کد خبر 1519114
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۳

به گزارش مشرق، کانال تاریخ پهلوی در ایتا مطلبی را درباره میزان هزینه‌ای که آمریکا صرف کودتا ۲۸ مرداد کرده است منتشر کرد:

در تاریخ معاصر ایران دو کودتای موفق در راستای منافع غرب اتفاق افتاده است. یکی از کودتاها باعث تاسیس حکومت پهلوی شد و دیگری حکومت از دست رفته پهلوی را بار دیگر بازگرداند.

هر دو این کودتاها، از وجود دو عنصر برخوردار بودند؛ یکی پولی که از خارج می آمد و دوم حضور گروهی خیانت پیشه در داخل کشور که در راستای منافع غرب گام بر می داشتند.

«به یقین بدون دخالت سازمان سیا، کودتای سال 1332 به وقوع نمی پیوست. سیا عملیات آژاکس را طراحی کرد، مبلغ گزافی را برای اجرای آن پرداخت؛ طبق تخمین‌ها از 100000 تا 2 میلیون دلار و یکی از خلاق ترین عوامل خود را مامور این کودتا کرد. با این حال کرمیت روزولت و یارانش بدون کمک همدستان ایرانی موفق نمی شدند.

دو گروه کمک‌های ارزشمندی کردند؛ نخست برادران رشیدیان و سایر عوامل پنهانی که در طول سالها شبکه ی وسیعی را درست کرده بودند که به انتظار ورود روزولت بودند و دوم افسران ارتش که در آن روز سرنوشت ساز به عملیات مسلحانه دست زدند.»

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • من ایرانیم IR ۰۱:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۹
    0 7
    انگلیس با تحریف و سانسور اقلا یکصد سال گذشته تاریخ ما باعث مصون ماندن در اذهان مردم شد که بعد از اتقلاب تا حدی جبران شده ولی شما جراید و رسانه با مخفی کردن و ننوشتن و عدم افشای تمام و کمال نقش روسیه در جنایات و کشتار این ملت که کم از انگلیس و آمریکا نبوده دارید همون کار رو انجام میدید،چرا؟ سیاست؟ شرق همون چاهیه که بعد از در اومدن از چاله غرب در انتظارمونه،شماها که بهتر میدونید... جراید محترم؛ چرا؟ جهت دار بودن شماها بعضا کمتر از جنگ و هجوم و اشغال و ...ـ نبوده و نیست.
  • IR ۰۸:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۹
    0 0
    آیت الله کاشانی که20هزارتومان فلسفی هم همین حدودشعبان بی مخ هم 20هزارتومان البته این مبلغ توسط ارتشبدزاهدی پرداخت شدرزم آرا هم جداگانه20هزارتومان به فلسفی پرداخت کرده بودرفت مصدق روهم تیغ بزنه بهش ندادبعداسلام درخطرافتاد وباقی قضایا

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس