کد خبر 1506095
تاریخ انتشار: ۱۶ تیر ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۲
چین: به تلاش برای حل و فصل برجام ادامه خواهیم داد

سخنگوی وزارت امور خارجه چین گفت که پکن به تعامل و هماهنگی با طرف‌های ذیربط و کمک به بازگرداندن برجام در سریع‌ترین زمان ممکن به مسیر خود ادامه خواهد داد.

به گزارش مشرق، به نقل از ریانووستی، وانگ ونبین امروز جمعه در نشستی خبری تصریح کرد: دلیل وضعیت کنونی پیرامون موضوع هسته ای ایران این است که ایالات متحده به طور یکجانبه از برجام خارج شد و ایران را تحت شدیدترین فشارها قرار داد.

وانگ ونبین با بیان اینکه ماهیت قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت، اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) است تاکید کرد که ایران اقدامات متقابل مناسبی را انجام داده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین خاطرنشان کرد: اولویت فعلی طرف‌های ذی‌ربط بازگرداندن اجرای کامل و مؤثر برجام از طریق گفتگو و مذاکره است.

این دیپلمات همچنین بر اهمیت جلوگیری از اتخاذ هرگونه اقدامی که به تشدید اوضاع و تشدید تناقضات منجر شود، برای ایجاد شرایط برای تلاش‌های دیپلماتیک اشاره کرد.

وی تاکید کرد: چین به تعامل و هماهنگی با طرف های ذیربط، کمک به بازگرداندن سریع برجام به مسیر درست، حفظ اقتدار و اثربخشی قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت و پیشبرد حل و فصل سیاسی- دیپلماتیک پرونده هسته ای ایران ادامه خواهد داد.

نشست دوره ای شورای امنیت سازمان ملل درباره اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام در روز ۱۵ تیرماه (۶ جولای) به عرصه جدال میان دیپلمات های آمریکا و انگلیس با روسیه تبدیل شد که با دعوت از اوکراین در پی تکمیل سناریوی خود علیه برنامه دفاعی بازدارندگی جمهوری اسلامی ایران و تداوم تحریم های موشکی هستند.

نشست دوره ای شورای امنیت درباره ایران باید ماه قبلی میلادی یعنی ژوئن و در دوره ریاست امارات برگزار می شد اما با فشار غرب به ویژه آمریکا و انگلیس، برگزاری این نشست به ماه جاری میلادی یعنی جولای (ژوئیه) موکول شد که ریاست دوره ای برعهده لندن است.

نشست های شورای امنیت درباره روند اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام هر شش ماه یکبار بصورت دوره ای برگزار می شود تا گزارش آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل در این باره بررسی و بحث شود.

هنگامی که باربارا وودوارد سفیر و نماینده دائم انگلیس جلسه را برای دعوت از اوکراین آغاز کرد، واسیلی نبنزیا سفیر و نماینده روسیه خطاب به او با اعتراض به دعوت از سفیر و نماینده اوکراین در سازمان ملل گفت: چرا شما از اوکراین برای شرکت دعوت کرده اید درحالی که اوکراین عضو برجام نیست؟

سفیر روسیه تصریح کرد : تصمیم رئیس شورای امنیت برای دعوت از یک کشور غیرعضو برجام جهت شرکت در جلسه شورای امنیت با موضوع قطعنامه ۲۲۳۱ هدفدار است. جلسات پیرامون این قطعنامه در گذشته تنها با حضور اعضای شورای امنیت و همچنین اعضای برجام انجام می شد.

نبنزیا تصریح کرد: برجام یک دستاورد مشترک شورای امنیت بود که در سال ۲۰۱۸ پس از خروج یکجانبه یکی از اعضا (آمریکا) به خطر افتاد. انگلیس به عنوان رئیس دوره ای شورای امنیت قصد دارد همه وضوعات این شورا را به اوکراین مرتبط کند. درنهایت ما با شورای امنیتی مواجه خواهیم شد که به جای رسیدگی به برجام، کاملا سیاسی شده است.

امیرسعید ایروانی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل با مخالفت با حضور نماینده اوکراین در نشست شورای امنیت درباره اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ گفت: « «شدیداً به دعوت ریاست شورا برای یک کشور عضو که ارتباط مستقیم یا غیرمستقیم با موضوع دستور جلسه این نشست ندارد، مخالف هستیم. ما این اقدام را نه سازنده و نه با حسن نیت می دانیم. در عوض، به نظر می‌رسد که این تلاشی بدبینانه برای منحرف کردن توجه از موضوع مبرم در دست، یعنی اجرای برجام و عدم پایبندی و قصور برخی از طرف‌های غربی در انجام تعهدات خود تحت این توافق است.

کشورهای غربی مدعی شده‌اند که ایران هواپیماهای بدون سرنشین برای عملیات نظامی در اوکراین به روسیه می‌دهد و تاکید کردند که چنین انتقالی نقض قطعنامه ۲۲۳۱ (تأمین ایجاد برجام) است. مسکو و تهران چنین اتهاماتی را رد کردند.

بر اساس برجام، تحریم تسلیحاتی از ایران در ۱۸ اکتبر ۲۰۲۰ لغو شد. پیش از این، تحویل تسلیحات تنها با مجوز شورای امنیت سازمان ملل امکان پذیر بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۵:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۶
    0 0
    غلط کردید
  • علی ولی خدا عبا دالله IR ۱۵:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۶
    0 0
    چین چقدر از شما نفت گرفت تا این حرف را بزند
    • یوسف IR ۱۵:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۷
      0 0
      چین ابتدا باید ظلم و نسل کشی مسلمانان اویغور منطقه خودمختار ترکستان شرقی را متوقف کند و استقلال آن را و نیز تایوان و دیگر مناطق استقلال طلب را بدون شرط به رسمیت بشناسد.
  • عمیر IR ۱۶:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۶
    0 0
    چینیهای خفاشخور؟ فاقد اهمیت !

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس