کد خبر 1504524
تاریخ انتشار: ۱۱ تیر ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۳
اعتراف پادشاه هلند به وجود نژاد پرستی در این کشور

پادشاه هلند با اعتراف به وجود نژاد پرستی به عنوان یک مشکل در این کشور بخاطر نقش تاریخی کشورش در زمینه برده داری و اثرات آن که تا به امروز باقی مانده است، عذرخواهی کرد.

به گزارش مشرق، ویلم الکساندر (Willem-Alexander) در جریان سخنرانی در مراسم یکصد و شصتمین سالگرد لغو قانونی برده داری توسط این کشور گفت: «در این روز ما تاریخ دوران برده‌داری هلند را به یاد می‌آوریم. من برای این جنایت علیه بشریت طلب بخشش می‌کنم».

وی افزود: در جامعه هلند، نژاد پرستی همچنان به صورت یک مشکل باقی است و همه این عذرخواهی را نمی‌پذیرند.

ویلم الکساندر در ادامه به نامگذاری این روز در کشور سورینام به «کتی کوتی» به معنای «زنجیر پاره شده» در زبان سورینامی اشاره کرد و گفت: با این حال زمانه تغییر کرده و زنجیرها واقعا شکسته شده‌اند.

سورینام از کشورهای حوزه دریای کارائیب در آمریکای جنوبی است که در دوران برده داری از مستعمرات هلند بوده است. روز «کتی کوتی» - یکم ژوئیه - در سورینام به مناسبت لغو برده‌داری در سال ۱۸۶۳ میلادی در این کشور و از سال ۲۰۰۹ در هلند نیز جشن گرفته می‌شود.

این پادشاه هلندی در سال ۲۰۲۰ نیز در اندونزی به دلیل «خشونت بیش از حد» در دوران حکومت استعماری هلند عذرخواهی کرد.

مارک روته نخست وزیر هلند نیز در ماه دسامبر (آذر/دی) با تایید مشارکت و مسئولیت این کشور در تجارت برده به آن سوی اقیانوس اطلس، بابت آن عذرخواهی کرد.

کاخ سلطنتی هلند در ماه دسامبر تحقیقات مستقلی را در مورد نقش خانواده سلطنتی این کشور در تاریخ استعمار آغاز کرد که انتظار می‌رود نتیجه آن تا سال ۲۰۲۵ زمان ببرد.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۰:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۱
    1 0
    همه فرزندان آدم ابوالبشرند ولی با تمام اشتراکات انسانی حتی دو قلوهای هم سان هم با هم اختلاف دارند کار اشتباه غرب کوچاندن سیاهان و شرقی ها به اروپا و امریکا برای استثمار و بردگی و نیروی کار ارزان منتهی به این شد که تجمع چند نژاد باعث اختلاف و اصطکاک میشه شما چند ماهی از نژادهای مختلف رو توی اکواریم کنار هم قرار بده همدیگر را اذیت خواهند کرد آدم ها هم همین طورند همه اخلاقی و ارزشی و ایمانی نیستن و هر کس عقل خودش را قبول دارد چند تا کاسه بشقاب رو کنار هم بذاری هم سر و صدا میکنه این توقع زیادی که همه آدما خوب باشند برخی نیستن و تلاش برای تغییر آنها خودآزاریست!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس