کی‌یف بزرگ‌ترین دریافت‌کننده کمک‌های آمریکا بعد از جنگ جهانی دوم!

اوکراین به بزرگ‌ترین دریافت‌کننده کمک‌های مالی و غیرمالی آمریکا از زمان جنگ جهانی دوم تبدیل شد.

به گزارش مشرق، روزنامه واشنگتن‌پست در گزارشی با اشاره به اینکه آمریکا از شروع عملیات نظامی روسیه در اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، بیش از ۶۰ میلیارد دلار کمک مالی برای کی‌یف فراهم کرده است، نوشت که با این رقم حالا اوکراین به بزرگ‌ترین دریافت‌کننده کمک‌های واشنگتن از جنگ جهانی دوم به بعد بدل شده است.

واشنگتن‌پست پس از ارزیابی داده‌های رسمی پنتاگون و وزارت خارجه آمریکا نوشت که اوکراین بیش از ۶۶.۲ میلیارد دلار کمک از آمریکا دریافت کرده که بیش از ۴۳میلیارد دلار آن، کمک نظامی مستقیم بوده است.

به نوشته پُست، واشنگتن از زرادخانه پنتاگون در قالب تجهیزات نظامی، حدود ۲۳.۵ میلیارد دلار به کی‌یف کمک کرده، جهت تولید سلاح ۱۸ میلیارد دلار تخصیص و تعهدات حمایت بلندمدت داده و برای خرید تسلیحات غربی، مبلغی به ارزش ۱.۵ میلیارد دلار برای اوکراین در نظر گرفته است. آمریکا همچنین حدود ۲۰.۵ میلیارد دلار در قالب کمک اقتصادی و ۲.۶ میلیارد دلار نیز در قالب کمک بشردوستانه در اختیار اوکراین قرار داده است.

مایکل اوهانلون، عضو اندیشکده بروکینگز در گفتگو با واشنگتن‌پست، با اشاره به اینکه تحت قانون «طرح مارشال»، کشورهای اروپایی ظرف سه سال حدود ۱۵۰ میلیارد دلار از آمریکا دریافت کردند، گفت که اعداد و ارقام تخصیصی به اوکراین، فاحش است.(طرح مارشال (Marshall Plan) با عنوان رسمی برنامه احیای اروپا (ERP)، طرح ابتکاری آمریکا بود که در سال ۱۹۴۸ برای ارائه کمک‌های خارجی به اروپای غربی تصویب شد.)

واشنگتن‌پست در ادامه توضیح داد که گرچه میزان کمک واشنگتن به اوکراین در مقایسه با بودجه نظامی ۱.۷۷ تریلیون دلاری آمریکا نسبتا اندک محسوب می‌شود اما این رقم در قیاس با حمایت مالی واشنگتن از سایر متحدانش، همچنان رقمی چشمگیر به شمار می‌رود. به عنوان مثال، آمریکا پارسال ۸.۶ میلیارد دلار به رژیم صهیونیستی کمک کرد و در سال جاری نیز به ترتیب ۳.۳ و ۲.۹ میلیارد دلار به مصر و اردن تخصیص داده است.

بزرگ‌ترین فراهم‌کنندگان کمک مالی برای کی‌یف از حیث سهم تولید ناخالص داخلی، کشورهای حوزه بالتیک بودند. استونی ۱.۲۶ درصد از تولید ناخالص داخلی خود را به کی‌یف تخصیص داد. لتونی ۱.۰۹ و لیتوانی ۰.۹۵درصد از تولید ناخالص داخلی خودشان را برای اوکراین هزینه کرده‌اند و این در حالی است که آمریکا در این رده‌بندی با ۰.۳۳ درصد، در رده دوازدهم جای دارد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۵:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۶
    8 2
    شما که گفتید آمریکا اوکراین رو تنها گذاشته چی شد حالا آمریکا شد بزرگترین کمک کننده به اوکراین؟!!
    • عمیر IR ۲۰:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۶
      0 1
      یک بام و دو هوا یعنی همین 😉😂💛💙
  • IR ۲۰:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۶
    2 3
    نه ، آمریکا که متحداشو تنها میزاره ، کمک ها ، کمک های غیبی بوده !!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس