توقف خروج پول حقیقی از بورس با مثبت شدن خودرویی‌ها

امروز در بازار بورس، خودرویی‌ها یکپارچه سبزپوش بودند، کارشناسان بازار سرمایه معتقدند افزایش قیمت این نمادها، موجب توقف خروج پول از بورس شده است.

به گزارش مشرق، بازار سرمایه با ورود به دهه دوم تیر، هنوز نتوانسته است روند مشخصی به خود بگیرد.

روند نداشتن بورس، در حالی رخ داده است که ارزش معاملات همچنان در حداقل‌های ممکن قرار دارد و بازار پر از حاشیه و اخبار در خصوص رانت‌های اطلاعاتی است که بسیاری از فعالان قدیمی بازار از آن به‌عنوان بی‌تدبیری مسئولان یاد می‌کنند.

* بررسی تکنیکال شاخص‌های بورس

شاخص بورس تهران به محدوده ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحدی خود نزدیک شده است و این سطح می‌تواند به‌عنوان یک سطح حمایتی خوبی عمل کند.

اما هر روز اخبار منفی پیرامون بورس منتشر می‌شود که با انتشار این خبرها و حاشیه‌ها در دل بازار ترس رخنه کرده است و ممکن است کمی دیرتر خریداران وارد بازار شوند.

از دست رفتن محدوده ۲.۱ میلیون واحدی شاخص بورس که به عنوان یک سطح حمایتی خیلی قوی (از منظر تکنیکالی) برای شاخص کل در نظر گرفته می‌شود، می‌تواند بازار را با یک رکود بزرگ همراه کند.

شاید برای روزهای آینده و با تغییر و یا ابطال نامه مربوط به نرخ خوراک صنایع، بازار بورس رخ مثبتی را به خود بگیرد؛ دقیقاً در جایی که تکنیکالیست‌ها انتظار برگشت دارند و اهالی بنیادی کار بازار از ارزندگی قیمت‌ها صحبت می‌کنند.

* مسئولان بورس از اتفافات سال ۹۹ درس بگیرند

راضیه آرمند، کارشناس بازار سرمایه گفت: یک هفته است که خبر نامه ۱۷ اردیبهشت‌ماه دولت مبنی بر تعیین نرخ خوراک و سوخت صنایع در بین همه اهالی بازار دست‌به‌دست می‌چرخد و در این میان مسئولان بورسی و اقتصادی کشور در حال تلاش برای به‌دست‌آوردن اعتماد و اطمینان ازدست‌رفته هستند.

وی ادامه داد: مسئولان باید تجربه سال ۹۹ و کاهش بی اعتمادی به بازار سهام را به عنوان یک تجربه زیسته پیش روی قرار دهند و از اتفاقاتی که همان نتایج را به همراه دارد جلوگیری کنند.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: زمانی که رئیس سازمان بورس تهران از ذخیره سود عده‌ای در بازار سرمایه خبر داده بود و وزیر اقتصاد دلیل بنیادی برای افت بیش از ۵ درصدی بازار را نمی‌دید، اهالی بازار سرمایه به دنبال تعطیلی معاملات بورس تهران بودند تا به وضعیت بازار رسیدگی شود. حالا سازمان بورس به این نتیجه رسیده است تا معاملات ۵۰ روز قبل را بررسی کند.

آرمند تصریح کرد: مسئولان بورس از اتفاقات سال ۹۹ درس بگیرند و مدیریت بازار را بر اساس تحلیل درست انجام دهند تا سهامداران نیز دوباره متقاعد شوند تا به بورس وارد شوند.

* سبزپوشی اغلب نمادهای بورسی

در پایان معاملات روز یکشنبه، شاخص بورس ۱۳ هزار و ۴۶۲ واحد نسبت به روز کاری گذشته رشد کرد و تا سطح ۲ میلیون و ۱۵۷ هزار و ۳۷۷ واحد بالا آمد. بازدهی این شاخص مثبت ۶۳ صدم درصد بوده است.

شاخص کل هم‌وزن بورس نیز با افزایش هفت هزار و ۹۳۴ واحدی در رقم ۷۵۴ هزار و ۸۹۷ واحدی ایستاد. بازدهی این شاخص نیز مثبت ۱.۰۶ درصد بوده است.

شاخص کل فرابورس نیز با افزایش ۳۹۵ واحدی به رقم ۲۸ هزار واحد رسید. همچنین شاخص هم‌وزن فرابورس با افزایش هزار و ۹۲۱ واحد به سطح ۱۳۹ هزار و ۴۹۹ واحد رسید.

* توقف خروج پول حقیقی از بازار سهام

روز یکشنبه خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار سهام پس از ۱۰ روز مثبت شد و ۱۱۳ میلیارد تومان پول حقیقی به بازار سهام وارد شد.

امروز خودرویی‌ها یکپارچه سبزپوش بودند و کارشناسان بازار سرمایه معتقدند، افزایش قیمت این نمادها، باعث توقف خروج پول از بورس شده است.

امروز نماد نیان (نیان الکتریک)، وبهمن (گروه سرمایه گذاری بهمن) و کتوسعه (توسعه صنایع و معادن کوثر) بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند. در سوی دیگر، بیشترین خروج پول حقیقی به نمادهای وبملت (بانک ملت)، کالا (بورس کالا) و فلوله (لوله و ماشین سازی ایران) اختصاص داشت.

* افزایش ارزش معاملات خرد بازار سرمایه

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به ۹ هزار و ۳۵۱ میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه ۲۵۸ میلیارد تومان بود که ۳ درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز شامل می‌شود.

ارزش معاملات خرد نیز با افزایش ۱۱ درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم ۶ هزار و ۲۰ میلیارد تومان رسید.

* افت ۱۸ درصدی ارزش صف‌های خرید بورس

در پایان معاملات امروز، ۵۳۶ نماد با رشد قیمت و ۲۴۰ سهم با کاهش قیمت روبرو شدند.

در معاملات یکشنبه، ۱۱۷ نماد صف خرید داشتند و ۲۸ نماد با صف فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با افت ۱۸ درصدی نسبت به روز کاری قبل به ۵۸۹ میلیارد تومان کاهش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با کاهش ۲۱ درصدی به ۱۱۵ میلیارد تومان رسید.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس