تاکید رئیس قوه قضاییه بر اطلاع‌رسانی پرونده‌ها براساس قانون

رئیس قوه قضاییه گفت: گاهی درخصوص جرایم و تخلفات مختلف از جمله دستگیری افراد، پرونده‌ای در جامعه مطرح می‌شود اما از سرانجام آن جرم و احکامی که صادر می‌شود، مردم بی‌اطلاع می‌مانند.

به گزارش مشرق، حجت‌الاسلام‌والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای در نشست با مسوولان و کارکنان مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضاییه در سراسر کشور که به صورت وبیناری به مناسبت روز حفاظت و اطلاعات برگزار شد، در سخنانی از مجاهدت‌ها و زحمات کارکنان و مسوولان این مرکز به ویژه حجت الاسلام و المسلمین عبداللهی در خنثی‌سازی توطئه‌ها و پیشگیری از لغزش‌ها و برخورد با متخلفان و مجرمان، تقدیر کرد و اظهار داشت: قوه قضائییه در جامعه از جایگاه و مسوولیت رفیع و مهمی برخوردار است؛ به همان میزان، مرکز حفاظت و اطلاعات قوه نیز به سبب نقش و کارکردش در پیشگیری از تخلفات و سالم نگه داشتن دستگاه، دارای جایگاه و مسئولیت مهم و خطیری است.

وی به اهمیت به روزرسانی امور در مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضاییه تاکید کرد و افزود: مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضائیه باید روش‌ها، تجهیزات و دانسته‌هایش را به طور مداوم و مستمر به‌روزرسانی کند و در ایفای مسوولیت‌های خود از فناوری‌های نوین بهره بگیرد؛ ما نمی‌توانیم به داده‌ها و تجهیزات قبلی و قدیمی بسنده کنیم چرا که ترفندهای دشمنان و شیطان‌صفتان نوبه‌نو در حال تغییر است و ما نیز باید متناسب با این امر حرکت کنیم.

رئیس قوه قضاییه به پیامدها و تبعاتی که از فساد یک فرد شاغل در یک دستگاه مهم حکومتی نشأت می گیرد، اشاره کرد و تصریح کرد: بدون تردید همانطور که بارها تاکید شده است اتخاذ شیوه‌های مختلف صیانتی، پیشگیرانه، ارشاد گونه و انذاری برای جلوگیری از هرگونه تخلف و فساد همکاران قضایی، موضوعی مهم و اولویت‌دار است اما باید توجه داشته باشیم که ما نمی‌توانیم نگاه یکسانی به فساد یک فرد عادی و یک فرد شاغل در یک دستگاه مهم حکومتی نظیر قوه قضائیه داشته باشیم، چرا که فساد چنین فردی دارای تالی‌فاسد و اثرات سوء بسیاری است و ممکن است زمینه سلب اعتماد مردم به دستگاه قضایی را فراهم آورد.

محسنی اژه ای در ادامه ضمن تاکید بر اتخاذ شیوه‌های مختلف و متکثر صیانتی در جهت سالم نگه داشتن مجموعه قضایی کشور، به تبیین و تشریح مقوله مهم بازنگری در روش‌های صیانتی پرداخت و گفت: قطعاً در مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضاییه، دستورالعمل‌ها و بایدها و نبایدهای تعریف شده‌ای در راستای امر صیانت از مجموعه قضایی کشور وجود دارد؛ این امر فی‌نفسه، نافع و کارآمد است اما با عنایت به مقتضیات زمان و تطوراتی که حادث می‌شود، نیاز به روزآمد کردن و بازنگری در روش‌ها و شیوه‌های صیانتی احساس می‌شود، تا ضریب وقوع تخلف و فساد در میان همکارن قضایی به کمترین حد ممکن برسد.

وی ادامه داد: لازم است در جهت نیل به مطلوب‌ترین و اثربخش‌ترین شیوه‌های صیانتی به یک اجماع نظر دست پیدا کنیم و در جهت عملیاتی‌سازی آن شیوه‌ها، اقدامات مقتضی را ترتیب دهیم.
قاضی‌القضات سرعت‌عمل در رسیدگی به برخی پرونده‌ها و موضوعات را در عین جامع‌نگری و مداقه، از ملزومات کار در حفاظت و اطلاعات قوه قضائیه دانست و گفت: ضرورت دارد پیرامون برخی مسایل و پرونده‌ها که در بین مسئولان یا افکار عمومی مطرح می‌شوند، ضمن لحاظ جامع‌نگری و دقت نظر، نهایت سرعت‌عمل را در پیگیری‌ها و رسیدگی‌ها به خرج داد تا دغدغه و نگرانی‌هایی که از حیث آن پرونده‌ها و موضوعات ایجاد می‌شود، رفع شود.

رئیس دستگاه قضا افزود: گاهی درخصوص جرایم و تخلفات مختلف از جمله دستگیری افراد جاعل، موضوع و پرونده‌ای در جامعه مطرح می‌شود اما از سرانجام آن جرم و احکامی که درخصوص آن صادر می‌شود، مردم بی‌اطلاع می‌مانند؛ همین امر ممکن است ذهن مشغولی‌هایی را برای مردم ایجاد کند، لذا باید در چارچوب مقدورات قانونی در اطلاع‌رسانی این قبیل موارد و همچنین تسریع در رسیدگی به آنها اهتمام به خرج داد.

محسنی اژه‌ای تصریح کرد: افرادی که جعل عنوان می‌کنند و از این طریق به اخاذی از مردم روی می‌آورند، ضرر و زیان زیادی را به مجموعه تحمیل می‌کنند، بنابراین برخورد قانونی صورت گرفته با این افراد باید به شیوه مناسب و اثرگذار، علنی و رسانه‌ای شود تا دغدغه و نگرانی‌های مردم و مراجعان به دستگاه قضایی مرتفع شود.

وی یادآور شد: بسیاری از ذهنیت‌های ناصواب پیرامون قوه قضاییه، نشئت گرفته از همین جعل عناوین و اخاذی‌های بعد از آن است؛ بنابراین نباید در اعلام و بیان برخورد قانونی صورت گرفته با مجرمانی که جعل عنوان و اخاذی می‌کنند، به یک خبر صرف بسنده کرد.

رئیس دستگاه قضا با یادآوری مقوله مهم صیانت از خودِ در مجموعه حفاظت و اطلاعات قوه قضائیه گفت: همانطور که به سبب شأن قوه قضاییه چنانچه تنها یک لکه بر لوح آن بنشیند، آثار سوئی عارض می‌شود، طبعاً این امر در مورد مرکز حفاظت و اطلاعات به سبب شأن صیانتی و مراقبتی آن، صادق است و خدایی‌ناکرده کوچکترین آسیبی در این مجموعه، سبب مخدوش شدن اعتماد به کل دستگاه می‌شود.

محسنی اژه ای در ادامه به مسوولان مرکز حفاظت و اطلاعات توصیه کرد که نسبت به اثرگذاری هر چه بیشتر شیوه‌های ارشادات، تذکرات و انذارهای خود در جهت پیشگیری از وقوع تخلفات و جرایم در دستگاه قضایی، اهتمام جدی داشته باشند و در موارد مقتضی در این راستا روش‌های متنوعی را به کار گیرند و حتی در صورت نیاز برای جلوگیری از لغزش همکاران، بصورت فردی، تذکراتی را به آنها ارائه دهند.

وی در ادامه به مقوله ضرورت نظارت مستمر مدیران بر زیرمجموعه‌های خود اشاره کرد و گفت: نظارت دائمی مدیران بر زیرمجموعه‌های‌شان واجد اثرات صیانتی بالایی می‌باشد و از وقوع بسیاری از آسیب‌ها و لغزش‌ها جلوگیری می کند.

رئیس قوه قضاییه در ادامه توصیه‌هایی مهم و کاربردی درخصوص مقوله مهم حفظ اسرار دستگاه و مردم و شیوه‌های طبقه‌بندی آنها را خطاب به مسوولان و کارکنان مرکز حفاظت و اطلاعات این قوه مطرح کرد.

محسنی اژه ای اظهار داشت: شما در مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضاییه باید در عمل و زبان به مجموعه کارکنان دستگاه قضایی ثابت کنید که خیرخواه آنها هستید و چنانچه در مواردی به حکم قانون و ضرورت، مبادرت به مؤاخذه آنها نیز می‌کنید، این امر در جهت منافع خود کارکنان است.

وی مسوولان و کارکنان مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضاییه را به شیوه‌های مختلف نفوذ دشمنان و شیاطین توجه داد و خطاب به آنها تاکید کرد که برای پیشگیری از لغزش همکاران قضایی، روش‌های مختلف نفوذ دشمنان و عناصر شیطان صفت را برای آنها و خانواده‌های‌شان تبیین و تشریح کنید.

رئیس دستگاه قضا ادامه داد: گاهی لازم است به همکار قضایی درخصوص رفت‌وآمدها و نشست و برخاست‌هایی که دارد و ممکن است بواسطه این قبیل امور خدایی‌ناکرده دچار لغزش شود، هشدار و انذار داد.

محسنی اژه ای ضمن تشریح برخی بسترهای شکل‌گیری مفاسد، گفت: از جمله بسترهای شکل‌گیری فساد، بی‌انضباطی است؛ وقتی بی‌انضباطی حاکم شد، احتمال وقوع فساد نیز بالا می‌رود؛ لذا مجموع مدیران قوه قضاییه در همراهی با مرکز حفاظت و اطلاعات، هر کجا بی‌انضباطی مشاهده کردند باید تذکرات لازم را برای رفع آن ارائه دهند؛ حال این بی‌انضباطی می‌تواند در تنظیم قراردادها و برنامه‌ها و رفت‌وآمدها باشد، یا در مقولاتی نظیر نحوه ضبط وسایل متهمان، گردآوری اوراق پرونده و یا شئون دیگر باشد.

وی خطاب به مسوولان و کارکنان مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضاییه دستور داد تا سازوکاری را برای اعمال جنبه‌های حمایتی و صیانتی بیشتر در قبال نیروهای بازنشسته دستگاه قضا، تدوین و عملیاتی سازند.

پیش از سخنان رئیس دستگاه قضا، حجت‌الاسلام و المسلمین عبداللهی رئیس مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضاییه اظهار داشت: «پیگیری مساله محور امور حفاظتی»، «صیانت و نگهبانی از داده‌های اطلاعاتی دستگاه قضا» و «پیشگیری از شکل گیری بسترهای فسادزا»، از رویکرد های اصلی مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضائیه طی ۲ سال گذشته بوده است.

وی با یادآوری برگزاری بیش از ۸۰ درصد از جلسات دادرسی به صورت الکترونیک در سال گذشته، گفت: حسب رصد نظارتی از جمله منافع بر گزاری جلسات دادرسی الکترونیک می توان به مواردی نظیر «پیشگیری از آلوده شدن خانواده های مرتبط با اصحاب دعوی به مفاسد مالی، اقتصادی و اخلاقی»، «جلوگیری ازاعمال نفوذ مفسدان، دلال ها و کارچاق کن‌ها»، «جلوگیری ازهدررفت هزاران میلیارد تومان ازبودجه بیت‌المال» و «پیشگیری از فرارها و برخوردهای فیزیکی در خیابان» اشاره کرد.

این مقام عالی قضایی ضمن تأکید بررویکرد این مرکز مبنی بر صیانت و پیشگیری از بروز هر گونه فساد در درون دستگاه قضا افزود: در سال گذشته اقدامات مؤثر صیانتی برای کارکنان این قوه و مرتبطین شامل وکلاء، کارشناسان، هیئت های داوری و غیره صورت گرفته که بسیار قابل توجه است ودراین بین نیز با کارکنان و مرتبطان متخلف و کارچاق کن ها به صورت جدی برخورد و ضمن تشکیل پرونده در مراجع ذی الصلاح جهت رسیدگی به تخلفات انتظامی و غیر انتظامی آنها اقدام شده است.

عبداللهی ضرورت تکریم ارباب رجوع را یکی از راهبرد های اصلی این مرکز عنوان کرد و افزود: همکاران مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضاییه در سال ۱۴۰۱ بیش از ۶۰ هزار مورد از مراجعات حضوری مردمی در اقصی نقاط کشور را پاسخگو بودند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 20
  • در انتظار بررسی: 5
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ناشناس IR ۱۲:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۹
    17 7
    آقای اژه ای پرونده قاتلین آرمان علی‌وردی،فرید کرم پور،سلمان امیراحمدی،روح الله عجمیان،علیرضا شهرکی،سجاد امیری و ... به کجا رسید ؟
    • کارمند دادگستری IR ۰۰:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
      0 0
      آقای اژه ای یه فکری به حال حقوق هفت هشت میلیونی کارکنان اداری قوه قضائیه کنید قبل از اینکه نیروهای بیشتری استعفا دهند
  • IR ۱۲:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۹
    17 6
    پرونده شهید آرمان چی شد ؟
  • IR ۱۲:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۹
    15 6
    پرونده شهید فرید کرمپور به کجا رسید ؟
  • IR ۱۲:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۹
    3 0
    یه مصداق بیارطبری وزنجانی ورفسنجانی وفلانی وایران خودروو بانک وسهمیه گیری ونجومی بگیری حرف فقط میزنید اینو همه بلدن حضرت عالی اون بالا ننشستید که حرف مرد مروبزنید باید برای حل مشکل اقدام کنی
  • IR ۱۳:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۹
    4 0
    اقای رییس قوه مجریه وقت کردی سرزده واقعی نه با اطلاع یواشکی یه سری به مجتمع های قضایی بزن ببین چه جوری مردم قلاب سنگ میشن
  • IR ۱۴:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۹
    2 0
    😆😆😆
  • IR ۱۵:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۹
    2 1
    اینطورنباشدکه بگیم ونکنیم اینطورنباشیم که دعوت به خیروصلاح کنیم ولی خلاف ان عمل کنیم وبخواهیم منافقین همین است شماراازنفاق پرهیزمیدهد ولی خودش اینطورنیست
  • امید IR ۱۶:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۹
    5 0
    سوال من این است که چرا حکم طبری از 30 سال به دوازده سال تقلیل پیدا کرد چه شد ؟؟؟؟
  • IR ۱۷:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۹
    6 8
    پرونده مهسا امینی چی شد؟
    • پری مجرد44 ساله IR ۰۰:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۰
      2 5
      خاک بر سرت منافق فرومایه
  • فاطمه سادات IR ۱۸:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۹
    3 0
    آیا واقعا قوه قضاییه برای همه است ؟؟؟ اگر جواب بله است یکبار خودش را نشان دهد لطفا.
  • IR ۲۲:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۹
    2 1
    متاسفانه ارجاع پرونده به کارشناس عمدتا قضات با عده ای خاص کار می کنند و پرنده ارجاع می دهند لطفا معاونت پیشگیری قوه قضاییه اقدام نماید
    • IR ۰۲:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۰
      2 1
      ملاک و اصول ارزیابی کارشناسی ها باید واضح بوده و از سلیقه فردی شخص کارشناس خارج شود.
    • IR ۱۴:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۰
      3 1
      مشرق ،شما باید آینه وار مشکلات و تظلمات مردم را به اطلاع مسئولین برسانید نه اینکه تقطیع و لاپوشانی نمایید. این کار شما ابدا کمکی به نظام اسلامی منبعث از خون پاک شهدا نخواهد کرد شما و قوه قضائیه باید ملجا مظلومان و بی پناهان و خانه امید آنها باشید نباید کار به جایی برسد که مظلوم به ظلم آشکار راضی شده فقط و فقط به مرگ خود بیاندیشد. قانون خلاف شرع تجارت ۱۳۵۶ چه تناسبی با عدالت دارد؟
  • IR ۰۰:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۰
    2 1
    کاش به قوه غذاییه هم بود.
  • IR ۰۰:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۰
    2 3
    من عاشق قوه غذائیه ام.
  • متین IR ۰۸:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۰
    2 0
    پرونده جدید اختلاس شهرداری چیه ؟
  • IR ۱۱:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۰
    2 0
    آقای اژه ای شما که با انضباطی روحانی و مسببین وضع موجود را محاکمه کنید
  • IR ۰۰:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
    1 0
    تا قوه جیب مردم را می برد و حق نردم را پایمال میکند و از مدیریت خبری نیست بهتر است حرف نزنید اقا اول به فساد درامدهایتان بپردازید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس