کمک های اسرائیل به اوکراین

علی رغم اینکه رژیم صهیونیستی اعلام کرده است که به دلیل ملاحظه منافع خود قادر به ارسال سلاح به اوکراین نیست، اما به نظر می رسد که صهیونیست ها در حال همکاری‌های مختلفی با کی‌یف هستند.

سرویس جهان مشرق - پس از شروع جنگ در میان دو کشور روسیه و اوکراین در شرق اروپا، بخش عمده‌ای از کشورهای جهان، اقدام به ارسال کمک‌های تسلیحاتی به اوکراین به‌منظور جنگ در مقابل ارتش روسیه کردند. ازجمله این کمک‌های سلاح‌های انفرادی، خودروهای نظامی، تانک و هواپیماهای جنگنده بوده است. اما در این میان کشورهای غربی از دادن برخی از تسلیحات پیشرفته به اوکراین خودداری کرده و یا پس از گذشت مدت‌زمان طولانی حاضر به دادن این تسلیحات پیشرفته به اوکراین شده‌اند.

در این میان، محور کشورهای غربی به رهبری آمریکا و کشور اوکراین، در دفعات متعددی خواستار ارسال سلاح‌های پیشرفته از سوی رژیم صهیونیستی شده‌اند که این امر تاکنون و باگذشت بیش از یک سال از شروع جنگ میان روسیه و اوکراین، تاکنون محقق نشده است. علی‌رغم محکومیت حمله روسیه به اوکراین توسط کابینه بنت-لاپید و موضع‌گیری‌های لفظی، مقامات صهیونیستی به علت رابطه خود با کرملین و اهمیت حیاتی منافع خود در منطقه و خصوصاً سوریه، قصد ندارند رابطه خود با روسیه و خصوصاً پوتین را تیره‌وتار کنند، آن‌ها می‌دانند انتقال تسلیحات به اوکراین، نوعی اعلان‌جنگ به روسیه محسوب می‌شود و در مسائل منطقه غرب آسیا پیامدهای جدی برای آن‌ها خواهد داشت.

نگاهی به سیاست رژیم صهیونیستی در جنگ اوکراین/ اوکراین آزمایشگاه سامانه‌های پدافندی اسرائیل می‌شود؟

دولت روسیه نیز در این رابطه به صهیونیست‌ها هشدار داده است که هرگونه کمک نظامی از سوی رژیم صهیونیستی به اوکراین، تبعات جدی به دنبال خواهد داشت. به‌عنوان‌مثال، ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه در جمع خبرنگاران درباره این موضوع گفت: «حرف ما این است همه کشورهایی که به اوکراین سلاح ارسال می‌کنند باید بدانند که نیروهای مسلح ما این سلاح‌ها را هدف‌های مشروع در نظر می‌گیرند.»

موضوع دیگر، نگرانی صهیونیست‌ها از به غنیمت گرفته شدن این تسلیحات و افتادن آن‌ها به دست ایران است. صهیونیست‌ها معتقد با رابطه نزدیکی که میان ایران و روسیه وجود دارد، درصورتی‌که تسلیحات ساخت اسرائیل توسط ارتش روسیه به غنیمت گرفته شود، این احتمال وجود دارد که روسیه این تسلیحات را به دست ایران رسانده و آن‌ها این تسلیحات را مهندسی معکوس کنند و فنّاوری ساخت این تسلیحات نیز به دست ایران بیفتد.

مسئله دیگر نگرانی از درگیری احتمالی با نیروهای محور مقاومت است. صهیونیست‌ها در صورت ایجاد تنش و درگیری با نیروهای محور مقاومت، به تسلیحات نیاز خواهند داشت و قادر نیستند به شکل گسترده‌ای تسلیحات و سامانه‌های ضد موشکی همچون گنبد آهنین را آن‌ها به شکل فوری به اوکراین منتقل کنند.

نگاهی به سیاست رژیم صهیونیستی در جنگ اوکراین/ اوکراین آزمایشگاه سامانه‌های پدافندی اسرائیل می‌شود؟

اما از سوی دیگر فشارهای کشورهای غربی، آمریکا و اوکراین بر رژیم صهیونیستی و اهمیت رابطه با غرب و خصوصاً آمریکا برای رژیم صهیونیستی، باعث شده است که رژیم صهیونیستی نیز در کنار احتیاط در رابطه مواضع خود نسبت به جنگ اوکراین و روسیه، کمک‌هایی به کی‌یف ارائه دهد.

حتی برخی از کارشناسان و مقامات این رژیم معتقدند که حفظ ارتباط با غرب و کمک تسلیحاتی به اوکراین، برای منافع اسرائیل بسیار مهم‌تر از حفظ ارتباط با روسیه است.

دنی سیترینوویچ، مسئول سابق میز ایران در سازمان آمان ارتش رژیم صهیونیستی در گزارش در موسسه مطالعات امنیت ملی اسرائیل (رژیم صهیونیستی) این‌گونه می‌نویسد:

«علی‌رغم احتیاط شدید اسرائیل در مورد روسیه به‌خصوص درزمینهٔ اوکراین به نظر می‌رسد که همگرایی نظامی روسیه و ایران به‌طور قابل‌توجهی توانایی مسکو را در عرصه‌های مختلف بهبود بخشیده و ممکن است این امر آزادی عمل بیشتری را به ایران در سوریه بدهد. علی‌رغم چالش‌های پیش رو یعنی تحریم‌ها و انزوای سیاسی غرب به تعمیق همکاری خود ادامه خواهند داد، طی چند ماه گذشته حتی گزارش‌شده که قرارداد تسلیحاتی فروش سامانه دفاع هوایی اس (۴۰۰) بین دو کشور در دست اقدام است. اگر این توافق صورت بگیرد عملیات اسرائیل علیه ایران دشوارتر خواهد شد. روسیه به دلیل وابستگی فزاینده خود به ایران، نگرانی‌های اسرائیل را نادیده می‌گیرد. ایران را با تسلیحاتی مسلح می‌کند که می‌داند این امر توانایی ایران را در مبارزه با اسرائیل بهبود می‌بخشد، درنتیجه اسرائیل باید با تأکید بر صادرات تسلیحات به اوکراین در روابط خود با روسیه تجدیدنظری ایجاد کند. رفتار روسیه ثابت کرده که چه اسرائیل به اوکراین سلاح صادر کند چه از این اقدام خودداری نماید، رویکرد مشارکت و همکاری خود را با ایران تغییر نخواهد داد.»

بخشی از این کمک‌ها، اعزام نیروهای مستشاری برای آموزش نیروهای اوکراینی بوده است. وب‌سایت "ZVEZDA" که وابسته به وزارت دفاع روسیه است، در مقاله خود که در رابطه با حضور مزدوران صهیونیستی در جبهه نبرد اوکراین منتشر کرده است، اعلام کرد: "مزدوران اسرائیلی (صهیونیستی) در کنار نئونازی‌ها، علیه کسانی می‌جنگند که پدربزرگ و مادربزرگشان، آن‌ها (یهودیان) را از هولوکاست نجات داده‌اند. این‌یک واقعیت است که اسرائیلی‌ها به فاشیست‌های اوکراینی کمک می‌کنند تا روس‌ها را در دونباس بکشند. "

نگاهی به سیاست رژیم صهیونیستی در جنگ اوکراین/ اوکراین آزمایشگاه سامانه‌های پدافندی اسرائیل می‌شود؟

این اولین بار نبود که مسئله حضور نیروهای صهیونیستی در جبهه اوکراین مطرح می‌شود، پیش‌ازاین، فیلمی منتشر شد که نشان می‌داد داوطلبان اسرائیلی در ارتش اوکراین حضورداشته و به زبان عبری صحبت می‌کردند و از دولت رژیم صهیونیستی و خاخام اصلی اوکراین، موشه روون آزمن، برای حمایت از آن‌ها تشکر می‌کردند.

در این زمینه، به شکل واضحی می‌توان به مسئله حضور یگان نخبه ارتش رژیم صهیونیستی در جبهه‌های اوکراین اشاره کرد. در تاریخ مارس ۲۵ (۵ فروردین) روزنامه صهیونیستی یدیعوت احرونوت در صفحه اول خود از حضور نیروهای نظامی ویژه اسرائیلی در جنگ اوکراین و روسیه پرده برداشت. در گزارش خبرنگاران اعزامی یدیعوت احرونوت به اوکراین آمده بود:

«نیروهای ویژه واحد «سایرت متکل» در مرکز جنگ اوکراین و روسیه چه‌کار می‌کنند؟ مربیان نظامی اسرائیلی که جنگجویان اوکراینی را برای مبارزه علیه سربازان روسی آماده می‌کنند. در یک مجتمع آموزشی مخفی، با یک ماسک سیاهی که صورتشان را پوشانده است، مربیان اسرائیلی اوکراینی‌ها را برای مبارزه با ارتش روسیه آموزش می‌دهند»

همچنین، در رابطه با کمک برای مقابله با ارتش روسیه، صهیونیست‌ها اقدام به انتقال اطلاعاتی در رابطه با پهپاد های مورداستفاده روسیه به اوکراین به‌منظور کمک برای انهدام آن‌ها کرده‌اند. به گفته وب‌سایت صهیونیستی "وای نت" از ابتدای استفاده روسیه از پهبادهای انتحاری، اوکراینی‌ها می‌گفتند که ده‌ها فروند از آن‌ها را منهدم کرده‌اند. پس‌ازآن معلوم شد که ظاهراً در این مورد، اوکراینی‌ها از رژیم صهیونیستی، کمک دریافت کرده‌اند. در این رابط روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارش خود اعلام کرد که یک مقام صهیونیستی برای آن‌ها فاش کرده است که رژیم صهیونیستی در حال انتقال اطلاعات اولیه در مورد پهبادهای «انتحاری» مورداستفاده روسیه به اوکراین است.

نگاهی به سیاست رژیم صهیونیستی در جنگ اوکراین/ اوکراین آزمایشگاه سامانه‌های پدافندی اسرائیل می‌شود؟

علاوه بر این، این مقام صهیونیستی خاطرنشان کرده است که یک شرکت خصوصی صهیونیستی، تصاویر ماهواره‌ای از مواضع نیروهای روسی را در اختیار اوکراین قرار می‌دهد. این امر نشان می‌دهد که رژیم صهیونیستی شاید به دلیل موانع و ملاحظاتی که دارد، قادر به ارسال تسلیحات به اوکراین نباشد، اما اقدام به پشتیبانی لجستیکی از ارتش اوکراین می‌کند.

وب‌سایت آمریکایی «اکسیوس» فاش کرد که ممکن است به دلیل تسلیحات ارسالی اسرائیل به اوکراین، نیروهای روسی دچار تلفات شوند. این وب‌سایت می‌نویسد: نشانه‌هایی مبنی بر کشته و زخمی شدن نیروهای روسی براثر تسلیحات اسرائیلی در اوکراین وجود دارد.

همچنین، صهیونیست‌ها برای کاهش خسارت‌های اوکراین در زمان حملات روسیه، سامانه‌های هشداردهنده به این کشور خواهند داد. اخیراً یک مقام اوکراینی به روزنامه تایمز اسرائیل گفت: "یک سیستم هشدار هوایی غیرنظامی ساخت اسرائیل درراه اوکراین است و باید تا سپتامبر به کی‌یف برسد". دیپلمات‌های اوکراینی و مقامات امنیتی رژیم صهیونیستی در تلاش برای تسریع این روند هستند. قرار بود مقامات اوکراینی و صهیونیستی در لهستان ملاقات کنند تا مانند ماه‌های اخیر، روی این سیستم کار کنند. این مقام گفت که این سیستم در ابتدا بخش بزرگی از کی‌بف را پوشش می‌دهد، و سپس امیدواریم در شهرهای دیگر نیز این اتفاق تکرار شود.

مسائل فوق ثابت می‌کند که رژیم صهیونیستی علی‌رغم اینکه در تلاش است تا رابطه خود با روسیه را خراب نکند، اما به شکل مخفیانه تلاش کرده است تا اسباب رضایت متحدان غربی خود را تا حدی جلب کند و به‌اندازه ممکن اقدام به کمک‌های مستشاری، لجستیکی و تسلیحاتی به اوکراین انجام دهد.

نگاهی به سیاست رژیم صهیونیستی در جنگ اوکراین/ اوکراین آزمایشگاه سامانه‌های پدافندی اسرائیل می‌شود؟

نکته دیگری که برای صهیونیست‌ها حائر اهمیت است، استفاده از فرصت جنگ اوکراین برای تقویت سلاح‌های خود است. صهیونیست‌ها معتقدند که در حال حاضر می‌توان از شرایط پیش‌آمده استفاده کرد و در کنار تجاربی که از این جنگ به دست می‌آید و می‌تواند برای ارتش رژیم صهیونیستی در آینده مفید باشد، می‌توان از میدان‌ها جنگی اوکراین برای آزمایش برخی از تسلیحات به‌منظور بررسی نحوه عملکرد و تقویت آن‌ها برای نبردهای آینده استفاده کرد. به‌عنوان‌مثال، با توجه به استفاده روسیه از پهپاد های انتحاری، صهیونیست‌ها تلاش می‌کنند تا با آزمایش برخی از تسلیحات خود در اوکراین، شیوه و راه‌های مؤثرتری برای مقابله با حملات پهپادی پیدا کنند، چراکه صهیونیست‌ها بر این باورند که در نبردهای آینده با محور مقاومت، با موج گسترده‌ای از حملات پهپادی مواجه خواهند بود. ازاین‌رو، ‌ این احتمال وجود دارد که صهیونیست‌ها به شکل مخفیانه اقدام به انتقال برخی از سامانه‌های پدافندی خود به اوکراین کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 17
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • IR ۱۰:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۳
    10 6
    اسراییل اگر لالایی بلده فعلا خودش را از منجلاب اعتراض های چند ماهه اخیر خودش بیرون بکشه و نجات بده و نمیخواد نسخه نجات بخش برای اوکراین و دلقک بپیچه 🤣🤣🤣. خدا را شکر
    • IR ۱۶:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۳
      5 7
      شما باروت را بریز اونجایی که می سوزه معلومه اسرائیل بدجوری سوزوندتت.هههههههه
    • IR ۱۷:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۳
      5 5
      وظیفه تک تک شما به عنوان خادمین کاخ کرملین جانفشانی در راه ارباب پوتین است در نبود واگنر به جبهه های جنگ اوکراین بشتابید و به عنوان مدافعان کرملین بجنگید که اگر خدای نخواسته شکستی برای روسیه در این معرکه حاصل شود هیمنه ارباب برای مدت های طولانی و شاید همیشه به باد فنا خواهد رفت و بی سرپرست خواهید شد
  • IR ۱۰:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۳
    8 1
    روسیه به صورت رسمی مرگ برجام را اعلام کرد
    • نظر IR ۱۴:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۳
      5 1
      دستش درد نکنه برجام نماد مزخرف ترین موجودات (اصلاح طلب ها) است
  • IR ۱۰:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۳
    9 7
    فعلا که این روزا هم در اسرائیل و هم در اوکراین با سیاست های حرفه ای و کاربلد نتایاهوو و دلقک به طویله و فلاکت تبدیل شده🤣🤣🤣. الحمدالله
    • IR ۱۷:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۳
      3 3
      وظیفه تک تک شما به عنوان خادمین کاخ کرملین جانفشانی در راه ارباب پوتین است در نبود واگنر به جبهه های جنگ اوکراین بشتابید و به عنوان مدافعان کرملین بجنگید که اگر خدای نخواسته شکستی برای روسیه در این معرکه حاصل شود هیمنه ارباب برای مدت های طولانی و شاید همیشه به باد فنا خواهد رفت و بی سرپرست خواهید شد
  • IR ۱۱:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۳
    8 3
    ژنرال روسی می‌گوید که به خاطر گفتن حقیقت در مورد وضعیت وخیم نیروهای روسی در خط مقدم به فرماندهان ارتش، از سمت خود در جنوب اوکراین برکنار شده است.
    • IR ۱۳:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۳
      3 3
      ژنرال همجنس باز نازی اوکراینی به خاطر لو دادن اوضاع بسیار وخیم ارتش اوکراین نازی و تعداد چندین هزار کشته در هر روز سربازهای کوکائینی اوکراینی چند هفته است که ناپدید شده و کسی از او خبری ندارد، احتمالأ بزودی جنازهٔ وی در جایی پیدا خواهد شد!!!
  • IR ۱۱:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۳
    6 2
    دمپایی گفته عضویت ناتو امنیت و به اوکراین نمیاره ، خودش ام میدونه که روسیه باعث تا امنی منطقه است....
  • IR ۱۳:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۳
    3 1
    چطور وقتی همین رژیم جعلی به پایگاه پهپادی ما در کرمانشاه حمله کرد و کلی پهپاد رو نابود کرد لال مونی کرفتین
  • IR ۱۵:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۳
    4 4
    وظیفه تک تک شما به عنوان خادمین کاخ کرملین جانفشانی در راه ارباب پوتین است در نبود واگنر به جبهه های جنگ اوکراین بشتابید و به عنوان مدافعان کرملین بجنگید که اگر خدای نخواسته شکستی برای روسیه در این معرکه حاصل شود هیمنه ارباب برای مدت های طولانی و شاید همیشه به باد فنا خواهد رفت و بی سرپرست خواهید شد
  • IR ۱۸:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۳
    0 1
    ناتو چه سوزشی پیدا کرده از قدرت نمایی پهپادهای ایران، اگه موشک هاش رو بده روسیه چی میشه،در ضمن ایران به اس ۴۰۰ روسیه نیازی نداره
  • IR ۱۸:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۳
    0 1
    در آن روز در مرزهای یونان خشایارشا به جنگ ناتو رفت و جنگ امپراطوری ایران و ناتو تا الان ادامه دارد
  • IR ۲۱:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۳
    1 3
    اونایی که عاشق عموشون زلنسکی هستند برن سربازش بشن چون مردمش که قیدشو زدن شاید تو ساده لوح به دردش بخوری
  • مصطفی IR ۰۰:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۴
    0 1
    من فکر می کنم کلک اسرائیل توسط همین روس ها کنده میشه نه جبهه مقاومت
  • IR ۰۰:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۵
    0 1
    اه اه. دوتا اشغال. زلنسکی و نتانیاهو. دوتا مذخرف نخاله نفله

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس