چه کسی طرح ترکیه نوین را ترسیم نمود؟ معمار روابط خارجی حزب حاکم ترکیه کیست؟آیامقامات ترک به دنبال احیای امپراطوری عثمانی هستند؟ دورنمای استراتژیک ترکیه در مورد جایگاه خود در آینده روابط بین‌الملل چگونه است؟برای رازگشایی از این سؤالات با گزارش ویژه مشرق همراه شوید.

گروه گزارش‌های ویژه مشرق: همانگونه که وزیر امور خارجه کنونی دولت ترکیه اظهار داشته است در زمان جنگ سرد ترکیه به مثابه "دولتی حاشیه‌ای" در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) فعالیت می‌کرد، دولتی در پیرامون که از مرکز محافظت می‌نمود. ترکیه تنها کشور عضو ناتو در کنار نروژ بود که با شوروی دارای مرز بوده و به همین علت اولین جایی بود که در آن دکترین ترومن، یعنی مهار کمونیسم، به اجراء گذارده شد. این نوع تابعیت غربی و نیز شاخصه نظامی آن خوشایند نخبگان حکومتی ترک بود و آنها به مدت 44 سال در ازای دریافت پول و تسلیحات، خود و گوشه جنوب شرقی اروپا را از گزند کمونیسم در امان نگه داشتند.


ترکیه در دوران 4 دهه‌ای جنگ سرد از مزایای خط اول نبرد با کمونیسم حداکثر بهره را برد.

سپس در اوایل دهه 1990 زمانی که دیوار برلین فروریخت و شوروی متلاشی گردید و ساموئل هانتینگتون، فرانسیس فوکویاما و روبرت کاپلان شروع به نوشتن نسخه‌های پس از جنگ سرد افکار جرج کنان، "پدر خط‌مشی مهار"، مشاور، دیپلمات و دانشمند علوم سیاسی نمودند، یک محقق دیگر در حوزه روابط بین‌الملل شروع به طرح‌ریزی نقشه خودش از چشم‌انداز جدید ژئوپولیتیکی جهان نمود.


داوداوغلو نیز در کنار افرادی چون فوکویاما و یا هانتینگتون نمایی از آینده روابط بین‌الملل ترسیم نمود.

زندگی‌نامه کوتاه داوود اوغلو

احمد داوداوغلو در 26 فوریه 1959 در قونیه متولد شد. وی دوران دبیرستان را در دبیرستان پسرانه استانبول (İstanbul Erkek Lisesi) گذراند. داوداوغلو در سال 1983 از دانشگاه بوغازچی (Boğaziçi University) در دو رشته علوم سیاسی و اقتصاد در دانشکده اقتصاد و علوم مدیریتی فارغ‌التحصیل شد. وی مقطع کارشناسی ارشد را در دانشکده مدیریت عمومی به اتمام رسانده و مدرک دکترای خود را از دانشکده علوم سیاسی و روابط بین‌المللی دانشگاه بوغازچی دریافت داشت. داوداوغلو در سال 1990 استادیار دانشگاه اسلامی بین‌المللی مالزی شده و در آنجا دانشکده علوم سیاسی را تأسیس نموده و تا سال 1993 ریاست آن را بر عهده داشت. داوداوغلو در سال 1993 به درجه دانشیاری ارتقاء یافت.

وی بین سال‌های 1995 تا 1999 در دانشگاه مرمره و در مؤسسه مطالعات خاورمیانه، مؤسسه بیمه و بانکداری و در مقطع دکتری در رشته‌ مدیریت محلی در دانشکده علوم سیاسی به تدریس پرداخت. او بین سال‌های 1998 و 2002 به عنوان استاد مدعو در دانشکده نظامی و دانشکده جنگ به تدریس پرداخت.


داوداوغلو، مشاور ارشد و نخست وزیر امور خارجه کابینه اردوغان

پس از انتخابات نوامبر 2002 مجلس ترکیه، داوداوغلو به سمت مشاور ارشد نخست‌وزیر و سفیر کبیر در دولت پنجاه و هشتم ترکیه فعالیت کرد.[1] وی خدمات خود را در دولت‌های پنجاه و نهم و شصتم ترکیه ادامه داد.

وی از سال 1995 تا 2004 در دانشگاه بی‌کنت استانبول به عنوان رئیس دانشکده روابط بین‌المللی و همچنین عضو سنای دانشگاه و نیز هیأت مدیره آن فعالیت کرده. داوداوغلو سمت استاد مدعو را در دانشگاه مرمره نیز بر عهده داشت.

پرفسور داوداوغلو چندین کتاب و مقاله در حوزه سیاست خارجی ترکیه به دو زبان ترکی و انگلیسی منتشر نموده است. کتاب‌ها و مقالات وی به چندین زبان منجمله ژاپنی، پرتقالی، روسی، عربی، فارسی و آلبانیایی ترجمه شده‌اند.

در 1 می 2009، وی به عنوان وزیر امور خارجه شصتمین دولت جمهوری ترکیه منصوب گشت.[2]


بسیاری او را معمار ترکیه نوین می‌دانند

داود اوغلو متأهل و دارای 4 فرزند می‌باشد. وی علاوه بر ترکی به سه زبان انگلیسی، آلمانی و عربی نیز تسلط کامل دارد.[3]

کتاب‌های وی عبارتند از: "پارادایم جایگزین: تأثیر جهان‌بینی اسلامی و غربی بر نظریه سیاسی"، "دگرگیسی تمدنی و جهان اسلام" به زبان انگلیسی و "عمق استراتژیک" و "بحران‌های جهانی" به زبان ترکی.[4] گفته می‌شود که سیاست‌های تحت نظارت وی در کتاب "عمق استراتژیک" تئوریزه شده‌اند و حتی ادعا می‌شود که وی در زمان آتش‌سوزی خانه‌اش جان خود را برای بیرون آوردن پیش‌نویس‌های این کتاب که آن را حاصل عمر خود می‌داند به خطر انداخت.


دکترین سیاست خارجی ترکیه در دوران داوداوغلو

همانگونه که قبلا نیز اشاره گردید سیاست خارجی ترکیه در دوران زمامداری حزب عدالت و توسعه با نام داوداوغلو عجین بوده است. وی دکترین سیاست خارجی خود را در چندین نوشته، منجمله کتاب "عمق استراتژیک" (2001) تشریح نموده است. بکارگیری دکترین سیاست خارجی داوداوغلو باعث گشته سیاست خارجی ترکیه متحول گشته و اهمیت نقش دیپلماتیک ترکیه بالاخص در منطقه خاورمیانه افزایش یابد.[5] البته این دکترین در برخی حوزه‌ها دچار چالش‌هایی جدی نیز گشته که مهمترین آنها را می‌توان موضوع سوریه دانست، رویدادی که در داخل نیز با انتقادهای گسترده‌ای مواجه بوده است.


داود اوغلو چهره‌ای آشنا در مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی ترکیه محسوب می‌گردد

مهمترین کتاب وی با عنوان "عمق استراتژیک" در سال 2001 منتشر شده و کتاب راهنمای سیاست خارجی ترکیه محسوب می‌گردد


آیا سیاستمداران ترکیه خواهان احیای عثمانی نوین هستند؟

اگرچه برخی دکترین داوداوغلو را مترادف نئوعثمانیسم می‌دانند اما استفاده از این واژه تاحدودی گمراه کننده خواهد بود. عثمانیسم یک جنبش سیاسی و لیبرال در قرن نوزدهم بود که هدف از آن ایجاد یک هویت ملی مدنی عثمانی بود که هویت‌های قومی، زبانی و مذهبی مختلف را در بر می‌گرفت. این عبارت به صورت "نئوعثمانیسم" در دوره کوتاهی برای توصیف سیاست خارجی تورگوت اوزال، رئیس‌جمهور فقید ترکیه، در دهه 1980 نیز بکار رفت. اگرچه این خط‌مشی‌ها نیز شامل درگیری فزاینده در خاورمیانه هستند اما دارای تشابهات اندکی با مفاهیم بکار رفته در دکترین داوداوغلو هستند. در حقیقت موقعیت جغرافیایی ترکیه ایجاب می‌نماید که در هر حالتی با کشورهای تشکیل دهنده امپراطوری عثمانی به صورت مستمر در ارتباط و تعامل باشد.


آیا سیاستمداران ترکیه خواهان احیای عثمانی نوین هستند؟

سیاست خارجی مدنظر داوداوغلو چیست؟

اگرچه جغرافیای سیاسی یکی از چارچوب‌های کلیدی اندیشه استراتژیک داوداوغلو است اما توسط عناصر دیگری چون قدرت نرم، حل و فصل منقشات و ترویج راه‌حل‌های "برد-برد" تکمیل می‌گردد. وی در "عمق استراتژیک" بیان می‌دارد که ترکیه بنا بر موقعیت تاریخی و جغرافیای خود دارای "عمق استراتژیک" بوده و بنابراین در زمره "قدرت‌های مرکزی" قرار می‌گیرد. وی معتقد است که ترکیه نباید تنها قانع به نقشی منطقه‌ای در بالکان یا خاورمیانه باشد زیرا نه تنها یک قدرت منطقه‌ای بلکه قدرتی مرکزی است. بنابراین باید نقشی راهبردی در چندین منطقه ایفاء نموده و بدین ترتیب اهمیت استراتژیک و جهانی خود را نیز ارتقاء بخشد.[6]


داودواوغلو و هسر اردوغان در دیدار با قربانیان حوادث میانمار

قدرت نرم از مهمترین ابزار سیاست خارجی مدنظر داوداوغلو است

در نظر داوداوغلو، ترکیه کشوری فعال در خاورمیانه، بالکان، قفقاز، آسیای مرکزی، منطقه خزر، مدیترانه، خلیج فارس و دریای سیاه است و می‌تواند با اعمال نفوذ همزمان در تمام این مناطق دارای یک نقش استراتژیک جهانی شود.با توجه بدین، وی مفهوم ترکیه به عنوان پلی بین اسلام و غرب را رد می‌نماید زیرا این امر نقش ترکیه را به ابزاری برای ارتقاء منافع استراتژیک دیگر کشورها تنزل می‌دهد.


داودو اوغلو در دیدار با مسلمانان ترک سینگ‌کیانگ چین

قدرت نرم از مهمترین ابزار سیاست خارجی مدنظر داوداوغلو است

دو عامل مدنظر داوداوغلو برای موفقیت ترکیه

داوداوغلو دو شرط برای موفقیت ترکیه در جاه‌طلبی‌های استراتژیک جهانی خود برمی‌شمارد. شرط اول اشاره به موقعیت داخلی ترکیه دارد، در حالیکه شرط دوم در حوزه روابط با همسایگان این کشور مطرح می‌گردد. در جبهه داخلی، ترکیه باید مسأله کردها را حل و فصل نماید و همچنین پلی بین شکاف فزاینده بین عناصر سکولار و اسلام‌گرا در جامعه ترکیه ایجاد نماید.


داوداوغلو حل مسأله کردها را یکی از شروط موفقیت ترکیه می‌داند

داوداوغلو خواهان حل و فصل هر دو موضوع بر اساس اصول لیبرال است: پتانسیل استراتژیک ترکیه در صورتی به منصه ظهور خواهد رسید که مسأله کردها به صورتی منصفانه و پایا حل و فصل گشته و حقوق اقلت کرد در داخل تکیه تضمین شود. همچنین به یک اجماع لیبرالی در مورد مسأله سکولاریسم بین تمام بخش‌های جامعه ترکیه دست یافته شود.


مسأله سکولاریسم یکی دیگر از چالش‌های درونی ترکیه است که داوداوغلو خواهان دستیابی به راه‌حلی در مورد آن است

در جبهه بین‌المللی وی بیان می‌داشت که ترکیه باید مسائل دوجانبه خود با تمام همسایگان را مرتفع نماید. وی بکارگیری مفهوم "مشکل صفر با همسایگان" بیان داشت که ترکیه در دهه‌های اخیر تلاش زیادی را صرف مناقشه با همسایگان خود نموده است. ترکیه باید برای دستیابی به رهبری منطقه‌ای و نقش جهانی روابط صمیمانه‌ای با همسایگان خود ایجاد نماید. سیاست خارجی ترکیه باید بر حل و فصل مناقشاتی باشد که دستگاه دیپلماتیک ترکیه با آنها رویارو بوده است.[7]


داوداوغلو در کنار مقامات سیاسی کشورمان

آیا ترکیه تبدیل به رهبر منطقه خواهد شد؟

پیروان دکترین سیاست خارجی ترکیه یعنی دکترین داود اوغلو می‌خواهند ترکیه تبدیل به ستاره درخشان منطقه گشته و به عنوان رهبر "بهار" منطقه‌ای عمل نماید. داوداوغلو اعلام نموده که "ترکیه تحولات خاورمیانه را به عنوان رهبر و خدمتگذار آن هدایت خواهد نمود."


سخنان داوداوغلو در مجلس ترکیه مبنی بر اینکه بیت‌المقدس هیچگاه پایتخت رژیم صهیونیستی نخواهد شد

برای دانلود اینجا کلیک کنید

با این حال تحولات سوریه و عراق نشان می‌دهند که این بهار عربی ممکن است تبدیل به زمستان داوداوغلو گردد. مشکلات با عراق بر سر موضوع طارق هاشمی و نیز دخالت‌های گاه و بیگاه ترکیه در امور داخلی این کشور و نیز مسأله کردهای مخالف دولت ترکیه که در عراق مستقر هستند، ادامه دارد. اخیرا سفر داوداوغلو به عراق و دیدار با مقامات کردستان عراق بدون هماهنگی‌های لازم با مقامات دولت مرکزی عراق انتقادهای تندی از جانب دولت نوری مالکی در پی داشته است. بدین ترتیب به نظر می‌رسد که روابط ترکیه و همسایه جنوبی‌اش دچار مشکلاتی گشته که هنوز برنامه مشخصی برای حل و فصل آنها وجود ندارد.


دیدار داوداوغلو با مقامات کردستان عراق انتقادهای تندی از جانب دولت مرکزی عراق در پی داشت

در سوریه،‌ داوداوغلو بر سرنگونی سریع بشار اسد شرط بندی نموده بود، قماری که ظاهرا خطرات آن روز به روز بیشتر می‌گردد.[8] این در حالی است که بر اساس خط‌ مشی "مشکل صفر با همسایگان" ترکیه و سوریه تحت حکومت بشار اسد طی سال‌های گذشته روابط نزدیکی را با یکدیگر پایه‌ریزی نموده بودند و حتی شنیده‌ها حاکی از آن است که بشار سعی داشت مدل دولت‌گردانی ترکیه را در سوریه پیاده نماید. ترکیه می‌توانست در راستای حفظ منافع خود با هر دو طرف درگیر در مسأله سوریه وارد گفتگو و تعامل شده و نقش یک میانجی خیرخواه را بازی نماید تا چه در صورت سقوط اسد و چه در صورت باقی ماندن وی بر مسند قدرت بتواند برنده این بحران باشد، اما ظاهرا داوداوغلو فریب گزارش‌های سازمان‌های اطلاعاتی غربی، اسرائیلی و برخی کشورهای عربی را خورده و با اطمینان از شکست زودهنگام بشار اسد وارد میدانی شده که به تدریج در حال تبدیل شدن به باتلاقی برای سیاست خارجی ترکیه است.


آیا سوریه تبدیل به باتلاقی برای اندیشه‌های سیاسی داوداوغلو گشته است

بالاخص مورد سوریه باعث گردیده روابط ایران با همسایه شرقی خود ایران نیز دچار تنش‌هایی گشته و حتی برخی از نبرد استراتژیک ایران و ترکیه در سوریه خبر دهند.[9] بدین ترتیب خط‌ مشی " مشکل صفر با همسایگان" دچار تناقضات بسیار شده و رهبری منطقه‌ای ترکیه در کنار آینده سیاست خارجی این کشور در هاله‌ای از ابهام فرو رفته است.


آینده سیاسی داوداوغلو در گرو قماری است که در مورد سوریه انجام داده

آیا شایعات موجود در مورد اینکه در صورت شکست دکترین داوداوغلو، اردوغان وی را بلافاصله برکنار ساخته و وی نیز در زمره تئوریسین‌های شکست خورده جای خواهد گرفت، واقعیت خواهد یافت؟ گذر زمان پاسخ این سؤال را مشخص خواهد نمود.



[1] http://rega.basbakanlik.gov.tr/eskiler/2003/01/20030118.htm#13

[2] http://en.wikipedia.org/wiki/Ahmet_Davuto%C4%9Flu

[3] http://www.mfa.gov.tr/ahmet‐davutoglu.en.mfa

[4] www.biyografi.net/kisiayrinti.asp?kisiid=2063

[5] http://www.jamestown.org/single/?no_cache=1&tx_ttnews[tt_news]=34754

[6] http://www.rferl.org/content/Turkeys_Kissinger_Leads_ForeignPolicy_Balancing_Act/1865343.html

[7] Grigoriadis, loannis N. (April 2010). "The Davutoğlu Doctrine and Turkish Foreign Policy". Hellenic Foundation for European and Foreign Policy (ELIAMEP).

[8] http://www.anatoliadaily.com/irst/index.php/main-subjects/turkish-foreign-policy/1161-turkish-foreign-policy-transformation-and-proactive-policies-in-the-past-decade

[9] http://www.balkanchronicle.com/index.php/world/world-news/world/2346-the-conceptual-architecture-of-turkish-foreign-policy-an-update-in-light-of-regional-turbulence


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 68
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 10
  • سید امیر ۰۰:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۵
    4 0
    سیاست مداران ترکیه معتقدند این کشور سیاست خارجه ثابتی نداره بلکه منافع ملی ثابتی داره
  • حامد ۰۰:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۵
    1 0
    اشتباه استراتژیکش در مورد سوریه ، تفکرات استراتژیکش در مورد ترکیه را به باد داد...
  • ۰۱:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۵
    0 0
    موش زبل !
  • سلام ۰۱:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۵
    0 0
    باسلام لطفآدرموردخودترکیه وگذشته آن نیز لطفآیه ویژه نامه کارنمایید
  • علی ۰۱:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۵
    1 0
    ترکیه به دلیل سه مشکل بزرگی که داره هیچوقت نمیتونه رهبر منطقه بشه 1-اولین مشکل حکومت لاییکشه 2-و بزرگترین مشکلش روابط حسنه با اسرائیل و روابط اقتصادی قوی با این رژیم جعلیه 3-دست راست آمریکا بودن و عضویت در ناتو
  • علی ۰۱:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۵
    0 0
    ترکیه به دلیل سه مشکل بزرگی که داره هیچوقت نمیتونه رهبر منطقه بشه 1-اولین مشکل حکومت لاییکشه 2-و بزرگترین مشکلش روابط حسنه با اسرائیل و روابط اقتصادی قوی با این رژیم جعلیه 3-دست راست آمریکا بودن و عضویت در ناتو
  • احسان ۰۲:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۵
    0 0
    در عالم سیاست دو طرفه کار کردن مدت زیادی جواب نمی دهد به خصوص در دنیای حاضر که دوران و دنیای ارتباطات است و تمام تحلیل ها به سرعت منتشر می شود. پایان داود اوغلو به نظر من نیز به قمار او در سوریه بستگی دارد البته باید دید افکار عمومی و نقش روشنفکران داخل کشور در آینده به کدام سمت خواهد رفت
  • ۰۶:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۵
    0 0
    سلام لطفا در مورد گذشته اقتصاد ترکیه ویژه نامه ای طرحی کنید
  • ۰۷:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۵
    1 0
    گزارش خوبی بود اما این ره که ترکیه می رود به ترکستان است !!
  • ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۵
    0 0
    وزیرخارجه یعنی این
  • ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۵
    2 0
    واقعا ترکیه گند زد با این سیاست خارجی بی ثباتش خدا رحم کرد اورانیومون را نفرستادیم اونجا
  • مصطفی ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۵
    0 0
    این‌که وزیر خارجه دارای نظریه استراتژیک باشد خوب است، به شرطی که با خطاهای استراتژیک اعتبارش را به باد ندهد!
  • محمد ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۵
    0 0
    سیاستمداران ترکیه در قبال سوریه و محور مقاومت دربست نوکر بی مزد و مواجب غرب خواهند بود. سرنوشت و عاقبت ترکیه شبیه پاکستان دو سه دهه پیش است که طالبنان رو پرورش داد و الآن با تروریست و ناامنی و عقب افتادگی و فقر دست و پنجه نرم می کند غرب گاو نری است که ترکیه سعی می کند از آن شیر بدوشد. این تو بمیریها دیگه از اون تو بمیریها برای ترکیه نیست نتیجه فتنه شام هر چی باشه معانی زیر را به اذهان عمومی دنیا تداعی میکند. 1- هیچ کس دیگه گول ژست اسلامدوستی و طرفداری از حقوق مسلمانان دنیا و نفاق از جانب ترکیه را نخواهد خورد. 2- ترمیم صدمات ناشی از این سیاست های منافقانه ترکیه اگر قابل جبران باشد لااقل به چند دهه زمان نیاز دارد که کمترین تبعات آن تجزیه و جنگ داخلی است حالا پیوستن به اتحادیه پوشالی اروپا پیش کش. 3- امپراتوری عثمانی جنازه ایست که نزدیک به یک قرن پیش دفن شده و سراغ آنرا باید در کتابهای تاریخ گرفت.
  • birigad ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۵
    0 0
    معلومه خوب ترکیه ترکستان نره کجا بره همون جوری که تو قران داریم خدا دشمنان مارو از احمقها آفرید
  • ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۵
    0 0
    از دید شما گند زد احتمالا ! برای خود کشور ترکیه که خوب هست و از دید مردمش هم داره خوب کار می کنه. سیاست خارجی ماهم بد نیست کمی یاد بگیره !
  • ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۵
    0 0
    از دید شما ! از دید اونها و اهدافشون کاملا دارند خوب حرکت می کنند
  • ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۵
    0 2
    و اگر در این به اصطلاح قمارش برنده شده چی ؟!
  • ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۵
    0 0
    خوب امریکا هم همین مشکلات رو داره ولی عملا داره دنیا رو رهبری می کنه !
  • ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۵
    0 0
    ساختار قدرت ترکیه و مقبولیت ان در جهان به گونه ایه بوده که این کشور همیشه حزب باد بوده ،اروپا ،حتی هم اکنون نیز که در آستانه فروپاشی قرار گرفته از پذیرش ترکیه به این اتحادیه خودداری میکند و اصولا ترکیه را در بازی های خود راه نمی دهند و کشورهای مسلمان منطقه هم با دریافت اینکه سیاست های این کشور آمیخته به نفاق و سوءاستفاده است در روابطشان با این کشور جوانب احتیاط را رعایت میکنند و تنها صهیونیست ها ،امریکا و کشورهای مرتجع عربی با این کشور منافع مشترک دارند ،و به نظر می رسد سیاست خارجه ترکیه بر تنش افزایی در منطقه تمرکز یافته و خواهد یافت و این کشور به آلت دست امریکا تبدیل شده و بنابراین نمی توان ادعای مشکل صفر با همسایگان را واقعی دانست بلکه مشکل 100 را از این کشور بایستی در انتظار بود که احتمالا خودشان هم در محاسباتشان نمیدانند که اشتباه فاحشی را مرتکب شده اند ،از دیدگاه اینجانب ،ترکیه کشوری است که همین سیاست های به ظاهر توسعه طلابانه اش در عرصه های مختلف باعث شکست سنگین این کشور خواهد شد و منافع این کشور ،با ورود به عرصه مشکلات داخلی و بحث قومیت ها به خطر خواهد افتاد و کردها بعنوان یک قومیت سرکوب شده در این کشور به سهم خواهی بپا خواهند خواست
  • ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۵
    0 0
    "آنچه عیان است چه حاجت به بیان است" ترکیه که نه نفت داره نه گاز نه معادن معدنی بدردبخور تو این ده سال از کجا به کجا رسیده ایران که رو گنج نشسته تو این مدت به کجا رسیده...
  • ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۵
    0 0
    مثل تایلند مراکز روسپیگری زیادی در ترکیه فعال شده و از همین طریق هم داره توریست جذب میکنه
  • ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۵
    0 0
    آشوب درست کردن در کشور همسایه تا حالا برای هیچ کشوری سود دائمی نداشته توی هیمن دو سه هفته چند حادثه در خود ترکیه اتفاق افتاده ؟ کار ترکیه باعث شد که پ ک ک هم خودش رو صاحب حق بدونه و دست به عملیات و کشت و کشتار بزنه
  • ناشناس ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۵
    0 0
    جنا نا شناس ( منظور اوئی که نقل قول زده ) اهل ترکیه هستید که این قدر با اطمینان می گید مرد حسابی تک به تک همسایه هاش مشکل داره بعد می گی ..... حتما منظور خوب شما سیاست دست دادن دست دوستی اسراییل و امریکاست
  • ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۵
    2 0
    یک روز اگه ترکیه تحریم می شد همه همه دیگر را می خوردن.
  • علیرضا ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۵
    1 0
    ترکیه از جمله کشور هاییه که فرهنگ، مذهب و حتی رسم الخط اصیل خودش رو از دست داده و در تمدن غرب هضم شده. متاسفم براشون!!
  • ali ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۵
    3 0
    تاسف آوره برای این دوست ما که میگه ترکیه از کجا به کجا رسیده 1-ترکیه این دولت دولت شصتمشه ایران دولت دهمش 2-ایران اولین نیروگاه اتمی خاورمیانه رو احداث کرده صنایع پتروشیمی برتر دنیا و خیلی چیزای دیگه از ترکیه جلو هستیم تو ظاهر زیبای ترکیه رو میبینی و لی نمیبینی که هنوز مثل عصر حجر از بخاری زغال سنگی برای گرمایش استفاده میکنه فیلمای ماهواره رو نگاه نکن اونا همش دروغه و تبلیغ ایرانیها متخصص اینن که فضای خوب کشورشون رو بد جلوه بدن ولی غربیا متخصص اینن که فضای بد رو خوب وبهشتی نشون بدن و برعکس باور کن ترکیه هیچی نداره فقط داره با تبلیغ خودشو بزرگ جلوه میده از نظر نظامی هم که عیانه هر روز 4تا پا برهنه پ ک ک میزنن لتو پارشون میکنن ایران که نسل پژاک رو منقرض کرد
  • ali ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۵
    3 0
    ترکیه مثه زن زشتیه که آرایش کرده و شما زیبا میبینیش فقط کافیه آرایشش پاک بشه اونوقت نظرت عوض میشه اینا همش بلوف تبلیغاتی ترکیه است
  • ali ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۵
    0 0
    اردغان در صفحه تویتر خودش گفته: سخنان مرسی در تهران سیلی محکمی بر صورت ایران بود مصر دیگر بیدار شده و هیچکس جلودارش نیست. منم ته دلم موند جواب این گستاخ رو بدم و بگم اولا رسم مهمان نوازی ما ایرانیا ایجاب میکنه با مهمان هرچقدرم اعتقادش باما فرق کنه با محبت رفتار کنیم مرسی اعتقادات دینی وسیاسی شو گفته و این یه چیز معمول در دنیاست ثانیا جوجه رو آخر پاییز میشمارن دادش اردوغ بعدا میفهمی تو که سهله گنده تر از توام نمیتونه در مقابل ایران وایسته
  • ناشناس ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۵
    0 0
    بدبختی ماهمینه که هیچ کشوری راقبول نداریم .نمی دانم ترکیه ماراقبول دارن . غروربیجاچیزبدیه.
  • ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۵
    0 0
    این همه هزینه برای اجرای خوب اجلاس اونوقت یک مترجم ناشب با سیساست صدا سیما باعث شد همه چی خراب شه
  • ۱۵:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۵
    0 0
    این جمله رو باید به طلا برای مسئولین ایرانی فرستاد که 180 درجه برعکس این را قبول دارند و عمل می کنند
  • فرهادی ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۵
    0 0
    گزارش خوبی بود. نویسنده در عین داشتن موضع انتقادی به سیاست های ترکیه، سعی کرده بحث را بی طرفانه ارائه کرده و قضاوت را به خواننده مطلب واگذار می کند. انصافا مشرق سبک جدیدی از گزارش نویسی را باب کرده. به عنوان یک هموطن خیلی ممنونم.
  • ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۵
    0 0
    اول کردها قبرسی ها و عربها دوم نداشتن منابع و معادن خاص و آب راهه های حساس سوم....وابستگی شدید به همسایگان
  • ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۵
    0 1
    ترکستان بهشت روی زمین هست...
  • ایران ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۵
    1 0
    بزرگترین اشتباه ترکیه و امپراطوری عثمانی اعلام جنگ به ایران بود از زمانی که کردستان ایران رو اشغال کردن...تا امروز درگیر بحران های داخلی هستن خود ترک های عثمانی همیشه می گن از وقتی که صلیبی ها ایران و ترکیه را به جان هم انداختن......عروسی صلیبیها شروع شد... .............. البته ایران یه تصفیه حساب هایی با ترکیه در موضوع حمله به 2 متحد خود عراق و سوریه و احتمالا در آینده حزب الله و لبنان بخاطر امتیازات اقتصادی و نظامی اسرائیل و امریکا مانند سپر دفاع موشکی و بمب های اتمی در پایگاه .... دارد...که به وقتش انجام خواهد داد
  • ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۵
    0 0
    انصافا ترکیه از نظر فرهنگی و تحریف تاریخ اوضاع بدی داره..نمونه آن مولانا که همین وزیر خارجه ترکیه مدام به آن پز میده!! به غیر از تغییر رسم الخط این کشور از فارسی به لاتین در 50 سال پیش به دستور آتاتورک این کشور یکی از 3 کشوری هست که رابطه جنسی حتی با اعضای خانواده و هم جنس گرایی ...جرم نیست و متاسفانه تعدادی از ایرانی ها هم در این کشور دست به کثافت کاری های زیادی می زنند.....
  • ۱۶:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۵
    0 0
    فحاشی عجیب اردوغان به ایران http://www.khabaronline.ir/detail/240840/politics/diplomacy
  • یک ایرانی مهاجر، ۱۷:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۵
    5 1
    به ناشناس ترکیه پسند، در اروپا میلیونها کارگر ترکیه ای هستند که پست ترین و سختترین کارها را میکنند و پولهایش را برای خوانواده خود به ترکیه میفرستند و همین هم یکی از منبع درآمدهای ترکیه است ودیگر اینکه اروپا و آمریکا هم هر سال کمکهای مالی و ساختاری فراوانی به ترکیه میکنند . جالب اینکه ترکیه که قبله گروهی از قوم پرستان وطنفروش شده است خودش بحران هویتی شدیدی دارد و برای عقده خودکمبینی در برابر اروپاییان الفبایشان را عوض کردند و از آغازپیدایش کشور ترکیه دم در بسته اروپا نشسته اند و با التماس و خوشخدمتی و مزدوری برای غرب چشمدارند که روزی اروپا آنها را به خود راه بدهد تا دیگر آسیایی و خاورمیانه ای خوانده نشوند ،ولی از طرف دیگر چون از انها فقر فرهنگی و هویتی رنج میبرند میکوشند تا بزرگان ایران همچون مولانا و نظامی را (و حتی ابن سینا را)و دیگر کشورها را از آن خود کنند ، ولی در همین اروپا و آمریکا در دلشان برای ایران بعنوان کشوری مستقل و با فرهنگ ریشه دار بیشتر احترام دارند تا مزدوری حلقه به گوش و بی هویت، درحالیکه ما بعنوان ملتی ریشه دار نیازی به التماس به کسی نداریم تا ما را در فلان قاره بپذیرند یا نپذیرند و از هیچ جای دنیا هم یک پاپاسی کمک دریافت نمیکنیم ،اکنون خود بگویید که کدام شایسته احترام و بزرگواری است؟ اگر شما از آن دسته گمراهان پان ..کیست هستید به خود بیایید و به میهن راستین خود ایران مهر بورزید و آنرا آباد کنید. زنده باد ایران.
  • ۱۹:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۵
    0 0
    منهم موافقم که ترکیه سیاستش بندبازی است اولین نتیجه گندی که این سیاست بهش زده ودامن خود ترکیه راهم گرفت فعال شدن پ ک ک در شمال سوریه وتلفاتی است که روزانه داره برنیروهای ترکیه وارد میشه بقول معروف چیزی که عوض داره گله نداره
  • اشکان ۲۰:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۵
    0 0
    داوداوغلو یه .... مثل بقیه عددی نیست که بزرگش کنید...!!!!!!!! اینهمه اندیشمند سیاسی خودمون داریم
  • سرباز ولایت ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۶
    0 0
    گوربابای توی غرب زده
  • عابدزاده ۰۰:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۷
    0 1
    ترکیه همان اشتباه عثمانی در دوران جنگ اول وهمپیمان شدن باآلمانهارا داره مرتکب میشه که عاقبتش به فروپاشی وتجزیه وقطعه قطعه کردن عثمانی منجرشددراین مقطع ازتاریخ هم ترکیه توسط غربیها اغفال شده ودرمنجلاب مشکلات درحال غرق شدن است وباتوهماتی که غربیها بوسیله نفوذیهایشان القاکرده اند خودرادرگیرباهمسایگان نموده ودرنهایت همین غربیهای جنایتکار،ترکیه راهم تجزیه خواهندکرد.حماقت یا نقش نفوذی هادراین دولت ،باعث شده که خطرصلیبیون راکه به هیچ وجه سرسازش بااسلام ومسلمانان رانداشته وندارندموردغفلت قرارگیرد!! !.توضیحاغربیهادرجنگ بوسنی اجازه تشکیل یک دولت اسلامی دراروپاراندادند!!
  • حسنی ۰۱:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۷
    0 0
    مشرق جان اگه من هم بنویسم گور بابای خودت آدم سطحی نگر بی تحمل، نظر من رو هم کار میکنی؟!
  • سلطان ۰۳:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۷
    0 0
    تركيه خر كي باشه كه بخواد ارباب منطقه بشه ، خودش كه غلام حلقه به گوش آمريكاست ، نكنه يادشون رفته تو درگيري با يه مشت جوان كرد تا حالا نزديك به دويست هزار كشته دادن يعني اندازه كشته هاي ٨ سال جنگ ايران و عراق ، داود وق وق چيزي نمونده آمريكا خواب خودش در مورد شما رو تعبير كنه يعني كشور كردستان ، كه كردها هيچ وقت تركها رو دوست خود به حساب نياوردن و نخواهند آورد در صورتي كه كردها ايران و سرزمين فارس زبون رو دوست و خويشاوند خود ميدانند حالا كرد هر كجا باشه چه سوريه چه تركيه چه عراق و چه ايران
  • عباس ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۷
    0 0
    ناشناس منظور رو نگرفتی که ترکستان زمانی کافر بودن فارغ از هر قوم و زبانی(دینی جزاسلام داشتن) باموضوع منطقینگاه کن اگه میخوای ازنظر دیگه این مسئله رو باز کنی تا توضیح بدم
  • زربین ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۷
    0 0
    تا آن موقع مردم ترکیه آن روی سکه را می بینند وانقلاب می کنند و او غلو واجگون می شود؟
  • میترا ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۷
    0 0
    داوود اوغلو کیه ؟ اینا همش استرانژیهای غربه که به اسم این بابا دارن تو ترکیه اجرا میکنن اون 1 مزدوره
  • زربین ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۷
    0 0
    اگر ما هم عقیدمونو کنار بگذاریم متوانیم جزب توریست کنیم مثل ترکیه ولی به چه قیمتی با زدن قمارخانه و رقاسخانه و مراکز فهشا آن هم در تمامی محله ها بعد بندر عباس را پایگاه نظامی کنیم برای امریکا ودمباله رو سیاستهای غرب باشیم آن وقت ما خوب وپول دارمی شویم . وهمه چی خوبه دیگه!
  • زرابین ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۷
    0 0
    راست می گی وزیر خارجه یعنی دوروئی دو رنگی دو گانگی با مردم؟
  • زرابین ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۷
    0 0
    اوغلو بداند شاهنامه آخرش خوشه !!!!!
  • داود فنی ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۷
    0 0
    واگرم برنده نشود می زنه زیر میز قمار ش و بعد مثل مبارک میره تو قفس !!!!!!
  • جهان دیده ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۷
    0 0
    امریکا بعد از 60 سال هنوز نتوانسته به خاور میانه قالب شود !ترکیه که ته پیازه.
  • شب رو ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۷
    0 0
    موشی که به دمش جارو بستن!!!
  • رضا ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۷
    0 0
    درسته دچار اشتباهات فاحش شده ولی نمی توان از توان فکری استعداد ونفوذ ش براحتی گذشت.
  • دانا ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۷
    0 0
    ترکیه الان روز خوشش ؟؟؟
  • رضا ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۷
    0 0
    واقعیتهای خوب ش رو مثل اینکه ندیدید.در سفری که به استانبول داشتم دیدم مساجد موقع نماز مملو از جوانانه.ومردمی مودب داره.
  • رضا ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۷
    0 0
    مردم ترکیه با ایرانیها زیاد مشکلی ندارن و هویت دینیشونو در برابر غرب خوب حفظ کردن اگر ما جای اونها بودیم شاید بدتر می شدیم
  • ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۷
    0 0
    +اقتصاد توریسمی که با ترکوندن 4تا بمب به خاک سیاه میشینه
  • تاریخدان ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۷
    0 0
    ارویا از ورود ترکیه به اتحادیه جلوگیری می کند! ولی به عنوان گماشته و سر باز زیر دستی به کار می آید برای نیروهای ناتو؟؟
  • فدایی امام سید علی ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۷
    0 0
    بصیرت خود را بالا ببرید...
  • ۲۲:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۴
    0 0
    ترکیه بعد از رژیم صهیونستی بیشترین تماس مستقیم تلفنی به کاخ سفید را دارد .این موضوع خیلی مسائل را مشخص می کند
  • جمال ۱۸:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۳
    0 0
    حزب عدالت و توسعه توسط باباخان که یک سرمایه دار بزرگ و عضو بیلدربرگ و همچنین وزیر اقتصاد ترکیه است ایجاد و اداره و حمایت میشه و امثال داود اوغلو فقط یه کارگزار برای طرح های جهانی ناتوست.
  • مهدی ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۴
    0 0
    اینکه مردم خوبی داره توش شکی نیست ... مثل مردم خودمون .
  • ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۶
    0 0
    درودبرترکهای غیورباد .
  • محسن ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۸
    0 0
    جمیعا برادرا عاشق تشریف دارین! تا می خوایین سرتونو مثل کبک بکنید تو برف و بگین ما بهتریم ؟ فعلا دوستان دیروز و بدنامان امروز ما را رد کردن و دارن به پیشرفت خودشون ادامه میدن . حالا شما برین دنبال پیدا کردن شعار های جذاب تر . کارتونه دیگه ، اینطور نیست ؟
  • ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۷
    0 0
    ترکیه کشور قابل اعتمادی نیست خائن هستن دیگه . سرمایه گذاری روی اون خیل ی بده
  • هادی ۱۶:۵۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۶
    0 0
    رسم الخط عربیییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییی
  • ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۵
    0 0
    جمله اولت درسته اما هر سه دلیلت کاملا اشتباهه.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس