پروژه جدید اصلاح‌طلبان علیه دولت رئیسی کلید خورد

جبهه اصلاحات از افراد رده دوم، سوم و خاکستری این طیف هم خواسته چندبرابر ظرفیت ثبت‌نام کنند تا هم برای رقابت انتخاباتی و هم مظلوم‌نمایی درباره رد صلاحیت‌ها سوژه داشته باشند.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون خبر ویژه خود نوشت: برخی نشریات زنجیره‌ای اصلاح‌طلب در حالی ثبت‌نام نامزدهای این طیف برای انتخابات را انکار می‌کنند که خبرهای غیررسمی از ثبت‌نام چندبرابری نیروهای این طیف در مقایسه به ۲۹۰ کرسی مجلس حکایت می‌کند.

فارغ از اینکه انتشار تدریجی اسامی، دست این محافل را رو خواهد کرد، موعد انتشار اسامی نامزدهای تاییدشده نیز زمان راستی‌آزمایی ادعای مذکور است. چه اینکه اگر این محافل واقعا نامزدی در انتخابات ندارند، طبیعتا باید هنگام اعلام فهرست نامزدها (و عدم احراز و یا رد صلاحیت برخی داوطلبان)، بی‌تفاوت باشند و جیغ و داد و جنجال و هیاهو کنند. اما به تجربه ثابت شده که آنها بیش از همه قیل و قال می‌کنند! گفته می‌شود در کنار ثبت‌نام افراد سیاسی مشهور، جبهه اصلاحات از افراد رده دوم و سوم و خاکستری این طیف هم خواسته چندبرابر ظرفیت ثبت‌نام کنند تا هم برای رقابت انتخاباتی و هم مظلوم‌نمایی درباره رد صلاحیت‌ها سوژه داشته باشند و درواقع به‌جای کار ایجابی و ارائه برنامه در انتخابات، از حربه مظلوم‌نمایی استفاده کنند؛ چنان‌که در انتخابات سال ۹۲ درباره مرحوم‌ هاشمی و در انتخابات سال ۱۴۰۰ ریاست‌جمهوری درباره امثال جهانگیری انجام دادند. در اولی موفق شدند و در دومی نتوانستند انگیزشی در میان حامیان سابق برای رای در انتخابات ایجاد کنند.

در زمینه عملیات روانی اصلاح‌طلبان، روزنامه هم‌میهن در تحلیلی با عنوان «اصلاح‌طلبان نیامدند»، نوشت: پایان پیش‌ثبت‌نام انتخابات مجلس با تکذیب نامزدی چهره‌های شاخص و اعلام موضع صریح خاتمی همراه بود. مهلت پیش‌ثبت‌نام نامزدهای انتخابات مجلس دوازدهم در حالی دیروز به پایان رسید که مجموعه اخبار و موضع‌گیری‌های منتشرشده در رسانه‌ها و محافل سیاسی، نشان از استقبال نکردن اصلاح‌طلبان و نیز بسیاری از چهره‌های شاخص دولت روحانی حکایت دارد. در میان شخصیت‌های سیاسی درجه اول، شاید تنها از علی مطهری و مسعود پزشکیان (نواب‌رئیس مجلس دهم) و محمدباقر نوبخت و علیرضا محجوب (دبیران کل حزب اعتدال و توسعه و خانه کارگر) بتوان نام برد که نسبت به پیش‌ثبت‌نام در انتخابات اقدام کرده‌اند. از سوی دیگر، در حالی‌ که گفته می‌شد احزاب کارگزاران سازندگی، اعتدال و توسعه و خانه کارگر اعضای خود را تشویق به نامزدی کرده‌اند؛ اما به جز محجوب و نوبخت خبری از نامزدی چهره‌های شاخص آنها نشد. خودداری اغلب اصلاح‌طلبان از نامزدی انتخابات در حالی ‌بود که سیدحسین مرعشی، در برنامه «جهان‌آرا» در شبکه افق گفت: «در بحث انتخابات کاهش مشارکت یک فرآیند است و بالاخره مردم وقتی دست به انتخاب‌ می‌زنند انتظار دارند که پاسخ مناسبی نسبت به رأی‌ای که داده‌اند، دریافت کنند؛ اما در سال‌های اخیر مردم با آرای‌شان پاسخ مناسبی از حضورشان در انتخابات‌ دریافت نکردند. اتفاقی که در انتخابات‌ می‌افتد، بعضی از محدودیت‌هایی‌ است که شورای نگهبان ایجاد می‌کند و ما در بعضی انتخابات‌ها با نیروهای رده دوم و سوم خود وارد فضای انتخابات‌ می‌شویم».

روزنامه اعتماد هم در نوشته‌ای با عنوان «عملیات روانی‌ علیه اصلاحات»، ثبت‌نام چهره‌های اصلاح‌طلب را تکذیب کرد.

با این اوصاف چنان‌که گفته شد، محافل مذکور در میان اصلاح‌طلبان نباید اعتنایی به رد و تایید صلاحیت نامزدها داشته باشند و حال آنکه اساسا برخی افراد فاقد صلاحیت را اساسا برای اینکه رد صلاحیت شوند و براساس آن بشود آمار ردشدگان را بالا برد و به نفع نامزدهای تایید شده مظلوم‌نمایی کرد، مامور به نام‌نویسی کرده‌اند!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس