سخنان مقام معظم رهبری در مراسم افتتاحیه اجلاس سران نم درباره رژیم صهیونیستی،‌ ساختار شورای امنیت و مساله هسته‌ای، علاوه بر اینکه سرخط مهمترین خبرهای رسانه‌های جهانی قرار گرفت، خشم صهیونیست‌ها را نیز به همراه داشت.

به گزارش مشرق به نقل از  فارس، شانزدهمین اجلاس سران کشورهای عضو جنبش عدم تعهد روز پنجشنبه با سخنان رهبر معظم انقلاب در تهران آغاز به کار کرد. اهمیت این موضوع به میزانی بود که این مراسم به طور زنده توسط ده‌ها شبکه تلویزیونی پرمخاطب جهان پوشش داده شد و نکته اینکه واکنش‌هایی را نیز در میان صهیونیست‌ها به همراه داشت.

درست دقایقی پس از بیانات مقام معظم رهبری درباره رژیم صهیونیستی بود که «بنیامین نتانیاهو»، نخست وزیر اسرائیل مدعی شد:‌ «امروز در تهران، نمایندگان 120 کشور توهین به اسرائیل را شنیدند و سکوت کردند. این سکوت باید متوقف شود. در نتیجه به مجمع عمومی سازمان ملل می‌روم و با صدایی رسا، به ملت‌های جهان حقیقت را درباره رژیم «تروریست» ایران می‌گویم؛ کشوری که بزرگترین تهدید برای صلح جهان به شمار می‌آید»!

واکنش‌ها به نتانیاهو محدود نبود و «آویگدور لیبرمن»، وزیر خارجه اسرائیل نیز در این باره گفت: «بسیار تاسف‌ برانگیز است که چنین سخنانی را می‌شنویم. در پس همه تهدیدات،‌ نفرین‌ها و درخواست‌هایی که برای تخریب اسرائیل و محو شدن آن از روی زمین می‌شنویم، شاهد حضور نمایندگان 120 کشور و نیز بان‌کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل هستیم که با حضور در تهران به این رژیم مشروعیت بخشیده‌اند».

آمریکا زورگوست

رسانه‌های خبری جهانی نیز با انعکاس سخنان مقام معظم رهبری در مراسم افتتاحیه شانزدهمین اجلاس سران کشورهای عضو جنبش عدم تعهد، فرازهایی از این بیانات را سرخط سرویس‌های خبری خود قرار دادند. از جمله این رسانه‌ها می‌توان به گزارش شبکه خبری «بی‌بی‌سی» اشاره کرد که با نقل سخنانی مقام معظم رهبری نوشت: «رهبر ایران، آمریکا را زورگو خواند».

این رسانه دولتی انگلیس گزارش داد:‌ «رهبر ایران در حالی که در میان نمایندگان پنجاه کشور سخن می‌گفت، اظهار کرد کشورش به دنبال دستیابی به بمب اتمی نیست، ضمن اینکه وی آمریکا را کشوری زورگو خواند».

بی‌بی‌سی انتقاد رهبر انقلاب ایران از ساختار غیرقانونی شورای امنیت سازمان ملل را نیز پوشش داد و نوشت:‌ «رهبر ایران از ساختار غیرقانونی شورای امنیت انتقاد کرد و گفت این ساختار به آمریکا اجازه داده است، منش زورگویانه خود را به دنیا تحمیل کند».

روزنامه‌های صهیونیستی نیز به بازتاب گسترده سخنان ایشان پرداختند. در این میان روزنامه «یدیعوت آحارانوت» سخنان مقام معظم رهبری را «صحبت‌هایی آتشین علیه غرب» خواند. البته این روزنامه، توجه ویژه‌ای به آن بخشی از سخنان مقام معظم رهبری داشت که با محوریت موضوع رژیم ‌صهیونیستی بود. نویسنده یدیعوت آحارونت در بخشی از این گزارش، خشم خود را از حضور بان‌کی‌مون در این اجلاس ابراز کرد و نوشت: «دبیرکل سازمان ملل با حضور در این نشست، به سخنان (آیت‌الله) خامنه‌ای که اسرائیل را «صهیونیست‌های خونخوار» خواند،‌ هیچ اعتراضی نکرد».

استفاده از سلاح هسته‌ای یک گناه نابخشودنی است

شبکه خبری «ای‌بی‌سی نیوز» نیز هنگام بازتاب سخنان مقام معظم رهبری در شانزدهمین اجلاس کشورهای عضو عدم تعهد، به آن بخشی از بیانات رهبری اشاره کرد که ایشان در آن استفاده از سلاح‌های هسته‌ای را یک «گناه بزرگ و نابخشودنی» خواندند.

روزنامه «واشنگتن پست» و شبکه تلویزیونی «الجزیره» نیز دقیقا همین بخش از سخنان مقام معظم رهبری را برجسته کردند و نوشتند: «طبق گفته رهبر ایران، از نظر این کشور داشتن سلاح‌های هسته‌ای گناهی بزرگ است».

پایگاه خبری «راشاتودی» نیز در خبری کوتاه از سخنان رهبر انقلاب اسلامی در افتتاحیه اجلاس نم، به بخش مربوط به برنامه هسته‌ای ایران در سخنان ایشان توجه ویژه‌ای داشت و به نقل از مقام معظم رهبری نوشت: «شعار ما این است که انرژی هسته‌ای برای همه و سلاح هسته‌ای برای هیچکس. ایران هرگز به دنبال سلاح هسته‌ای نخواهد بود اما از حقوق هسته‌ای خود نیز چشم‌پوشی نمی‌کند».

به نوشته این رسانه روسی، رهبر انقلاب اسلامی ایران همچنین شورای امنیت سازمان ملل را پدیده‌ای متعلق به گذشته دانست که ایالات متحده با استفاده از آن به زورگویی می‌پردازد.

ساختار شورای امنیت ناعادلانه است

«خبرگزاری فرانسه» نیز دقیقا همین بُعد را تحت پوشش قرار داد و نوشت:‌ «رهبر ایران در حضور بان‌کی‌مون از شورای امنیت سازمان ملل انتقاد کرد». این خبرگزاری در ادامه، سخنان رهبر ایران در این خصوص را نقل کرد و افزود: «شورای امنیت سازمان ملل داراى ساختار و سازوکارى غیرمنطقى، ناعادلانه و کاملاً غیر دموکراتیک است و این یک دیکتاتوری آشکار است».

روزنامه «نیویورک‌تایمز» نیز به مواضع مشترک بیان شده در سخنرانی مقام معظم رهبری و سخنرانی محمد مرسی در همین رابطه اشاره کرد و نوشت: «آیت‌الله خامنه‌ای و مرسی هر دو اعلام کردند که ساختار شورای امنیت سازمان ملل که در آن اعضای دائم دارای حق وتو هستند باید تغییر کند. مرسی بیان داشت که نیاز به تغییرات جامع در شورای امنیت وجود دارد تا بیشتر در خور قرن بیست و یکم باشد و آیت‌الله خامنه‌ای نیز ترکیب شورای امنیت را شکلی آشکار از دیکتاتوری دانست و واشنگتن را متهم کرد که از این مکانیسم برای تحمیل خواسته‌های خود به جهان استفاده می‌کند».

به نوشته این روزنامه آمریکایی، مرسی به عنوان یک بازیگر جدید منطقه‌ای در حال ظهور و آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر تنها حکومت «جمهوری اسلامی» در خاورمیانه، هر دو ظهور نظمی جدید در جهان را پیش‌بینی کردند که در آن قدرت غرب رو به افول گذاشته و کشورهای در حال توسعه نفوذ بیشتری را طلب می‌کنند. هر دو مقام، انقلاب‌های منطقه را نشانه آشکار تغییرات در حال وقوع دانستند.

«شینهوا»، خبرگزاری رسمی چین با اشاره به سخنرانی رهبر انقلاب در افتتاحیه شانزدهمین نشست جنبش عدم تعهد در تهران نوشت که رهبر ایران مواضع هسته‌ای این کشور را دقیقا در سخنرانی خود تشریح کرد. شینهوا نوشت: «آیت‌الله علی خامنه‌ای» رهبر ایران در سخنرانی ابتدایی در افتتاحیه نشست نم گفت جمهوری اسلامی ایران هرگز به دنبال سلاح‌های هسته‌ای نیست اما از حق خود برای انرژی هسته‌ای عقب نشینی نمی‌کند. ایشان همچنین اظهار داشت، شعار ایران انرژی هسته‌ای برای همه و سلاح هسته‌ای برای هیچ کس است. شبکه خبری «یورونیوز» نیز با انعکاس همین موضوع نوشت: «ایران هرگز فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای خود را کنار نمی‌گذارد».

رسانه‌های لبنان نیز با بازتاب فوری بیانات مقام معظم رهبری تاکید کردند امام خامنه‌ای خواستار ایفای نقش جنبش عدم تعهد در مقابله با سلطه طلبان جهانی شدند.

همه پرسی در فلسطین

پایگاه خبری «الانتقاد» با انعکاس سخنرانی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در افتتاحیه اجلاس سران عدم تعهد بیانات ایشان در مورد دوگانگی مواضع کشورهای غربی در مورد ملت‌های منطقه و حق کشورها در استفاده از انرژی صلح آمیز هسته‌ای را مورد توجه قرار داد و موضوع همه پرسی مطرح شده از سوی ایشان در مورد ملت فلسطین را نیز مورد تاکید قرار داد.

«المنار» نیز با اشاره به افتتاح اجلاس سران عدم تعهد در تهران نوشت که امام خامنه‌ای در سخنانی در مراسم افتتاحیه بر ضرورت خلع سلاح های کشتار جمعی و اهمیت آرمان فلسطین تاکید کرده و خواستار ایجاد آینده جدید برای جهان بر اساس مشارکت همگانی و مساوات حقوق ملت‌ها شدند.

پایگاه خبری «عربی پرس» نیز با انعکاس سخنرانی مقام معظم رهبری پیشنهاد ایشان در مورد همه پرسی در فلسطین را تیتر خبر خود قرار داد و به نقل از ایشان نوشت:‌ با توجه به افزایش ابزارهای سلطه جویانه غرب نیاز مستمر به ادامه فعالیت جنبش عدم تعهد وجود دارد. ما در اینجا جمع شده‌ایم تا بر اساس شرایط جهان کنونی و نیازهای آن فعالیت‌های خود را ادامه دهیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس