کد خبر 1516828
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۷
تشریح جزئیات طراحی سوالات نوبت اول آزمون سراسری

قائم مقام سازمان سنجش آموزش کشور از صدور پنج دستور موقت جدید در روزهای اخیر ازسوی دیوان عدالت اداری برای بازگشت به تحصیل داوطلبان شبهه‌دار آزمون سراسری سال ۱۴۰۰ و قبل از آن خبر داد.

به گزارش مشرق، با اعلام سازمان سنجش آموزش کشور، محمدحسین حاجیلو روز شنبه با اظهار شگفتی از برخی ادعاهای مطرح شده در یکی از بخش‌های خبری، گفت: موضوع بازگشت به تحصیل این داوطلبان که صلاحیت علمی آنها رد شده است مربوط به تعداد زیادی از داوطلبان خواهد بود و فقط در روزهای اخیر پنج دستور موقت جدید برای بازگشت به تحصیل داوطلبان شبهه‌دار که در هیات‌های بدوی و تجدیدنظر رسیدگی به تخلفات آزمون‌های سراسری رأی قطعی مردود علمی دریافت کرده‌ اند، توسط شعبه ۲۸ دیوان عدالت اداری صادر شده است.

وی افزود: در پی صدور این دستورها، ابلاغ جدیدی نیز با عنوان استنکاف از اجرای دستور موقت که احتمالا منتهی به صدور مجدد رأی انفصال از خدمت رئیس سازمان سنجش می‌شود نیز به سازمان سنجش آموزش کشور رسیده که در این ابلاغیه تأکید شده است رئیس سازمان امکان معرفی نماینده جهت ارائه دفاعیات و مستندات لازم را نخواهد داشت و شخصاً باید ظرف مدت ۱۰ روز در شعبه ۲۸دیوان عدالت اداری حاضر شود.

رئیس شورای حفاظت از آزمون‌های سراسری از طرح دهها شکایت از سوی داوطلبان فاقد صلاحیت علمی در دیوان عدالت اداری خبر داد و اظهار داشت: تعدادی از داوطلبان متقلب باوجود اینکه پرونده آنان قبل از ابلاغ استفساریه ماده ۱۱ قانون رسیدگی به تخلفات آزمون های سراسری ( ۲ مهر ماه ۱۴۰۱ ) در هیات های بدوی و تجدید نظر رسیدگی به تخلفات آزمون های سراسری مطرح و با اخذ آزمون مجدد به عنوان مردود علمی شناخته شده و رای قطعی مبنی بر ابطال قبولی آنها صادر شده است و در شعب بدوی و تجدیدنظر دیوان عدالت اداری نیز محکوم شده‌اند، با تمسک به استفساریه ماده ۱۱ مصوب مجلس شورای اسلامی و با استناد به ماده ۷۹ قانون دیوان عدالت اداری، تلاش می‌کنند به تحصیل در رشته‌های پزشکی و غیره برگردند، زیرا بر اساس ماده ۷۹ قانون دیوان عدالت اداری در صورتی که رئیس قوه قضاییه یا رئیس دیوان عدالت اداری رأی قطعی شعب دیوان را خلاف بین شرع یا قانون تشخیص دهند، رئیس دیوان عدالت اداری فقط برای یک بار با ذکر دلیل پرونده را برای رسیدگی ماهوی و صدور رأی به شعبه هم عرض ارجاع می‌کند و رأی صادرشده قطعی است و تاکنون ۷۰ نفر از داوطلبان که قبولی آنها ابطال شده است، مشمول این امکان شده‌اند. اما پرونده آنان مجددا در هیات تجدید نظر رسیدگی به تخلفات آزمون های سراسری مستقر در سازمان سنجش مطرح و این هیات کماکان بر مردودی علمی و ابطال قبولی اصرار داشته و رای قبلی را ابرام کرده است.

حاجیلو درمورد وضعیت علمی این داوطلبان تصریح کرد: نتایج بررسی‌ها و همچنین نتایج آزمون‌های مجدد این داوطلبان برای مردم عزیز نگران کننده خواهد بود و در صورت ضرورت در روزهای آینده بخشی از آنها منتشر می‌شود ولی فقط برای نمونه در مورد یکی از داوطلبانی که دستور موقت برای آنها صادر شده است در درس ریاضی نمره وی در آزمون سراسری ۱۴۰۰، ۷۷ درصد بوده است که در آزمون‌های مجدد نمره منفی را کسب کرده و در سایر دروس نیز نتایج مشابه به دست آمده است.

وی در پاسخ به ادعای اینکه فردی که هم اکنون شاکی این پرونده است تا نیمه اول سال ۱۴۰۲ در حال تحصیل بوده است، تأکید کرد: قبولی این فرد ۱۲ شهریور سال ۱۴۰۱ با رای هیات تجدیدنظر رسیدگی به تخلفات ازمون های ساسری باطل و به عنوان مردود علمی شناخته شده و باطل شده و از این تاریخ دانشجو نبوده است. ضمن اینکه دستور موقت بازگشت به تحصیل نامبرده غیرقطعی اعلام شده که این موضوع نیز صحت ندارد و دستور موقت بازگشت به تحصیل ایشان به صورت قطعی صادر شده است.

قائم مقام سازمان سنجش آموزش کشور تأکید کرد: اطلاعیه سازمان سنجش آموزش کشور در هشت بند به صورت تفصیلی شرح موضوع رخ داده و همچنین اقدامات صورت گرفته توسط سازمان سنجش آموزش کشور را تشریح کرده است که باید مورد توجه قرار گیرد و داوطلبان در آستانه اعلام نتایج آزمون سراسری اطمینان داشته باشند سازمان سنجش آموزش کشور در صیانت از سلامت آزمون سراسری نهایت تلاش خود را به کار خواهد بست.

با ادامه یافتن حواشی شکایت تعدادی از داوطلبان شبهه دار کآزمون های سراسری سال های ۱۴۰۰ و قبل آن، حکم انفصال از خدمت یک ساله برای پورعباس رئیس سازمان سنجش آموزش کشور با رأی دیوان عدالت اداری صادر شد.

داوطلبان شبهه‌دار آزمون‌های سراسری سال‌های ۱۴۰۰ و قبل آن با وجود رای قطعی محکومیت صادره از هیات‌های رسیدگی به تخلفات آزمون‌های سراسری و ممانعت آنها از تحصیل توسط سازمان سنجش آموزش کشور «با توجه به قانون استفساریه ماده ۱۱ قانون رسیدگی به تخلفات آزمون‌های سراسری» با راهنمایی وکلای خود با طرح شکایت در دیوان عدالت اداری، خواهان بازگشت به تحصیل شدند. اما هیات تجدیدنظر رسیدگی به تخلفات آزمون سراسری مستقر در سازمان سنجش آموزش کشور با توجه به اینکه رای تجدیدنظر هیات قبل از ابلاغ قانون استفساریه (۲ مهر ۱۴۰۱) صادر شده بود و با اتکا بر نظریه تفسیری شورای نگهبان درباره عدم تسری قوانین تفسیری نسبت به پرونده های مختومه شده گذشته، بر رای قبلی خود باقی مانده و اجازه به ادامه تحصیل آنان نداد. داوطلبان مذکور با تمسک به اینکه دانشجو بوده‌اند و هم اکنون داوطلب نیستند، اصرار بر بازگشت به تحصیل دارند.

بر اساس بررسی‌ها این افراد با طرح ده‌ها شکایت در دیوان عدالت اداری علیه سازمان سنجش آموزش کشور و به رغم اینکه در شعب بدوی و تجدیدنظر دیوان عدالت اداری محکوم شده‌اند، با استناد به ماده ۷۹ قانون دیوان عدالت اداری، تلاش کردند به تحصیل در رشته‌های پزشکی و غیره برگردند. بر اساس ماده ۷۹ قانون دیوان عدالت اداری «در صورتی که رئیس قوه قضاییه یا رئیس دیوان رأی قطعی شعب دیوان را خلاف بیّن شرع یا قانون تشخیص دهند، رئیس دیوان فقط برای یک بار با ذکر دلیل پرونده را برای رسیدگی ماهوی و صدور رأی به شعبه هم عرض ارجاع می کند و رأی صادرشده قطعی است.

ایستادگی سازمان سنجش آموزش کشور با توجه به مستندات کافی قانونی در برابر بازگشت شماری از داوطلبان متقلب و متخلف آزمون‌های سراسری سال ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۰ به دانشگاه، با حکم انفضال از خدمت یک‌ساله رئیس این سازمان از سوی دیوان عدالت اداری روبه‌رو شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس