1

قیمت مرغ در بازار دوباره افزایش یافته و به بیش از ۱۰۰هزار تومان رسیده‌است.حتی فروشگاه‌هایی که بنر تنظیم بازار نصب می‌کنند و اطلاع رسانی کرده‌اند در زمان مراجعه متقاضیان می‌گویند مرغ نداریم.

به گزارش مشرق، برخلاف ادوار قبلی، این بار گرانی مرغ ارتباطی به جوجه‌ریزی ندارد و بررسی‌ها نشان می‌دهد آنچه اتفاق افتاده به دلیل کمبود نهاده یا بهتر بگوییم انحراف نهاده است. قرار بود در اردیبهشت به مرغداران سویا تحویل داده‌شود اما تاکنون تحویل نشده و بسیاری از آنها اعلام کرده‌اند از بازار آزاد تهیه می‌کنند. اظهار نظرهای متفاوت و بررسی دلایل نوسان قیمت مرغ، ما را بر آن داشت گزارشی تهیه کنیم که مشروح آن در ادامه می‌آید.

ماجرای مرغ به امروز و دیروز برنمی‌گردد. در دولت قبل زمانی که ارز ۴۲۰۰ تومانی هنوز در چرخه اقتصادی وجود داشت هم مرغ با گرانی همراه بود و با روی کار آمدن دولت سیزدهم قرار بود این ماجرا تمام شود. از این رو سامانه بازرگام و بازارگاه در سال۱۴۰۰ راه‌اندازی شد تا نهاده‌های دام و طیور در این سامانه عرضه و مرغداران بتوانند تقاضای خود را ثبت و نهاده را دریافت کنند. اما ظاهرا این سامانه ها کارکرد اصلی خود را از دست داده‌است.

بانک مرکزی ایران اواخر سال گذشته نرخ ۲۸هزار و ۵۰۰ تومان را برای واردات کالاهای اساسی در نظر گرفت، که این نرخ پایین‌تر از نرخ عرضه و تقاضایی مرکز مبادله طلا و ارز و بازار غیر رسمی است.

برخی فعالان بازار اعلام کردند بانک‌مرکزی ارزی برای واردات نهاده‌ دام و طیور تخصیص نداده که پیگیری خبرنگار ما نشان می‌دهد وزارت جهادکشاورزی هر چه ثبت کرده، پرداخت شده‌است.

سکوت وزارت جهادکشاورزی

مسعود امراللهی، سرپرست دفتر بازرسی و نظارت بر کالای اساسی وزارت جهادکشاورزی به جام‌جم گفت: این موضوع به معاونت بنده ارتباطی ندارد و باید از معاونت‌های دیگر پیگیری کنید. نکته قابل توجه اینجاست که دفتر بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی دقیقا همان‌طور که از نامش پیداست باید بر چگونگی وضعیت کالاهای اساسی نظارت کند و در صورت نیاز وارد عمل شود اما سرپرست این معاونت از پاسخگویی ممانعت کرد.

قیمت فراتر از مصوب

بررسی داده‌های بازار مرغ نشان می‌دهد که میانگین قیمت مرغ از قیمت مصوب آن در کل کشور فراتر رفته‌است.

مرغ در استان‌های آذربایجان‌شرقی، مازندران و بوشهر گران‌تر از کل کشور فروخته می‌شود. قیمت مرغ در این استان‌ها به طور متوسط به بیشتر از ۹۲ هزار تومان می‌رسد. حداکثر قیمت مرغ در این استان‌ها به ۹۵ تا ۹۷ هزار تومان می‌رسد.

در صورت ادامه این روند باید شاهد مرغ ۱۰۰ هزار تومانی باشیم؛ در حالی که قیمت مصوب برای این کالای مصرفی در کل کشور ۷۳ هزار تومان است.

در نتیجه میانگین و حداکثر قیمت مرغ در این استان‌ها ۱.۲ تا ۱.۳برابر قیمت مصوب است. این در شرایطی است که واحد بازرسی وزارت جهادکشاورزی صریحا عرضه مرغ بالاتر از ۷۳ هزار تومان را مستحق تعزیر توصیف کرده‌است. وضع سایر استان‌ها هم بهتر از این سه استان نیست. در شش استان، حداکثر قیمت مرغ بیشتر از ۹۰ هزار تومان یا به طور دقیق ۹۰ هزار تومان است؛ نشانه‌ای از این‌که حداکثر قیمت مرغ ۱۷ تا ۲۰ هزار تومان بالاتر از نرخ مصوب است. میانگین قیمت مرغ در کل کشور هم در حال حاضر بیشتر از ۸۲ هزار تومان است.

میانگین قیمت مرع در سال ۱۴۰۰ به ۲۶ هزار تومان و در سال ۱۴۰۱ به ۵۲ هزار تومان می‌رسید. میانگین قیمت مرغ در کل سال ۱۴۰۲ هم به ۷۵ هزار تومان می‌رسید؛ نشانه‌ای از این‌که مرغ در سال جدید به طور میانگین ۷۰۰۰ تومان گران‌تر شده‌است اما میانگین حال حاضر همین مرغ نسبت به سال ۱۴۰۰، ۵۶ هزار تومان و نسبت به سال ۱۴۰۱، بیشتر از ۳۰ هزار تومان گران‌تر شده‌است.

در مجموع میانگین قیمت مرغ کشتار از سال ۱۴۰۰ تاکنون، بیش از ۳۰۰ درصد افزایش یافته‌است. واقعیت این است که مرغ از میانه دهه ۸۰ پیوسته از سبد خانوار پرکشیده‌است؛ در نتیجه معضل مرغ مربوط به دهه ۹۰ و آغاز دهه ۱۴۰۰ نیست. متوسط قیمت مرغ از سال ۱۳۸۶ تاکنون بیش از ۴.۵ برابر شده‌است.

ریشه افزایش قیمت مرغ از دهه ۸۰

با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از زنجیره قیمت‌گذاری کالاهای اساسی و قیمت گذاری آن بر اساس ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی، یک جهش در قیمت مرغ ایجاد شد اما این جهش اساسی در قیمت‌ها اعمال نشد؛ به این معنی که قیمت مرغ از زمان حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از اردیبهشت سال گذشته، ۱.۴برابر شده‌است.

دلیل اصلی افزایش قیمت مرغ را می‌توان در ناهماهنگی و بی سر و سامانی فرآیندهای تجاری جست؛ از قبیل تخصیص ارز، تامین نهاده (خواراک) از قبل تخصیص ارز، کمبود نقدینگی در صنعت و متعاقب آن کاهش جوجه‌ریزی، عرضه نهاده در بازار آزاد، کافی نبودن حجم عرضه نهاده در سامانه بازارگاه (محل خرید نهاده)، تاخیر در واردات مرغ گرم و یخ زده، هزینه‌های بالای تولید و... جست‌ و جو کرد. وابستگی بالا به واردات نهاده‌های دامی، مهم‌ترین معضلی است که ناکارآمدی این زنجیره را رقم زده‌است. تا سال ۱۳۹۲ وابستگی ۱۰۰درصدی به نهاده‌های دامی وجود داشت اما به صورت تدریجی کشور توانست که حجم وابستگی خود را کم کند اما همچنان ۷۵ درصد نیاز کشور از طریق واردات به دست واحدهای دام و طیور می‌رسد.

مرغ در مسیر رشد

با وجود تعلل دو ماهه‌ای که در عرضه نهاده مرغ رقم خورد، این هفته اخباری در مورد آغاز عرضه نهاده منتشر شده‌است. با این‌که بانک مرکزی می‌گوید ارز مورد نیاز برای واردات را تامین کرده اما به نظر می‌رسد که تاخیر در تامین آن به تاخیر در عرضه نهاده و متعاقب آن افزایش ۷۰۰۰ تومانی قیمت مرغ در ماه جاری انجامیده‌است.

حالا وزارت جهادکشاورزی پس از مدت‌ها تاخیر در اعلام دلایل کمبود نهاده در بازار و کمبود عرضه مرغ در استان‌ها که قیمت را به آستانه ۱۰۰هزار تومان رسانده، واردات مرغ گرم و منجمد را برای تنظیم بازار مطرح کرده‌است. بنابر اعلام علیرضا پیمان پاک، قائم‌مقام وزارت جهادکشاورزی و معاون وزیر صمت «از هفته جاری روزانه حداقل ۳۰۰ تن مرغ گرم و ۳۰۰ تن مرغ منجمد وارد کشور خواهدشد که در میادین تره‌بار و فروشگاه‌های زنجیره‌ای به قیمت مصوب توزیع می‌شود».

در واقع وزارت جهادکشاورزی همواره پس از ملتهب شدن بازار و جهش قیمت‌ها اقدام به واردات می‌کند. این در شرایطی است که همین حالا هم قیمت مرغ در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و میادین میوه و تره بار به طور متوسط به ۸۲ هزار تومان می‌رسد. حداقل قیمت مرغ تنها در سه استان به قیمت ۷۳هزار تومان به فروش می‌رسد: تهران، خراسان رضوی و خراسان جنوبی. اما در همین سه استان حداکثر قیمت به ترتیب ۹۹هزار تومان، ۸۵هزار تومان و ۷۷هزار تومان است. حداکثر قیمت مرغ هم تنها در گیلان و قم به ۷۳هزارتومان می‌رسد؛ نشانه‌ای از این‌که بازار دیگر با قیمت‌ها مصوب کار نمی‌کند و مرغ در آستانه پرکشیدن بر روی ستون پنج رقمی ۱۰۰هزارتومان است.

عرضه سویا تا ۲ برابر نرخ مصوب

عمده نهاده‌ای که به مصرف مرغداری‌ها می‌رسد، مربوط به سویاست که به شکل سویا و کنجاله سویا به کشور وارد می‌شود. اما در عرضه این‌قدر اما و اگر وجود دارد که بحران آن را می‌توان در کمبود مرغ و افزایش قیمت آن دید. از طرفی وجود انحصار در واردات کنجاله سویا و ذرت هم به این وضعیت دامن زده‌است؛ چرا که ریش و قیچی در دست واردکنندگان عمده است.

پرویز فروغی، دبیر کانون مرغداران کشور با اشاره به شرایط تولید، قیمت نهاده و عرضه آن به جام‌جم، گفت: جوجه را باید به قیمت ۱۵هزار تومان، سویا را باید به قیمت ۱۷هزار تومان و ذرت را باید به قیمت ۱۱هزار تومان به دست مرغدار برسانند تا مرغدار، مرغ زنده را ۵۲هزار تومان عرضه کند اما هیچ یک از اینها به قیمت مصوب خود ارائه نمی‌شود تا مرغ زنده ۵۲هزار تومان عرضه و ۷۳هزار تومان (نرخ مصوب کشتار) به فروش برسد.

از آنجا که ابتدای زنجیره یعنی تامین نهاده، جوجه یکروزه و... با قیمت‌های مصوب به دست مرغدار نمی‌رسند، نباید توقع داشت که خروجی زنجیره بر اساس نرخ مصوب سر و شکل پیدا کند. به این معنی که مرغدار باید سویای ۱۷هزار تومانی (نرخ مصوب) را به قیمت ۳۰ تا ۳۳هزار تومان از بازار خریداری کند.

این در حالی است که عرضه نهاده باید از طریق سامانه بازارگاه به موقع انجام شود. مرغدار نمی‌تواند مرغ و جوجه خود را با شکم خالی نگه دارد. در هر حال، باید نیاز خود را از بازار تهیه کند. روی همین حساب، عرضه مرغ در کشور کم شده‌است. از طرفی از اردیبهشت ماه که مرغداران پول سویا را واریز کردند، هنوز آن را دریافت نکرده‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 38
  • در انتظار بررسی: 5
  • غیر قابل انتشار: 26
  • IR ۱۸:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
    6 43
    آدم با مرغ نخوردن نمیره ولی بی حجابی انسان رو از لحاظ مغزی میکشه . بنابراین مردم بجای اینکه اینقدر بفکر شکمشون باشن باید بفکر مغزشون باشن
    • حیدری IR ۱۸:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
      29 4
      آدم گشنه دین و ایمان سرش نمیشه
    • IR ۱۹:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
      21 4
      دمت گرم اصلا شکم میخوان چکار . نون خالی بهشون بده . نه نه زیادیشون میشه . به همه هوا بده تا آخر عمرشون بخورن . خودتم زودتر برو سر سفره چلو گوشتت یخ نکنه از دهن بیافته
    • IR ۲۳:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
      8 1
      تو یکم برای خودت اسفند دود کن .
    • حمید IR ۰۰:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
      1 13
      اصلاح طلبان با انحصار بازار و رانت در اتاق بازرگانی و وزارت صمت و اقتصاد، موجب افزایش روز افزون قیمت ها شده اند تا از این راه دولت سیزدهم را ناکارآمد جلوه بدهند و به یک جنگ اقتصادی دامن بزنند
    • IR ۰۲:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
      0 9
      این کامنت های گیم تئوری جهت نفرت افکنی توسط عوامل آمریکا هست. مایحتاج ضروری رو با حجاب مقایسه می‌کنه.
    • انقلابی منطقی IR ۱۱:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
      6 1
      تاسف به حال شما بخاطر این تفکر!
    • متین IR ۱۲:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
      9 1
      احتمالا حضرتعالی کاملا شکم سیر هستین که از شکم گشنه خبر ندارین
    • IR ۱۹:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
      1 1
      اشتباه در گزینش وزیر جهاد باعث چنین بحرانی شد آقامیری جدی و مقتدر بود بخاطر همین نگذاشتند وزیر شود
  • محمد IR ۱۸:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
    34 0
    خدا شاهده خیلی وقته گوشت نمیشه خورد ولی از الان دیگه مرغم نمیشه خورد فقط داریم برنج خالی اونم از نوع تایلندی میخوریم ظلم نیست این مردم خوب نتونن یه غذای خوب بخورن تا شرمنده سفره زن و بچه نباشن؟
    • مریم IR ۰۰:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
      8 0
      دولت عوض واردات خودرو تعرفه 171 درصدی وضع میکنه،این خود تحریمی ها بماند مرغ و گوشت هم که بماند
  • IR ۱۸:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
    37 7
    اماراتی ها سفینه به فضا فرستادن ما اندرخم مرغ ایم . اگه بهتون برنمی خوره
    • IR ۱۹:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
      1 22
      خیلی چلاغی. برای همین باید کاه بخوری
    • IR ۱۸:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
      0 0
      البته که از اکسب که فکارش از مغز خارح نمیشه انتظار بیش لز این نمیره
  • IR ۱۸:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
    22 5
    یاحسین ازاینا مارونجات بده
  • IR ۱۹:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
    18 7
    عرضه کننده نهاده در بازار آزاد را اعدام کنید!
    • IR ۲۰:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
      15 0
      ازخودشونه
  • IR ۲۰:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
    28 1
    مدعیان مدیریت جهان چند ماهه تو مدیریت مرغ موندن
  • IR ۲۱:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
    16 1
    این حرفا همش آسمان ریسمان بافتنه، هزینه تولید در ایران بالاست!؟ با انرژی تقریبا مفت و کارگر ماهی ۱۵۰ دلار چطوری هزینه تولید در ایران بالاست!؟
  • IR ۲۲:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
    27 1
    قدرت اول منطقه قیمت مرغ و نمیتونه کنترل کنه
  • IR ۲۳:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
    10 0
    متاسفانه تنها چیزی که دولت می‌تونه کنترل کنه حقوق کارمند و کارگره .... وگر نه افزایش قیمت برای بقیه آزاده.
    • محمد IR ۲۰:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
      0 0
      دولتی که مایه شرمساری انقلاب شده باید همه شون استعفا و به یه ارگان مبتکر و جهادی تحویل بدن
  • IR ۰۰:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
    11 0
    فقط یک دلیل داره : دروغگویی مسئولان
  • سید فروزان CH ۰۱:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
    0 1
    بزرگ‌ترین اشتباه منحل کردن سازمان گوشت کشور بود ،با وجود این سازمان حتی در زمان جنگ هم ملت از بابت گوشت و مرغ نکرانی کمبود و گرانی نداشتند
  • سید فروزان CH ۰۱:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
    7 0
    یعنی یک کارگر با هفت میلیون حقوق ،استخوان مرغ هم نمیتواند بخرد .
  • حسن + يك IR ۰۶:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
    12 0
    اولا مگه قيمت مرغ و نهاده ها سال قبل ازاد نشد ؟؟؟؟؟؟ ديگه بازار آزاد و نرخ مصوب چه معني داره ؟؟؟؟؟ دوما خاك عالم بر سر دولتي كه نتونه از پس چند تا دلال الدنگ نهاده بر بياد مگه اينكه كسي در حد وزير يا بالاتر دستش تو كار باشه !!!!! اقايون دولتي ديگه زمان بچه بازي سر اومده اگه بازار مرغ را به يك بچه 8 ساله داده بودين تا حالا سرو سامان داده بود بس ديگه حيا كنيد
  • IR ۰۷:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
    11 0
    تنها دلیل این معضلات ناکارآمدی مدیران رانتی دولت بیسوادهاست
  • وروجک IR ۰۷:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
    3 0
    مجلس شورای اسلامی اگه یک تحقیق و تفحص از چند وزارتخانه جهاد کشاورزی و بهداشت ودرمان انجام بده و واقعیت ها رو اعلام کنه بدون شک حداقل صد نفر اعدامی که مفسد کلان اقتصادی هستند بیرون خواهد آمد.
  • IR ۰۸:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
    7 0
    این هم نتیجه خدمت مردم به مرغداران که میگفتند بروید بخرید ذخیره کنید که تولید کننده ضرر نکنه /
  • IR ۰۸:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
    8 0
    این جز بیکفایتی و فساد مسئولین چیزی نیست که اینهنه ظلم به مردم‌میشه و ظلم بیجواب نمیمونه
  • IR ۰۸:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
    4 8
    دلایل افزایش قیمت مرغ==== نفوذیها در بین مسئولان
  • IR ۰۸:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
    10 0
    دلایل افزایش قیمت مرغ============== نالایق بودن مسئول مربوطه
  • ناشناس SI ۱۳:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
    3 0
    اقتصاد علم است
  • بی نام IR ۱۳:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
    1 0
    قرارگاه مرغ جه خبر؟
  • ناشناس IR ۱۳:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
    0 0
    با سلام آیا مشکل اقتصاد امروز ما فقط مرغ است؟؟؟! در یک شهرستان کوچک رهن یک آپارتمان ۲۰۰ میلیون؟؟؟!!! اوضاع اقتصاد ومعیشت مردم از خط قرمز گذشته ورودبه سیاهی می رود.
  • RO ۱۸:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
    1 0
    شما بگو یه چیزی در این مملکت ارزون شده باشه! حرف مفت و دروغ صد البته😂😂😂
  • محمد IR ۱۱:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۵
    1 0
    شما که می گفتید حسن روحانی بلد نیست رییسی و وزیران و مدیرانش هم که بلد نیست. پش مشکل جای دیگری است که این اوضاع است.
  • غلام IR ۱۵:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۸
    0 1
    بی شک نتایج انتخاب روحانی در ۹ سال پیش است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس