1

تا چند سال پیش نگاه داشتن حیوانات خانگی مانند سگ در اندرونی خانه‌ها متعارف نبود اما اکنون نگهداری و همنشینی با «پِت» یا همان حیوان خانگی نمودی گسترده دارد.

به گزارش مشرق، تعمق در آموزه‌های اسلامی و ادبیات فارسی شکل گرفته بر اساس تعالیم این دین مبین، نشان می‌دهد که انسان دارای ارج و قربی منحصر به فرد است. بر همین اساس برخی از حیوانات مانند خوک و سگ به دلایل گوناگونی در دین اسلام نجس هستند و زیبنده و برازنده آدمی نیست که با این حیوانات انس بگیرد و بارها در روایات و احادیث نیز آمده است که نگه‌داری از سگ به غیر از سگ شکاری و نگهبان، آن هم به دور از خانه، جایز نیست.

وفاداری سگ سبب شده که توجه انسان را جلب کند و در دنیای امروزی که همواره شاهد بی‌وفایی انسان‌ها به یکدیگر هستیم گروهی برای جبران این خلاء عاطفی به این حیوان ابراز علاقه می‌کنند

در متون ادب فارسی هم مشاهده می‌شود که در جامعە گذشته تنها از روی ترحم به سگی تشنه در بیابان رسیدگی شده یا کسی مقداری از توشە خود را به سگی گرسنه بخشیده است و سگ مادام در بیرون از خانه قرار دارد، اما امروزه برخی تحت تاثیر عوامل گوناگونی این حالت ترحم و رسیدگی به سگ را به ترجیح موانست با سگ بر آدمی تغییر داده‌اند و سگ را به درون خانه برده‌اند، لمس و نوازشش می‌کنند و گاه حتی خویشتن را مسخر آن کرده‌اند.

در این ارتباط «فضل‌الله خداداد» مقاله‌ای با عنوان «دگردیسی نوع نگاه به سگ: از ترحم در گذشته تا تفضل در جامعه امروزی ایران» (۱) نوشته است. نویسنده در این مقاله بر آن است جایگاه سگ در جامعە کهن و امروزی را با تمسک به متون فارسی تبیین و سپس دلایل دگرگونی این جایگاه را بازگو کند. در ادامه گزیده‌ای از این پژوهش را می‌خوانیم:

جایگاه سگ نزد مردمان در جامعه گذشته و بازتاب آن در ادبیات

در جامعه گذشته و بازتاب آن در ادبیات فارسی، شاهد قائل بودن به حقوق حیوانات از سوی انسان‌ها هستیم، به گونه‌ای که رعایت نکردن این حقوق، تنبیهات و مجازات‌هایی را به همراه دارد. این احترام به حقوق حیوانات حتی پیش از ورود اسلام به ایران هم در متون ادبی متجلی شده است. برای نمونه در سیاست‌نامه، اثر خواجه نظام‌الملک طوسی از آثار منثور قرن پنجم فارسی، داستانی آمده است که نشان‌دهنده رعایت حقوق حیوانات از سوی پادشاهان ساسانی است.

همچنین براساس آموزه‌های دینی و اسلامی، در فرهنگ مردم گذشته، همە حیوانات دارای حقوقی هستد که آدمی ملزم به رعایت آن است و از حیوان‌آزاری مادام نهی شده است، در خصوص سگ آنچه از متون ادب فارسی برمی‌آید، نشان می‌دهد که سگ در بیرون از خانه نگه‌داری می‌شده و یا در اختیار چوپانان برای نگهبانی از گله بوده است، یا در نزد شکارچیان به تربیت شده بوده است و هیچگاه در درون خانه راه نیافته و کسی آن را نوازش نکرده است. برای نمونه مولانا نقل می‌کند که جایگاه سگ «دم درب خانه» بوده است نه درون خانه.

گفت موسی هین تو دانی رو رسید نطق این دو شود بر تو پدید

گفت باری نطق سگ کو بر در است نطق مرغ خانگی کاهل پر است

در اینجا عبارت «کو بر درست است»، یعنی دم درب خانه نقش نگهبان را دارد و به درون خانه راهی و جایی ندارد.

درباب چهارم ازگلستان سعدی حکایتی آمده است که نشان می‌دهد سگان در بیرون از خانه بوده‌اند و نقش نگهبان را داشته‌اند: «یکی از شعرا پیش امیر دزدان رفت و ثنایی براو بگفت. فرمود تا جامه از او برکنند و از ده به درکنند. مسکین برهنه به سر ما همی رفت. سگان در قفای وی افتادند. خواست تا سنگی بردارد و سگان را دفع کند، در زمین یخ گرفته بود، عاجز شد. گفت: این چه حرامزاده مردمان‌اند، سگ راگشاده‌اند و سنگ را بسته!

در خسرو و شیرین بیتی آمده است که نشان می‌دهد سگ در اختیار انسان بوده اما نه با مقام تفضل و نگاه برترانگارانه آن طور که متاسفانه گروهی امروزه به تقلید از فرهنگ غرب سگ را ارج می‌نهند بلکه به حالت زیر دست و نگهبان:

سگ قصاب را در پهلوی میش جگر باشد و لیک از پهلوی خویش

بر اساس آموزه‌های دینی و اسلامی، در فرهنگ مردم گذشته، همە حیوانات دارای حقوقی هستد که آدمی ملزم به رعایت آن است و از حیوان‌آزاری مادام نهی شده است

تعمق در متون ادب فارسی نشان می‌دهد که سگ اگر چه در اختیار انسان بوده است اما حق و حقوق حیوانی آن در جامعه گذشته رعایت می‌شد و مردمان این حیوان را مورد آزار و اذیت قرار نداده‌اند، بلکه با ترحم و شفقت در جایی که گرفتار و وامانده بود به کمکش نیز شتافته‌اند.

در یکی از ابیات سعدی آمده است:

یکی در بیابان سگی تشنه یافت برون از رمق در حیاتش نیافت

کله دلو کرد آن پسندیده کیش چو حبل اندر آن بست دستار خویش

به خدمت میان بست و بازو گشاد سگ ناتوان را دمی آب داد

خبر داد پیغمبر از حال مرد که داور گناهان از او عفو کرد

از این حکایت بر می‌آید که در جامعه گذشته نگاه به حیوان حیران و ناتوان نگاهی ترحم‌برانگیز و با این قصد بود که او نیز مخلوق خداست اما در هیچ یک از این حکایت‌ها نوازش و بغل کردن سگ مشاهده نشد.

آنگونه که از جامعه‌شناسی ادبیات کهن فارسی برمی‌آید، انسان به انگیزه ثواب و به رسم رعایت حقوق حیوانات بر آن بوده است تا نسبت به حیوانات ظلمی روان ندارد اما برخی انسان‌های امروزی جایگاه رفیعی که خداوند به آنها اختصاص داده را به فراموشی سپرده‌اند و تحت تاثیر عوامل گوناگونی مانند فریب خوردن و در خط فرهنگ غرب قرار گرفتن، مدگرایی و غیره با سگ عجین شده است به تعبیر دیگر برخی انسان‌های امروزی دچار خلط مبحث گشته و ترحم و کمک به حیوانات در جامعه گذشته را جایگزین سگ‌گردانی، نوازش و بردن سگ به خانه خویش نموده‌اند باعث دامن زدن به ایجاد یک فرهنگ نادرست و زشت شده‌اند که در جامعه ایرانی اسلامی صورتی زشت و نابهنجار و خلاف موازین شرعی، اعتقادی و انسانی است.

چطور سگ به درون خانه‌ها راه یافت؟

۱- مدگرایی

مدگرایی گاه حالت افراطی به خود می‌گیرد که تا حد بسیاری برآمده از تقلید کورکورانه افراد از فرهنگ غرب و غفلت از خویش است. در نتیجه جهل و ناآگاهی و ضعف ارزش‌های معنوی و تبلیغات وسیع دشمنان و خودباختگی و تقلید کورکورانه از دیگران و یا آلوده شدن به رذایلی چون خودنمایی، فخرفروشی، احساس حقارت و خودکم بینی پیش می‌آید. بنابراین معضل سگ گردانی در جامعه امروز به عنوان یک مد پرستی افراطی صورتی مذموم و ناپسند است که از سوی کشورهای سرمایه‌دار غربی به کشور گسترش می‌یابد و هدف از ترویج آن تضعیف ارزش‌های دینی، هنجارها، الگوهای فرهنگی و در واقع تضعیف اقتصاد، فرهنگ و سلطه فرهنگی بر افراد جامعه است.

۲- بی‌هویتی

خانواده‌هایی وجود دارند که فرزندان آنان دارای زندگی و اشتغالاتی هستند و والدین یکی از آنان تنها در گوشه خانه بزرگ و زیبا به سر می‌برند و برای رفع تنهایی سگی پرورش یافته را با خود همدم می‌کنند و او را همچون کودک خود در بغل می‌گیرند

برخی از انسان‌ها به دلیل گم‌گشتگی هویتی و از خود بیگانگی تحت تاثیر فرهنگ غربی به سرگردانی می‌گرایند. قرآن مجید بی‌هویتی را منشا خودفروشی و خودزیانی می‌داند؛ زیرا شخص بی‌هویت در یک داد و ستد، ارزنده‌ترین گوهر و سرمایه خود را به بهای بسیار پایین و ناچیز می‌فروشد پس هم خود را فروخته و هم در این داد و ستد زیان دیده است. گاهی آدمی ارزنده‌ترین گوهر وجود خود یعنی مقام خلیفه اللهی و انسانی را به چیزی کم بها یعنی سگ و همنشینی با سگ تقلیل می‌دهد و از جایگاه رفیع خود با اعمال زشت به پستی می‌گراید. بی‌هویتی و از خود بیگانگی تحت تاثیر عوامل گوناگونی مانند حاکمیت سلطه‌گران و فقر معنوی به وجود می‌آید.

۳- کمبود همدم انسانی

وفاداری سگ سبب شده که توجه انسان را جلب کند و در دنیای امروزی که همواره شاهد بی‌وفایی انسان‌ها به یکدیگر هستیم گروهی برای جبران این خلاء عاطفی به این حیوان ابراز علاقه می‌کنند. در عصر جدید که خانواده‌ها با مشکل کار بیش از حد افراد خانه و کم بودن تعداد فرزندان و اعتماد کم اعضای خانواده به یکدیگر مواجه‌اند و به هنگام تنهایی مجالی برای ابراز عواطف و انس با یکدیگر و برای دوران پیری یاوری نمی‌یابند، خانواده‌های ثروتمندی وجود دارند که فرزندان آنان دارای زندگی و اشتغالاتی هستند و والدین یکی از آنان تنها در گوشه خانه بزرگ و زیبا به سر می‌برند و برای رفع تنهایی سگی پرورش یافته را با خود همدم می‌کنند و او را همچون کودک خود در بغل می‌گیرند.

در جامعه امروزی به دلایل گوناگونی از جمله مدگرایی، بیماری‌های روانی، تبعیت از فرهنگ غربی، کمبود معنویات و بی‌هویتی گروهی از انسان‌ها نظر ترحمی دیروزین به سگ بیرون از خانه را به نظری تفضلی تغییر داده‌اند و با بردن سگ به منزل نه تنها جایگاه و ارج انسانی خویش را کاسته‌اند بلکه معضلات شومی نظیر سگ‌گردانی را نیز رقم زده‌اند.

راهکارهای حل این معضل در این است که ابتدا انسان‌های دچار شده به این بحران را باید با اصل و جایگاه انسانی آنها که همان مقام خلیفه‌اللهی آشنا کرد، دومین مقام تبیین غنای فرهنگ ایرانی- اسلامی نزد این افراد و پیوند دوباره آنها با سرچشمه‌های غنی فرهنگی است و سومین راهکار نزدیکی دوباره به معنویات و ارزش‌های دینی است زیرا پیوند و انس با این ارزش‌ها می‌تواند آدمی را از خطا و فراموشی خویشتن‌بری دارد.

پی‌نوشت

۱- فضل‌الله خداداد، دگردیسی نوع نگاه به سگ: از ترحم در گذشته تا تفضل در جامعه امروزی ایران، مجله اسلام و علوم اجتماعی، سال ۱۴، شماره ۲۸، پاییز و زمستان ۱۴۰۱: صص۱۵۵-۱۷۳.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 46
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 5
  • سید IR ۱۷:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۰
    45 3
    برخی به دنبال نیمه گم شده خویش بوده اند که سگ را یافتند!!
    • IR ۱۹:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۰
      21 1
      سر و صدای سگ ها بخصوص در مجتمع ها شبانه روز سوهان اعصاب شده. نمیتوان هر روز با همسایگان دعوا کرد. فایده ندارد. دولت وارد این موضوع مسری شود. والله بی حجابی ضرری به کسی نمیزند ولی آزاد گذاشتن اوباش و ابلهان در باغ وحش کردن اماکن مسکونی یعنی زمینه سازی جنگ شهری. واق واق سگ ها میخوابیم واق واق سگ ها بیدار میشویم. در راهرو جرات نداریم راه برویم مبادا حمله کرده گاز بگیرد یا با ناخن هایش لباسهایمان را پاره نکند. در پارک که از چند متری نمیشود نزدیک شد. همه پارکها قرق سگ هاست.
    • IR ۲۰:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۰
      25 1
      کلا شبکه های منوتوو... مبلغ سگ پرستی هستند. اکثر پیر دختران ، مطلقه ها ، بیوه ها و عقیم ها هم سگ پرستند. باید دعا کرد فرزند یکی از مقامات ارشد دچار سگ گزیدگی منجر به مرگ شود تا دولت به خود آمده این فتنه بدتر از بهائیت را ختم کند.
    • IR ۲۰:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۰
      12 3
      مراکز خرید و فروش سگ زیر نظر شهرداریست. خیلی راحت میتواند تعطیل کند ولی اینکار را نمیکند چون برایش درآمد دارد. شهرداری به بهانه عوارض نوسازی هر سال میلیونها تومان از هر واحد مسکونی باج میگیرد آنوقت خرج خوراک سگهای ولگرد میکند !
    • IR ۰۲:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
      4 0
      متاسفانه غربزدگان سگباز شده اند خدمتکار سگ ها، ۲۴ ساعته در خدمت سگ هستند، سگ چرخونی برای اجابت مزاج سگ ها، شستشوی مداوم خانه به علت خرابکاری سگ ها، خرید غذا و وسایل سگ، بیمار شدن و دامپزشک بردن پی در پی سگ.. قدیم سگ ها به آدم ها خدمات میدادند ، امروزه غربزدگان به سگ ها رایگان خدمات میدهند و شده اند حمال سگ ها!!!
    • IR ۱۲:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
      4 0
      البته یکی از مزیتهای افرادی که سگ دارند اینکه یا فرزند ندارند یا یکی دارند که این باعث میشه نسل این جانوران از شر مملکت به مرور زمان کم بشه
  • RU ۱۷:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۰
    16 5
    در اثر بی مبالاتی و سهل انگاری مسئولان دینی و بویژه روحانیت معظم بود که قبح ورود سگ به منازل شکسته شد. بعد از آن هم بی حجابی مد شد.
    • IR ۰۹:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
      0 2
      باور کنید اینا که سگ پرست شدن ارتباطی با اموزه های دینی ندارند چرا آدرس اشتباه میدی؟
  • IR ۱۷:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۰
    47 1
    الان 22ماهه زندگی وسلامتی وآرامش ما با سگ واحدکناری نابود شده.شکایت هم با دادن رشوه(به گفته خودش)بدون برگزاری دادگاه ،منع تعقیب شد! علیرغم امضای خودش پای قانون ساختمان = نگهداری حیوان داخل واحد ممنوعه ، مقابل هیئت مدیره میگه :بچه ام رو هم ازم بگیرین! سگم رو نمیزارم ازم جدا کنید!!!!! اعتراض کنیم هم ،به درواحد لگد میزنه وفحشهای مستهجن میده وتهدید به قتل میکنه! این از ضعف قانون است که در این مورد،وجود نداره! مقصر مجلس وقوه قضائیه است.
    • IR ۰۰:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
      3 0
      باید سگشو در دادگاه بکشی
    • سروش IR ۰۸:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
      3 0
      از وضعیت فحاشی و تهدیدهای این اقا فیلم بگیرید و در شبکه های اجتماعی پخش کنید و اعلام شود به علت آزار و اذیت همسایه دیگر کسی با ایشان معامله نکند. ببنید چطوری خودش رو جمع میکنه. شبکه های اجتماعی فقط مال اغتشاشگران و سگ پرستان که نیست!!!!!!
  • IR ۱۷:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۰
    19 1
    مقصر مجلس وقوه قضائیه است.
    • تک سوتر DE ۱۹:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۰
      33 3
      وقتی شروع شد که هدفمند یک عده به سگ های ولگرد اسید تزریق کردند و پشتش اصغر فرهادی هشتم من سگ هستم یا سگ فحش نیست رو زد. بعدشم کتایون ریاحی و ... با سگ عکس گرفتن. خودتون رو به نفهمی نزنید لطفا. یک عده طراحی کردند، سلبریتی ها پیاده سازی کردند. قوه قضائیه تماشا کرد.
    • IR ۱۰:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
      0 0
      به سگ های ولگرد اسید تزریق کردند؟! جناب DE ۱۹:۴۴ حدود بیش از ۱۷۰۰ سگ ولگرد در جنوب تهران در آرادکوه نگهداری میشه که ۱۲۰۰ تاش شهرداری غذا میده به ۵۰۰ تاش طرفداران محیط زیست و حقوق حیوانات
  • RU ۱۷:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۰
    18 1
    اگر روزی که سگ به آپارتمانها راه پیدا کرد مسئولان انتظامی و قظایی کشور کوتاهی نمی کردند و وظیفه مقابله با این هنجار شکنی را به دوش خود مردم نیفکنده بودند امروز دچار شکسته شدن قبح نگهداری سگ و به تبع آن شکسته شدن قبح گناهان دیگری مثل بی حجابی نمی شدیم
    • IR ۱۹:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۰
      13 1
      دقیقاً درست می فرمایید اگر جلو هر نوع ناهنجاری را از همان نقطه اغاز میگرفتند الان جامعه ما دچار این همه ناهنجاری نمیشد برای نمونه در محله ما یک نفر مغازه کوچک خود و تمام پیاده رو و حتی قسمتی از خیابان را تبدیل به کارواش کرد که مسئولین مربوطه هیچ اقدامی جهت حفاظت از اسایش مردم در مقابله با این شخص نکردند حالا بسیاری از افراد در همان خیابان از عمل خلاف قانون ان شخص تقلید کرده و حالا نه تنها نمیتوانیم جهت عبور و مرور به خانه از پیاده رو استفاده کنیم بلکه حتی از کنار خیابان نیز نمیتوانیم عبور کنیم و باید از وسط خیابان عبور کنیم که کلی خطرناک است مخصوصاً برای افراد مسن و بچه ها.
  • IR ۱۷:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۰
    7 6
    این عکس گوگولی مگولی که از سگ گذاشتین !خودش تقویت فرهنگ مجنون سگ شدنه! هفتاد درصد گاز گرفتن سگها در ایران وغرب ،مربوط به همین سگهای بزک شده خانگی است! باید از مصدومان ودندانهای خطرناکش عکس بگذارید.
  • IR ۱۸:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۰
    22 5
    طبق احادیث در خانه ای که داخل خانه سگ نگهداری شود،فرشته ها وارد نمیشوند وشیاطین جای آنان را میگیرند.
  • IR ۱۸:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۰
    15 1
    والا تا همین ده سال پیش حیوون‌بازی حتی کفتربازی بسیار ناپسند بود
  • البحرین لنا IR ۱۸:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۰
    2 1
    دوستان یه تجربه:برای اینکه همدم و همصحبتی برای خود پیدا کنید وقایع و افکارتون و توی یه دفتر روزانه بنویسید!!!!تجربه کنید و ببینید که چقد سبک میشوید
  • IR ۱۹:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۰
    7 1
    انشالله علاوه بر سگ بازی کفتر بازی هم جرم انگاری بشه تا شاهد بطالت عمر و ایجاد ناهنجاری های اجتماعی مانند شرط بندی تحت عنوان گرو بندی کفتر نباشیم
  • ۱۹:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۰
    8 1
    سگ و گربه بازی و جراحی پلاستیک و خالکوبی و سزارین تاریخ تولد و ویلا بازی و... فرهنگ اقشار نئولیبرال و چندملیتی بالای شهریه که با اختلاس و دزدی و رانتخورای به پولهای بادآورده رسیدن و مدتیه با تغییر قبله به سمت هالیوود دارن کل فرهنگ و فروت جامعه رو با خودشون میبرند. اگه با تقویت مادی و فرهنگی اقشار ضعیف جامعه، جلوی اختلاسها و رانتخواریها و دزدیها گرفته بشه سگوگربه‌بازها همچین پولهایی ندارن که ۶۰-۷۰ میلیون پول غذای خارجی واسه سگ و گربه بدن و به بقیه هم توصیه کنن غذای حیوون تولید داخلی استفاده نکنن.
  • بی نام IR ۱۹:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۰
    4 3
    این سگهای جدیدکه میگن پت خانگی اصلا در قواره سگ نگهبان نیستند اینها با دستکاری ژنتیکی حتی مثل یک موش شدن مردم خوششون میاد می خرند اما هر کاری با بگیر وببند نمیشه باید آگاهی داد
  • حسینعلی IR ۲۰:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۰
    6 1
    عقده هم میتونه دلیلی باشه
  • دلیل IR ۲۱:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۰
    9 2
    یزید هم سگ باز بود.
    • IR ۲۳:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۰
      8 1
      لعنت خداوند بهش باد.....
    • IR ۰۰:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
      0 9
      تا دیروز که میمون باز بود!!!!! فتواهاتون مناسبتیه؟
    • IR ۰۸:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
      1 0
      نه عامو میمون باز بود
  • IR ۲۲:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۰
    4 0
    سگها هم از دست بی عقلی مردمان ذله شدن... دلم واسه بعضیاشون خیلی میسوزه، از بس حیوونای خدا رو میچلونن، با شامپو میشورن، پر و پشمشون رو میزنن، غذاهای عجیب غریب میدن بهشون، تو یه وجب آپارتمان زندانیشون میکنن، مثل آدم باهاشون رفتار میکنن، بابا دست از سر سگها بردارید بذارید مثل سگ زندگی کنن،به زندگی ادمها که هیچ،به زندگی سگها هم گند زدین✌سگ زندگی آزادی✌
  • یحیی IR ۲۲:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۰
    2 8
    فقط گربه و دیگر هیچ شیطون بازیگوش ملوس و اهل شوخی
  • IR ۲۳:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۰
    4 1
    از طریق یک ضعف فرهنگی
  • IR ۲۳:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۰
    0 1
    از همه مهمتر کمبود همدم انسانییت
  • IR ۲۳:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۰
    3 0
    سوال: سگ چگونه به خانه‌های ایرانی راه یافت؟ جواب: از طریق صدا و سیما. مگه غیر از اینه خود تلویزیون کلی از کارتونهایی که پخش میکرد و میکنه یه سگ همراه شخصیت اصلیه و تو اونا روابط دوست دختر دوست پسری حاکمه؟ هایدی، نل، باخانمان (پرین)، بینوایان، مورچه فردی، نیلو و فلندی، ممول، بلفی و لی لی بیت، حنا دختری در مزرعه، بل و سباستین، بچه های کوه تاراک و ...
  • IR ۲۳:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۰
    2 0
    اینکه سگ پرستی نتیجه احساس خودنمایی، فخر فروشی ،حقارت و خود کم بینی این حرف واقعیت داره،بنده خانم آرایشگری رو میشناسم در بالاشهر تهران که وضع مالی بسیار عالی داره ،چندی پیش سگ این خانم که بسیار هم هیبت زشت و کریه داشت مرد ، این خانم آرایشگر علاوه بر اینکه در تاکتیکی معکوس! از شدت حقارت حتی آزادی خودش رو به اون سگ خدابیامرز نسبت داده بود(!) ،بلکه آنچنان حرفها در مدح این سگ در استوری خودش منتشر کرده بود که هرکس بدون اطلاع از موضوع این استوری رو میخوند، بدون شک تصور میکرد این حجم از نوحه سرایی رو قطعا ایشون فقط در سوگ شریک زندگی و یگانه معشوق و همتای ابدیش نوشته ،و نه در مورد سگش!
  • سعید IR ۰۰:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
    0 0
    تجارت بردگان ، آن هم از نوع حیوانی آن این کثیف ترین اقدام بشر خود خواه برای بهره کشی از حیوانات بی گناه است . کاش م یشد روزی برسد که موجودات بیگانه فضایی هوشمند تر از بشر زمینی ، آن رفتاری را که او با حیوانات در روی زمین می کند با او انجام دهند تا بفهمد یک من ماست ، چقدر کره می دهد .
  • سعید IR ۰۰:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
    2 0
    بر طبق احادیث ، سگ جز اعضای خانواده است در احترام و مقبولیت اما ، مقام نشست و بر خاستنش تا کنار درب منزل است ، نه داخل آن . حال اگر به دنبال انقلاب صنعتی در غرب و کمرنگ شدن نقش خانواده و ایجاد موج احساس تنهایی ، برده داری حیوانات ، به منظور جبران خلا های روحی و عاطفی در غرب مد شده ، ما که نباید تقلیدی کورکورانه کنیم از آن جماعت جاهل . شاید بشر غربی خواست در چاهی افتاده و مد سازی کند ، ما نیز باید چنین کنیم ؟! جهالت تا کجا ، حماقت تا به کی ؟!
  • DE ۰۱:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
    0 0
    گر انصاف خواهی سگ حق شناس ، به از آدمیزاده ناسپاس .
  • کاظم IR ۰۱:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
    0 1
    بهتره پایداری چی ها که تمام فکر و ذکرشون سگ های مردم، حجاب زنان و این قبیل مباحث هست بیان و این مشکل رو حل کنند
  • IR ۰۵:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
    4 0
    البته تاثیر فیلم های صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران روفراموش کردید بگید،)بن وسباستین()وچندین برنامه انیمیشن وسینمایی که درهمه اون فیلم ها سگ نقش قهرمان یا مکمل نقش اول را داشت..آری امروز هم متاسفانه صدا وسیما نا آگاهانه ویا مغرضانه در شبکه های پویا ونهال فبلم هایی با نماد رنگین کمان راپخش می کند...صدا وسیما عامل اصلی فرهنگی کشورایران است...
  • حمید IR ۰۷:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
    2 0
    صاحابسگهای ایران دکترها و دندانپزشک ها هستند.
  • IR ۰۷:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
    2 0
    جنبش سگیست ها هم خیلی موثر بود این سگ آوری جانشین فرزند آوری هم هست عده ای هم به این نتیجه رسیده اند که سگها از فرزندانشان مهربانتر و با وفاتر وبی آزارترند والبته نماد تجدد وبی دینی وبی ایمانی صد البته ممکن است در روزهای آینده به چیزهای بدتری هم تفاخر کنیم چه کسی می توانست پیش بینی کند که انسان با سواد ومدرن نسل ارتباطات وماهواره به شلوار پاره پوشیدن تفاخر کند ودر کشورهای عقب افتاده وجهان سوم پاره تر.
  • مرتضی IR ۰۸:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
    0 0
    راهکارهای ارائه شده کاربردی نیستند و به روش اجرای آنها اشاره نشده است و بهتر است به مشکلات و عواقب نگهداری سگ هم اشاره شود
  • محمد IR ۰۸:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
    3 0
    عادی انگاری نگه داری ازسگ، ازکارتونهای زمان کودکی ما شروع شد .توتما م کارتونها سگ به عنوان عنصر اصلی بود. مثل: باخانمان- حنا دختری درمزرعه- بل وسباستین-خانواده دکتر ارنست-مهاجران و.. استعمارفرهنگ رواینگونه به تدریج تغییر و ارزش ها رو تغییر می دهد.
  • علی IR ۱۱:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
    0 0
    وقتی با مملکت داری اقایان نااهل و نامحرم و نادان وضعیت بجایی میرسد که قدرت ازدواج و کار و خانه و دیگر وسایل زندگی این میشود باید هم برای همزیستی به حیوان رجوع شود
  • IR ۱۲:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
    3 0
    فرهنگ مزخرف غرب به هر کجا که پا گذاشت ویران کرد کاش به خودمون بییایم 😞😫
  • IR ۱۲:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
    3 0
    سگ به مراتب بر این کثافت های سگباز شرافت دارد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس