تن ندادن آلمان به استقرار سال آینده «پاتریوت» در لهستان

مقام‌های آلمان در واکنش به درخواست لهستان برای تمدید استقرار سه سامانه پاتریوت در این کشور، پیشنهاد تمدید آن تا پایان سال میلادی جاری را ارائه کردند و درباره سال آینده تعهدی ندادند.

به گزارش مشرق، در بحبوحه تنش‌ها بین برلین و ورشو و افزایش تحرکات نظامی غرب در قبال جنگ اوکراین، آلمان به لهستان پیشنهاد داده که استقرار سه سامانه پدافند پاتریوت در این کشور را تا پایان سال جاری میلادی تمدید کند.

خبرگزاری «رویترز» گزارش داد که در بحبوحه تنش در روابط برلین و ورشو، آلمان در مقابل تقاضای لهستان تسلیم شده و پیشنهاد داده است که استقرار سه سامانه پدافند هوایی پاتریوت را در این کشور شرق اروپا تا پایان سال جاری میلادی تمدید کند.

به روایت این رسانه غربی، آلمان در پی «تهاجم گسترده» روسیه به اوکراین سه سامانه پدافندی را در ماه ژانویه به عنوان بخشی از تلاش ناتو برای تقویت جناح شرقی این ائتلاف نظامی غربی به لهستان تحویل داد.

آلمان در ابتدای سال جاری میلادی ضمن استقرار این سه سامانه حدود ۳۰۰ نظامی خود را در شهر «زاموس» لهستان که در فاصله ۵۰ کیلومتری مرز اوکراین قرار دارد، مستقر کرده است.

بنا بر روایت «فایننشال تایمز»، ماریوش بلاشاک وزیر دفاع لهستان ماه گذشته از «بوریس پیستوریوس» همتای آلمانی خود درخواست کرد که استقرار این نیروها را که قرار بود تا ژوئن ادامه داشته باشد، تمدید کند.

این مقام ارشد لهستانی خواستار این شده بود که سامانه‌های پاتریوت متعلق به ارتش آلمان حداقل تا پایان سال جاری در خاک لهستان باقی بمانند.

بوریس پیستوریوس وزیر دفاع آلمان روز سه شنبه (دیروز) ضمن تمدید استقرار این سامانه‌ها در لهستان خطاب به مقام‌های ورشو گفت که برلین «نیازهای امنیتی دوستان لهستانی‌مان را مورد توجه قرار داد. ما همچنان به عنوان یک شریک قابل اعتماد در کنار شما خواهیم بود».

به رغم این اقدام آلمان، این کشور قول و تعهدی درباره استقرار سامانه‌های پاتریوت فراتر از سال جاری میلادی نداده است.

اول آذر ماه سال گذشته بود که ماریوش بلاشاک وزیر دفاع لهستان اعلام کرد که در پی برخورد مرگبار یک موشک به خاک کشورش، «کریستین لامبرشت»، وزیر دفاع وقت آلمان به او پیشنهاد استقرار چند آتشبار سامانه پاتریوت در خاک لهستان برای محافظت از آسمان این کشور را داد.

آلمان به فاصله کوتاهی بعد از آغاز جنگ اوکراین، دو سامانه پاتریوت در اسلواکی هم مستقر کرده است و همچنین در ماه ژوئن وعده داد حدود چهار هزار نظامی در لیتوانی هم مستقر کند.

فایننشال تایمز در گزارش خود به تنش‌ها در روابط دوجانبه برلین و ورشو پرداخت و نوشت: «تعهد آلمان به لهستان در برهه‌ای دشوار برای روابط این دو کشور همسایه صورت گرفته است. تنش‌ها با توجه به برگزاری انتخابات آتی در لهستان در ماه اکتبر و همچنین اختلاف نظر درباره بهترین واکنش به جنگ (اوکراین) تشدید شده است».

آلمان ماه گذشته به دنبال ماه‌ها کشمکش و اختلاف نظر بر سر هزینه‌ها، از طرح ایجاد مرکز نگهداری مشترک برای تعمیر تانک‌های لئوپارد ۲ در لهستان صرف نظر کرد.

مقامات آلمان از مواضع ضد آلمانی دولت راست‌گرای لهستان از جمله تصمیم سال گذشته آنها برای طرح شکایت به منظور دریافت غرامت ۱.۳ تریلیون یورویی برای خسارات وارده به لهستانی‌ها توسط نازی‌ها در دوران جنگ جهانی دوم ناامید شده‌اند.

مهر ماه سال گذشته بود که «زبیگنیو راوم» وزیر خارجه لهستان یادداشت دیپلماتیکی را امضا کرد که بر اساس آن این کشور از آلمان خواستار غرامت جنگی شد. به گفته راوم، «طرفین باید اقدامات فوری برای اطمینان از حل و فصل دائمی، جامع، نهایی، قانونی عواقب تجاوز آلمان در سال‌های ۱۹۳۹-۱۹۴۵ انجام دهند».

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس