کد خبر 1510579
تاریخ انتشار: ۳۱ تیر ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۸
آلمان: ترکیه همسایه بی‌دردسری نیست

وزیر خارجه آلمان می‌گوید که هموار شدن مسیر پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا در آینده نزدیک متحمل نیست.

به گزارش مشرق، آنالنا بربوک، وزیر خارجه آلمان با اشاره به اینکه ترکیه به دلیل «مسائل حقوق بشری»، از اتحادیه اروپا فاصله دارد، گفت که پیوستن این کشور به این بلوک در آینده‌ای نزدیک محتمل به نظر نمی‌رسد.

به گفته بربوک، دلیل اینکه ترکیه قادر به پیوستن به اتحادیه اروپا نبوده، این است که «آنکارا هنوز معیاری مهم که برای چنین مذاکراتی ضروری به شمار می‌رود را برآورده نکرده است.»

وی گفت که این معیار، مسائل حقوق بشری را شامل شده و در ادامه تاکید کرد که «ترکیه برای اتحادیه اروپا همسایه بی‌دردسری نیست.» با این حال، بربوک اذعان کرد که آنکارا «یکی از بازیگران راهبردیِ مهم جهان در بیخ گوش اروپا به شمار می‌رود و از حیث روایط خارجی نیازمند رویکردی ویژه است.»

بربوک ادامه داد: گرچه آلمان از آشتی با ترکیه استقبال و به اتخاذ رویکرد راهبردی وآینده‌نگر بین این کشور و اتحادیه اروپا ترغیب می‌کند اما اروپا «ساده‌لوح» نیست و در برهه چالش‌برانگیز ژئوپلیتیکی موجود، فرآیند پیوستن ترکیه به این بلوک فرآیندی ساده نخواهد بود.

روسیه به اشتیاق ترکیه برای پیوستن به اتحادیه اروپا واکنش نشان داد و دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین درباره این مساله گفت: هیچ‌کس دوست ندارد ترکیه را در اروپا ببیند؛ منظورم اروپایی‌ها هستند.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه هفته گذشته سعی کرد با اعلام حمایت از پیشنهاد سوئد برای پیوستن به ناتو، اعضای اتحادیه اروپا را تحت تاثیر قرار دهد. با این حال، مقامات این بلوک از جمله اولاف شولتز، صدراعظم آلمان و دانا اسپینانت، سخنگوی کمیسیون اروپا تاکید کردند که این دو مساله غیرمرتبط هستند. اردوغان در حالی در ازای تسهیل فرآیند پیوستن به اتحادیه اروپا، به پیشنهاد عضویت سوئد در ناتو چراغ سبز داده است که بیش از یک سال، همواره با آن مخالفت کرده بود.

ترکیه برای نخستین بار در سال ۱۹۸۷ درخواست عضویت در اتحادیه اروپا را مطرح کرد و ۱۲ سال بعد، یدک کشیدن عنوان نامزدی پیوستن به این بلوک تنها دستاوردش بود. اما در سال ۲۰۱۸ یعنی زمانی که اتحادیه اروپا مذاکرات الحاق را به دلیل مسائل حقوق بشری، تعلیق کرد، این روند عملا متوقف شد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۲:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
    6 2
    ترکیه یک مرز امن ندارد احمق ترین سیاستمدارانی که متخصص دشمن سازی علیه خود هستن
  • IR ۱۲:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
    1 1
    باز این جادوگر صحبت کرد!
  • IR ۱۴:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
    2 0
    چه رنگ مویی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس