کد خبر 150560
تاریخ انتشار: ۱۱ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۰:۰۴

در حالي به فصل بازگشايي مدارس نزديك مي‌شويم كه امسال نيز همچون سالهاي گذشته هيچ آماري از سهم لوازم‌التحرير توليد داخل در بازار داخلي در دست نيست و در عين حال توليدكنندگان بدبين فعال در اين حوزه اعتقاد دارند كه هيچ حمايتي از آنها در مقابل واردات انجام نمي‌شود.

به گزارش مشرق به نقل از ايسنا، لوازم‌التحرير از جمله كالاهايي محسوب مي‌شود كه معمولا همه ساله چند هفته مانده به آغاز سال تحصيلي، بازار آن رونق دو چنداني پيدا كرده و در عين حال حضور انبوه برندهاي داخلي و خارجي در آن چشمگير مي‌شود.

در حال حاضر تقريبا هيچ آمار دقيقي از حجم و ارزش بازار لوازم‌التحرير در ايران وجود ندارد، اما به طور قطع مي‌توان گفت كه با توجه به جوان بودن جمعيت ايران و وجود جمعيت انبوه دانش‌آموز در كشور، قطعا بازار لوازم‌التحرير ايران دست كم در بين كشورهاي خاورميانه از بيشترين ارزش برخوردار است. به اعتقاد فعالان این حوزه، صنعت لوازم‌التحریر در ایران هرگز صنعتی منسجم، با برنامه و دارای تشکلی قوی نبوده و مجموعه این عوامل شرایط را برای داغ شدن بازار محصولات وارداتی در کشور فراهم کرده است.

امسال نيز همچون سالهاي پيش در حالي به روزهاي بازگشايي مدارس نزديك مي‌شويم كه برخي مسوولان از ضرورت ساماندهي بازار لوازم‌التحرير كشور و محدود كردن حضور لوازم‌التحرير با تصاوير خارجي در بازار ايران سخن مي‌گويند. اظهاراتي كه در سالهاي گذشته نيز تكرار شده، اما نگاهي به وضعيت بازار نشان مي‌دهد كه اين اظهارات هيچ گاه به مرحله عمل نرسيده‌اند.

علي آسيم - كارشناس صنعت لوازم‌التحرير، با اشاره به اين‌كه لوازم‌التحرير از اواخر تير تا اوايل شهريور روانه بازار مي‌شود، گفت: اگر بازار با تقاضاي بيشتري روبرو شود، معمولا اواخر شهريور و اوايل مهر ماه نيز دوباره لوازم‌التحرير وارد بازار مي‌شود.

او با اشاره به اين‌كه برخي ازلوازم‌التحرير‌هاي وارداتي صرفا به دليل بسته‌بنديهاي شكيل آنها مورد توجه خريداران قرار مي‌گيرد، اظهار كرد: برخي از توليدكنندگان داخلي به دنبال حفظ هويت خود بوده و به هيچ‌وجه از موج تبليغي شخصيتهاي محبوب احيانا براي جبران كاستي كيفيت خود استفاده نمي‌كنند و اين كار سياست برندهاي حرفه‌اي دنيا در صنعت لوازم‌التحرير نيست.

اما در شرايطي كه هيچ آمار دقيقي از سهم توليدات داخل در بازار لوازم‌التحرير كشور وجود ندارد، برخي اظهارنظرها حاكي از آن است كه اين سهم بين پنج تا 10 درصد است. اگرچه با توجه به گستردگي طيف محصولات لوازم‌التحرير مي‌توان اين طور عنوان كرد كه سهم توليدات داخل در بازار به تناسب هر محصولي متفاوت است.

رییس اتحادیه نوشت‌افزار و لوازم مهندسی اعتقاد دارد كه 95 درصد اقلام موجود در این بخش وارداتی بوده و اغلب از چین وارد می‌شوند و تنها پنج درصد تولید داخلی داریم که جوابگوی نیاز کشور نیست.

اين در حالي است كه سروش زارعي - يك فروشنده لوازم‌التحرير، عنوان مي‌كند كه تنها 10 درصد لوازم‌التحريري كه در بازار مشاهده مي‌شود توليد داخل است و محصولات وارداتي نيز از نوسان نرخ ارز تاثير پذيرفته‌اند. به عنوان مثال قيمت برخي مدلهاي مداد دو برابر شده است.

علي قائمي - مدير اجرايي يك شركت توليدكننده نوشت‌افزار، نيز اين‌طور توضيح مي‌دهد كه در زمينه توليد خودكار تعداد توليدكنندگان بسيار اندك بوده و در حوزه روان‌نويس نيز كاملا به واردات وابسته‌ايم. همچنين بيشتر واردات خودكار و روان‌نويس از چين و هند انجام مي‌شود.

وي در عين حال با اشاره به اين‌كه در زمينه توليد مداد چندين شركت فعال در كشور وجود دارد كه حتي يكي از آنها بزرگترين توليدكننده مداد در خاورميانه است، با رد اين اظهارنظر كه بسياري از خودكارهاي وارداتي از چين بي‌كيفيت هستند، عنوان مي‌كند كه اگر جنس وارداتي از چين بي‌كيفيت باشد، در بازار فروش نمي‌رود و خود به خود از بازار رقابتي خارج مي‌شود.

او همچنين در پاسخ به اين سوال كه چرا در برخي از حوزه‌هاي لوازم‌التحرير كه به خارج از كشور وابسته‌ايم، براي توليد داخل سرمايه‌گذاري نمي‌شود؟ گفت: اين موضوع دلايل مختلفي دارد كه شايد بتوان اصلي‌ترين دليل آن‌را دشوار بودن رقابت با لوازم‌التحرير وارداتي دانست كه هم كيفيت آن در سطح مناسبي قرار دارد و هم قيمت آن براي مصرف‌كننده قابل قبول است. از سوي ديگر نامناسب بودن فضاي كسب و كار در ايران باعث شده تا سود فعاليت در بخش واردات بيشتر از بخش توليد باشد و به همين دليل بسياري از سرمايه‌گذاران ترجيح مي‌دهند به جاي توليد وارد حوزه واردات لوازم‌التحرير شوند كه هم دردسر كمتري دارد و هم سود آن بيشتر است.

كاغذ نيز از جمله ديگر محصولات كاربردي در توليد برخي محصولات لوازم‌التحرير مانند دفتر يادداشت است كه قيمت آن طي چند ماه اخير افزايش قابل توجهي در بازار داشته كه اين افزايش قيمت به بازار كتاب نيز سرايت كرده است. البته مشخص نيست كه اين افزايش قيمت به كتابهاي درسي دانش‌آموزان نيز سرايت خواهد كرد يا خير.

 آخرين آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت نشان مي‌دهد كه هم‌اكنون 423 واحد توليد انواع لوازم‌التحرير در كشور با اشتغال 7850 نفر وجود دارد. سرمايه‌گذاري صورت گرفته در اين واحدها نيز به بيش از 144 ميليارد تومان مي‌رسد.

واحدهاي توليد لوازم‌التحرير در كشور شامل واحدهاي توليد دفترچه تحرير، مداد پاك‌كن، لوازم ترسيم، گويا و خط كش پلاستيكي، تخته سفيد تحرير وايت‌برد، دفتر وايت‌برد، جلد پلاستيكي آماده براي دفتر، طلق پوشه، مداد تراش، ميز چوبي، انواع مداد، مداد شمعي،‌ اتود مشكي و رنگي، مغز مداد، چوب مداد، خودكار و خودنويس مي‌شود.

همچنين آمار اين وزارتخانه نشان مي‌دهد كه ظرفيت توليد انواع مداد در كشور به بيش از 1.4 ميليون قراص مي‌رسد. ظرفيت توليد خودكار نيز به بالاي 295 ميليون عدد مي‌رسد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس