لیگ والیبال به بازیکن خارجی باکیفیت نیاز دارد/ در پایه مدعی هستیم

کارشناس والیبال ایران نبود مسابقات باکیفیت و بازی‌های تدارکاتی را مهم‌ترین معضل در رده پایه می‌داند و معتقد است لیگ والیبال باید باکیفیت و پویا شود.

به گزارش مشرق، محمد دامغانی در گفت‌وگویی درباره نایب قهرمانی تیم والیبال نوجوانان در مسابقات قهرمانی جهان گفت: عنوان قهرمانی و نایب‌قهرمانی در ادوار گذشته در رده‌های پایه توسط مربیانی چون وکیلی و کارخانه به دست آمده اما حفظ این عناوین کار سختی است چرا که تیم‌های دیگر هم در حال کار کردن است و رقابت بین آنها فشرده است.

وی افزود: وکیلی تقریباً نزدیک به سه سال روی این رده سنی کار کرده و به یک برند تبدیل شده است. بازیکنان هم زحمت زیادی کشیدند، در اردوهای طولانی مدت حضور داشتند و نتیجه آن را هم گرفتند. البته فکر می‌کنم در مرحله فینال در مصاف با فرانسه توانایی شکست این تیم را داشتند اما این اتفاق رخ نداد با این حال سرمربی باید در مورد چرایی این شکست توضیح دهد.

کارشناس والیبال گفت: شکست برابر فرانسه در شب فینال چیزی از ارزش‌های این تیم کم نکرد. در گذشته بازیکنانی همچون مرتضی شریفی از رده نوجوانان به تیم جوانان و بزرگسالان اضافه شد، امیدوارم این روند ادامه پیدا کند و ما شاهد نسل جوان و مستعد والیبال در رده جوانان و بزرگسالان باشیم.

دامغانی با اشاره به این موضوع که فدراسیون نباید این نسل را به حال خود رها کند، تأکید کرد: در چندسال گذشته تیم‌های رده پایه در آسیا و جهان نتیجه گرفتند و اصلی‌ترین موضوع بعد از نتیجه‌گیری حفظ این بازیکنان است. در حال حاضر رده سنی امیدها حذف شده و تیم ۱۶ ساله‌ها جایگزین شده است. بنابراین یک حلقه مفقوده بین جوانان و بزرگسالان به وجود آمده و باید در این فاصله طبق یک برنامه مدون بازیکنان حفظ شوند تا به بیراه نروند.

مربی والیبال ایران ادامه داد: مهم‌ترین معضل در هر رده سنی در والیبال ایران نبود اردو و بازی‌های تدارکاتی است. در مسابقات قهرمانی نوجوانان جهان تیم فرانسه عنوان قهرمانی را به دست آورد، بازیکنان این تیم به مرور زمان به تیم جوانان و بزرگسالان اضافه می‌شوند اما حداقل هر کدام یک از این بازیکنان در چندین بازی سخت و پرفشار شرکت می‌کنند تا تجربه لازم را به دست بیاورند، اتفاقی که در ایران هیچ وقت رخ نمی‌دهد.

وی تأکید کرد: در ایران نهایتاً این بازیکنان جذب تیم‌های باشگاهی می‌شوند و در طول سال ۵ یا ۶ بار در مسابقات پرفشار شرکت می‌کنند، در حالی که اگر بهترین مربی و بدنساز دنیا هم جذب شود، بازیکن تنها با مسابقه دادن می‌تواند به شرایط ایده‌آل برسد. از زمان یزدانی خرم والیبال ایران در رده نوجوانان و جوانان صاحب عنوان بوده ولی نبود مسابقات و بازی‌های تدارکاتی معضل اصلی این تیم‌هاست.

دامغانی گفت: اگر شرایط جغرافیایی کشور ما به گونه‌ای بود که با تیم‌های مطرح دنیا در والیبال همسایه بودیم و می‌توانستیم در مسابقات و تورنمنت‌های پرفشار شرکت کنیم قطعاً والیبال ایران در بین سه تا چهار تیم مطرح دنیا به حساب می‌آمد چرا که از نظر تکنیک، هوش و پشتکار حرف برای گفتن داریم.

وی به دلایل اینکه ایران در رده‌های پایه مدعی جهان است اما در رده بزرگسالان چنین شرایطی ندارد اشاره کرد و گفت: وقتی در طول سال بازیکن در مسابقات با کیفیت بالا حضور پیدا می‌کند، قطعاً به آمادگی قابل قبولی هم می‌رسد و جز بازیکنان درجه یک محسوب می‌‎شود. پوریا خانزاده بازیکنی است که از رده نوجوانان و جوانان به بزرگسالان رسیده اما همین بازیکن در طول سال در مسابقات باکیفیت زیادی شرکت نمی‌کند و نهایتاً چند بازی در لیگ داخلی انجام می‌دهد.

دامغانی ادامه داد: اگر او جذب یک تیم خارجی شود حداقل در طول سال چندین بازی با کیفیت بالا انجام می‌دهد و تحت فشار بازی می‌کند، با بازیکنان خوب دنیا خودش را مقایسه می‌کند و رقابتی با آن‌ها دارد. سطح کیفی لیگ والیبال ایران با لیگ‌های خارجی تفاوت زیادی دارد. بازیکنان تحت فشار بازی‌های رسمی به آمادگی کامل می‌رسند.امیدوارم لیگ ما پویا و تعداد بازی‌ها با کیفیت بیشتر شود در کنار آن بازیکنان خارجی با کیفیتی هم جذب شود. در چنین شرایطی می‌توانیم در بحث بزرگسالان هم نتیجه بگیریم.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس