کد خبر 1516677
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۱۳
آزادسازی پول‌های بلوکه شده یا «نفت در برابر غذا»؟

آمریکایی‌ها که در دولت قبلی ایران پیشنهاد آزاد شدن پول‌های بلوکه شده کشورمان را در ازای عدم غنی‌سازی بیست درصد می‌دادند اکنون در قبال تبادل زندانیان تمامی پول‌های بلوکه شده کشورمان را آزاد خواهند کرد.

به گزارش مشرق، با اعلام توافق در خصوص آزاد شدن بیش از ده میلیارد دلار از پول‌های بلوکه شده کشورمان برخی افراد و جریان‌های سیاسی با شایعاتی تلاش دارند تا اتفاق رقم خورده را به عنوان یک توافق ضعیف و یا توافقی غیرعزتمندانه معرفی کنند.

«نفت در برابر غذا» یک از برچسب‌هایی است که در ۲۴ ساعت گذشته برای معرفی توافق اخیر استفاده شده است.

نگاهی به چیستی پروژه «نفت در برابر غذا» و توافق اخیر می‌تواند ابعاد این مساله را روشن کند.

چیستی نفت در برابر غذا

«نفت در برابر غذا» عنوانی برنامه ای است که سازمان ملل متحد با صدور قطعنامه ۹۸۶ در سال ۱۹۹۵ در ارتباط با پرونده عراق به ثبت رساند.

بر اساس این قطعنامه، عراق که پس از حمله به کویت توسط سازمان ملل مورد تحریم واقع شده بود اختیار فروش محصولات نفتی خود را به شورای امنیت واگذار کرد. عراق تنها مجاز شد تا عواید تنها حاصل از فروش نفت خود را برای تامین نیازهای اولیه مانند موادغذایی و دارو استفاده نماید.

اما پروژه «نفت در برابر غذا» تفاوت‌های بنیادینی با توافق حاصل شده اخیر توسط دولت سیزدهم دارد. در ادامه برخی از این تفاوت‌ها بررسی می‌شود.

قیاس مع‌الفارق

یکم؛ بر اساس توافق اخیر هیچ قطعنامه‌ای در ارتباط با پرونده ایران صادر نشده و قرار هم نیست جمهوری اسلامی ایران اختیار فروش نفت خود را به دیگران واگذار کند. دولت سیزدهم توانسته است بدون توافق و قبول زیاده‌خواهی غرب، فروش نفت کشور را از دویست هزار بشکه به حدود دو میلیون برساند. این اتفاق مهم در شرایط تحریم باعث شده تا رسانه‌های خارجی از آن با عنوان «ناوگان اشباح» برای فروش نفت یاد کنند. عراق اساسا فاقد زیرساخت لازم برای دور زدن تحریم‌ها بود و در چنین شرایطی به پروژه «نفت در برابر غذا» تن داد.

دوم؛ پول‌های آزاد شده ایران پول‌های دور زدن تحریم‌ها نیست؛ چرا که درآمد حاصل از دور زدن تحریم‌ها دریافت می‌شود و به هیچ عنوان قابل بلوکه شدن نیست. پول‌ها بلوکه شده در کره جنوبی در شرایط غیرتحریمی وجود داشت و از آن برای خرید کالاهای مورد نیاز کشورمان استفاده میشد. اکنون نیز قرار است این پول‌ها برای مصارف مهم کشور استفاده شود.

سوم؛ طبق پروژه «نفت در برابر غذا» عراق همه درآمد خود را تحت نظر سازمان ملل مصرف می‌کرد. درآمدهای حاصل از فروش نفت ایران که اکنون چندین برابر دو سال گذشته است تحت نظر هیچ سازمان بین المللی یا کشور دیگری قرار ندارد و براساس صلاحدید مقامات کشور مصرف می‌شود. بر اساس توافق اخیر پول‌های بلوکه شده ایران نیز به قطر انتقال خواهد یافت و ایران به تمام دارایی‌هایی آزادشده خودش دسترسی کامل و مستقیم دارد. این منابع برای نیازهای مختلف کشور حسب تشخیص مراجع ذیصلاح هزینه خواهد شد. این مهم باعث می‌شود فشار منابع ارزی داخلی کمتر شده و ذخایز ارزی کشور بار دیگر تقویت گردد.

چهارم؛ الصاق برچسب «نفت در برابر غذا» به توافق کنونی به عنوان یک بازی سیاسی و جناحی زرد علیه دولت سیزدهم قابل تحلیل است. این برچسب زنی غیرمرتبط توسط کسانی مطرح می‌شود که چندین سال «رویای ایجاد کانال اینستکس برای خرید غذا و دارو» را به مردم فروختند و در آخر هم نتوانستند همین کانال مالی وعده داده شده را به نتیجه برسانند!

آمریکایی‌ها که در دولت قبلی ایران پیشنهاد آزاد شدن یک یا دو میلیارد دلار از پول‌های بلوکه شده کشورمان را در ازای عدم غنی‌سازی بیست درصد می‌دادند اکنون در قبال تبادل زندانیان دو کشور تمامی پول‌های بلوکه شده کشورمان را آزاد خواهند کرد.

این اتفاقات مثبت که در سایه سیاست خارجی مقتدرانه دولت سیزدهم رقم خورده است توسط جریان تحریف و با برچسب‌هایی چون "نفت در برابر غذا" نادیده گرفته می‌شود تا واقعیت چرخش دیپلماسی التماسی به دیپلماسی عزتمندانه نادیده گرفته شود.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 58
  • در انتظار بررسی: 36
  • غیر قابل انتشار: 6
  • IR ۲۰:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۰
    27 18
    همان نفت در برابر غذا ست فکر کردی شاهکار کردید
    • US ۲۳:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۰
      9 7
      نفت در برابر غذا بین عراق و سازمان ملل بود و نفت در برابر غذا بین ایران و آمریکا که سازمان ملل متحد نوکر آمریکا هست ،میباشد.
    • علی IR ۲۳:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۰
      17 9
      نفت در برابر ذلت
    • نادر IR ۰۰:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
      6 3
      خواهشا با ارز حاصل خودرو وارد کنید شاید جلوی 60 هزار کشته در سال گرفته شود یا حداقل تعدیل شود
    • IR ۰۱:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
      5 4
      نفت در برابر جاسوس درستر است
    • IR ۰۱:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
      10 4
      غربگرای بدبخت نهایت ارزوش کره است که اینطور عروسک بی اختیار دست امریکاست انوقت به ایران مقتدر که جاسوس را در مقابل دارایی و اسرای مظلومش مقتدرانه معاوضه کرده طعنه میزنند
    • US ۰۲:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
      3 2
      خبر توافق آمریکا و ایران بر سر تبادل زندانیان و آزاد کردن پول‎‌های بلوکه شده ایران در رسانه‌های عربستان سعودی و جهان عرب بازتاب گسترده داشته است. اغلب این رسانه‌ها این انتقاد را مطرح کردند که ایران از «تاکتیک» زندانی کردن خارجی‌ها به عنوان ابزاری برای اعمال فشار بر غرب استفاده می‌کند. در حالی‌ که تلویزیون العربیه که مرکزش در عربستان سعودی است به این خبر توجهی نشان نداده اما شبکه تلویزیونی الجزیره قطر آن را خبر مهمی ارزیابی کرده و در سرتیتر اخبار خود قرار داد. در پوشش خبری این رسانه به اهمیت نقش قطرو تمجید آمریکا از دوحه برای دستیابی به این توافق پرداخته شده است.و از این کار شیخک ها ناراحت هستند که چرا پول ایران آزاد و تحریم‌ها برداشته می‌شود!!!
  • ج د ا RO ۲۰:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۰
    8 9
    ((این اتفاقات مثبت که در سایه سیاست خارجی مقتدرانه دولت سیزدهم رقم خورده است توسط جریان تحریف و با برچسب‌هایی چون "نفت در برابر غذا" نادیده گرفته می‌شود...)) چرا میگین جریان تحریف ؟؟؟ چرا نمیگین جریان اصلاح طلب؟؟؟ چرا از روزنامه ها و افراد اصلاح طلب نام نمیبرین؟؟؟ تا کی باید این جریان نامرئی بر ضد منافع ملی ضربه به کشور و ملت وارد کند و ما حتی از آنها نام نبریم تا شناخته نشوند؟؟؟ چرا از رسوا کردن و شناخته شدن این جریان مسموم و سمی و خطرناک واهمه دارید؟؟؟
    • US ۰۲:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
      5 5
      در حالی که وزیرخارجه ایران می‌گوید نحوه استفاده از این پول با «صلاحدید» تهران خواهد بود، یک مقام ارشد کاخ‌سفید می‌گوید این پول‌ها تحت نظارت دقیق خزانه‌داری آمریکا از حساب خارج خواهند شد و تنها برای مصارفی انسان‌دوستانه و در چارچوب تحریم‌ها قابل استفاده‌اند.
  • IR ۲۰:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۰
    2 0
    بهترین راه مبارزه با تروریسم جهانی همین کارهاست.. به شرطی که مقتصد اصلی این کالاها مخاطبش ملت همان کشور باشند نه اهداف پلید آنها در سایر کشوره های تروریسمی
  • IR ۲۰:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۰
    9 3
    پس خواهشا حالا که به پولاتون رسیدین ضرر بی ارزش سازی پولی که به امثال من وارد کردین رو جبران کنید بعد برین خرج لبنان و سوریه کنید
  • IR ۲۰:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۰
    5 1
    اگر نفت در برابر غذا نیست که پول ها رو به صورت طلا یا خود دلار به خانه اضافه کنید.
  • IR ۲۰:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۰
    21 3
    احتمالا نفت در برابر غذا و دارو. وگرنه بعد از قطر مستقیم میومد تو حساب خودمون
  • IR ۲۱:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۰
    20 7
    الان همسایگان ما هم با همین خفت و ذلالت نفت را به ثمن بخس میفروشن و بهایش را با گروگانگیری میگیرن؟؟؟!
    • IR ۲۳:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۰
      4 2
      دست بالا بزنید نگذارید به خفت بفروشه به ذلت بفروشه
    • IR ۰۱:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
      2 3
      دندت نرم سرزمین به این وسیعی خودت را تکان بده غذایت را تولید کن تا با ذلت گدایی نکنی
    • وقار IR ۰۲:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
      5 4
      برید اول مطالعه کنید ، این همان پول نفتی است که در زمان اجرای برجام تان ژنرال !!زنگنه به کره جنوبی فروخت اما همان زمان به اصطلاح لغو تحریمها کدخدا جان تان اجازه نداد پرداخت بشه و دولت روحانی هم عرضه نداشت بگیره ، و الا در حال حاضر نفت را بدون برجام دولت رئیسی می فروشه و پولش هم نقد میاد به کشور
  • IR ۲۱:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۰
    21 2
    طبق اختیار و اراده خودمون بین گندم و جو و آمپول انتخاب می کنیم به قطر میگیم واسمون میارن
  • IR ۲۱:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۰
    11 3
    نمونه فقط رنگش کردین
  • Amir Navid IR ۲۱:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۰
    8 0
    چرا می‌خواهیم سر خودمون کلاه بزاریم؟! وقتی قرار نیست پول دست خود ایران باشد و هر جور میخواد خرجش کنه این یعنی چی؟! حالا عنوان نفت در برابر غذا را نگفتیم شما بگید اسمشو چی بزاریم بهتره؟!
  • IR ۲۱:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۰
    14 10
    این توافق هر چی باشه از اون «یو ترنِ» برجام بهتره. طبق بند یوترن ، هر سنتی که به دست‌مون می‌رسید اول از زیر نظر وزارت خزانه‌داری کدخدا می‌گذشت
    • IR ۰۴:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
      3 0
      اصلا تمام پولها هم آزادشود چی به ما بدبخت بیچاره ها می‌رسد شماها که یادگرفتید هر دولتی می آید سرکار تا آسمان هفتم بالا میبریدش وقتی دولت جدید میاد همه بدبختی‌ها رو می اندازید گردن دولت قبل فقط ماقشر ضعیف جامعه پایمال می‌شویم آقازاده ها که تو آمریکا با پول همین ملت عشق میکنند
  • یرانی IR ۲۱:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۰
    9 1
    تمام پولها نه فقط پولهای بلوکه شده در کره جنوبی
  • IR ۲۱:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۰
    18 2
    خب اگر روزی ۲ میلیون نفت میفروشیم و پولش هم مستقیم میاد تو حساب چرا دلار باید ۵۰ هزار تومن باشه ؟
    • IR ۲۲:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۰
      3 13
      چون دارن بدهکاری دولت حسن فریدون رو صاف میکنن
    • IR ۰۰:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
      9 1
      هنوز تقصیر دولت قبله؟😂 بدهی به کی اونوقت؟ روزی دو ملیون نعت میفروشید بدهی دولت قبلو میدید چرا تمام قیمتها رو دو دو سال سه برابر کردید؟
  • هوشنگ IR ۲۱:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۰
    4 9
    باید ایران را از فن آوری و اینترنت شبکه های اجتماعی برای همیشه محروم کرد
  • هوشنگ IR ۲۲:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۰
    4 1
    اگه ترامپ رئیس جمهور بشه بهش می گم شما را از اینترنت محروم کند
    • IR ۲۲:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۰
      1 1
      تو و ترامپ در مجموع....... ماهم نیستین!!!
  • GB ۲۲:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۰
    9 1
    شنیدن کی بود مانند دیدن مگر ما بانک نداریم قطر چرا
    • حبیب IR ۰۱:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
      0 0
      احتمالا چون حسابها تو ایران هک میشه و ممکنه دوباره مفسدهای چپاولگر بقابند اونا را از اون طریق میریزن
  • مهران IR ۲۲:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۰
    3 0
    مبارک شما تمام بیش از ده میلیارد دلار هم مال شما نخواستیم ما
  • IR ۲۳:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۰
    8 4
    داداش همون نفت در برابر غذاست دیگه....کاش اون چیزی ک شما میگین بود
  • IR ۲۳:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۰
    1 8
    چیز عجیبیه که بزرگترین و قدرتمندترین ارتش جهان از رودرویی با ایرانی ها خوف داره، مگه ارتش ایران چی داره، می ترسید؟ نه نیروی هوایی داره و نه قدرت پدافندی در حد ابرقدرت ها. ایران یه سری موشک بالستیک روسی داره که اونم مهندسی معکوس می کنه. آمریکا کافیست با یک بمب مغناطیسی بالای جو ایران منفجر کند و کل سیستم های ارتباطی و رایانه ای نیروهای نظامی ایران رو از کار بندازه، اونوقت بمب افکن های سنگین و جنگنده های نسل ۵ کارشونو خوب بلدن. مثل کاری که در عراق انجام شد.
    • IR ۲۳:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۰
      3 2
      آمریکا دنبالته همش میگن چرا به فکر خودشون نرسید. از اتاق فرمان اشاره میکنند که تا حزب الله و حشدالشعبی هست آمریکا جرات حمله به ایران رو نداره چون همونا میزنن ارباب آمریکا رو از تاریخ حذف میکنند
    • IR ۲۳:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۰
      4 1
      شما به عنوان مشاور ارشد نظامی رئیس جمهور آمریکا منصوب می شوید. (: مبارکت باشه
    • مجید US ۰۰:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
      2 1
      داداش، شما فیلم هالیوودی زیاد دیدی. اگر میتونست از این کارها کنه ۲۰ سال پیش انجام می‌داد نه الان. اگر تکانی بخوره، ما اول اسرائیل رو شخم میزنیم. در ضمن یادت میاد در اوایل دهه ۹۰ میلادی دو سه تا از موشک های اتمی روسیه به اسم SS-20 گم شده بود؟ فکر می‌کنی کجا هستن؟ من پنجاه ساله امریکا هستم و خیالات تخت راحت باشه که امریکا شکری نیست!
    • IR ۰۱:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
      2 1
      ایران چند کامیون شن طبس داره که 43 سال قبل به تن امریکا مالیده شد از ان موقع تا حالا حساب اینجا را جدا دانسته و الا حق با شماست این گرگ خون اشام اینقدر تاب و توان تحمل نداشت و تا الان ایران را مثل لیبی عراق سوریه ویتنام ژاپن و جای جای دنیا دریده و پاره کرده بود او یقینا از شما با فکرتر و به داشته های خود و طرف مقابل اگاهتر است
    • IR ۰۱:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
      2 1
      ایران چند کامیون شن طبس داره که 43 سال قبل به تن امریکا مالیده شد از ان موقع تا حالا حساب اینجا را جدا دانسته و الا حق با شماست این گرگ خون اشام اینقدر تاب و توان تحمل نداشت
  • حسن IR ۲۳:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۰
    10 0
    آفرین به مشرق.پیشرفت کردی! قبلا نظرات مخالف را نمیزدی! احسنت
  • IR ۲۳:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۰
    10 4
    ماله کشی به ذلت نفت در برابر غذا هم رسید!
  • IR ۲۳:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۰
    6 4
    تکرار کنید با اجازه و نظارت کدخدا...
  • IR ۰۰:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
    2 2
    و البته فراموش نکنیم بر طبق اعتراف جناب همتی در کلاب هوس ، دولت قبل کل طلب ایران از کره یعنی ۸ تا پیش خور کرده و معادلش به دستور بنفش انگلیسی اسکناس چاپ کرده. الان در حقیقت دولت داره پولی رو که دولت قبل خورده رفته رو صاف میکنه و چیزی گیر ملت نمیاد. لعنت خدا بر خائنین به این مردم
  • دوستی US ۰۰:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
    6 2
    به خیال خودمان انقلاب کردیم که از دست پهلوی نجات پیدا کنیم حالا به چه روزی افتادیم
  • افشین IR ۰۰:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
    2 1
    سلام کار درست همینه هرکی هرچی میخواد بگه همین که طلب وحق کشورمون احقاق شد و به دست اومد کلی واسمون ارزش داره سیاست یعنی همین حالا در مورد هرکشور مقابلی میخواد باشه
  • سپیده IR ۰۰:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
    0 0
    مگر ناوگان انتقال نفت مال دولت است؟ چرا زمان روحانی برای دور زدن تحریم وارد صحنه نشدند؟ توافقی که در آن آمریکا چیزی نخواهد یعنی از جای دیگری از مسیر مانع ایجاد کرده، مثلاً گفته آب و غذا و دارو. ولی زمان واکسن نگذاشت واکسن بیاید هرچند خودش گفته بود موافق است.
  • IR ۰۰:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
    1 2
    آقایان زبان دنیا بلد که عرضه این کارها رو نداشتند عرضه اونها فقط امتیاز دادن بودن خوابیدن تو هتل کوبورگ. به کوری چشم برجامیون ذلیل رئیسی با قدرت میره جلو و همه شما رو له میکنه.
    • IR ۰۴:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
      2 1
      همینکه امریکا وادارتون کرده بعداز اونهمه التماستون به دلالهای عمانی و قطری جاسوسانش را فقط در قبال اجازه خرید غذا و دارو از پول صادرات 7 سال قبل آزاد کنید اینقدر ذوق زدتون کرده ؟ دیپلماسی ذلیلانه هم ذوق کردن داره ؟
  • محسن IR ۰۰:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
    5 1
    چرا باید پول‌های بلوکه شده ایران به قطر منتقل بشه؟ اصلا قطر یا هر کشور ثالث دیگری این وسط چکاره ست؟ شما چند کشور رو در دنیای امروز سراغ دارید که از پول‌های خودش اینطوری استفاده کنه؟ (لطفا سانسور نکنید.)
  • IR ۰۰:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
    7 3
    احتمال قوی میدم که دروغ میگید و بدجوری هم دروغ میگید ! به چند دلیل ، دلیل اول اینکه ما ملت به کرات از شماها دروغ شنیدیم و این بار اول تون نیست دلیل دوم اینه که وزیر خارجه امریکا اعلام کرد که در ازای این آزادسازی ایران هیچ نوع معافیت تحریمی دریافت نکرده و ،،، و ،،، و ! حالا دیدید چطور مچ تون باز شد ؟! یه ذره به آبروی خودتون رحم کنید بابا !
  • IR ۰۱:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
    1 0
    اونا زندانی نیستن
  • یاسر IR ۰۱:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
    3 0
    یه سوال، طبق همین مطلب شما، فروش نفت ۱۰ برابر شده و پولشم میتونیم بگیریم، پس چرا برای واردات ارز نداریم؟ یا نرخ دلار چرا اینه؟
  • حسین IR ۰۱:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
    1 1
    پمپئو در اظهاراتی معامله دولت آمریکا با تهران را وحشتناک توصیف کرد و کاتن از دولت بایدن خواست دست از رقصیدن به ساز ایران بردارد.
  • مجتبی IR ۰۱:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
    3 0
    والا به خدا این توافق اگر نفت در برابر غذا بود خوب بود چون یه دردی از مردم دوا میکرد ولی به نظرم نفت در برابر ملک و ماشین و پول تو کشورهای دیگه برای آقا زاده هاس
  • IR ۰۲:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
    2 0
    این پول ملت هست ای کاش بین ملت تقسیم بشه یا برای آبادانی دوسه استان هزینه بشه
  • IR ۰۴:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
    2 4
    همینکه امریکا وادارتون کرده بعداز اونهمه التماستون به دلالهای عمانی و قطری جاسوسانش را فقط در قبال اجازه خرید غذا و دارو از پول صادرات 7 سال قبل آزاد کنید اینقدر ذوق زدتون کرده ؟ دیپلماسی ذلیلانه هم ذوق کردن داره ؟
  • IR ۰۹:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
    2 0
    به سلامتی و میمنت بانکهای قطری و عمانی هم از طریق کارمزد انتقال پول از تحریمهای ایران کاسبی می کنند.
  • بهزاد IR ۱۱:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
    0 0
    چه فرقی داره ؟ تهاتر کنید. لوازم و محصولاتی که نیاز داریم رو وارد کنید بجای پول نفت بفرستید براشون!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس