کد خبر 1516417
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۲
آقای شهاب حسینی، صحبت‌های خود را اصلاح کنید

شهاب حسینی درخصوص تجلی ساحت قدسی در فیلم «مقیمان ناکجا» گفت: من به آیاتی که در قرآن‌کریم است باور عمیقی دارم. آیاتی که به کرات درخصوص ادامه‌دار بودن زندگی و وجود جهان‌های دیگر اشاره دارد.

به گزارش مشرق، سرگشتگی، حیرانی، دستیابی به کشف حقایق، نگاهی آن جهانی، واقعیت و رویا، مرگ و زندگی موضوعاتی است که در فیلم جدید «شهاب حسینی» با عنوان «مقیمان ناکجا» به آن پرداخته شده‌است.

این فیلم که اقتباسی از نمایشنامه‌ی «مهمان‌سرای دو دنیا» اثر «اریک امانوئل اشمیت» است، پس از «ساکن طبقه‌ی وسط» دومین فیلم شهاب حسینی است که نویسندگی و کارگردانی آن را برعهده داشته است.

شهاب حسینی، پریناز ایزدیار، آرمان درویش، احمد ساعتچیان و ناهید مسلمی بازیگرانی هستند که در این اثر نقش‌آفرینی می‌کنند. مقیمان ناکجا که محصول سال ۱۳۹۶ است این روزها در سینماهای منتخب گروه هنر و تجربه به روی پرده می‌رود. به همین بهانه خبرگزاری برنا با «شهاب حسینی» برنده‌ی جایزه‌ی کن گفت‌وگویی داشته که در ادامه می‌خوانید.

* «مقیمان ناکجا» اقتباسی از «مهمان‌سرای دو دنیا» اثر «اریک امانوئل اشمیت» است. در ساخت این اثر سعی شما بر این بوده که چه نوع اقتباسی از نمایشنامه داشته‌باشید؟ آزاد؟ وفادار؟ تحت‌اللفظی؟

من واژه‌ی وفادار را انتخاب می‌کنم؛ به این دلیل که علاقه‌مند بودم کیفیت بالقوه‌ی اثر را که باعث ارتباط من با آن شده بود، حفظ کنم. در روند ساخت اثر تلاش کردم که تاثیر نمایشنامه را به همان شیوه‌ای که دریافت کردم و مدنظر نویسنده است به مخاطبم انتقال بدهم.

*علت‌ علاقه‌مندی شما به این نمایش چه بود؟

حقایق جذابی که در نمایشنامه‌ی «اریک امانوئل اشمیت» با زیبایی تمام به رشته‌ی تحریر درآمده بود مرا مجذوب خود کرد. بعضاً فکر می‌کنم که این اثر تلنگری است که می‌تواند در زندگی برای ما لازم باشد، چرا که همه‌ی ما رهسپار جای دیگری می‌شویم و این زندگی ناپایدار و فانی خواهد بود. در حقیقت دغدغه‌های «امانوئل اشمیت» در «مهمان‌سرای دو دنیا» دغدغه‌ی من هم بود بنابراین به عنوان یک فیلمساز آن را مطرح کردم.

*در طراحی دیالوگ‌ها خلاقیت‌هایی دیده می‌شود. به گونه‌ای که مهم‌ترین مولفه‌ی پیش‌بَرنده‌ی داستان دیالوگ است. درباره‌ی روند طراحی دیالوگ‌ها توضیح دهید؟

دیالوگ‌ها محصول شناخت اولیه‌ی من از نمایشنامه‌ی «مهمان‌سرای دو دنیا» است که برگردان آن را خانم «شهلا حائری» انجام داده ‌بودند. ولی هنگامی که تصمیم به ساخت این اثر گرفتم، نسخه‌ی انگلیسی نمایشنامه را پیدا کردم و از خانم «سپیده خلیلی» خواستم که به عنوان مترجم نگاه و نظر خودشان را نسبت به این‌ نمایشنامه داشته باشند. در مجموع چون مدنظرم این بود که مخاطب ارتباط بهتری برقرار کند، از یک رنگ‌آمیزی بومی، وطنی و ایرانی استفاده کردم اما در اصل استخوان‌بندی و اسکلتِ کلی دیالوگ‌بندی‌ها مربوط به نوشته‌ی «امانوئل اشمیت» است. به نوعی بافت پیش‌برنده‌ی دیالوگ‌های نمایش را با وفاداری به متن طراحی کردم و سعی در ایرانیزه‌کردن آن داشتم.

*از نسبت و ارتباط این فیلم با «ساکن طبقه‌وسط» بگویید. دغدغه‌ی آن‌جهانی_ دنیای دیگر_ شرح حیات_ گمگشتگی روح و... به نظر می‌رسد هر دو به یک نظام ایده‌آلیستی تعهد دارند...

سرگشتگی چیزی است که به‌طور ذاتی و نهادینه در انسان وجود داشته‌است و اساسا انسان موظف است که با شناخت خودش، برای شناخت جهان پیرامونش بکوشد و بعد هم در نهایت به شناخت پرودگار کل آفرینش هر روز و هر لحظه، نزدیک و نزدیک‌تر شود. این فطرت و ندایِ خداجویی در هر انسانی به شکلی بروز پیدا می‌کند و هیچ‌ربطی هم به تفاوت قوم‌ها، نژادها، مذاهب و فرهنگ‌ها ندارد. دکتر «محمدهادی کریمی» نویسنده‌ی «ساکن طبقه‌ی وسط» فیلمنامه‌ی بسیار زیبایی نوشتند که به شخصه من تمام سرگردانی‌ها و سرگشتگی‌های روحی نسل خودم را در آن فیلمنامه می‌دیدم به همین دلیل با اعتماد و سخاوت ایشان تصمیم به ساخت «ساکن طبقه‌ی وسط» گرفتم. البته کارهای دیگری را هم مانند این اثر کار کردم که به نوعی به روابط میان انسان‌ها بیشتر می‌پردازد و به هرحال هرکدام این‌ها مانند دانه‌های تسبیح به یکدیگر مرتبط هستند. همان نظام‌ ایده‌آلیستی که شما به آن اشاره کردید شاکله‌ی حقیقت جهان است، جهانی که روی نظم بسیار ایده‌آلی در حال چرخش است. بنابراین چطور انسان، به جهانی که در ایده‌آل‌ترین شکل ممکن، کار خودش را انجام می‌دهد نباید تعهد ایده‌آلیستی داشته باشد؟ من هرچیزی را در این جهان به حد کمال خودش می‌بینم و تلاش می‌کنم که این کمال‌گرایی را از خودم آغاز کنم.

*تجلی ساحت قدسی در فیلم‌های شما تا چه اندازه قابل پیگیری است؟

هر کدام از این آثار نشانه‌هایی هستند که به نوعی مانند دوی امداد باید دست به دست بچرخند و در جامعه تاثیر خودشان را بگذارند. من به آیاتی که در قرآن‌کریم است باور عمیقی دارم. آیاتی که به کرات درخصوص ادامه‌دار بودن زندگی و وجود جهان‌های دیگر اشاره دارد. بنابراین آثاری که به نوعی در این اقیانوس طوفان‌زده‌ی زندگی نقش فانوس‌دریایی را برای ما بازی می‌کنند بسیار علاقه‌مندم. امیدوارم من هم روزی یکی از سازندگان این فانوس‌های دریایی باشم.

*از طراحی‌ میزانسن برایمان بگویید. همه‌ جا پُر از آیینه است. چهره‌ی بازیگران در آیینه تکرار می‌شود. نسبت میان آیینه و عالم افلاک در نظر شما چگونه است؟

دلیل استفاده از آیینه تجلی بی‌انتهایی است. تکرار تصاویر می‌تواند مصداق دیگرانی باشد که همه یکی هستند. همان‌گونه که «سعدی» بزرگ می‌گوید: «بنی آدم اعضای یک پیکرند». روحِ مشترکِ انسان‌ها منشا و منبعش یک‌جا است. در حقیقت آیینه به ما این اجازه را می‌دهد که جذابیت‌های تصویری بیشتری ایجاد کنیم و این ایده‌ای بود که قبل از شروع فیلم‌برداری به آن رسیده بودیم. البته از «سعید دهشیری» هم‌ تشکر می‌کنم که در اجرای طرح واقعا آستین همت بالا زد و به ما کمک کرد.

*اغلب جایی که نمایشنامه تبدیل به فیلم‌ می‌شود ما میزانسنی تئاتری داریم، تا چه‌ اندازه تحت‌تاثیر نمایشنامه بودید؟

به غالب خاصی به عنوان میزانسن و جنسی از ساختار فکر نمی‌کردم. تلاشم این بود در فضایی که خلق شده، ساده و به قول معروف بدون ژانگولربازی، گذر زمان و انتظار را به تصویر بکشم. به هرحال من چیزی جز یک راوی تصویری بر این اثر بزرگ‌ نبودم و خوشحالی من از این است که نویسنده‌ی اثر «امانوئل اشمیت» با ارسال ویدئویی من را سوپرایز و فیلم را تایید کردند. به هرحال من تمام تلاشم این بود که صاحب اثر راضی باشد و مفهومی که با اندیشه‌ها و غم‌های نویسنده در «مهمان‌خانه‌ دو دنیا» گره خورده‌است به درستی حفظ و حراست شود. امیدوارم باز هم افتخار این را داشته باشم که در آینده از آثار دیگر این نویسنده‌ فیلم بسازم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 42
  • در انتظار بررسی: 5
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۱۷:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۹
    77 3
    اگه باور داری چرا از قاتل حمایت می‌کنی ؟ اصلا رفتی منزل شهید عجمیان یه تسلیت و همدردی کردی ؟ یا فقط فکر نجات چهار تا اوباش قاتل بودی؟#شهید_روح_الله_عجمیان
    • IR ۱۸:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۹
      26 1
      سلبریتی های نون به نرخ روز خور ابن ملجم هم حافظ فران بود ولی امیر مومنان رو در محراب شهید کرد تو اگه قرآن میفهمیدی خون به دل مردم نمیکردی بری برای یک قاتل جانی رضایت بگیری
    • IR ۱۹:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۹
      17 0
      حالا این بابا باور داشته باشه یا نه چه فرقی به حال ما داره بیچاره اونایی هستن که دنبال اینان
    • IR ۱۹:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۹
      1 20
      عجمیان چه ربطی به قرآن داره؟
    • پری مجرد44 ساله IR ۲۰:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۹
      16 2
      احسنت
    • حاجی از سه راه جوبشور قم IR ۲۱:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۹
      0 6
      پری تو فقط
    • IR ۰۸:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۰
      20 0
      ربطش به عجمیان این آیه قرآن(سوره مائده) که خداوند می‌فرماید: مِنْ أَجْلِ ذَٰلِكَ كَتَبْنَا عَلَىٰ بَنِي إِسْرَائِيلَ أَنَّهُ مَنْ قَتَلَ نَفْسًا بِغَيْرِ نَفْسٍ أَوْ فَسَادٍ فِي الْأَرْضِ فَكَأَنَّمَا قَتَلَ النَّاسَ .... که هر کس نفسی را بدون حق بکشد مثل آن باشد که همه مردم را کشته (میخوام بگم شهاب حسینی از قاتل عجمیان حمایت کرده از کسی که این آیه بهش اشاره میکنه )
  • IR ۱۷:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۹
    46 3
    تو راست میگی برو فکر نجات قاتلین شهید عجمیان باش 😂😂😂
  • IR ۱۷:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۹
    45 5
    درود بر شهید عجمیان ننگ بر شهاب حسینی ک رامبد جوان
  • IR ۱۸:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۹
    40 2
    از عجمیان گفتی ؟ از آرمان علی وردی گفتی ؟از فرید کرم پور گفتی ؟ یا فقط از قاتلانشون گفتی ؟
    • IR ۲۱:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۹
      2 11
      حالا رفته رضایت بگیره دیگه
  • IR ۱۸:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۹
    41 4
    این همانی نبود از اغتشاشگران حمایت کرد ؟
  • CA ۱۸:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۹
    32 0
    حالا چی؟ نکنه قران هم به امثال تو بدهکاره جناب بازیگر؟ شما سلبریتی‌ها دشمنیتون رو با ایران و خدا و قران تو اغتشاشات نشون دادید.این حرفها مفته.
  • IR ۱۸:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۹
    33 4
    مگه مهمه که تو باور داشته باشی یا نه؟ اصلا تو و امثال تو کی هستن که باورشون به قرآن مهم باشه یا نه
  • IR ۱۸:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۹
    2 24
    نطرات تایید شده برای یک عده هست که اگر ذره ایی ایمان در وجود شخصی باشد آن را نابود میکنن شماها با تفریطی های بدون حجاب و ... فرقی ندارین
  • IR ۱۸:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۹
    18 0
    پس بایدبه دونکته ازایات قران ازجمله حدود مجازات ازجمله تجاوزمی تو وپول های کثیف ودوما بحث فریادعدالتخواهی مورد ظلم ازظالم هم اعتقادداشته باشید وهمچنین تحریف ناپذیری قران
  • IR ۱۸:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۹
    0 0
    غلط کردین گفتین این کارنوعی جریان که هرکس نمیگه منافق یاکافره ضمن اینکه تزویرپروری دراین مملکت اسلامی ازنظرمردم میکنه
  • IR ۱۸:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۹
    0 0
    غلط کردین گفتین این کارنوعی جریان که هرکس نمیگه منافق یاکافره ضمن اینکه تزویرپروری دراین مملکت اسلامی ازنظرمردم میکنه
  • IR ۱۹:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۹
    12 0
    فقط باور داری؟ کاش یکم هم میخوندی درباره حجاب و قصاص و.. باور الکی به چه دردی میخوره؟
  • IR ۱۹:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۹
    19 0
    یه روزی علی کریمی هم این حرفا رو میزد الان کجاست تا جیرش رو قط میشن صدای مردم تا دیروز ممکلت گلو بلبل بود ولی وقتی جیره قط بشه ممکلت بده
  • IR ۱۹:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۹
    12 0
    آقای شهاب حسینی تو قرآن آیه هست که خدا به مردم میگه اگر فلسفی برات خبری آورد تحقیق کن تا بعدا کاری نکنید و پشیمون بشی. یادت هست تو ایام اغتشاشات درباره مصوبه مجلس در خصوص مجازات اغتشاشگران و اجرای حکم قصاص قاتلان، چطور بدون تحقیق و با قبول حرف چهار تا آدم لاابالی قشقرق تو فضای مجازی راه انداختی. همه شبکه های ضد ایرانی و ضد اسلامی با ذوق فیلمت رو به عنوان انتقاد سید اولاد امام حسین از حکومت منتشر میکردند.
  • تک تیرانداز DE ۱۹:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۹
    19 0
    نه ترخدا قبول نداشته باش.
  • IR ۲۰:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۹
    12 0
    راست نمی گه، چون به این آدمهای دم دمی مزاج هیچ اعتباری نیست!!
  • ۲۰:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۹
    22 0
    این چه جور اعتقادیه که عروسی میلیاردی مدل هالیوودی راه انداخته
  • ۲۱:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۹
    17 0
    شهاب حسینی حامی اراذل حامی اوباش حامی اغتشاش حامی و بلندگوی دشمن و حامی قاتلین
  • محمد رضا IR ۲۱:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۹
    31 0
    والا من نمیدونم اینا باید چه کار دیگه ای انجام میدادن که ممنوع الکار باشن،نمیدونم شاید ما داریم اشتباه میکنیم که از جمهوری اسلامی دفاع میکنیم،خدایا مسئولین بی غیرت این مملکت رو واگذار کردیم به خودت فقط
  • بنده خدا IR ۲۲:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۹
    12 0
    پس با دفاع از قاتلین پلید شهید عجمیان خلافشو ثابت نکن
  • IR ۲۲:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۹
    5 0
    احتمالا تازه به این باور رسیده ولازم دانسته که رسانه ای بشه
  • پولکی ها IR ۲۳:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۹
    18 0
    تو قرآن می فهمی چیه . حالا چون سیدی فکر می‌کنی پیامبری واسه خودت که هر زمان در هر موردی نظری کبدی . نمیشه شما سلبیریتی های پولکی بی هویت لال شید . چه خبر از شهید عجمیان . باورت بخوره توی سرت . تو اون دنیا خدا بر اساس باورها سنجش نمیکنه اساس اعمال و گفتار آدمهاست . منافقانه حرف نزن .
    • IR ۲۰:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۰
      0 22
      میشه شما که تدعات میشه یه کم اسلامی صحبت کنی بجای جذب کردن کسی را دفع نکنی ؟ نکنه بهت گفتن اینجوری بین مردم شکاف ها درست کنی دادا جون ؟
  • ایرانی IR ۲۳:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۹
    12 0
    عجب .. بچه ها یک دست قشنگ برای سید جان بزنین که به باور رسیده . خب سید بزرگوار چه خبر از پولهایی که میگیرین بابت خزعبلاتی که میگین بر علیه تنها کشوری که چهاچوبش بر اساس قرآن هست و اهل بیت؟ منافق شاخ و دم ندارد.
  • IR ۲۳:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۹
    4 0
    گمشو
  • IR ۰۰:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۰
    4 0
    هیچ هیچ هیچ سلبریتی قابل اعتماد نیست مگر اینکه خلافش ثابت بشه
  • IR ۰۱:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۰
    19 0
    یکی به نعل یکی به میخ یکی به نعل یکی به میخ یکی به نعل یکی به میخ یکی به نعل یکی به میخ یکی به نعل یکی به میخ
  • DE ۰۲:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۰
    3 0
    چه مضحک است وقتی که فرصت طلب ها و نان به نرخ روز خورها ، فیلسوف هم می شوند !
  • IR ۰۲:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۰
    14 0
    تو كي هستي كه بخواهي به مفاهيم قرآني باور داشته باشي يا نداشته باشي. قرآن كريم وحي منزل خداوند بر پيامبر اعظمي است كه براي هميشه و تا روز قيامت پايدار و بر مدار است.
  • IR ۰۷:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۰
    0 0
    آیاتی که به کرات درخصوص ادامه‌دار بودن زندگی و وجود جهان‌های دیگر اشاره دارد. میشه به این آیات اشاره کنی و استدلال خودت را شفاف توضیح بدهی. در اینصورت ما ترا از جمله صابرین دانسته و در آن دنیا نقش خوبی بهت می دهیم.
  • IR ۰۸:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۰
    2 0
    به عمل کار براید به سخن دانی نیست. چقدر سخته ترک نفاق.هم خ.. رو میخان هم خرما. اقا ول کنید دست از سر این اسلام و این مملکت بردارید
  • IR ۰۸:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۰
    2 0
    شهاب حسینی ، داعشم به قرآن باور داشت ولی به سلیقه خودش تو هم عین داعش
  • ناشناس IR ۰۹:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۰
    2 0
    کشته مرده ای ایرانم که تنها مذهبی ها توش امنیت ندارند لگد پرانان آشوبگران توهین کننده ها امنیت که هیچ تریبون هم ذارند نه اینکه قانون درست و حسابی نداریم این آقا وهم پیالگانش پارسال هر چی خواستن گفتن هر کاری خواستن کردن دریغ از یک پشت دستی ساده محاکمه پیش کش اگر افراد عامی هم بودن اینحوری باهاشون رفتار می شد
  • IR ۰۹:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۰
    1 0
    اگر باور نداشت آسمان به زمین می خورد؟؟
  • IR ۱۱:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۰
    0 0
    احتیاج نیست ما بفهمیم خداوند اگاه است به همه چیز

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس