کد خبر 1506542
تاریخ انتشار: ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۵
چرا ارزش معاملات در بورس کاهش یافت

کارشناسان بازار سرمایه معتقدند کاهش ارزش معاملات در بورس می‌تواند به دلیل فصل مجامع باشد.

به گزارش مشرق، بورس تهران در هفته‌ای که سپری شد توانست تا حدی خود را از شوک ایجاد شده در اواخر هفته پیش از آن را پشت سر بگذارد و روزهای مثبت متعادلی را تجربه کند. اما امروز بازار سرمایه در ابتدای زمان معاملات با رشد ۲ هزار واحدی همراه شد؛ اما با گذشت زمان، شاخص کل روند نزولی به خود گرفت و در نهایت بورس در جریان معاملات امروز به کانال ۲.۱ میلیون واحدی بازگشت.

کارشناسان بازار سرمایه معتقدند یکی از عوامل تداوم رکود معاملاتی در بورس، شوک افزایش قیمت خوراک صنایع است. به نظر می رسد ریسک‌های سیاسی بازار افزایش یافته و نااطمینانی‌های اقتصاد ایران می‌تواند منجر به کوچ سرمایه از بازار سهام به سمت بازارهای دارایی کم ریسک‌تر شود.

در رابطه با نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و صنایع‌ گفته می‌شود گویا با وجود اعلام رسمی نرخ ۷ هزار تومانی برای خوراک پتروشیمی‌ها، دولت اصلاحی در نرخ‌های اعلامی انجام داده و قرار است که به زودی به صورت رسمی اعلام شود که می‌تواند به شوک منفی وارد شده به بازار پایان دهد.

البته مدیرعامل یکی از شرکت های پتروشیمی در همین راستا عنوان کرده بود که دولت با عدم افزایش نرخ گاز سوخت موافقت کرده و قرار نیست این نرخ تغییری کند و خاندوزی، وزیر اقتصاد نیز از احتمال تغییر این نرخ‌ها صحبت کرده بود.

* سهامداران حقیقی به شدت محتاط شده‌اند

علی مومنی، کارشناس بازار سرمایه گفت: در هفته گذشته، انتشار برخی خبرهای غیررسمی در رابطه با نرخ خوراک پتروشیمی‌ها موجب شد تا جو منفی حاکم بر بورس تهران به دلیل افزایش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها به ۷ هزار تومان تا حدی اثر کم‌رنگ‌تری در معاملات داشته باشد و بورسی‌ها با نگاهی امیدوارانه‌تر به انجام معاملات خود بپردازند.

وی ادامه داد: در این بین افزایش آهسته و آرام نرخ دلار در بازار آزاد نیز نمی‌تواند بی‌تاثیر باشد. با این حال اما همچنان به نظر می‌رسد که احتیاط به یکی از ارکان اصلی معاملات بورسی‌ها طی روزها و هفته‌های اخیر تبدیل شده و با شرایط کنونی این محتاط بودن سهامداران با احتمال بالایی ادامه داشته باشد.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: کاهش ارزش معاملات در بورس می‌تواند به دلیل فصل مجامع باشد، با اتمام فصل مجامع بخشی از سبد سهام معامله گران از حالت فریز شده خارج خواهد شد و بیم خروج پول حقیقی از بازار در این شرایط وجود دارد. بنابراین در میان مدت روند حرکت سرمایه حقیقی تعیین کننده روند شاخص خواهد بود.

* حرکت شاخص های عملکردی بورس برخلاف یکدیگر

در پایان معاملات روز شنبه، شاخص بورس ۷ هزار و ۵۲۴ واحد نسبت به روز کاری گذشته ریزش کرد و تا سطح ۲ میلیون و ۱۹۵ هزار و ۱۳۲ واحد پایین آمد. بازدهی این شاخص منفی ۳۴ صدم درصد بوده است.

اما شاخص کل هم‌وزن بورس نیز با افزایش هزار و ۲۸۵ واحدی در رقم ۷۷۷ هزار و ۴۶۲ واحدی ایستاد. بازدهی این شاخص مثبت ۱۷ صدم درصد بوده است.

شاخص کل فرابورس نیز با افزایش ۴۸ واحدی به رقم ۲۸ هزار و ۴۹۰ واحد رسید. همچنین شاخص هم وزن فرابورس با افزایش ۳۲۴ واحد به سطح ۱۴۳ هزار و ۹۳۸ واحد رسید.

* خروج پول حقیقی از بازار سرمایه

روز شنبه خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار سهام منفی شد و ۱۹۹ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شد.

امروز نماد وبملت (بانک ملت)، شستا (شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی) و وپاسار (بانک پاسارگاد) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. در سوی دیگر، بیشترین ورود پول حقیقی به نمادهای فسبزوار (فولاد سبزوار)، کاوه (فولاد کاوه جنوب کیش) و دلقما (دارویی‌ لقمان) اختصاص داشت.

* کاهش ۱۱ درصدی ارزش معاملات خرد بازار سهام

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به ۱۰ هزار و ۵۸۳ میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه ۴۰۶ میلیارد تومان بود که ۴ درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز شامل می‌شود.

ارزش معاملات خرد نیز با کاهش ۱۱ درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم ۵ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان رسید که کمترین رقم در ۵ روز اخیر است.

* رشد ارزش صف های خرید بورس

در پایان معاملات امروز، ۳۰۲ نماد با رشد قیمت و ۴۴۰ سهم نیز با کاهش قیمت روبرو شدند.

در معاملات شنبه، ۱۰۶ نماد صف خرید داشتند و ۳۳ نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با رشد ۲۴ درصدی نسبت به روز کاری قبل به ۵۴۱ میلیارد تومان افزایش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با افزایش ۵۹ درصدی به ۱۷۶ میلیارد تومان رسید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 5
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۸:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۷
    2 1
    بلایی که سر بورس می آورند دلایل سیاسی دارد، اما مگه آقای رئیسی نگفت که اگه نمی شد کاری کرد ، وارد انتخابات نمی شدم ، پس چرا بعد از کذشت دوسال هنوز وضعیت بورس سامان پیدا نکرده ؟؟؟چرا مردم را بازيچه می کنید ؟؟؟
  • IR ۲۰:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۷
    1 0
    مگه آقای صبائی مدیر نظارت بر سازمان بورس نگفتند تا یک هفته دیگه اسامی متخلفین بورس و رانت خوارن اعلام خواهد شد. پس چی شد؟!!!!!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس