کد خبر 1510252
تاریخ انتشار: ۳۱ تیر ۱۴۰۲ - ۰۳:۲۸

به گزارش مشرق، صابر گل‌عنبری پژوهشگر، مترجم، روزنامه‌نگار و کارشناس روابط بین‌الملل در کانال تلگرامی خود متنی را با عنوان « دورخیز آمریکا برای حذف ایران از بازار عراق!»، منتشر کرد:

هر چند تجارت ۱۱ میلیاردی ایران با عراق با تجارت ۱۶ میلیاردی امارات و ۵۳ میلیاردی چین با این کشور فاصله دارد، اما قابل توجه و بغداد از شرکای تجاری مهم تهران است. با این حال، ادامه چالش‌های کنونی می‌تواند افق این تجارت را تیره و تار کند و به آن آسیب جدی بزند و در مقابل عرصه عراق عملا در اختیار بازیگران دیگری چون ترکیه، امارات، عربستان در سایه دور خیز آن‌ها برای تقویت تجارت و سرمایه‌گذاری در عراق قرار گیرد.

یک روی خبر دیروز وال استریت ژورنال آمریکا مبنی بر تحریم 14 بانک عراقی به دلیل معامله دلار با تهران جلوگیری از انتقال ارز به ایران است، اما روی دیگر آن دورخیز آمریکا برای حذف ایران از بازار عراق است؛ هدفی که تداوم مشکلات ناشی از پرداخت بهای برق و گاز صادراتی به عراق به علت تحریم‌های آمریکا و آزادی قطره چکانی این اموال به دستور واشنگتن به تحقق آن کمک می‌کند.

هر چند سیستم بانکی در عراق چندان قوی نیست، اما تحریم بانک‌های عراقی نه تنها، بغداد را بیشتر در تجارت با ایران از بیم تشدید این تحریم‌ها در آینده دست به عصا خواهد کرد، بلکه احتمالا دیگر کشورهای همسایه را نیز که در سال‌های اخیر به نوعی سطح تبادل کالا میان آن‌ها و ایران افزایش یافته، در توسعه تجارت یا تهران بیشتر دچار تردید ‌کند. در کنار آن نیز همین که هر از چند گاهی مشکلات بغداد در پرداخت بدهی‌های به ایران به علت تحریم‌ها و دستورات قطره چکانی آمریکا با میانجیگری این و آن برجسته می‌شود، خود به خود بازدارندگی تحریم‌ها در ذهن تصمیم‌گیران دیگر کشورها تقویت می‌شود.

بغداد برای حل بحران برق و مشکلات ناشی از واردات برق از ایران پروژه‌های مختلفی را از جمله اتصال به شبکه برقی کشورهای شورای همکاری خلیج فارس، شبکه عربستان، اردن و مصر در دستور کار دارد و می‌خواهد از این طریق حدود 4 هزار مگاوات برق را تا حدود دو سال آینده برای نیازهای ضروری تامین کند. در حال حاضر هم سالیانه 4 هزار مگاوات برق از ایران وارد می‌کند؛ اما نیروگاه‌های برق آن با ظرفیت تولید 20 هزار مگاوات بیشتر متکی به گاز وارداتی از ایران است. فعلا عراق نمی‌تواند بی‌نیاز از برق و گاز ایران شود اما با طرح‌هایی که در دستور کار دارد، می‌خواهد تدریجا از اتکای به آن بکاهد.

در حال حاضر دولت عراق به 15 هزار مگاوات برای تامین برق 24 ساعته خود نیاز دارد. در کنار تلاش برای اتصال به برق کشورهای دیگر، اخیرا هم طی قراردادی ده میلیارد دلاری با توتال درصدد تولید 1000 مگاوات انرژی خورشیدی و همچنین تامین گاز مورد نیاز خود برای نیروگاه‌های برق است که بیشتر آن از ایران وارد می‌شود. گفته می‌شود تا 2030 احتمالا در تامین گاز برای این نیروگاه‌ها به خودکفایی برسد. همچنین با شرکت زیمنس انرژی آلمان در سال جاری میلادی قراردادی برای نوسازی نیروگاه‌های برق و تولید 5 هزار مگاوات برق بسته است.

بر خلاف برخی که نفوذ و تاثیرگذاری آمریکا در عراق را در حضور نظامی خلاصه می‌کنند، اما این نفوذ نه صرفا سخت افزاری به خاطر وجود حدود سه هزار نظامی آمریکایی بلکه بیشتر معطوف به اهرم‌های نرمی چون اقتصاد است.

جدا از الزامات هژمونی اقتصادی آمریکا که کشورها را مجبور به همراهی با تحریم‌ها می‌کند، امروزه شریان اقتصادی عراق عملا در اختیار آمریکاست که از سال 2003 در نتیجه توافقاتی به بهانه محفوظ ماندن اموال عراق از شکایت کشورهای متضرر از سیاست‌های صدام، درآمدهای نفتی عراق به حسابی در فدرال رزرو آمریکا واریز می‌شود و با وجود منتفی شدن علت پیشگفته با پرداخت کل غرامت جنگی 52 میلیارد دلاری به کویت و اعلام نبود شکایت از کشور دیگری برای دریافت غرامت، هنوز هم درآمدهای نفتی عراق به همان حساب در بانک مرکزی آمریکا واریز می‌شود و با وجود انتقال مدیریت و نظارت بر این اموال به بانک مرکزی عراق در چارچوب توافقنامه سال 2008، ولی آمریکا همچنان بر این اموال که به حدود 115 ملیارد دلار رسیده است، نظارت دارد و عراق نمی‌تواند حتی یک دلار از آن را بدون موافقت بانک مرکزی آمریکا برداشت کند.

برداشت از این حساب هم مکانیسم خاص خود را دارد که ابتدا بانک مرکزی عراق باید طی درخواستی دلیل و محل هزینه اموال را توضیح دهد و بررسی این درخواست نیز حدود 20 روز طول می‌کشد و دلار از طریق هواپیما با محاسبه هزینه انتقال و بیمه به بغداد منتقل می‌شود.

در کنار آن هم عراق در دو سال اخیر سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار آمریکا را دو برابر کرده و به 40 میلیارد دلار رسانده است.

بنا به شرحی که رفت اساسا فرمان تجارت خارجی عراق دست آمریکاست و اگر دز فشارهایش بر بغداد را برای محدود کردن تجارت با ایران بالا ببرد که تحریم‌های بانکی اخیر پس از اتصال عراق به نظام مالی "سوئیفت" نشانی از آن است، عراق عملا توان مخالفت ندارد.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 21
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۴:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
    6 9
    باز بگین آمریکا هیچ غلطی نمیتونه بکنه کل دنیا زیر سیطره قدرت آمریکاست هیچ کشوری بدون اجازه اون آب نمیتونه بخوره اگه بخواد بخوره یا میشه کره شمالی یا ایران
  • IR ۰۴:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
    5 0
    اینهمه آسمون ریسمون بافتی ولی هیچ راهکار عملی برای ایران ندادی
  • IR ۰۵:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
    9 1
    آمریکا به تلاش خودش برای محدود کردن ایران ادامه بده، ما هم به تلاش خودمون برای تنوع بخشیدن به بازارها و جایگزینی با دلار ادامه میدیم ، یه موضوع رو دولت مردان فراموش نکنند..ان معی ربی..
  • IR ۰۵:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
    6 0
    مظلوم ملت ایران
  • محمد IR ۰۵:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
    2 3
    این یعنی عراق مجبور است قید ایران را بزند.
  • علی IR ۰۷:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
    2 2
    عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد . عراق قراره پایتخت امام زمان شود بگذار به بهانه تحریم ایران هر روز اونجا رو آباد کنند تا زمانی که آنچه خود ساخته اند را علیه خودشان بکار گیریم . برای جدایی اقتصاد عراق از ایران آمریکا علاوه بر پیگیری برق عراق مجبور به پیگیری ساخت پالایشگاه ها و پتروشیمی ها و .... هم میشود
    • IR ۱۶:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
      2 2
      خیلی شوتی تو دیگه
    • IR ۲۰:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
      0 0
      انیشتن 20 ساله آمریکا توی عراقه عراق آباد شد؟
  • IR ۰۸:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
    0 0
    کلاچ شتری
  • IR ۰۸:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
    2 0
    البته چین هم اینکارو کرده
  • IR ۰۸:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
    6 0
    خدایا ریشه ظالم رو بکن
  • IR ۰۸:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
    6 0
    آتش زدن کارخانه کاله در عراق ، کار آمریکایی ها بود . از هر طریقی نمی گذارند ایران در عراق بماند . ایران هم باید ضد آمریکا در عراق اعلام جنگ کند .
  • صفدر IR ۰۸:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
    2 2
    تحریم کاغذ پاره بیش نیست!!وان را‌دور میزنیم
  • IR ۰۸:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
    7 0
    روی کالاهای مزیت دار باید بیشتر کار بشه. مثل مصالح ساختمانی، فرش، خشکبار
  • IR ۰۹:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
    4 0
    واقعا این اندازه دشمنی با مردم ایران توسط آمریکا و یا هر کشور جنایتکار دیگری در تاریخ دیده نشده. چقدر بایستی این کشور تروریست و پفیوز باشه اینطور با مردم ایران رقتار میکنه. راه مقابله این هست که ایران از نیروهاش بخواد آمریکا را در اولین فرصت از این منطقه اخراج کنه و بایستی حتی اجازه نداد یک کشتی آمریکایی و یا وابسته به آمریکا از آبهای سرزمینی ایران عبور کنه.
  • ذطنط IR ۰۹:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
    3 0
    هدف آمریکا با نفت دزدی.. تحریم نفتی بانکی و نفوذ در عراق و تحریم های دیگه ایجاد آشوب در ایران و به زمین نشاندن چرخ اقتصاد ایران است... نقشه آمریکا اینه که با فقر نافرمانی مدنی رو افزایش بده نسبت به حکومت...در بازی‌های استراتژیک مثل روم توتال وار یا قلعه با محاصره یک منطقه فقر و شورش رقم میخوره و حکومت ساقط میشه...بدون خونریزی و جنگ فیزیکی...در این بین نفوذ جاسوسان و خرابکاران و ترویج مسایل فرهنگی بد در بین مخصوصاً قشر جوان بسیار اثر گذاره...بی بند و باری..ترویج بی حجابی و لختی..ایجاد عصبانیت در اجتماع...همزمان رسانه هایی مثل اینترنشنال عمل میکنن..نفوذ در شبکه های اجتماعی...همه و همه سناریو غرب برای به چالش کشیدن ایران هست و بس..فرار مغزها هم بخشی از برنامه در پی نارضایتی اقتصادی هست .. مثلاً دیدیم که پرستارا مهاجرت کردن بعضیاشون و غیره و غیره
  • FR ۰۹:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
    3 4
    عملا بر جام سه مدتهاست اجرایی شده فقط مانده موشک ها و پهبادها ….
    • IR ۱۱:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
      3 3
      خداوند با مومنان است علیرغم میل شیطان بزرگ اربعین واقعی با جلوداری امام زمان به زودی به دروازه های واشنگتن خواهد رسید همانطوری که تا چند سال قبل همه عراق را با صدام و داعش میشناختند و تصوری از عراق و اربعین امروزی نبود
    • IR ۱۲:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
      0 0
      مومن درقرانش بایدرباخورونجومی بگیروحامیانش اعدام شوند
  • IR ۰۹:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
    4 5
    بغداد قلب ایرانشهر
    • IR ۱۱:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
      2 3
      متوهم اساسی !فقط تو! یا منافق آلبانی نشینی یا ........... ما به یک میلیمتر خاک هیچکس چشمداشت نداریم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس