کد خبر 1504619
تاریخ انتشار: ۱۱ تیر ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۴
آشوب در فرانسه؛ بیش از ۷۰۰ بازداشت در پنجمین شب ناآرام

وزارت کشور فرانسه در حالی معتقد است که با تدابیر امنیتی شدید دیشب فرانسه، شب آرام‌تری را نسبت به شب‌های قبل گذرانده است که شمار بازداشت‌شدگان حکایت دیگری دارد.

به گزارش مشرق، تازه‌ترین آمار وزارت کشور فرانسه تعداد بازداشت‌های دیشب (شنبه) را ۷۱۹ مورد اعلام کرد.

این در حالیست که ژرال دارمنن وزیر کشور با اشاره به بسیج ۴۵ هزار پلیس و نیروی انتظامی برای کنترل ناآرامی‌ها در پنجمین شب متوالی، دیشب در توئیتی نوشت: به لطف اقدام قاطعانه پلیس، شب آرام‌تری بود.

در جریان آشوب دیشب، ۵۷۷ خودرو و ۷۴ بنا به آتش کشیده شد.۸۷۱ آتش‌سوزی پراکنده نیز در معابر و سطح شهرها گزارش شد.

دیشب همچنین ۱۰ کمیساریا، ۱۰ ژاندارمری و ۶ پست پلیس شهری مورد حمله آشوبگران قرار گرفت.

سه‌شنبه گذشته، نائل ۱۷ ساله راننده خودرویی بود که به فرمان توقف پلیس بی‌توجهی کرد و پلیس موتورسوار از پنجره راننده به وی شلیک کرد و او را کشت. این اتفاق در شهر نانتر فرانسه خشم مردم را برانگیخت و مساله مجوز پلیس در استفاده از خشونت و سلاح گرم علیه مردم عادی را به صدر اخبار و تحلیل‌ها آورد. هم زمان اعتراضات با تبدیل شدن به آشوب و اغتشاش شهری در بسیاری از شهرهای فرانسه وسعت یافت و پای آن به سوئیس و بلژیک کشورهای همسایه و هم‌زبان فرانسه نیز کشیده شد.

در این درگیری‌ها که در واکنش به خشونت پلیس آغاز شد، شماری از نیروهای پلیس نیز آسیب دیدند. در تازه‌ترین گزارش، ۱۷ پلیس در شهر لیون مجروح شدند و ۷ پلیس در مارسی که یکی از آنان از ناحیه سر هدف گلوله قرار گرفته است.

جریمه والدین پاسخ دولت به آشوبگران زیر سن قانونی

در توئیتر همچنین بخشی از اظهارات اریک دوپون مورتی وزیر دادگستری فرانسه پخش شده است که اعلام می‌کند: والدینی که از اختیارات والدگری خود استفاده نکنند، به دو سال حبس و ۳۰ هزار یورو جریمه محکوم خواهند شد.

وی در تشریح بخشنامه‌ای برای «واکنش سریع، محکم و هدفمند» به عاملان خشونت شهری به مساله بازداشت ها که بیشتر موارد آن به افرادی زیر سن قانونی است، اشاره کرد و انگشت اتهام را به سمت والدین گرفت.

در حالی که گفته می شود بیشتر بازداشت شدگان را نوجوانانی زیر سن قانونی تشکیل می‌دهد، وزیر دادگستری اعلام کرد: گستردگی تخلفاتی که طی چند روز گذشته در بسیاری از شهرهای سراسر کشور رخ داده، سازمانی را می طلبد که امکان پردازش کارآمد رویه های آغاز شده در مورد این حقایق را فراهم کند تا بتواند پاسخ جنایی سریع، قاطع و سیستماتیک به عاملان آنها را بدهد.

وی افزود: هر بار که والدین از اختیارات والدگری خود استفاده نکنند با مسئولیت کیفری مواجه خواهند شد.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۵:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۱
    2 1
    آمار دادن را از فرانسه یاد بگیرید ای اصولگرایان بزدل ترسو که حتی بازداشتیها را اعلام نمیکردین چه برسه به کشته ها
    • IR ۱۹:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۱
      0 0
      ایران بیانیه بدهد و از معترضین حمایت کند ابراز همدردی کند یکی نیست به فرانسویها اموزش ساخت کوکتل مولتوف بدهد؟
  • سعید IR ۱۶:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۱
    1 1
    ما از رژیم فرانسه می‌خواهیم به اعتراضات مسالمت آمیز و خواسته های بحق معترضان احترام بگذارد و از کاربرد خشونت قویا پرهیز کند،وبه قوانین بین المللی و حقوق بشر احترام بگذارد.
  • IR ۱۶:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۱
    0 0
    به همش چرا نریختیه
  • ناشناس IR ۱۷:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۱
    0 0
    ما ازفرانسویها می‌خواهیم حمله بیشترش کنند آشوب گسترده ترش کنند به این مأمورا که به بچه رحم نمی‌کنندر حم نکنید تیکه پارشون کنیدبد برید ماکرون دار دستشا بگیرید ببندیدشون به برج ایفل بد منفجرش کنی به هیچ وضع کوتاه نیایید زنده باد فقرا خدا پشت پناهتون منم براتون دعا میکنم پیروز بشید
  • حسن IR ۱۸:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۱
    0 0
    اروپای وحشی چطوری باخشونت به مردم معترضان خودشان برخوردمیکنندولی توایران ازجنایتکاران فتنه گر حمایت میکنند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس