده بسم اه
  • IR ۱۵:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۰
    3 0
    تنبه جدی باید بشه تا درس عبرتی برای دیگران باشه
  • IR ۱۵:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۰
    5 0
    هرجا که سخن از خیانت ودزدیست نام افساد طلبان می درخشد
    • IR ۱۷:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۰
      1 8
      زنده باد اصلاحات زنده باد سید محمد خاتمی
  • ناشناس IR ۱۵:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۰
    3 0
    مجلس محترم در حق ملت لطف کنن و قانونی را برای تعیین سقف تسهیلات بانکی تصویب بفرمایند.
  • محسن هاشمی IR ۱۶:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۰
    4 26
    یه مشت دروغ به خورد ملت میدن ایشون ۹۰۰ میلیارد گرفتن چرا باید ۲۰ هزار میلیارد پس بدن؟ ۲۴۰۰ میلیارد پس دادن و ۵ تا کارخونه ایشون به تملک بانک پارسیان درآمد ۵ تا کارخونه ای که در زمان ایشون با ۱۰۰ درصد توان کار می‌کرد، از وقتی دست بانک پارسیان رفته یا تعطیل شده کارخونه ، یا نیروی کار تعدیل کرده، یا به یه کسی که تخصص نداره اجاره داده شده و اونجا رو به خاک سیاه نشونده بانک چه به صنعت، متاسفانه صحبت رهبری هم گوش نمی دن و بانک بنگاهداری خودش رو انجام میده و تو قانون برای خودش زیر در روهایی درست میکنه تا تولید رو زمین گیر کنه ۹۰۰ میلیارد گرفته ایشون و بانک داره سود رو سود میگیره و ربح مرکب دریافت می کنه(مثلا بانک اسلامیه) از تولید کننده ای که واقعا تو این زمانه با ۵۰۰۰ نیروی کار داره کار انجام میده، طبق مستندات ایشون ماشین آلاتی برای خطوط تولید وارد کردند که در هیچ کجا دنیا مثال زدنی نیست (حالا اسمشو گذاشتن خروج ارز) تمام پروژه های نفت و گاز و آبرسانی کشور توسط مجموعه های این کارآفرین داره تولید میشه و به خودکفایی رسیده ایشون کارآفرین هستند و هر جای دنیا بودن رو سرشون میذاشتن متاسف باید بود برای این مملکت که بانک این همه قدرت داره و نفوذ و هیچ کس هم هیچ جا صدای تولیدکننده بیچاره رو نمی شنوه شما سایت و کانال داری که یه خبر رو از یه جایی کپی میکنی میذاری تو کانال و سایتت اگر خبرنگار هستید وجود دارید یکطرفه به قاضی نرید و انقدر بزرگنمایی نکنید دوربینتون رو بردارین برید از کارخانه ها ی به زور تملک شده بانک توسط پارسیان گزارش تهیه کنید و بیاید از کارخونه های ایشونم فیلم تهیه کنید نشر بدید که یه خط تولید که ۳۰۰ نفر ۴۰۰ نفر با خانواده هاشون ۶۰۰ نفر تا ۸۰۰ نفر رو روزی میداد چطوری تعطیل شده ؟!
    • IR ۰۰:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۱
      1 0
      اینکه چقدر ایشون مقصره کسی نمیدونه ولی خوب هر چند وقت نیاز دارن شو مبارزه با فساد برن در حالیکه در بانکداری ربا باید تخته کنن بانک دشمن خدا که علنا جنگ با خدا رو شروع کرده خدا هم کاری کرده هر چی دست و پا میزنن مسئولین بدتر میشه
  • IR ۱۶:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۰
    7 0
    همین پا لب گوری که به دوربین خیره شده تو عکس ؟؟ درست گفتم؟ اینکه تا بخواد بدهید رو پس بده که مرده... زرشک.
  • IR ۱۶:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۰
    3 1
    هارت و پورت نکنید بابا پولها کجاست که از بیت المال چپاول شده و اون‌موقع چشمهای تیز بسته شد تا خارج بشه و بره تو امریکا و انگلیط و سوئیس و... مردم ابله نیستن این کثافتها چه دردب میخورن وقتی پولها خارج شدن
  • IR ۱۶:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۰
    3 0
    من سه سال پيش درمورد اختلاس و دزدي دربانك آينده با سند و مدرك افشاگري كردم در حال حاضر سه سال هست بيكار شدم و زن و دوتا بچم از نون خوردن افتادن و بانك آينده ورشكسته شده و اون دزدها هم مشغول دزدي خدا از تون نگذره
  • IR ۱۶:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۰
    3 0
    مردم‌ساده‌لوح. فکر‌میکنند‌رژیم‌هم‌پیاله‌های‌خودشو‌لو‌میده‌یا‌اعدا‌م‌میکنه.این‌نمایش‌هارو‌هرچند‌وقت‌یبار‌راه‌میندازن‌مثلا‌ما‌با‌فساد‌مبارزه‌میکنیم 😂😂😂😂😂
  • IR ۱۶:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۰
    2 0
    این حکم اصلا قاطعانه نیست قوه قضاییه در برخوردبامفاسداجتماعی واقتصادی واقعاناتوان است
  • علی IR ۱۷:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۰
    5 0
    بدون شک رستمی صفا بدون فساد بانک‌ها و بعضی مسئولین نمی‌توانست اینهمه سوءاستفاده کند و بسیار مهم است که این افراد شناسایی و محاکمه و مجازات و اموالشان مصادره شود اما هیهات که نمی‌شود .
  • IR ۱۷:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۰
    6 0
    بابا دیگه قوه قضاییه گندش رو بالا اورده میگه مرتیکه دزد که یه مملکت رو به گشنگی کشونده سه سال زندان بار اولش رو چون پیشینه نداشته به پول تبدیل کردن راستی شکایت قاضی رو کجا باید برد
  • IR ۱۷:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۰
    1 3
    او را به اصلاح طلبان وصل کردید اما همانطور که نوشته اید او 82-92 فعال بوده یعنی دوره معجزه شما احمدی نژاد
  • علیرضا IR ۱۷:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۰
    1 3
    بهره چند درصد؟ ۲۳۰۰ میلیارد داده ، ۵ کارخونه ازش گرفتن ، باز میگن بدهکاره؟؟؟؟
  • IR ۱۸:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۰
    5 0
    علاوه بر رد مال باید اعدام بشن. اینا دلیل اصلی بیکاری جوانان و بزهکاری و... میشن . بخاطر خفت گیری چند هزار تومنی حکم اعدام میدن. وقتی حکم قطع دست برای دزد چند صدهزارتومنی میدن حکم اینا باید خیلی بیشتر از اینها باشه
  • US ۱۸:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۰
    1 0
    اول میزازین چاق شن بعد سرکیسه شون می کنن
  • IR ۱۸:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۰
    3 0
    مدیران بانک ب مردم میخان ۱۰ میلیون وام بدن هزار بار میمیرن و زنده میشن هزار بار ب خودشون و جدشون فحش میدن اما ...‌
  • صبا FR ۱۸:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۰
    4 0
    کی اختلاس گران را تشهیر کرده و در شهر گردانی به مردم معرفی خواهند کرد .اختلاس گران می توانند با اموال باد آورده وکیل و قاضی را بخرند ولی با تشهیر این افراد نمی توانند افکار عمومی و آبروی رفته را بخرند به امید روزی که اختلاسگران کلان و کوچک در شهر مثل اراذل اوباش رفتار شود
  • مصطفی IR ۱۹:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۰
    2 0
    اتفاقا این جور محکومیت هایی که قوه میزاره بقیه رو هم تشویق می کنه به انجام چنین کار هایی. اصلا بازدارند نیست . معلوم نیست تو دلشون چقدر به حکم دادگاه خندیدا.
  • IR ۲۰:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۰
    2 0
    خودمان را گول نزنیم علاوه بر مجازات حداقلی برای این سه نفر که اعدام هست البته پس از رد مال باید سیستم و افرادی از دولت وشبکه بانکی هم اعدام شن و سیستم به نحوی اصلاح شه که دیگه امکان چنین فجایعی نباشه با اشخاص اعتماد نکنید سبستم رو مطمئن کنید
  • مجید SG ۲۱:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۰
    1 0
    باور کردنی نیست همچین کسی به این همه مدیر و مسول سخته باشه رانت گرفته پس نداده از پول مردم ایران از ثروت های ملی به ایران خیانت کرد باید خودش همه افراد دخیل تو این ماجرا در استادیوم آزادی دونه دونه اعدام بشن
  • حسين DE ۲۱:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۰
    2 0
    اقدام كوچكى است ،اگر جرئت داريد مردك بيسواد دلال رانتخوار و مفسد شماره يك مرعشى را دستگير كنيد.
  • IR ۲۱:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۰
    2 0
    این وسط هم به اصطلاح مسئولینی که وام رو با ارقام نجومی بدون کارشناسی دادند و نظارتی هم نداشتند اصلا تقصیری ندارند !!! باز تا 18سال بعد سال 1420
  • شهاب IR ۲۱:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۰
    3 0
    حمله مغولان به کشور در مقابل ویرانی اینها 1% نیست!!!! تازه الان فهمیدید؟؟؟
  • IR ۲۲:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۰
    0 1
    باز شخصی که قبلا در دولت بوده است و خودشو به عنوان بخش خصوصی جا زد مطمن باشین دولتیبودن تو این وام کلان موثر بوده است ۷۰ تا ۸۰ درصد فساد و مشکلات مردم و کشور واسه دولتیا و خصوصی فیک است
  • IR ۲۲:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۰
    0 0
    احمدی گفته بود مرد شجاع و نترس که وامدار هیچ گروهی نبود
  • سلام IR ۲۲:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۰
    3 0
    قوه قضائیه خسته نباشبد خیلی به زحمت افتادبد . یه قاضی برای یک بد بخت حکم فطع دست می دهد به یکی با این سابقه ..... عجب عدلی !!! .
  • IR ۲۲:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۰
    2 0
    پهلوی خودش و چندتا دورش میخوردن
  • IR ۲۲:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۰
    1 0
    طنز اختلاس در دورهمی مهران مدیری خیلی جالب بود اونجا که سیامک انصاری میگه یه میلیارد وام رو چه جوری برگردونیم که سروش جمشیدی میگه یعنی چی ، تو یه میلیارد میگیری که پس ندی نه اینکه برگردونی برو خوش باش اونور آب نوش جونت
  • شیردل GB ۲۲:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۰
    2 0
    من ماندم چطور برای یک وام ۵میلیونی بانک صد تا ضامن میخواد دمار از روزگار ادم عادی در میاره به این اقایون چطور راه میرفته وام میدادن جالب اینجاست که یک وام رو میگرفته بدون پرداخت یک ریال دوباره بهش وام میداده همون بانک. مشکل مملکت این اقایون نیستن مقصر اصلی بانک های نزول خور هستن که همچین غلط بی جایی میکنن باید مسئولین بانکها رو اعدام کرد تا مملکت درست بشه
  • سامان IR ۲۳:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۰
    0 0
    اوکراین اف ۱۶ ها رو از هلند تحویل گرفت
  • IR ۰۰:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۱
    0 0
    خلع قانون و شفافیت باعث این میشه مثلا اگه زمینهای دولتی مشخص باشه کی در اون کار میکنه کی گرفته و... درست میشه
  • IR ۰۰:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۱
    0 0
    دزدتر هم وجود داره بانک ها در ضمن فقط مقصر این نیست اینقدر حامی گرردن کلفت تو دولت هستند اونا کجان ؟ اونارم بیارین دادگاه ،
  • IR ۰۰:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۱
    0 0
    سپاه راست میگه یا هر نهادی گند حلقه کرمان و باند م...‌و خودروی مونتاژی و کلا خودروسازی رو کنه گرچه زورشون اینقدر زیاده دولت میترسه تعرفه کم کنه شایدم خودت دولت با اونا یکیه
  • IR ۰۰:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۱
    1 0
    خودتون مسخره کردید لیست مفسرین تو جیبتون گیر کرده لابد
  • احمد US ۰۶:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۱
    1 0
    این یکی هم احتمالا در وزارت اطلاعات کسی را نداشته که دمش گیر کرده دهه ۸۰ فساد او معلوم شده ۱۴۰۰ دادگاه رفته پس آقای رئیسی چند سال قبل چکار میکرد ، چطور ابر بدهکار به تله نیفتاد
  • IR ۰۷:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۱
    1 0
    این فرد بهائی است?
  • IR ۰۷:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۱
    1 3
    فقط یک یهودی میتواند در این حجم حرام خواری کند.
  • IR ۰۸:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۱
    1 0
    صفا جنایتکار اقتصادی اجتماعی است او هم فرصت های اقتصاد را نابود کرد ،هم مردم را نا امید و فرصت های کاری و ارتقاء نخبگان واقعی را از بین برد ، این مفسد فی الارض باید اعدام شود
  • IR ۰۹:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۱
    0 0
    اون مالی که از کشور خارج شده چی شد ؟ زمین و کارخونه که اینجا بوده از نام طرف زدن به نام دولت و تمام ؟
  • جعفر IR ۱۱:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۱
    2 0
    اول اینکه سابقه این فرد به سال 72 بازمیگردد که در ان سال با نظارت بازرسی کل کشور ککه اقای رییسی بودند زندانی شد اما به لحاظ اینکه کارخانهای لوله و نورد ساوه تعطیل میشد نامبرده را تحویل یک مجموعه دادند تا بر اموال وحساب های وی مسلط باشد و جالب توجه اینکه ظرف 3 سال بدهی نامبرده به روز شد و تمام معوقات تسویه گردی خاصا بانک ملی و سپه اما بعد از اینکه ان مجموعه از سال 76 از کار کنار رفت مجموعه شروع به گسترش کرد ولی تخلف نمی کرد تا اینکه در سال 81در اثر ایجاد مشگلات سیاسی مجموعه رستمی صفا رها شد و افراد دولتی و بانک ها با گرفتن رشوه این بلا بر سر کشور ومشتی کارگر بی پناه آوردند امروز اگر به این مجموعه رسیدگی میشود اول باید به رشوه گیرندگان رسیدگی صورت گیرد زیرا ( الراشی و المرتشی کلا هما فی النار ) هنگامی که رشوه گیرنده هم اکنون در پر قو خوابیده برخورد با این افراد دردی را دوا نمی کند
  • IR ۱۲:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۱
    1 0
    این موضوع که سالها در جریان است و حتی همتی هم در جریان انتخابات نام او را ذکر کرد چه ربطی به سپاه دارد . آیا این موضوع هم ابزار تبلیغات است ؟
  • IR ۱۲:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۱
    0 0
    این که یه پاش لب گوره، بابا خجالت بکش یه کفن بیشتر با خودت میبری از این دنیا؟
  • IR ۰۹:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
    0 0
    دوروز دیگه ازادش میکنید مثل قبلیها
  • IR ۰۹:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
    0 0
    بعد میگن همه مسئولین پاکدست میباشن و فقط:عده محدود و معدودی یه ذره دستاشون کثیفه. کدومشون سالمه ؟ فقط:بگین
  • ۱۷:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۷
    0 0
    آیندگان قضاوت خواهند کرد واقعیت چیست.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس