کد خبر 1506564
تاریخ انتشار: ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۹:۱۲
استقبال از گروسی در سئول با اعتراض

صدها نفر امروز شنبه همزمان با حضور مدیرکل آژانس اتمی در سئول، به خیابان‌های پایتخت کره جنوبی آمدند تا به طرح ژاپن برای رهاسازی پساب هسته‌ای از نیروگاه فوکوشیما در اقیانوس آرام که آژانس از آن حمایت کرده، اعتراض کنند.

به گزارش مشرق، سفر «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به کره جنوبی با اعتراضات در واکنش به موافقت آژانس با طرح ژاپن برای رهاسازی بیش از یک میلیون تُن پساب هسته‌ای از نیروگاه فوکوشیما ژاپن در اقیانوس آرام مواجه شده است.

گروسی در تلاش برای کاهش نگرانی‌ها درباره این طرح، جمعه برای سفر سه‌روزه و دیدار با وزیر خارجه و یک مقام ارشد ایمنی هسته‌ای کره جنوبی پس از پایان سفر خود به ژاپن، وارد سئول شد.

آزانس اتمی در گزارشی که سه‌شنبه (چهارم ژوئیه) منتشر شد، اعلام کرد بعد از دو سال ارزیابی به این نتیجه رسیده این طرح با استانداردهای ایمنی بین‌المللی مربوطه سازگار است و در حالی که نگرانی‌های اجتماعی، سیاسی و محیط زیستی را برانگیخته، آب رهاشده تاثیر رادیولوژیکی ناچیزی بر مردم و محیط زیست خواهد داشت.

به گزارش رسانه‌های محلی، ورود او به فرودگاه «گیمپو» سئول با اعتراضات روبرو شد، به‌رغم آن که دولت کره جنوبی گفته به گزارش آژانس احترام می‌گذارد و تحلیل خودش نشان داده رهاسازی پساب نیروگاه فوکوشیما به اقیانوس تاثیر معناداری بر آب‌های این کشور نخواهد گذاشت.

به نوشته رویترز، صدها نفر از جمله اعضای کنفدراسیون اتحادیه‌های تجاری کره شنبه به خیابان‌ها آمدند تا به این طرح اعتراض کنند. گروسی قرار است یکشنبه با اعضای حزب مخالف دموکرات کره که از طرح ژاپن انتقاد کرده، دیدار کند.

استقبال از گروسی در سئول با اعتراض +عکس

استقبال از گروسی در سئول با اعتراض +عکس

استقبال از گروسی در سئول با اعتراض +عکس

این طرح انتقادهای داخلی و بین‌المللی از سوی کشورهای همسایه را در پی داشته است. آن‌ها می‌گویند این یک موضوع فرامرزی است و پساب قرار نیست فقط در ژاپن و اطراف آن بماند.

«مائو نینگ» سخنگوی وزارت خارجه چین اوایل سال میلادی جاری گفت: می‌خواهم تاکید کنم رهاسازی پساب آلوده هسته‌ای از نیروگاه فوکوشیما، به محیط زیست دریایی جهانی و سلامت عمومی مربوط می‌شود که فقط به ژاپنی‌ها مربوط نیست.

این طرح اولین بار در سال ۲۰۲۱ از سوی دولت ژاپن، نهاد تنظیم مقررات هسته‌ای این کشور و TEPCO اپراتورهای نیروگاه هسته‌ای تخریب شده «فوکوشیما دایچی» ارائه شد.

آبی که برای خنک کردن میله‌های سوخت نیروگاه در سال ۲۰۱۱ پس از ذوب شدن سه رآکتور آن استفاده شد، طی ۳۰ تا ۴۰ سال آینده تصفیه و وارد اقیانوس آرام خواهد شد. این فاجعه بر اثر امواج سونامی ناشی از زلزله نُه ریشتری ایجاد شد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس