‌

وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرده است که در حال حاضر واشنگتن هیچ برنامه‌ای برای بازگشایی سفارتش در کابل در دستور کار ندارد.

به گزارش مشرق، متیو میلر سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده به بخش افغانستان صدای آمریکا در پاسخ به اینکه آیا واشنگتن همانند انگلیس قصد بازگشایی سفارتش در کابل را دارد؟، بیان کرد: خیر، در حال حاضر ما بازگشایی سفارت (در افغانستان) را مجدد بررسی نمی‌کنیم.

این در حالی است که چند روز پیش، توبیاس الوود، رییس کمیته امور دفاعی پارلمان انگلیس خواستار تعامل کشورش با طالبان شد و گفت که سفارت این کشور در افغانستان باید بازگشایی شود. اظهاراتی که واکنش‌های تندی را به همراه داشت.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ضمن اعلام اینکه فاصله‌ی زیادی وجود دارد تا طالبان به‌رسمیت شناخته شود، توضیح داد: ما همیشه به طالبان تاکید کردیم که اگر آنها می‌خواهند هر نوع از مشروعیت بین المللی را کسب کنند، که از رسیدن به آن بسیار فاصله دارند، ما انتظار داریم که اقدام‌های مشخصی را اتخاذ کنند.

این مقام آمریکایی در مورد "اقدامات مشخص" توضیحات بیشتری را ارایه نکرد، اما پیشتر واشنگتن و در کل جامعه جهانی به طالبان گفتند که اگر خواستار به رسمیت شناخته شدن به صورت بین المللی هستند باید به حقوق افغان‌ها از جمله زنان و دختران و اقلیت‌ها احترام بگذارند و حکومت همه‌شمول را در افغانستان ایجاد کنند.

میلر همچنین افزود که برخورد طالبان با زنان و دختران موضوع حایز اهمیت است و آمریکا به شدت به این دستورها و اقدام‌های تعصب‌آور طالبان در مقابل دختران و زنان، اعتراض می‌کند.

وی اضافه کرد که جامعه بین المللی نیز متوجه این اقدامات طالبان است و روابط خود را بر اساس آن با حکومت طالبان تعین می‌کند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا افزود که روی برخی از مسایل، واشنگتن با طالبان تعامل دارد و این تعاملات در شرایط مشخص، موثر نیز بوده است.

چندی پیش جو بایدن، رییس جمهوری آمریکا گفته بود که طالبان در بیرون راندن القاعده از افغانستان کمک می‌کند.

به دنبال آن، مایکل مک‌کال رییس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا اظهارات بایدن در مورد نقش طالبان در نابودی القاعده در افغانستان را کاملا دور از واقعیت خوانده و آن را اقدامی برای "سفید سازی طالبان" دانست.

مک‌کال در تاریخ ۶ ژوئیه (۱۵ تیر) در بیانیه‌ای گفت: اظهارات رییس جمهور بایدن را تنها می‌توان به عنوان تلاشی برای سفیدسازی روابط دیرینه طالبان و القاعده تفسیر کرد و حتی ممکن است تلاشی برای سوق دادن آمریکا در مسیر به رسمیت شناختن طالبان به عنوان حکومت افغانستان باشد. این چیزی است که من تمام تلاشم را برای مخالفت با آن انجام خواهم داد.

این در حالی است که حدود سه ماه پس از تسلط دوباره طالبان بر افغانستان، شیر محمد عباس ستانکزی معاون سیاسی وزارت خارجه طالبان گفت که آمریکا به زودی سفارتش را در افغانستان بازگشایی خواهد کرد و کشورهای اروپایی نیز اقدام مشابهی را اتخاذ خواهند کرد و در این خصوص تعاملات جریان دارد.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس