کد خبر 1507877
تاریخ انتشار: ۲۱ تیر ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۴
امید زلنسکی در ویلنیوس ناامید شد

در دومین روز از نشست سران ناتو، رئیس‌جمهور اوکراین از متحدان غربی خود برای تعیین یک جدول زمانی برای عضویت این کشور در این ائتلاف ناامید شد.

به گزارش مشرق، «جو بایدن» رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا در حالی امروز (چهارشنبه) وارد دومین روز از نشست ناتو در «ویلنیوس» لیتوانی شد که با پرسش‌هایی درباره مسیر اوکراین برای تبدیل شدن به عضو ناتو، با نگرانی‌های همتای اوکراینی خود و شکاف در بین رهبران ناتو درباره این موضوع مواجه است.

شبکه سی ان ان در این خصوص نوشت، اوکراین یکی از موضوعات اصلی در دستور کار نشست سران ناتو بوده است زیرا رئیس جمهور ایالات متحده به دنبال حفظ اتحاد اعضای این ائتلاف در حمایت از اوکراین در مقابل روسیه است.

طبق این گزارش، در حالیکه بیانیه پایانی نشست ناتو یک مانع برای ورود اوکراین به ناتو را برطرف می‌کند، اما «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین احتمالاً به دنبال نشانه‌های بیشتری از دریافت تضمین از سوی کشورهای عضو ناتو است.

در حالیکه مقامات آمریکایی به طور قاطع گفته‌اند که پس از پایان نشست ویلنیوس اوکراین به عنوان عضوی از این نشست به ناتو نخواهد پیوست، اما اعضای ناتو یکسری گام‌های منسجم اندک یا جدول زمانی برای پیوستن اوکراین به ائتلاف ناتو پیشنهاد خواهند داد تا حمایت خود را از اوکراین نشان دهند.

زلنسکی روز سه‌شنبه وارد لیتوانی شد و قرار است در نشست ناتو شرکت کند و دیدار دوجانبه‌ای را با بایدن برگزار کند.

رئیس‌جمهور اوکراین گفته است که «نشانه‌هایی دریافت کرده‌ام که نشان می‌دهد بدون حضور اوکراین، حرف‌ها و بحث‌هایی صورت گرفته است. این سخنان درباره دعوت برای تبدیل شدن به عضو ناتو بوده است و درباره عضویت اوکراین در ناتو نبوده است».

زلنسکی در بیانیه‌ای که از طریق توییتر منتشر کرد، در خصوص انفعال ناتو در زمینه حمایت از عضویت اوکراین از پیوستن به این ائتلاف گفت: «بی‌سابقه و پوچ است که هیچ جدول زمانی نه برای دعوت از اوکراین و نه عضویت این کشور تعیین نمی‌شود در عین حال، سخنان نامفهومی درباره حتی "شرایط" دعوت از اوکراین مطح می‌شود. به نظر می‌رسد نه آمادگی برای دعوت از اوکراین به ناتو وجود دارد نه آمادگی برای آن‌که این کشور عضو این ائتلاف شود».

رئیس‌جمهور اوکراین که در جنگ اوکراین مقابل روسیه متحمل شکست و خسارات سنگینی شده است، افزود: «تردید، ضعف است و من آشکارا در این باره در نشست بحث خواهم کرد».

طبق گزارش «سی ان ان»، علی‌رغم آنکه سران عضو ناتو به واسطه رابطه نزدیکی که با کی‌یف داشتند، با حذف یک شرط برای ورود اوکراین به این گروه موافقت کردند و آن طرح اقدام عضویت بود، اما حاضر نشدند که یک جدول زمانی برای زمان عضویت رسمی اوکراین در ائتلاف ناتو،ارائه دهند.

تلاش اوکراین برای پیوستن به ناتو واکنش روس‌ها را نیز به همراه داشته است به طوریکه، «دیمیتری مدودف» نایب رئیس شورای امنیت ملی روسیه شامگاه سه‌شنبه طی بیانیه‌ای در کانال تلگرامی خود در واکنش به نتیجه نشست سران ناتو در لیتوانی، گفت که احتمالاً اوکراین هیچوقت عضو این ائتلاف نظامی نشود، اما سران ناتو از اذعان کردن به این حقیقت واهمه دارند.

در اواخر ماه سپتامبر سال ۲۰۲۲ - هفت ماه بعد از آغاز عملیات نظامی ویژه روسیه در منطقه دونباس - بود که «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین اعلام کرد که کی‌یف درخواستی را برای پیوستن سریع به ناتو ارائه کرده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۶:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
    0 1
    شعار ناتو تا کشته شدن آخرین اوکراینی هست!
  • بختیاری IR ۱۶:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
    1 1
    جناب دلقک هنوز نفهمیدی که بازیچه وطعمه بودی؟ اصلی ترین دلیل حمله روسیه عضویت اکراین درناتو بود که اربابت قبل جنگ دربوق وکرنا کرد تا روسیه حمله وبفکر اربابت در باتلاق گرفتار وضعیف شود.اما الان مثل یک توله..و یتیم تنهاشدی و خبری از ناتو نشد .مملکتت ویران و مردم اوکراین قربانی حماقت تو وزیاده خواهی وبزدلی اربابت شدند.یک لحظه بجای مواد کوفت کردن فکرکن ببین چه کردی باملت وکشور اکراین؟
  • ایرانی IR ۱۶:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
    1 1
    بدبخت مردم عیاش و هرزه ی اوکراین که با غرق شدن در عیاشی در 15 سال اخیر عنان اداره کشورشان را بدست خناسانی از جنس صهیونیستها دادند تا امروز آنها را هزار هزار به مسلخ جنگ بی فرجام با روسیه بفرستند و سلاح های اکثرا بی خاصیت شان را برای آنها فاکتور کنند، تا صدها سال آینده کشورشان را برای بازپس گیری پول سلاح هایشان غارت کرده و دخترانشان را به بردگی جنسی اروپاییان و امریکاییان ببرند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس