.

با روی کار آمدن دولت رئیسی، احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد در پاییز سال ۱۴۰۰ از بانک مرکزی خواست که بانک‌ها را به انتشار هر سه ماه یکبار فهرست ابربدهکاران در سایت خود ملزم کند.

به گزارش مشرق، در فهرست جدید بانک مرکزی، نام‌های آشنایی از بدهکاران بزرگ بانک‌ها دیده می‌شود. سایت راه‌پرداخت نوشته است که بخش زیادی از این بدهکاران شرکت‌ها و سازمان‌های دولتی همچون شرکت بازرگانی دولتی، بنیاد تعاون ناجا، پشتیبانی امور دام، مپنا و… هستند که چندین‌مرتبه وام‌های کلان دریافت کرده‌اند.

از طرف دیگر سهم فعالان بخش خصوصی به نسبت کمتر از بخش‌های دولتی بوده و دسترسی کمتری به تسهیلات بانکی داشته‌اند.

علاوه بر این، اکثر بدهکاران بانک‌ها در حوزه کشاورزی، نفت، پتروشیمی و صنایع فولاد فعالند.در مواردی هم زیرمجموعه‌های بانک‌ها جزو ابربدهکاران بانک بوده‌اند.

به‌عنوان‌ مثال، لیزینگ دی یکی از زیرمجموعه‌های گروه مالی دی، ابربدهکار بانک است.

برخی از اشخاص حقیقی و حقوقی در نوبت‌های مختلف از بانک‌های متفاوت وام‌های کلانی دریافت کرده‌اند که شرکت‌های تأمین‌کننده کالاهای اساسی همچون شرکت بازرگانی دولتی یکی از این موارد است.

این شرکت از بانک سپه، اقتصاد نوین، پست‌بانک، رفاه کارگران و کشاورزی چندین بار تسهیلات دریافت کرده است. بخشی از این شرکت‌ها به‌صورت مداوم در حال ارائه خدمات به نهادها و وزارتخانه‌ها هستند و به همین دلیل شاید بتوان بدهکار بودن آنها را طبیعی دانست.طبق آخرین اعلام، مطالبات غیرجاری همه بانک‌ها ۲۷۰ هزار میلیارد تومان برآورد شده ‌است.

با روی کار آمدن دولت رئیسی، احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد در پاییز سال ۱۴۰۰ از بانک مرکزی خواست که بانک‌ها را به انتشار هر سه ماه یکبار فهرست ابربدهکاران در سایت خود ملزم کند.

به مرور زمان، بانک‌ها فهرست بدهکاران خود را در سایت‌شان منتشر کردند. در نهایت هم بانک مرکزی در فروردین‌ماه سال گذشته اطلاعات بدهکاران ۱۴ بانک خصوصی و دولتی را منتشر کرد و تاکنون این روند را ادامه داده است، اما کارشناسان همواره به روند نامنظم این انتشار، منسجم نبودن اطلاعات، نبود اطلاعات برخی بانک‌ها و…. انتقاد دارند.

حالا جدیدترین فهرست بدهکاران بانکی ۲۴ بانک و مؤسسه اعتباری منتشر شده است و بررسی این فهرست نشان می‌دهد که بانک سپه با ۹۵ هزار میلیارد، بانک کشاورزی با ۳۵ هزار میلیارد و بانک پارسیان با ۱۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان، سه بانک اول با بیشترین میزان مطالبات غیرجاری هستند. در گزارش بانک مرکزی اطلاعاتی از تسهیلات غیرجاری بانک ملت، ملی، صنعت و معدن، توسعه تعاون، توسعه صادرات، آینده، صادرات، مؤسسه مالی و اعتباری ملل، نور، رسالت و مهر ایران منتشر نشده است.

بنیاد تعاون ناجا؛ بدهکار بانک سپه

بانک سپه بیشترین مطالبه غیرجاری از نظر مبلغ را دارد. مجموع تسهیلات غیرجاری این بانک تا پایان شهریورماه سال ۱۴۰۲، تقریباً ۹۵ هزار میلیارد تومان است و بنیاد تعاون ناجا با ۱۳۸ نوبت، از نظر تعداد بیشترین وام را دریافت کرده و در بین سه بدهکار بزرگ این بانک از نظر مبلغی نیز قرار دارد.

شرکت بازرگانی دولتی؛ بزرگترین بدهکار بانک کشاورزی

اطلاعات منتشرشده در سایت بانک مرکزی نشان می‌دهد که مجموع مطالبات غیرجاری بانک کشاورزی معادل ۳۰ هزار میلیارد تومان است. از این میزان شرکت مادرتخصصی بازرگانی دولتی ایران بیشترین بدهی غیرجاری را در بین بدهکاران این بانک دارد و تقریباً ۲۰ بار با مبالغ مختلف از بانک کشاورزی وام گرفته است.

مپنا؛ بدهکار بزرگ بانک پارسیان

بانک پارسیان هم معادل ۱۵ هزارو۵۰۰ میلیارد تومان مطالبه غیرجاری دارد که مپنا، شرکت ایران توسعه و شرکت توسعه اعتماد مبین ازجمله بدهکاران این بانک هستند.

یک شرکت سیمانی؛ بزرگترین بدهکار بانک تجارت

بانک تجارت نیز معادل ۱۰ هزارو ۸۰۰ میلیارد تومان تسهیلات غیرجاری دارد. سیمان جوین در صدر بدهکاران آن قرار دارد.

سه بدهکار بزرگ بانک پاسارگاد

بانک پاسارگاد نیز ۷۲۲۰ میلیارد تومان مطالبه غیرجاری دارد که شرکت تجهیز و توسعه صنایع هنگام قشم، گروه مپنا و توسعه اعتماد مبین سه بدهکار با بیشترین بدهی غیرجاری این بانک هستند.

بدهکار بزرگ بانک اقتصاد نوین

طبق فهرست جدید بانک مرکزی از تسهیلات غیرجاری بانک‌ها، بانک اقتصاد نوین معادل ۶۸۷۲ میلیارد تومان بدهی غیرجاری دارد که شرکت مادرتخصصی بازرگانی دولتی ایران با هفت نوبت وام و ۱۳۱۵ میلیارد تومان بدهی غیرجاری، بزرگ‌ترین بدهکار بانک اقتصاد نوین است. رده دوم هم متعلق به سایپاست.

یک شخص حقیقی؛ بزرگترین بدهکار بانک شهر

بانک شهر نیز تقریباً ۶۲۴۱ میلیارد تومان تسهیلات غیرجاری دارد که نام عبدالحسین چراغی در ردیف اول بدهکاران این بانک است.

ریخته‌گران؛ همچنان بزرگترین بدهکار بانک سرمایه

در فهرست بانک مرکزی از تسهیلات غیرجاری، مطالبات غیرجاری بانک سرمایه تقریباً ۶۲۰۰ میلیارد تومان اعلام شد و بهروز ریخته‌گران همچنان رتبه اول در بین بدهکاران بانک سامان را دارد.

شرکت بازرگانی دولتی؛ بدهکار ۱۳۰۰میلیاردی بانک رفاه کارگران

بررسی تسهیلات غیرجاری بانک رفاه کارگران نشان می‌دهد که این بانک ۴۳۵۴ میلیارد تومان مطالبه غیرجاری دارد و شرکت مادرتخصصی بازرگانی دولتی ایران، گروه سایپا و ترانسفورماتور توزیع زنگان بیشترین بدهی را به این بانک دارند.

پروژه عمران شهر پردیس؛ بزرگترین بدهکار بانک مسکن

طبق اطلاعات بانک مرکزی، بانک مسکن هم تقریباً ۴۱۰۰ میلیارد تومان مطالبه غیرجاری دارد و بیشترین مطالبه غیرجاری این بانک از نظر مبلغی نیز پروژه عمران شهر جدید پردیس است.

بدهکار اصلی بانک خاورمیانه کیست؟

طبق این گزارش، بانک خاورمیانه دو هزار و ۱۳۸ میلیارد تومان مطالبه غیرجاری دارد که بخش زیادی از آن به‌صورت تسهیلات ارزی از نوع دلار و یورو پرداخت شده است. شرکت نوین آبان فناور بزرگترین بدهکار این بانک است و طی یک فقره وام، ۳۰۴ میلیارد تومان تسهیلات دریافت کرده است.

برنج آوازه؛ دومین بدهکار بزرگ بانک گردشگری

در فهرست بانک مرکزی، مطالبات غیرجاری بانک گردشگری در مجموع ۲۰۰۴ میلیارد تومان اعلام شده که شرکت نوآوران ترلان طلوع کیش از بزرگ‌ترین بدهکاران این بانک است.

لیزینگ دی؛ بزرگ‌ترین بدهکار بانک دی

بانک دی نیز ۱۶۳۷ میلیارد تومان مطالبه غیرجاری دارد که شرکت لیزینگ دی به‌عنوان زیرمجموعه بانک دی بیشترین بدهی به این بانک را دارد و بانک دی ابربدهکار خودش است.

مطالبه ۲۷۰ میلیاردی مؤسسه اعتباری ملل از افق رهبان خاوران

شرکت افق رهبان خاوران توس بزرگترین بدهکار موسسه اعتباری ملل است و ۳۵۳ میلیارد تومان به این بانک بدهی دارد. در مجموع این موسسه ۱۴۲۱ میلیارد تومان مطالبه غیرجاری دارد.

بدهی ۴۳۷میلیاردی یک شرکت نفتی به بانک ایران‌زمین

بانک ایران‌زمین معادل ۱۳۳۹ میلیارد تومان مطالبه غیرجاری دارد که شرکت نفت پتروتار فراساحل با پنج نوبت وام، رقمی نزدیک به ۴۳۷ میلیارد تومان به بانک ایران زمین بدهکار است و در رتبه اول بیشترین بدهی غیرجاری این بانک قرار دارد.

یک کارخانه ذوب‌آهن؛ بزرگترین بدهکار بانک سامان

شرکت ذوب‌آهن سهند غرب هم بیشترین بدهی را به بانک سامان دارد. این شرکت طی سه فقره وام، ۱۶۴ میلیارد تومان تسهیلات دریافت کرده است.

بدهکار بزرگ بانک کارآفرین کیست؟

شرکت صادرات تجهیزات و خدمات آب و برق ایران صانیر هم نفر اول لیست بدهکاران بانک کارآفرین است که توانسته ۱۹۱ میلیارد تومان از این بانک تسهیلات دریافت کند.

بدهی ۵۰۰ میلیارد تومانی شرکت بازرگانی دولتی به پست‌بانک

پست‌بانک در کل معادل ۵۰۰ میلیارد تومان بدهی غیرجاری دارد که این بدهی متعلق به شرکت مادرتخصصی بازرگانی دولتی ایران است.

۹۳ میلیارد تومان؛ مطالبه غیرجاری بانک ایران‌ونزوئلا

بانک ایران‌ونزوئلا نیز تقریباً ۹۳ میلیارد تومان مطالبات غیرجاری دارد که شرکت سرزمین جلگه‌های آسمانی با ۳۸ میلیارد تومان بدهی، بدهکار اصلی این بانک است.

بزرگترین بدهکار بانک سینا

بانک سینا هم ۷۳ میلیارد تومان مطالبه از مشتریانش دارد که عمده این بدهی برای شرکت توسعه بازار صنایع خلاق برهان است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۸:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۹
    2 0
    آخرش نفهمیدیم ریخته گران بدهکار بانک سرمایه ست یا بانک سامان
  • IR ۲۰:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۹
    1 0
    از اسامی شرکت ها پیداست که کلاهبردارند. شرکت (سبیل چرب فری ایرانیان)
    • کریم IR ۱۴:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۷
      0 0
      هر دو
  • IR ۲۱:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۹
    0 0
    بانک ملت زنان فوقش دیپلم را پشت باجه های بیمه اش نشانده است. آیا نباید به فساد پشت صحنه شک کرد؟
  • کریم IR ۱۴:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۷
    1 0
    این ابر بدهکاران اکنون کجا هستند چرا مثل عباس ایروانی دستگیر و به مجازات نمی‌رسند اگر این فاسدین اقتصادی به سزای عملشان نرسند ظلم بزرگی در حق ملت ایران می باشد
  • غلام(برگزیده) IR ۱۴:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۹
    0 0
    سلام ،خسته نباشید.انشاالله همیشه موفق باشید و خداوند از شما راضی باشد. باز تا میشه ابروشان را حفس کنید،تا معلوم شود،واقعا قصد ندادن،داشتن. انشاءالله خداوند اهل بهشتمان کند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس