کد خبر 1513215
تاریخ انتشار: ۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۷
قلدری پلتفرم‌ها

این روزها قانون‌گریزی‌های گروهی بعضی از پلتفرم‌ها به‌ویژه در مقابله با مسئله قانونی عفاف و حجاب و تدبیر حاکمیت در تقابل با این تخلف‌ها، بحث داغ محافل مجازی و غیرمجازی شده‌است.

به گزارش مشرق، پلتفرم‌ها یا همان سکوهای مجازی امروز در دنیای دیجیتال نقش بسزایی در زندگی ما دارند. در همه دنیا حاکمیت‌ها با این سکوها دست به‌گریبان‌ هستند و به مهار آنها می‌اندیشند؛ چراکه این سکوها با پاسخگویی به نیازهای روز مردم، علاوه بر کسب درآمدهای نجومی، از قدرت نرم خاصی که برخاسته از قدرت توده‌های مردم است، برخوردارند.در ایران نیز در سال‌های اخیر سکوهای مجازی متعدد و متنوعی ساخته شده که بنابر آمار، تعداد آنها بیش‌از ۴۰۰سکوست. تعدد این سکوها و قدرتی که در آنها جمع می‌شود، لزوم نظارت و تقابل با قانون‌گریزی آنها را مضاعف می‌کند. این روزها قانون‌گریزی‌های گروهی بعضی از این سکوها، به‌ویژه در مقابله با مسئله قانونی عفاف و حجاب و تدبیر حاکمیت در تقابل با این تخلف‌ها، بحث داغ محافل مجازی و غیرمجازی شده‌است.به این مناسبت، پرونده چند سال اخیر بعضی از این سکوها را ورق زدیم و برخی تخلف‌های علنی آنها را مرور کردیم. این تخلفات گرچه لزوما درباره مسئله حجاب و عفاف نبوده، اما نشان‌دهنده این است که در این سکوها خوی قانون‌گریزی در هر نقطه‌ای که منافع اقتضا می‌کرده و خلأ قانونی وجود داشته یا نظارت کافی انجام نشده، بروز یافته ‌است. همانطور که می‌بینید حتی در بعضی از موارد، با تقلب به رقیب ضربه زده‌اند. اکنون به مرور بعضی از این تخلفات می‌پردازیم:

۱.دیجی‌کالا- سال ۹۸
در اسفندماه ۹۸درحالی‌که کرونا در حال اوج‌گیری بود، تخلفی درباره اقلام بهداشتی متوجه دیجی‌کالا شد. سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی وقت درباره فروشگاه دیجی‌کالا گفت: «قاعدتاً در این شرکت تخلف صورت گرفته است و آنها تخلفاتی چون گرانفروشی، عرضه خارج از شبکه و احتکار به قصد گرانفروشی داشتند که این تخلف‌ها احراز شده و ما رسیدگی‌های لازم را انجام خواهیم داد.

۲.نماوا، فیلیمو و روبیکا- سال ۱۴۰۰
رئیس کمیسیون اصل نود مجلس گفت: ۲پلتفرم اشتراک فیلم و یک پیام‌رسان داخلی در فروش پهنای باند تخلف کرده ۵۰درصد اضافی از مشترکان دریافت کرده‌اند. این تخلف در اضافه دریافت مربوط به همه مشترکانی می‌شود که از این پلتفرم‌ها استفاده می‌کردند.

۳.آپارات- سال۱۴۰۱
ساترا چند روز قبل از جام‌جهانی، دستورالعمل نحوه پخش مسابقات از پلتفرم‌ها را صادر کرده و در آن، پلتفرم‌ها را به استفاده از قاب اختصاصی شبکه‌های ۳و ورزش ملزم کرد. برهمین اساس از مدیر آپارات به‌دلیل نقض کپی رایت آثار صداوسیما و کسب درآمد از محتوا بدون انجام هماهنگی لازم با آن سازمان شکایت شده‌است. در شهریور سال ۱۴۰۰نیز روابط‌عمومی کل سازمان صداوسیما اعلام کرد، مدیرعامل وب‌سایت آپارات، به اتهام نشر و پخش آثار متعلق به سازمان صداوسیما در فضای مجازی محکوم شد.
(خبرگزاری تسنیم۱۴۰۱/۹/۴)

۵.کلاهبرداری اسنپ از تپسی- سال۱۴۰۲
سپهر دادجوی‌توکلی، مدیر روابط‌عمومی شورای رقابت با اشاره به جلسه ۵۵۵ شورای رقابت گفت: شرکت اسنپ در سال گذشته، هزار سیم‌کارت خریداری کرده‌است و به‌عنوان مسافر، وارد سامانه شرکت تپسی شده و به اطلاعات تماس راننده‌ها دست پیدا کرده و پس‌از آن، به راننده‌های شرکت تپسی پیشنهاد همکاری با حقوق بالاتری را داده‌است. از آنجایی که راننده‌ها پیشنهاد شرکت اسنپ را قبول کرده‌اند، به شرکت تپسی خسارت مالی وارد و شرکت اسنپ به رویه ضدرقابتی محکوم شده‌است و باید جریمه نقدی پرداخت کند.

۶.دیجی‌کالا- سال ۱۴۰۲
ساختمان اداری دیجی‌کالا توسط اماکن فراجا به‌خاطر مسئله حجاب پلمب شد. این اقدام درپی انتشار عکس دسته‌جمعی کارمندان مرد و زن بی‌حجاب در ساختمان اداری دیجی‌کالا در فضای‌مجازی صورت گرفته‌است. همچنین خبرگزاری قوه قضاییه از تشکیل پرونده قضایی درباره حجاب کارمندان خانم یکی از بخش‌های دیجی‌کالا خبر داده بود.

۷. ازکی -سال ۱۴۰۲
براساس تصمیم کارگروه حجاب و عفاف وزارت امور اقتصادی و دارایی در بیمه‌مرکزی و طبق حکم این کارگروه مجوز فعالیت شرکت کارگزاری «از کی» تا اطلاع ثانوی تعلیق شده‌است. این اقدام درپی انتشار تصویری از کشف حجاب کارمندان شرکت ازکی (خرید بیمه‌نامه) منتشر شد.

منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۰۸:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۹
    2 32
    حالا ای کاش یه ضربه اساسی میزد این قوه..که خلافکار، حواسش جمع شه.
  • IR ۰۹:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۹
    41 1
    بخوای برخورد بی منطق باهاشون داشته باشی طرف سرمایش رو از کشور خارج می‌کنه و ضررش برای خود مردم کشور است .طرف دیوانه نیست این همه تحقیر را داخل کشور بپذیره وقتی میدونه قدرت فکری و بهره استعدادی بالایی داره که خارج از کشور بهتر ازش استفاده میکنند و به پوشش گیر نمی دن.ولی در زمینه کلاه برداری های مالی حرفتون کاملا درسته و اونور آب هم پوستش را میکنند
  • IR ۰۹:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۹
    3 30
    جمهوری اسلامی در پرورش مار در آستین تخصص ویژه دارد
  • جواد IR ۰۹:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۹
    1 40
    دستگاهها و اتحادیه های صنفی ابتدا باید از افراد لائیک پاک سازی شود تا شاگردان خوب ظاهر شوند این یک اصل است که تاکنون رعایت نشده است؟؟؟
  • IR ۰۹:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۹
    2 31
    وقتی در کلاه قانون پشمی نباشد پلتفرم ها هم قلدری میکنند. یک هفته سایت فروش دیجیکالا را از دسترس خارج کنید ببینید همه کارمنداشون چادری میشن یا نه.
  • IR ۰۹:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۹
    2 28
    طاقچه رو یادت رفت لیست کنی.
  • محمد IR ۱۰:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۹
    4 20
    مشرق عزیز اینا که سرخود نیستن و نهاد ناظر دارن فک نمیکنین الان مشکل جای بالا دستی مثله وزارت خونه ها و دولته؟!
  • IR ۱۱:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۹
    4 22
    قانون برای ضعفاست نه پلتفرم‌های رانتی متصل به بالا
  • اکبر مطلع IR ۱۵:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۷
    0 0
    بچه های رشد یافته پای برنامه های ماهواره ای و صهیونی از این بهتر نمیشه.از کودکی با فرهنگ و اوهام غربی و شیطان پرستی بزرگ شدن...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس