رزمایش سپاه

در این رزمایش برای اولین بار، سامانه موشکی کروز قدیر با برد 400 و موشک بالستیک فتح با برد 300 کیلومتر، مجهز به هوش مصنوعی و توان ویژه علیه شناورهای دشمن، رونمایی و به نیروی دریایی سپاه الحاق شده‌اند.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، رزمایش اقتدار نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برای دفاع مستحکم از جزایر ایرانی در خلیج فارس، با حضور سرلشکر سلامی فرمانده کل سپاه، سردار تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه و جمعی از فرماندهان نیروهای مسلح از بامداد روز چهارشنبه 11 مرداد، در جزیره بوموسی آغاز شده است.

این رزمایش با نام «سردار شهید اسحاق دارا» و با هدف «نمایش اقتدار و آمادگی‌های دفاعی رزمی نیروی دریایی سپاه در صیانت از امنیت خلیج فارس و جزایر ایرانی» و اجرای تمرینات و وضعیت های متنوع توسط یگان‌های رزمی عملیاتی، شناوری، موشکی، پهپادی، هوا دریا، جنگال، واکنش سریع، گردان‌های امام حسین (ع) استان هرمزگان و بسیج دریایی با پشتیبانی هوایی نیروی هوافضای سپاه به اجرا گذاشته شده است.

بیشتر بخوانید:

تذکر مهم موشکی سپاه به آمریکا با حمله به رادار «AN/TPY-۲» / چشم و گوش پدافندی ایالات متحده در تیررس نسل جدید خانواده فاتح +عکس

موشک‌های بالستیک «شهاب ۳ و قدر» به خاطره‌ها می‌پیوندند/ اتفاقات مهمی که با ورود «حاج قاسم» به صنعت موشکی ایران رخ داد +عکس


آخرین گام‌های «غزه» برای ورود ایران به باشگاه دارندگان پهپادهای HALE/ تاثیرات مهم دستیابی سپاه به پرنده مجهز به موتور توربوپراپ +عکس

طبق سناریو روز اول این رزمایش، شناورهای موشک انداز با سرعت ۹۰ نات، پرنده‌ها و شناورهای بدون سرنشین مدیریت پذیر از راه دور و مجهز به هوش مصنوعی، هواپیماهای دوزیست و موشک‌های بالستیک نقطه زن دریایی به اجرای عملیات‌های هوشمند و دقیق پرداختند و همچنین انتقال یگان‌های بسیجی استان های فارس و هرمزگان از ساحل به جزیره در کمترین زمان ممکن و رژه با شکوه و مقتدر دریایی با حضور ناو شهید ناظری، ناو شهید مهدوی، ناو شهید رودکی، شناورهای کلاس تندر شهیدان دارا و رئیسی، شناورهای مردمی بسیج دریایی و موشک اندازهای کلاس ذوالفقار برگزار شد.

عملیات ترکیبی پهپاد و شهپاد به کمک هوش مصنوعی

همانطور که در بالا نیز اشاره شد، یکی از سناریوهای اجرا شده در این تمرین عملیاتی نیروی دریایی سپاه، استفاده از هوش مصنوعی در پرنده ها و شناورهای بدون سرنشین بود که از جمله مهمترین مصداق های آن، "اصابت پهپادها به‌صورت همزمان به یک هدف مشخص از محل های حرکت متفاوت" است. به طور خلاصه، این سناریو به تمرین انهدام شناورها، مراکز ساحلی یا هر هدف دیگر مورد نظر نیروی دریایی سپاه اختصاص می یابد که بر اساس آن، پرنده های بدون سرنشین متعلق به این نیرو، با پرواز از پلتفرم های مختلف اعم از زمینی یا دریایی، اقدام به انهدام هدف مورد نظر از جهات مختلف جغرافیایی می کنند تا امکان شناسایی، رهگیری یا نابودی آنها به طرز محسوسی کاهش یابد.

طبیعتا چنین فرآیندی، نیازمند یک مرکز فرماندهی و کنترل (C۴I) مدرن و هوشمند دارد تا بتواند ضمن هدایت به موقع و دقیق پهپادها و شهپادهای مختلف - اعم از رزمی و شناسایی - در زمان لازم، تمامی جوانب این عملیات را تنظیم و پرنده هایی با فواصل مختلف زمانی تا هدف، سرعت های متفاوت و سلاح های غیریکسان را راهی چنین عملیاتی کند.

اولین «شهپاد» رزمی ایرانی در نیروی دریایی سپاه عملیاتی شد/ نسخه سریع و ارزان نیروهای مسلح برای حفظ دست برتر در خلیج‌فارس و تنگه هرمز +عکس و فیلم

زیردریایی بدون سرنشین و بزرگ سپاه که در سال ۱۳۹۹ رونمایی شد

نمایش «قدرت C۴I» نیروی دریایی سپاه به دشمن با رزمایش شهید شفیعی/ «باور» انتحاری و شهپاد هوشمند به سراغ مأموریت‌های جدید رفتند +عکس

پهپاد رزمی صاعقه که در عملیات سال ۹۷ و تست موفق هوش مصنوعی استفاده شده بود

باید توجه داشت این اولین بار نیست که سپاه پاسداران، با پرنده های بدون سرنشین خود چنین تاکتیک پیچیده و مدرنی برای نابودی یک هدف واحد، از مناطق مختلف را تمرین می کند چراکه مهرماه سال ۱۳۹۷، سپاه پاسداران طی دو عملیات متوالی و با موشک و پهپاد، به مقر سرکردگان گروهک های تروریستی که در جنایت روز ۳۱ شهریور همان سال در تهران نقش داشتند، حمله کرده بود. در آن عملیات، یگان پهپادی نیروی هوافضای سپاه، از ۷ فروند هواپیمای بدون سرنشین در بمباران اهداف مورد نظر خود در منطقه البوکمال در سوریه (شرق فرات) استفاده کرده بود. در سال گذشته نیز رزمایش دی ماه 1401 نیروی دریایی سپاه که مزیّن به نام سردار شهید نصرالله شفیعی (از همرزمان شهید نادر مهدوی و از جمله پیش قراولان مقابله با تجاوزگری آمریکا در خلیج فارس طی دوران دفاع مقدس) بود، سناریویی مشابه را در دستور کار داشت که این بار، نقش شناورهای بدون سرنشین برچسته تر شده است.

این نکته را نیز باید در نظر داشت که «مؤسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک» موسوم به IISS، در گزارش سال ۱۳۹۶ خود، نیروهای مسلح ایران را در آستانه دست‌یابی به فناوری‌های پیشرفته‌ای مانند هوش مصنوعی و «یورش فوجی» پهپادها توصیف کرده بود که طبیعتا با گذشت چند سال از آن زمان و مشخص شدن بخش دیگری از توانمندی های پهپادی کشورمان در سالهای اخیر، تحقق این پیش بینی، کاملا منطقی است.

اولین «شهپاد» رزمی ایرانی در نیروی دریایی سپاه عملیاتی شد/ نسخه سریع و ارزان نیروهای مسلح برای حفظ دست برتر در خلیج‌فارس و تنگه هرمز +عکس و فیلم

شناور زرد رنگ بدون سرنشین سپاه در گوشه تصویر با فلش قرمز مشخص است (رونمایی در اسفند سال 1400)

همچنین "سامانه‌های هوشمند بدون سرنشین بویژه زیرسطحی" از جمله جدیدترین تجهیزات وارد شده به ارتش های مدرن جهان در سالهای اخیر محسوب می شود. باید توجه داشت که فناوری شناورهای زیر سطحی بدون سرنشین از جمله مباحث خاص در بخش رزم دریایی به حساب می آید و این فناوری به صورت آزمایشی و یا نمونه های عملیاتی محدود از چند دهه پیش نیز وجود داشته ولی در قرن جدید میلادی و با اوج گیری بهره گرفتن از سیستم های بدون سرنشین، توسعه این محصولات بر پایه فناوری های جدید اوج گرفت. امروزه در ارتش های مهمی چون آمریکا، نیروهای مسلح اروپای غربی، چین و روسیه سیستم های مختلفی در این کلاس توسعه پیدا کرده یا در حال توسعه هستند.

لانچرهای ساحلی جدید برای انهدام شناورها در عمق بیشتر

آنطور که سپاه پاسداران اعلام کرده، در این رزمایش برای اولین بار، سامانه موشکی کروز قدیر و موشک بالستیک فتح ۳۶۰ (با برد مرسوم 120 کیلومتر) مجهز به هوش مصنوعی رونمایی و به نیروی دریایی سپاه الحاق شده اند. تصاویر منتشره از اولین روز رزمایش نشان می داد تعدادی از راکت ها و موشکهای موجود در نیروی دریایی سپاه، آماده اجرای عملیات هستند که شامل موشک‌های فتح 360، لانچرهای راکت فجر 3 و 5، هویتزرهای کششی و انواع لانچرهای موشک‌های کروز ضدکشتی بود.

نمایش مشت محکم سپاه در دفاع از جزایر ایرانی با «رزمایش شهید دارا» / رونمایی از لانچر مولتی کالیبر و بالستیک جدید ضدکشتی +عکس

بخشی از تصویر منتشره از رزمایش اخیر ندسا با حضور لانچرهای مختلف موشکی و راکت انداز

پس از انتشار این تصاویر، نگاه ها روی اولین لانچر جلب شد چراکه این بار، راکت اندازهای چندگانه که سالهاست راکتهای فجر را به سمت اهداف شلیک می کنند، این بار به دو فروند موشک فتح مجهز شده اند و به نظر می رسد این اولین بار است که موشک فتح 360، روی این راکت اندازها دیده می شود. با انطباق و نصب موشک فتح 360 روی لانچر راکت اندازهای فجر، می توان گفت پرتابگر مذکور، تبدیل به یک سامانه "مولتی کالیبر" شده که توانایی حمل و پرتاب راکت 240 میلی متری فجر 3، راکت یا راکتهای هدایت شونده 333 میلی متری فجر 5 و اکنون موشک فتح را دارد.

اخبار نظامی | اخبار دفاعی، موشک، موشک بالستیک،

شلیک موشک فتح به سمت هدف دریایی در رزمایش پیامبر اعظم(ص) 14 سپاه

ضمن آنکه قابلیت واکنش سریع و شلیک غافلگیرانه به گونه ای که پیش از هدف قرار دادن شناورهای دشمن و چه پس از شلیک، تحت شناسایی قرار نگیرد، برای پرتابگرهای انواع راکت ها و موشکهای نیروی دریایی سپاه، بیش از گذشته فراهم می شود. با توجه به این موضوع که این راکت اندازها در اختیار نیروی دریایی سپاه قرار دارند و برای حمله به اهداف متحرک دریایی، مورد استفاده قرار می گیرند طبیعتا محصولات مورد استفاده روی این لانچرها، از نسخه های هدایت شونده راکتهای خانواده فجر به شمار می روند و اگرچه تاکنون خبر رسمی از ارتقاء موشک فتح در نقش ضد کشتی منعکس نشده، اما چون علی القاعده انجام عملیات علیه شناورها نیازمند هدایت و دقت ارتقاء یافته ای نسبت به نمونه های زمینی است، لذا می توان متصور بود که این موشک های تحویل داده شده به ندسا، ضریب اطمینان بیشتری در انهدام اهداف دریایی نسبت به مدلهای زمینی موشک فتح 360 دارند که دریادار تنگسیری نیز این نکته مهم را در گفتگو با رسانه ملی در حاشیه این رزمایش تایید کرد.

ضمن آنکه رسانه ملی به نقل از خود، اعلام کرد برد موشک کروز قدیر به ۴۰۰ کیلومتر و برد موشک بالستیک فتح به ۳۰۰ کیلومتر افزایش پیدا کرده است.

حفاظت از جزایر ایرانی با یگان ویژه شهید حججی

یکی از مهمترین مواردی که در این رزمایش، مورد توجه رسانه های و کارشناسان خارجی قرار گرفته، محل این رزمایش است که ارتباط مستقیمی با برخی اقدامات و شیطنت های کشورهای فرامنطقه ای و تعدادی از کشورهای حاشیه خلیج فارس دارد. اما نیروی دریایی سپاه ضمن حمایت عملی و جدی از این منطقه با تست عملیاتی انواع سامانه ها، خبر مهمی را نیز خطاب به دوست و دشمن اعلام کرد و آنهم استفاده از شناورهای "یگان ویژه شهید حججی" مجهز به موشک هایی با برد ۶۰۰ کیلومتر برای حراست از حریم جزایر ایرانی بود.

نمایش مشت محکم سپاه در دفاع از جزایر ایرانی با «رزمایش شهید دارا» / رونمایی از لانچر مولتی کالیبر و بالستیک جدید ضدکشتی +عکس

بخشی از شناورهای حاضر در رزمایش شهید اسحاق دارا

تاکنون به صورت رسمی، دو موضوع مهم استفاده عملیاتی شناورهای سپاه از موشک هایی مجهز به موشک های 600 کیلومتری و تشکیل یگان ویژه شهید حججی برای دفاع از حریم جزایر ایرانی در رسانه ها و مصاحبه های مسئولان نیروی دریایی سپاه ملموس نبوده است و به نظر می رسد برخی اقدامات و رفتارهای ماه های گذشته، در انتشار رسمی این موضوع موثر بوده است. اگرچه مستقیما، خبری از نوع موشک های مذکور برده نشده اما حداقل می توان با توجه به اینکه سکوی پرتاب، شناورهای تندرو هستند، بیان کرد موشکهای مذکور از نوع کروز هستند.

اردیبهشت امسال بود که سردار تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه، از تجهیز شناورهای این نیرو به موشک‌های کروز با برد ۲ هزار کیلومتر خبر داد و گفت: "این موشک‌ها با نام «قدر ۴۷۴» روی شناورهای کلاس شهید مهدوی و شهید سلیمانی استفاده می‌شود. " با توجه به حضور ناوهای شهید ناظری، شهید مهدوی و شهید رودکی در این رزمایش، ممکن است تست موشکهای مذکور با برد 600 کیلومتر، بخشی از سناریو عملیاتی کردن موشک "قدر 474" و رسیدن به بردهای بالاتر باشد . ضمن آنکه نیروی دریایی سپاه، خبر از تولید موشک کروز با برد 750 کیلومتر برای شناورهای نسل جدید کاتاماران خود داده بود.

همانطور که فرماندهان نیروهای مسلح اعلام کرده اند، با نمایش بخشی از آمادگی‌ همه‌جانبه نیروی دریایی سپاه در رزمایش اخیر آب‌های خلیج فارس، بار دیگر مشخص شد هیچ گزندی متوجه امنیت پایدار جاری در این منطقه نخواهد بود و قدرت‌های فرامنطقه‌ای نیز به خوبی از آمادگی‌های رزمندگان ما برای مقابله قاطع با هرگونه تهدید و ماجراجویی بویژه در خصوص جزایر بوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک به‌عنوان یک حقیقت انکارناپذیر، آگاه تر شده اند؛ انشاء الله.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 85
  • در انتظار بررسی: 8
  • غیر قابل انتشار: 21
  • IR ۰۶:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۲
    23 3
    توپخانه زمین به زمین از سه جزیره ایرانی به دبی٫؟
    • IR ۱۳:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۲
      7 25
      روسیه یا چین با آمریکا ببندن؟! تکلیف ما چی میشه؟
    • IR ۱۳:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۲
      36 2
      باید به خودمون متکی باشیم. نه چین یا روس
    • IR ۱۴:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۲
      13 13
      فاصله این جزایر از ساحل ایران کمتر از 200 کیلومتره و عمق خلیج فارس هم حدود 100 متره، پس باید با تونل های زیر دریایی این جزایر رو به ساحل خودمون وصل کنیم، تا یک راه ارتباطی دائم و مطمان برای روز مبادا داشته باشیم...اینجوری ناوهای هواپیمابری داریم که هیچ وقت بدون مهمات نمیشن...
    • منتقد گمنام IR ۱۷:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۲
      5 2
      شهدای آزاد سازی جزایر با نصب لوح از آنها تقدیر کنید.
    • IR ۰۳:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۳
      5 4
      سلام بر حسین شهید لعنت بر یزید
    • IR ۰۳:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۳
      4 4
      سلام بر حسین شهید لعنت بر یزید
    • IR ۰۷:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۴
      0 1
      زمان جنگ کل دتیا یه طرف بود ایران سوریه وبخشی از لبنان یه طرف چی شد!؟همون میشه
  • IR ۰۷:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۲
    37 69
    بوقتش روسیه و چین فشار میارنتون میگن بدینشون امارت
    • IR ۰۹:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۲
      42 11
      روسیه و چین خر کی باشن مطمئن باش دیگه یک وجب از خاک ایران هم دست دشمن نمی یوفته . باریک اله .
    • IR ۱۰:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۲
      23 18
      ای بدبخت بیچاره! از آرزوهات حرف میزنی.
    • FR ۱۰:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۲
      32 6
      اگر ایران با فشار تسلیم میشد که امریکا و نوکرانش با غلط زیادی به جایی رسیده بودند !
    • IR ۱۱:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۲
      24 5
      اینایی که اسم بردی سگ کی باشن؟!!!! رسانه های غربی از همین نفهمی اثال شما استفاده میکنن وگرنه کیه که ندونه باکشوری که نزدیک به نیم میلیون از بهترین جوانهاش رو برای دفاع از سرزمین و اعتقادش داده نمیشه از موضع بالا حرف زد. هالو جان به این میگن استقلال که مدیون خون شهدامون هستیم. به قول فرمایش آقای خامنه ای شهدا سرنوشت کشورمون رو عوض کردن
    • IR ۱۱:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۲
      13 5
      زر نزن
    • کیم جونگ این IR ۱۲:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۲
      17 5
      با اینکه از مسئولین وعملکرد ضعیف دولت و مجلس شدیدا ناراضی هستم وبه غلط کردن افتادم از کارشان،ولی روی مرز و خاک شوخی ندارم حتی به شوخی کسی حرف غلطی بزنه با کلاش میزنم تو سرش،من کردم ،کرد ایلام،غیرتمان اجازه نمیده
    • IR ۱۴:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۲
      6 2
      آب و بریز همون جایی که میسوزه
    • IR ۱۵:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۲
      7 2
      توهمتون از جنس صنعتی،چین و روسبه از ایران اجازه میگیرند،فشار بیارند؟
    • IR ۰۱:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۳
      1 1
      کرد جان من غلاف کن کلاشو برای دشمن بکش این هموطن به وقتش ژسه برمیداره میره جنگ دشمن. الان از دشمن داخلی ناراحته.
  • US ۰۷:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۲
    12 4
    جهت اطلاع امارات متحده عربی که در هر دعوت از سایر کشورها از آنها درخواست گستاخی علیه سرزمین اسلامی ایران رو می کنند!!
    • FR ۱۰:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۲
      14 2
      امارات نه کشور است و نه قدرت بلکه یک تجارتخانه بین المللی ست که ایران هم از شرکای مهم انست !
    • IR ۱۳:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۲
      16 16
      خونه بابا بزرگ من مال ۷۰ سال پیشه قدمتش از امارات بیشتره
    • IR ۱۹:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۲
      1 9
      قدمت امارات از جمهوری اسلامی خیلی بیشتره
  • IR ۰۷:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۲
    7 28
    درخت دوستی بنشان که کام دل به بار آرد. نهال دشمنی بر کن که رنج بیشمار آرد نه پایگاه داخلی هست و نه خارجی ملت هم از فقرو گرسنگی ناله‌های شان بلند شده
    • FR ۱۰:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۲
      15 3
      این مانوورهای هم برای مقاومت و شکست دادن امریکای جنایتکار است که باعث و بانی مشکلات مردم تسلیم ناپذیر ایران شده
    • IR ۱۱:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۲
      25 1
      درخت دوستی جز با قدرت و اقتدار توان نظامی کاشته نمیشه دوست عزیز.توی دنیای امروز قانون جنگل حاکمه قوی نباشی شکار میشی.
    • IR ۱۵:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۲
      8 5
      یک سرباز ژاپنی وارد خاک امریکا نشد اما امریکا دوتا بمب اتم زد تو به ابن میگی درخت دوستی؟؟حالا همون ژاپن رو هول میده تو باطلاق سه کشور همسایه و اتمی یعنی چین روسیه و کره شمالی اگر کره شمالی ژاپن رو با بمب اتم بزنه امریکا واکنشی نمیده چون اگر بده واشنگتن و نیویورک هم میرن هوا و روسیه و چین و ایران و امریکای جنوبی شاهد تمسخر ناتو توسط کره شمالی نیم وجبی میشن
    • IR ۱۶:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۲
      9 1
      برو قوی شو ا گر راحت جهان طلبی که در نظام طبیعت ضعیف پامال است
    • IR ۱۸:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۲
      4 0
      دنیا دنیای زوره طالبان امارات عربستان همشون دروغگو و همدست اند و فقط زبان زور حالیشونه
  • IR ۰۷:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۲
    22 0
    درود برشیر مردان ایران
  • IR ۰۷:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۲
    5 14
    هر قدر تلاش شود برای زبان فارسی شماها با یک مقاله تلاشها را نابود می کنید
    • FI ۱۵:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۲
      5 2
      واقعا کاش مشرق به این حرف توجه می کرد. رهبری 10 20 سال پیش گفتند که به یه جایی باید برسیم که ملت ها نیاز داشته باشند تا فارسی را یاد بگیرند.
  • DE ۰۸:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۲
    21 3
    تشکر از سپاه با اقتدار پاسداران که خار چشم کور شده دشمنان است .
  • IR ۰۹:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۲
    9 2
    ای کاش ی طرحی برا تسخیر ناوهای هواپیمابر دشمن هم داشته باشیم. به نظر می رسه که مثل نفتکشها شون بشه ناوهاشون رو هم گرفت.
    • قلی IR ۱۶:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۲
      3 1
      به نظر من با افزایش تعدد شناور های نداجا و‌ ندسا و توان پدافندی و موشک های ضد کشتی سیبل های خوبی هستن! ولی مشکل اصلی پوشش هوایی برا این کار هست که با پهپاد های رهگبر در تعداد زیاد ممکنه
  • FR ۰۹:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۲
    22 11
    مرگ بر خرس کمونیست فراموش نشود !
    • IR ۱۴:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۲
      9 6
      مرگ بر انریکای خونخار و انگل لیس و دوستان
    • IR ۱۹:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۲
      1 8
      به شرقگداها فشار اومد
  • IR ۰۹:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۲
    6 13
    اینا نبودن 24 ساعته کل کشور میافتاد دست یکی فقط یه بیابون طبس برامون میموند چیزی صاحب گاو گوسفندامون میخوان
    • علی IR ۱۵:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۲
      5 1
      خدایی چرا توهم داری چی میزنی ایران هزاران ساله جز دوره قاجارا و ی مدتم دوره مغول همیشه قدرتمند بوده مردم این سرزمین عاشق کشورشونن
    • IR ۱۷:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۲
      4 0
      پس هشتاد میلیون بوق هستیم ؟
  • عال IR ۱۰:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۲
    3 2
    پهپاد فطرس از نمونه های شاهد و مهاجر یک سر و گردن بالاتره چه از نظر مداومت پروازی چه توان حمل سلاح بیشتر. چرا ازش استفاده نمیشه و سفارش ندادن نمی دونم
  • انقلابی منطقی IR ۱۱:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۲
    17 10
    اگه اون جزایر دست امارات بود به مراتب وضعشون نسبت به امروز بهتر بود! مثل دبی
    • IR ۱۳:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۲
      7 1
      یا نظراتت رو انقلابی و منطقی کن یا زحمت بکش اسمت رو تغییر بده
    • وری یردی IR ۱۳:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۲
      6 0
      ای نادان خائن اگر قانون بین ملل این گونه بود که سنگ روی سنگ بند نبود سنگاپور و مالزی مالک هندوستان، هنگ کنگ مالک چین، سوییس مالک اسپانیان و ایتالیا و کویت مالک عراق بود در ضمن اگر کشور ما یزرگتر بود تحریما اثرشون کمتر و کمتر میشد
    • IR ۱۴:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۲
      1 2
      چه جوری نظراتشو انقلابی کنه؟
    • مقدس IR ۱۵:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۲
      5 0
      جناب منطقى كه انقلابى هم نيستى ، بله پيشرفت دوبى در دو بخش هست ابتداء تسهيلات بانكى و مراودات بازرگانى آسان كه متاسفانه با ارسال سيگنال و اشاره وطن فروشان اجنبى پرست اصلاحاتى داخلى و صهيونيست ها و يانكى ها راههاى تجارت آزاد كشورمان را بسته اند ، دوم علت اينكه دوبى دستمال كاغذى بيماران جنسى و هرزه هاى بين المللى شده كه البته همين موضوع هست كه سران اصلاحاتى متعفن در كشورمان با تحريك عده اى فريب خورده به شدت دنبال ميكنند و بدنبال حضور دوباره و شروع چپاولگرى و نابودى اقتصاد و تجزيه كشور . پس خوب تو گوشهات فرو كن و روزى صد بار تكرار كن يادت نره ، ( اگر سپاه نبود كشور هم نبود ،) عمق اين فرمايشات الهى امام بزرگوار ما كه چهل سال قبل وقايع و نفاق داخلى و توطئه جنايتكاران بين المللى امروز را پيش بينى فرموده بودند.
  • عباسم IR ۱۱:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۲
    8 0
    آفرین بالاخره درست نوشتید بوموسی
  • کیم جونگ این IR ۱۲:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۲
    8 7
    امارات که یک کاباره خانه و محل پوکربازی یا همان قمار بازی هستش ،هر چی بگن مثل اینه یه خر عر عر کنه،بلانسبت خر
    • IR ۱۹:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۲
      1 3
      ایرانم شده محل قمه زنی
  • BR ۱۲:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۲
    5 6
    ارباب پوتین فشار بیاورد شما باید جزایر را تحویل بدهید چه خوشتان بیاید یا نیاید همون طور که سهم ایران از دریای خزر را با خط کشی به ۱۳ درصد رساند الانم روسیه با ارامش به شما هشدار داد اگر جزایر را تحویل ندهید کار به شورای امنیت میکشد
    • ایرانی IR ۱۵:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۲
      8 2
      آخه کودن دوزاری، تو رو چه به حرف زیادی زدن! تو که فهمی از قوانین بین المللی نداری چرا حرف مفت میزنی؟! میزان ساحل هر کشور در سهم اون در دریا موثره نمیشه گفت چون یک دریایی بین چند کشور واقع شده باید سهم مساوی داشته باشن اونوقت باید سهم ما از خلیج فارس با کویت و عراق یکی باشه!! آیا اینطوریه؟!!
    • حقیقت گو IR ۱۵:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۲
      9 1
      کاش یک ارزن مغز واقعی تو جمجمه باشه ، بجای مهمل بافی یک نقشه بگذار جلوت و با خودت فکر کن با میزان سواحل ایران ، چطوری ما نصف دریای خزر را داشتیم ؟ آخه مگه کشورهای دیگری که ساحل دارن مثل آذربایجان و ترکمنستان اونا سهم ندارن ؟
    • صادق IR ۱۵:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۲
      7 1
      اگه ایران زیر بلیط ارباب میرفت که کدخدا اینهمه زور نمی زد، پس بجای کَف دادن دهنت و توهین به غیرت ایرانی گوش بده، در مورد سهم ایران از دریای خزر هم اگه سواد داشتی میدونستی که سهم هر کشور از دریا متناسب با طول ساحل اون دریا در اون کشوره، پس توقع نداشته باش همه کشورهای حاشیه دریای خزر به یک اندازه سهم داشته باشن، مگه الان خلیج فارس بین همسایه ها یکسان تقسیم شده که در مورد دریای خزر اینطور باشه؟
  • اندر حکایت متحدما IR ۱۳:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۲
    20 2
    🔹روسیه و الجزایر بر سر تحویل جنگنده‌های سوخو ۵۷ و سوخو ۳۴ تا سال ۲۰۲۵ به توافق رسیدند.
    • US ۱۴:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۲
      8 5
      الجزایر همیشه متحد واقعی روسیه بوده نه مثل کشور فقیر خاورمیانه کارت بازی ارباب پوتین برای خروج از انزوا
    • IR ۱۵:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۲
      3 2
      تو میگی متحد ما میگیم نوچه.اگر نوچه روسیه بشی بهت بمب اتم هم میده ولی وقتی متحد استراژیک بشی صرفا اره باهات کل میندازه. ما مغزمون آب تلیته.با شرق و غرب عالم برای منافعمون کل میندازیم نه مثل شما نوچه های قدرت های پوشالی همون شاهدم نمیدادیم روسیه الان تو باطلاق میلیارد دلاری تسلیحاتش بود
    • قلی IR ۱۶:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۲
      1 2
      تهدید کنیم همون الجزایرهم بهتون پهپاد و مهمات بده
    • صاف IR ۱۶:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۳
      2 0
      روسیه بره تسلیحات از همان الجزایر بگیرد
  • سیاس باشیم IR ۱۳:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۲
    8 1
    ما کشوری مستقلی باید بشیم نباید امورات مونو کامل بدبم دست چین و روسیه. چون اونام دنبال منافع ملی شونن. اونا با هم متحدن ولی با هم رقابت و گاهی اوقات تضاد دارن.سیاست رو یاد بگیریم
  • مهدی IR ۱۴:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۲
    4 8
    ما می توانیم
  • IR ۱۴:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۲
    2 5
    اجازه گرفتین؟
  • IR ۱۴:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۲
    3 4
    آتن و بحرین و دبی و قاهره استانهای جداشده ابران هستند و باید به ایران بازگرند
  • FI ۱۴:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۲
    5 0
    چقدر شهید دادیم تا بدینجا برسیم. خداوند خون آنها را پایمال نمی کند. در ضمن پرتابگر نه لانچر.
  • IR ۱۵:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۲
    6 0
    انتخاب با ماست از نبود آب و نان و هوا بمیریم یا با عزت بمیریم
    • IR ۱۹:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۲
      2 5
      رفراندوم برگزار کنید برای ملت تصمیم نگیرید.خودتون میتونید جمع شید یه گوشه با عزت بمیرید
    • IR ۲۳:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۲
      2 3
      الان یعنی با آمریکا دشمنی داریم اسمش عزته؟؟؟
    • FR ۱۱:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۳
      0 1
      19.35 گم شو تو خیابون صبح تا شب رفراندوم تو مجازی 190 میلیون نفرید ولی تو واقعت به 20 هزار تا هم نمیرسید
  • وروگرد مرکز استان زاگرس بکنین IR ۱۶:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۲
    2 3
    ما به سامانه ای مانند هایمارس یا کپی کره ایش چونمو نیاز داریم هم می تونه راکت بزنه هم موشک های سیصد و پانصد کیلومتری با بارگزاری سریع همه هم هدایت شونده
  • IR ۱۷:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۲
    4 0
    روسبه باید یک سوزن بخودش بزنه یک جوالدوز به ایران روسها خودشون جاهایی را ازخودشون میدونند که درانکار بین المللی قرار داره آنوقت برای ایران نسخه می پیچه
  • IR ۱۷:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۲
    3 0
    میشه اینطور تحلیل کرد که روسها برای ازدست ندادن منافع اقتصادی حاشیه نشینهای خلیج فارس موضعی برخلاف منافع ایران گرفته باشد .روسها نمیخواهند مواضع ایران دربرابر ناتو بهم بخوره زیرا با دور زدن ناتو روسیه کاملا درمحاصره ناتو قرار میگیره وترکیه هم که اوکراین برروس ترجیح میدهد بخاطر حضورش درناتو بوده که کمک کنه یک کمربند ناتویی ازآذربایجان به دریای خزر برسه ولی ایران چون با نزدیک شدن ناتو به ایران مخالف بوده که با رویکرد سیاسی روسها دریک راستا قرار گرفته است اما اینها موقتی است وزمانیکه روسها ازقضیه اوکراین فارغ شوند برعلیه منافع ایران موضع خواهند گرفت و نمیتواند وضعیت فعلی را یک راهبرد تلقی کرد .
  • IR ۱۸:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۲
    1 0
    این ها یک اخطار جدی به عرب مرتجع هم هست که به خاک یک کشور پهناور و قدرتمند طمع کنی ممکنه همون باریکه کوچولوتو هم از دست بدی .
  • IR ۱۸:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۲
    0 1
    کاردرست همین بازدارندگی هست .شما وقتی قدرت اول موشکی منطقه هستی باید بری با خود آمریکاییها ازموضع قدرت مذاکره کنی ومشکلات تحریم هم حل کنی .به خاطر رفاه مردم ایران .ولی افسوس
  • یزدان IR ۲۱:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۲
    1 3
    انتقام سخت
  • آرش IR ۲۱:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۲
    1 1
    درود بر رزمندگان اسلام . ما موقعی مورد تهاجم قرار میگیریم که از داخل به هم ریخته باشیم و همینکه با بلوکی از کشورها از جمله امریکا و ایادی منطقه ایش و کشورهای ناتو به طور مستقیم و موافقت چین و روسیه با این تهاجم . تنها و تنها در این صورت دشمن به ما حمله خواهد کرد ولا غییر. ما باید به فکر سلاح هایی از جمله هسته ای و پرتابگرهای بالای ۱۴ هزار کیلوتری باشیم تا کسی در مخیله اش فکر این تهاجم را نکند . وگرنه ایران رو تکه پاره و این تکه پاره ها سالها باهم جنگ خواهند کرد.
  • BE ۲۲:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۲
    1 1
    ما نفهمیدیم ۶۰۰ کیلومتر برد یا ۴۰۰ کیلومتر.
    • عشق ایران IR ۰۰:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۴
      0 0
      600و400دوتاعددودرموردبرددوجنگ افزاراست یکی کروزودیگری بالستیک
  • IR ۲۳:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۲
    1 0
    جالب شرق که روزی انقللبی بود حتی یک خبر لز هتک حرمت بانوان محجبه در شیراز و اراک منتشر مکرده خدایا عاقبت همه ما رو ختم به خیر کن
  • IR ۲۳:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۲
    1 1
    مرگ بر روسیه
  • IR ۰۳:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۳
    2 2
    سلام بر حسین شهید لعنت بر یزید
  • IR ۰۳:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۳
    2 1
    سلام بر حسین شهید لعنت بر یزید
  • IR ۱۱:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۳
    1 0
    صلح با عربستان با فشار چین کاری کرده که ایران حتی موشک 400 کیلومتری رو نمی تونه رسانه ای کنه!!
  • IR ۱۱:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۳
    0 1
    باید بمب و موشک ضد پناهگاه هم ساخت که دشمنان ادعا نکنند دچار سردرد شده اند، بلکه کامل راحت شوند
  • علی اقا IR ۱۵:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۳
    1 1
    ملت الحمدلله از موشک بینیاز شدن، اقتصاد رو دریابید
  • IR ۲۰:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۶
    0 0
    این رزمایش بی حال مثلا جواب لشکرکشی امریکا به خلیج فارس بود؟
  • IR ۲۱:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۷
    0 0
    از رزمایش هایی که یادم میاد بی خود تر و بی حال تر بود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس