به گزارش خبرنگار اقتصادی مشرق، مدتها پس از خروج حسین قضاوی از بانک مرکزی، آن هم در روزهای اوج گرفتن موضوع اختلاس سه هزار میلیارد تومانی از بانک صادرات، کسی که نامش در داستان اختلاس بر سر زبانها بود و حتی یکی از محورهای استیضاح وزیر اقتصاد هم استفاده از او در سمت معاون وزیر بود، چند روز پیش در اقدامی تعجب برانگیز ارتقا پیدا کرد. "اصغر ابوالحسنی هستیانی" کسی است که در جریان کاهش نرخ سود بانکی تاثیر فراوانی داشت.
ابوالحسنی گرچه تحصیلاتی مرتبط با اقتصاد در دانشگاه امام صادق(ع) داشته، اما در رزومه او کمتر سمت اقتصادی پیدا می شود. شاید تا پیش از دولت احمدی نژاد او کار اقتصادی نمی کرده و تنها اقدامش در این راستا نوشتن چند مقاله علمی دانشگاهی در این زمینه بوده است.
پس از انتصاب علی احمدی به عنوان رییس دانشگاه پیام نور، ابوالحسنی به این دانشگاه رفت و در دوره مدیریت او به گفته خودش "دانشگاه پیام نور با کسری بودجه ای بالغ بر 400 میلیارد تومان" روبرو شد. او مدتی هم معاون آموزشی همین دانشگاه بود و پس از استعفای محمود فرشیدی از وزارت آموزش و پرورش و معرفی علی احمدی به عنوان وزیر جدید، سمت قائم مقامی دانشگاه پیام نور به ابوالحسنی رسید.
او در سال 84 نیز مسوول گروه آمار و برنامه ریزی دانشگاه و مسوول کمیته تدوین برنامه چشم انداز دانشگاه پیام نور بوده است.
رییس کارگروه سیاستگذاری کلان طرح تحول بانکی شورای هماهنگی بانکها، عضو هیات مدیره بانک صادرات (از سال 85 تا 88) مدیر عامل بانک سرمایه، قائم مقام رییس دانشگاه پیام نور کشور (از سال 86 – 87)،دبیر کمیسیون تلفیق و هماهنگی و سیاستهای بلندمدت دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام (از سال 77 تا 83) و عضو کمیسیون علمی-راهبردی تحقق چشمانداز 20 ساله دیگر سوابق اوست.
او در همان سال به عنوان معاون بانک و بیمه وزیر اقتصاد منصوب شد. علت حضور او در وزارت اقتصاد مشخص نیست، اما حلقه دانشگاه امام صادق که پس از حضور دولت احمدی نژاد وارد بدنه دولت شدند، توجیه مناسبی برای این اتفاق است. از جمله هم رده های او در دولت می توان به علی صالح آبادی در سازمان بورس و داوود منظور در معاونت برنامه ریزی وزارت نیرو و بعدها معاونت برنامه ریزی رییس جمهور اشاره کرد.
پیش از او سید حمید پورمحمد گل سفیدی، این سمت را بر عهده داشت. کسی که پس از خروج از وزارت اقتصاد، قائم مقام بانک مرکزی شد و در جریان اختلاس از بانک صادرات، احضار و سپس با قرار وثیقه آزاد شد!
رابطه نزدیک پورمحمدی با ابوالحسنی باعث شد که پای او نیز در جریان اختلاس از سیستم بانکی باز شود؛ به خصوص این که ابوالحسنی در دوره ای که بانک صادرات اختلاس بزرگی را تجربه می کرد، او هم عضو هیات مدیره این بانک بود.
در جریان تایید صلاحیت مدیران بانکی، نام ابوالحسنی در فهرست مدیران تایید صلاحیت شده توسط بانک مرکزی قرار گرفت، اما مدتی بعد محمدرضا عرفانی به نمایندگی از وزارت اقتصاد جایگزین او شد.
در جریان اختلاس از بانک صادرات و نیز عیان شدن مشکلات برخی بانک های در حال تاسیس، نام ابوالحسنی بارها تکرار شد. برخی نمایندگان مجلس که تحقیق از موضوع اختلاس و نیز استیضاح وزیر اقتصاد را پیگیری می کردند، پی بردند که ابوالحسنی به دلیل عضویت در هیات مدیره بانک صادرات، در جریان اختلاس نقش داشته است.
در نهایت کمیسیون اصل 90 مجلس با استناد به این موارد خواستار برکناری ابوالحسنی شد و اعلام کرد: «اولا مسئوليت امور بانکي، بيمه و نظارت بر اجراي سياست هاي کلي اصل 44 قانون اساسي در حوزه وزارت امور اقتصادي و دارايي بعهده معاونت امور بانکي آن وزارت مي باشد و معاونت ياد شده با توجه به مسئوليت قانوني خود در ارتباط با تخلفات گروه آريا ضمن اطلاع، گزارش مکتوبي به وزير و مقامات مربوطه ارائه ننموده و با عنايت به حوزه اختيارات خود اقدام موثري انجام نداده است،ثانيا با عنايت به تذکرات مورخ مهرماه سال 1388 مشاور وزير و مديرکل دفتر بازرسي وزارت امور اقتصادي و دارايي به مديران عامل بانکهاي ملي و صادرات درخصوص پرداخت تسهيلات به گروه آريا اقدام موثري از سوي معاونت امور بانکي براي برخورد قانوني با تخلفات انجام گرفته در بانکهاي ملي و صادرات بعمل نيامده است، ثالثا معاونت امور بانکي وزارت امور اقتصادي و دارايي به عنوان عضو هيات مديره بانک صادرات نسبت به تخلفات انجام گرفته در اين بانک مسئوليت مضاعف دارد، لذا پيشنهاد مي گردد نسبت به پذيرش استعفا يا تغيير نامبرده اقدام گردد.»
این روند به استیضاح وزیر اقتصاد به نیابت از رییس کل بانک مرکزی انجامید. بر اساس قانون، مجلس امکان تحقیق و تفحص از بانک مرکزی را دارد، اما نسبت به برکناری یا سوال از رییس کل آن توانی ندارد. به همین دلیل، آورده شدن نام ابوالحسنی در جریان اختلاس از سیستم بانکی نیز راه را برای استیضاح شمس الدین حسینی باز کرد.
حسینی که از خواسته های نمایندگان با خبر بود، در جریان استیضاح اعلام کرد که ابوالحسنی از سمت خود استعفا داده و او نیز با این اقدام موافقت کرده است، اما کمی بعد تر اعلام کرد به دلیل این که هنوز جایگزین مناسبی برایش پیدا نشده، فعلا در محل کارش حضور دارد.
پس از این که حسینی توانست به روش های مختلف از استیضاح سر سالم به در ببرد، از مدیرانش در حوزه روابط عمومی خواست که به خبرنگاران بگویند درباره وضعیت ابوالحسنی در وزارت اقتصاد چیزی نپرسند. او اما در یک برنامه تلویزیونی زنده، به ناگاه در مقابل سوال مجری در این باره قرار گرفت و نتوانست از آن عبور کند. حسینی در آنجا اعلام کرد که ابوالحسنی به سر کار خود برگشته و در این مورد ابهامی وجود ندارد.
او در جریان نشست های خبری سال گذشته مدیران وزارت اقتصاد که در دهه فجر برگزار شد نیز ،تنها کسی بود که در جمع خبرنگاران حاضر نشد و تاکنون نیز گزارش مبسوطی از اقدامات او در دوره معاونتش منتشر نشده است.
اصغر ابوالحسنی هستیانی با تمام ابهاماتی که در پرونده اش بود، هم اکنون ارتقا یافته و در سمت مهم معاونت اقتصادی بانک مرکزی قرار گرفته است. جایی که او در آن است، یکی از حساس ترین معاونت های بانک مرکزی است چرا که به آمار واقعي نرخ تورم و بيكاري، رشد اقتصادي و نرخ رشد نقدينگي دسترسی دارد.
اهم نکات برجسته مدیریتی خاوری از دیدگاه معاون بانک مرکزی :
*اجرای موفق طرح هدفمندی یارانه ها از اقدامات تحسین برانگیز مدیریت ایشان است.
* تقید خاوری بر اجرای کامل بسته سیاسی - نظارتی بانک مرکزی و ایجاد انضباط مالی و بودجه ای ،مثال زدنی است.
*در دوره مدیریت آقای خاوری تعامل ایجاد شده بین بانک ملی و وزارت امور اقتصادی و دارایی و سایر وزارتخانه ها در سطح بسیار بالاو مثال زدنی قرار دارد .
*تعاملات مثال زدنی خاوری می تواند الگویی از تعامل سازنده و هدفمند در جهت تحقق اهداف نظام و دولت باشد .
*بانک ملی با تشکیل صندوق قرض الحسنه پس انداز ملی ،صد در صد منابع قابل استفاده در بخش قرض الحسنه را به تسهیلات قرض الحسنه اختصاص داده است .این امر که در دوره مدیریت دکتر خاوری که اعتقاد راسخی به گسترش و تعمیق بانکداری اسلامی دارند ،قابل تقدیر است.
ابوالحسنی در ادامه این گفت و گو عواملی که در موفقیت خاوری اثر داشته است که بخشی از این ویژگی هاشخصی و تجربه ارتباط با ایشان است را اینطور برشمرده اند:
*توانایی تعامل و حسن رفتار که مربوط به توانایی مدیر در کارکردن با افراد ،شناخت انها و ایجاد انگیزه در تمامی نیروهای انسانی شاغل در سازمان است به خوبی در عملکرد ایشان قابل رویت است .
*سیاست گذاری و تدوین راهکارهای مدیریتی در جهت افزایش انگیزه کارکنان و تقویت روحیه همگرایی و همبستگی و تعمیق فرهنگ رفتار حرفه ای جهت تحقق اهداف بانک ملی و ایجاد هم افزایی سازمانی از جمله اقدامات برجسته آقای خاوری بوده است .
*خاوری تسلط کاملی به ابزارها، شیوه های کار و فنون لازم در زمینه تخصصی فعالیتش دارد و در عین حال در باب نگرش به آینده سازمان و تعالی آن و همچنین در هماهنگ کردن فعالیت ها در راستای منافع سازمان از تجربه لازم برخوردار است .
*ایشان همواره سعی می نمایند نقش ها ، ماموریت ها و وظایف محوله را به خوبی و به نحو احسن به انجام رسانند.
نکته دیگر اینکه اظهارات برخی مسئولان اقتصادی بخش خصوصی و دولتی در رابطه با عملکرد مدیریتی خاوری بزودی منتشر خواهد شد که نکات بسیار جالبی در این اظهار نظرها دیده می شود.
ابوالحسنی گرچه تحصیلاتی مرتبط با اقتصاد در دانشگاه امام صادق(ع) داشته، اما در رزومه او کمتر سمت اقتصادی پیدا می شود. شاید تا پیش از دولت احمدی نژاد او کار اقتصادی نمی کرده و تنها اقدامش در این راستا نوشتن چند مقاله علمی دانشگاهی در این زمینه بوده است.
پس از انتصاب علی احمدی به عنوان رییس دانشگاه پیام نور، ابوالحسنی به این دانشگاه رفت و در دوره مدیریت او به گفته خودش "دانشگاه پیام نور با کسری بودجه ای بالغ بر 400 میلیارد تومان" روبرو شد. او مدتی هم معاون آموزشی همین دانشگاه بود و پس از استعفای محمود فرشیدی از وزارت آموزش و پرورش و معرفی علی احمدی به عنوان وزیر جدید، سمت قائم مقامی دانشگاه پیام نور به ابوالحسنی رسید.
او در سال 84 نیز مسوول گروه آمار و برنامه ریزی دانشگاه و مسوول کمیته تدوین برنامه چشم انداز دانشگاه پیام نور بوده است.
رییس کارگروه سیاستگذاری کلان طرح تحول بانکی شورای هماهنگی بانکها، عضو هیات مدیره بانک صادرات (از سال 85 تا 88) مدیر عامل بانک سرمایه، قائم مقام رییس دانشگاه پیام نور کشور (از سال 86 – 87)،دبیر کمیسیون تلفیق و هماهنگی و سیاستهای بلندمدت دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام (از سال 77 تا 83) و عضو کمیسیون علمی-راهبردی تحقق چشمانداز 20 ساله دیگر سوابق اوست.
او در همان سال به عنوان معاون بانک و بیمه وزیر اقتصاد منصوب شد. علت حضور او در وزارت اقتصاد مشخص نیست، اما حلقه دانشگاه امام صادق که پس از حضور دولت احمدی نژاد وارد بدنه دولت شدند، توجیه مناسبی برای این اتفاق است. از جمله هم رده های او در دولت می توان به علی صالح آبادی در سازمان بورس و داوود منظور در معاونت برنامه ریزی وزارت نیرو و بعدها معاونت برنامه ریزی رییس جمهور اشاره کرد.
پیش از او سید حمید پورمحمد گل سفیدی، این سمت را بر عهده داشت. کسی که پس از خروج از وزارت اقتصاد، قائم مقام بانک مرکزی شد و در جریان اختلاس از بانک صادرات، احضار و سپس با قرار وثیقه آزاد شد!
رابطه نزدیک پورمحمدی با ابوالحسنی باعث شد که پای او نیز در جریان اختلاس از سیستم بانکی باز شود؛ به خصوص این که ابوالحسنی در دوره ای که بانک صادرات اختلاس بزرگی را تجربه می کرد، او هم عضو هیات مدیره این بانک بود.
در جریان تایید صلاحیت مدیران بانکی، نام ابوالحسنی در فهرست مدیران تایید صلاحیت شده توسط بانک مرکزی قرار گرفت، اما مدتی بعد محمدرضا عرفانی به نمایندگی از وزارت اقتصاد جایگزین او شد.
در جریان اختلاس از بانک صادرات و نیز عیان شدن مشکلات برخی بانک های در حال تاسیس، نام ابوالحسنی بارها تکرار شد. برخی نمایندگان مجلس که تحقیق از موضوع اختلاس و نیز استیضاح وزیر اقتصاد را پیگیری می کردند، پی بردند که ابوالحسنی به دلیل عضویت در هیات مدیره بانک صادرات، در جریان اختلاس نقش داشته است.
در نهایت کمیسیون اصل 90 مجلس با استناد به این موارد خواستار برکناری ابوالحسنی شد و اعلام کرد: «اولا مسئوليت امور بانکي، بيمه و نظارت بر اجراي سياست هاي کلي اصل 44 قانون اساسي در حوزه وزارت امور اقتصادي و دارايي بعهده معاونت امور بانکي آن وزارت مي باشد و معاونت ياد شده با توجه به مسئوليت قانوني خود در ارتباط با تخلفات گروه آريا ضمن اطلاع، گزارش مکتوبي به وزير و مقامات مربوطه ارائه ننموده و با عنايت به حوزه اختيارات خود اقدام موثري انجام نداده است،ثانيا با عنايت به تذکرات مورخ مهرماه سال 1388 مشاور وزير و مديرکل دفتر بازرسي وزارت امور اقتصادي و دارايي به مديران عامل بانکهاي ملي و صادرات درخصوص پرداخت تسهيلات به گروه آريا اقدام موثري از سوي معاونت امور بانکي براي برخورد قانوني با تخلفات انجام گرفته در بانکهاي ملي و صادرات بعمل نيامده است، ثالثا معاونت امور بانکي وزارت امور اقتصادي و دارايي به عنوان عضو هيات مديره بانک صادرات نسبت به تخلفات انجام گرفته در اين بانک مسئوليت مضاعف دارد، لذا پيشنهاد مي گردد نسبت به پذيرش استعفا يا تغيير نامبرده اقدام گردد.»
این روند به استیضاح وزیر اقتصاد به نیابت از رییس کل بانک مرکزی انجامید. بر اساس قانون، مجلس امکان تحقیق و تفحص از بانک مرکزی را دارد، اما نسبت به برکناری یا سوال از رییس کل آن توانی ندارد. به همین دلیل، آورده شدن نام ابوالحسنی در جریان اختلاس از سیستم بانکی نیز راه را برای استیضاح شمس الدین حسینی باز کرد.
حسینی که از خواسته های نمایندگان با خبر بود، در جریان استیضاح اعلام کرد که ابوالحسنی از سمت خود استعفا داده و او نیز با این اقدام موافقت کرده است، اما کمی بعد تر اعلام کرد به دلیل این که هنوز جایگزین مناسبی برایش پیدا نشده، فعلا در محل کارش حضور دارد.
پس از این که حسینی توانست به روش های مختلف از استیضاح سر سالم به در ببرد، از مدیرانش در حوزه روابط عمومی خواست که به خبرنگاران بگویند درباره وضعیت ابوالحسنی در وزارت اقتصاد چیزی نپرسند. او اما در یک برنامه تلویزیونی زنده، به ناگاه در مقابل سوال مجری در این باره قرار گرفت و نتوانست از آن عبور کند. حسینی در آنجا اعلام کرد که ابوالحسنی به سر کار خود برگشته و در این مورد ابهامی وجود ندارد.
او در جریان نشست های خبری سال گذشته مدیران وزارت اقتصاد که در دهه فجر برگزار شد نیز ،تنها کسی بود که در جمع خبرنگاران حاضر نشد و تاکنون نیز گزارش مبسوطی از اقدامات او در دوره معاونتش منتشر نشده است.
اصغر ابوالحسنی هستیانی با تمام ابهاماتی که در پرونده اش بود، هم اکنون ارتقا یافته و در سمت مهم معاونت اقتصادی بانک مرکزی قرار گرفته است. جایی که او در آن است، یکی از حساس ترین معاونت های بانک مرکزی است چرا که به آمار واقعي نرخ تورم و بيكاري، رشد اقتصادي و نرخ رشد نقدينگي دسترسی دارد.
اهم نکات برجسته مدیریتی خاوری از دیدگاه معاون بانک مرکزی :
*اجرای موفق طرح هدفمندی یارانه ها از اقدامات تحسین برانگیز مدیریت ایشان است.
* تقید خاوری بر اجرای کامل بسته سیاسی - نظارتی بانک مرکزی و ایجاد انضباط مالی و بودجه ای ،مثال زدنی است.
*در دوره مدیریت آقای خاوری تعامل ایجاد شده بین بانک ملی و وزارت امور اقتصادی و دارایی و سایر وزارتخانه ها در سطح بسیار بالاو مثال زدنی قرار دارد .
*تعاملات مثال زدنی خاوری می تواند الگویی از تعامل سازنده و هدفمند در جهت تحقق اهداف نظام و دولت باشد .
*بانک ملی با تشکیل صندوق قرض الحسنه پس انداز ملی ،صد در صد منابع قابل استفاده در بخش قرض الحسنه را به تسهیلات قرض الحسنه اختصاص داده است .این امر که در دوره مدیریت دکتر خاوری که اعتقاد راسخی به گسترش و تعمیق بانکداری اسلامی دارند ،قابل تقدیر است.
ابوالحسنی در ادامه این گفت و گو عواملی که در موفقیت خاوری اثر داشته است که بخشی از این ویژگی هاشخصی و تجربه ارتباط با ایشان است را اینطور برشمرده اند:
*توانایی تعامل و حسن رفتار که مربوط به توانایی مدیر در کارکردن با افراد ،شناخت انها و ایجاد انگیزه در تمامی نیروهای انسانی شاغل در سازمان است به خوبی در عملکرد ایشان قابل رویت است .
*سیاست گذاری و تدوین راهکارهای مدیریتی در جهت افزایش انگیزه کارکنان و تقویت روحیه همگرایی و همبستگی و تعمیق فرهنگ رفتار حرفه ای جهت تحقق اهداف بانک ملی و ایجاد هم افزایی سازمانی از جمله اقدامات برجسته آقای خاوری بوده است .
*خاوری تسلط کاملی به ابزارها، شیوه های کار و فنون لازم در زمینه تخصصی فعالیتش دارد و در عین حال در باب نگرش به آینده سازمان و تعالی آن و همچنین در هماهنگ کردن فعالیت ها در راستای منافع سازمان از تجربه لازم برخوردار است .
*ایشان همواره سعی می نمایند نقش ها ، ماموریت ها و وظایف محوله را به خوبی و به نحو احسن به انجام رسانند.
نکته دیگر اینکه اظهارات برخی مسئولان اقتصادی بخش خصوصی و دولتی در رابطه با عملکرد مدیریتی خاوری بزودی منتشر خواهد شد که نکات بسیار جالبی در این اظهار نظرها دیده می شود.